Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så kan revisionsplikten ändras

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 oktober, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
revisionsplikten

Foto: Ska revisionsplikten utvidgas? Foto: Getty Images

Om den avskaffade revisionsplikten för mindre bolag ska utvidgas, eller kanske slopas, är något som varit på tapeten senaste tiden. Regeringen har meddelat att inga förändringar är på gång – för närvarande. Men hur länge gäller det?

I början av 2017 beslutade riksdagen att regeringen ”bör ta initiativ till att överväga” om fler företag kan undantas från revisionsplikten. Beslutet hade sin bakgrund i motioner som lämnats av ledamöter från allianspartierna under den allmänna motionstiden. Man kan nog säga att sittande regering i regel inte brukar vara allt för ivrig att följa liknande upp-
maningar från riksdagen.

Revisionsplikten för små bolag avskaffades i syfte att förenkla administrationen och minska kostnaderna för företagare. Förhoppningarna var att reformen, tillsammans med andra regelförenklingar, skulle stärka bolagens konkurrenskraft och bidra till fler företag som växer och anställer fler.

Ingen revisor inga lån


När revisionsplikten slopades visade enkäter att 60–70 procent av bolagen tänkte behålla revisorn, även om de kunde välja bort revisionen. Det talades också mycket om att bankerna skulle kräva att aktiebolagen behöll revisorn: ingen revisor, inget lån.

Men dessa förutsägelser har kommit på skam. I själva verket är det allt fler företag som väljer att inte ha revisor. I juli 2017 var det cirka 435 000 bolag som kunde välja att inte ha revisor, av dessa var det bara omkring 85 000 som valt att ha revisor ändå. Drygt fyra av tio av alla nyregistrerade bolag väljer att inte ha revisor.

Under 2016 kom Ekobrottsmyndigheten med en rapport där man tittat på effekterna av slopad revisionsplikt. Man kom fram till att bolag utan revisor är överrepresenterade när det gäller planerad ekonomisk brottslighet. Man ser dock inte att det är möjligt att återinföra revisionsplikt för alla.

I stället föreslår man att de bolag som inte har revisor måste anlita en auktoriserad redovisningskonsult (SRF och FAR anges i rapporten ha god kontrollverksamhet för auktorisation av redovisningskonsulter), ett förslag som de kallar för ”revision light” och som bygger på olika former av bokslutsintyg. Det här förslaget gillades av vissa (som SRF) medan andra menade att detta är att återinföra en form av tvingande revision, vilket väl namnet skvallrar om.

I slutet av 2017 kom Riksrevisionens granskningsrapport om effekterna av att revisionsplikten för små bolag avskaffats.

I rapporten kom man fram till att reformen har haft få positiva effekter men medfört ökad risk för skattefusk och försvårat arbetet mot ekonomisk brottslighet. Revisionsplikten bör därför återinföras, enligt Riksrevisionen. Några slutsatser som rapporten kom fram till är att:
  • Bolag som valde bort revision växte långsammare i nettoomsättning och personalstyrka – både jämfört med sig själva innan revisionsplikten togs bort och jämfört med bolag som behöll revision.
  • Lönsamhet eller företagsöverlevnad inte blev bättre i bolag utan revision.
  • Bolag som valt bort revision har lägre tillväxt och betalar därför mindre i bolagsskatt. En trolig förklaring är att dessa bolag i större utsträckning redovisar lägre ekonomisk aktivitet i syfte att krympa sin vinst för att undkomma skatt.
  • … och att reformen har försvårat arbetet mot ekonomisk brottslighet. Till exempel har antalet anmälningar från revisorer till Ekobrottsmyndigheten minskat kraftigt, från cirka 300/år till i princip noll. Skatteverket harfått in betydligt färre så kallade orena revisionsberättelser från revisorer, vilket innebär att man missar tidiga tecken på att allt inte står rätt till.

Den enda nämnvärda positiva effekten man fann, var att bolagen i snitt sparat cirka 10 000 kronor per år på att inte anlita en revisor.

Starka reaktioner


Riksrevisionens rapport skapade starka reaktioner. Vissa uppskattade den, andra inte. Ett par exempel:

I en debattartikel i tidningen Dagens Industri, gick företrädare för bland annat Svenskt Näringsliv, Företagarna och SRF till hårt angrepp under rubriken ”Undermålig kritik mot slopad revision” och menade att tilltron till utredningens slutsatser starkt kan ifrågasättas.

Man menade också att revisionsplikt inte är någon särskilt effektiv metod att bekämpa brott och påpekar att Sverige och Finland redan idag har de lägsta gränsvärdena för revision inom EU.

I samma tidning skrev företrädare för FAR, under rubriken ”Revision är samhällsnytta”. De delade rapportens slutsatser om att slopad revisionsplikt har kostat mer än den smakat och att det står klart att experimentet med slopad revisionsplikt har misslyckats.

Vidare ansåg man att det är mycket som talar för att det alltid ska finnas krav på revision. FAR pekar också på behovet av kvalificerad revision i bostadsrättsföreningar för att förstärka konsumentskydd runt bostadsrätter.

Olika uppfattning


Här kan man alltså lugnt säga att branschorganisationerna SRF och FAR har helt olika uppfattningar.

Efter detta har vi med spänning väntat på eventuell reaktion från regeringen – om den avser att förändra reglerna kring revisionsplikt – och i så fall, vilken riktning man väljer. Riksdagens? Riksrevisionens? Eller ”mellanvägen”, Ekobrottsmyndighetens?

Svaret blev, ingen förändring alls. För närvarande.

Regeringen anser att Riksrevisionens slutsatser av reformens konsekvenser är värdefulla och kommer att ta hänsyn till dessa i det fortsatta arbetet med regelförenkling samt förebyggandet av ekonomisk brottslighet och skattefusk.

Regeringen anser dock inte att det är tillräckliga skäl för att i nuläget återinföra revisionsplikten för små aktiebolag. Man vidtar i stället andra åtgärder för att komma till rätta med dessa problem. Återinförd full revisionsplikt skulle också avvika från den väg som har valts inom EU, där de flesta länder har mycket högre gränsvärden för när ett bolag måste ha revisor.

Inte heller kommer regeringen att överväga om fler företag (större företag, bostadsrätts- och ekonomiska föreningar) kan undantas från revisionsplikt innan åtgärder som motverkar de oönskade konsekvenserna av reformen har genomförts.
Man vill också avvakta tills det är klart vilka förändringar som EU:s bolagsrättspaket medför, innan tiden kan vara mogen för att ta initiativ till att överväga en ytterligare inskränkning av revisionsplikten.

De slipper revisionsplikten

Under 2010 beslutade riksdagen att de minsta bolagen – 72 procent av aktiebolagen – inte längre är tvungna att ha revisor. Privata aktiebolag som uppfyller minst två av följande kriterier måste dock ha en kvalificerad revisor:
  • fler än 3 anställda (i medeltal)
  • mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
  • mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning.
Ett och samma kriterium ska ha varit uppfyllt under två år
i sträck, vilket innebär att nystartade bolag inte omfattas av revisionsplikt under de första två åren.

Aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning, finansiella företag samt stiftelser som är skyldiga att upprätta årsredovisning ska alltid ha revisor.

Moderbolag i koncerner som överskrider gränsvärdet 3–1,5–3 är revisionspliktiga,
även om moderbolaget inte ensamt överskrider gränsvärdet.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.