Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så kan revisionsplikten ändras

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 oktober, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
revisionsplikten

Foto: Ska revisionsplikten utvidgas? Foto: Getty Images

Om den avskaffade revisionsplikten för mindre bolag ska utvidgas, eller kanske slopas, är något som varit på tapeten senaste tiden. Regeringen har meddelat att inga förändringar är på gång – för närvarande. Men hur länge gäller det?

I början av 2017 beslutade riksdagen att regeringen ”bör ta initiativ till att överväga” om fler företag kan undantas från revisionsplikten. Beslutet hade sin bakgrund i motioner som lämnats av ledamöter från allianspartierna under den allmänna motionstiden. Man kan nog säga att sittande regering i regel inte brukar vara allt för ivrig att följa liknande upp-
maningar från riksdagen.

Revisionsplikten för små bolag avskaffades i syfte att förenkla administrationen och minska kostnaderna för företagare. Förhoppningarna var att reformen, tillsammans med andra regelförenklingar, skulle stärka bolagens konkurrenskraft och bidra till fler företag som växer och anställer fler.

Ingen revisor inga lån


När revisionsplikten slopades visade enkäter att 60–70 procent av bolagen tänkte behålla revisorn, även om de kunde välja bort revisionen. Det talades också mycket om att bankerna skulle kräva att aktiebolagen behöll revisorn: ingen revisor, inget lån.

Men dessa förutsägelser har kommit på skam. I själva verket är det allt fler företag som väljer att inte ha revisor. I juli 2017 var det cirka 435 000 bolag som kunde välja att inte ha revisor, av dessa var det bara omkring 85 000 som valt att ha revisor ändå. Drygt fyra av tio av alla nyregistrerade bolag väljer att inte ha revisor.

Under 2016 kom Ekobrottsmyndigheten med en rapport där man tittat på effekterna av slopad revisionsplikt. Man kom fram till att bolag utan revisor är överrepresenterade när det gäller planerad ekonomisk brottslighet. Man ser dock inte att det är möjligt att återinföra revisionsplikt för alla.

I stället föreslår man att de bolag som inte har revisor måste anlita en auktoriserad redovisningskonsult (SRF och FAR anges i rapporten ha god kontrollverksamhet för auktorisation av redovisningskonsulter), ett förslag som de kallar för ”revision light” och som bygger på olika former av bokslutsintyg. Det här förslaget gillades av vissa (som SRF) medan andra menade att detta är att återinföra en form av tvingande revision, vilket väl namnet skvallrar om.

I slutet av 2017 kom Riksrevisionens granskningsrapport om effekterna av att revisionsplikten för små bolag avskaffats.

I rapporten kom man fram till att reformen har haft få positiva effekter men medfört ökad risk för skattefusk och försvårat arbetet mot ekonomisk brottslighet. Revisionsplikten bör därför återinföras, enligt Riksrevisionen. Några slutsatser som rapporten kom fram till är att:
  • Bolag som valde bort revision växte långsammare i nettoomsättning och personalstyrka – både jämfört med sig själva innan revisionsplikten togs bort och jämfört med bolag som behöll revision.
  • Lönsamhet eller företagsöverlevnad inte blev bättre i bolag utan revision.
  • Bolag som valt bort revision har lägre tillväxt och betalar därför mindre i bolagsskatt. En trolig förklaring är att dessa bolag i större utsträckning redovisar lägre ekonomisk aktivitet i syfte att krympa sin vinst för att undkomma skatt.
  • … och att reformen har försvårat arbetet mot ekonomisk brottslighet. Till exempel har antalet anmälningar från revisorer till Ekobrottsmyndigheten minskat kraftigt, från cirka 300/år till i princip noll. Skatteverket harfått in betydligt färre så kallade orena revisionsberättelser från revisorer, vilket innebär att man missar tidiga tecken på att allt inte står rätt till.

Den enda nämnvärda positiva effekten man fann, var att bolagen i snitt sparat cirka 10 000 kronor per år på att inte anlita en revisor.

Starka reaktioner


Riksrevisionens rapport skapade starka reaktioner. Vissa uppskattade den, andra inte. Ett par exempel:

I en debattartikel i tidningen Dagens Industri, gick företrädare för bland annat Svenskt Näringsliv, Företagarna och SRF till hårt angrepp under rubriken ”Undermålig kritik mot slopad revision” och menade att tilltron till utredningens slutsatser starkt kan ifrågasättas.

Man menade också att revisionsplikt inte är någon särskilt effektiv metod att bekämpa brott och påpekar att Sverige och Finland redan idag har de lägsta gränsvärdena för revision inom EU.

I samma tidning skrev företrädare för FAR, under rubriken ”Revision är samhällsnytta”. De delade rapportens slutsatser om att slopad revisionsplikt har kostat mer än den smakat och att det står klart att experimentet med slopad revisionsplikt har misslyckats.

Vidare ansåg man att det är mycket som talar för att det alltid ska finnas krav på revision. FAR pekar också på behovet av kvalificerad revision i bostadsrättsföreningar för att förstärka konsumentskydd runt bostadsrätter.

Olika uppfattning


Här kan man alltså lugnt säga att branschorganisationerna SRF och FAR har helt olika uppfattningar.

Efter detta har vi med spänning väntat på eventuell reaktion från regeringen – om den avser att förändra reglerna kring revisionsplikt – och i så fall, vilken riktning man väljer. Riksdagens? Riksrevisionens? Eller ”mellanvägen”, Ekobrottsmyndighetens?

Svaret blev, ingen förändring alls. För närvarande.

Regeringen anser att Riksrevisionens slutsatser av reformens konsekvenser är värdefulla och kommer att ta hänsyn till dessa i det fortsatta arbetet med regelförenkling samt förebyggandet av ekonomisk brottslighet och skattefusk.

Regeringen anser dock inte att det är tillräckliga skäl för att i nuläget återinföra revisionsplikten för små aktiebolag. Man vidtar i stället andra åtgärder för att komma till rätta med dessa problem. Återinförd full revisionsplikt skulle också avvika från den väg som har valts inom EU, där de flesta länder har mycket högre gränsvärden för när ett bolag måste ha revisor.

Inte heller kommer regeringen att överväga om fler företag (större företag, bostadsrätts- och ekonomiska föreningar) kan undantas från revisionsplikt innan åtgärder som motverkar de oönskade konsekvenserna av reformen har genomförts.
Man vill också avvakta tills det är klart vilka förändringar som EU:s bolagsrättspaket medför, innan tiden kan vara mogen för att ta initiativ till att överväga en ytterligare inskränkning av revisionsplikten.

De slipper revisionsplikten

Under 2010 beslutade riksdagen att de minsta bolagen – 72 procent av aktiebolagen – inte längre är tvungna att ha revisor. Privata aktiebolag som uppfyller minst två av följande kriterier måste dock ha en kvalificerad revisor:
  • fler än 3 anställda (i medeltal)
  • mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
  • mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning.
Ett och samma kriterium ska ha varit uppfyllt under två år
i sträck, vilket innebär att nystartade bolag inte omfattas av revisionsplikt under de första två åren.

Aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning, finansiella företag samt stiftelser som är skyldiga att upprätta årsredovisning ska alltid ha revisor.

Moderbolag i koncerner som överskrider gränsvärdet 3–1,5–3 är revisionspliktiga,
även om moderbolaget inte ensamt överskrider gränsvärdet.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.