Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så kan SJ mildra förseningsskandalen

3 december, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning


Häromdagen träffade jag en del av Driva Egets läsare på vårt After Work i Göteborg. Det handlade bland annat om hur viktigt det är att vårda sina kunder.

När jag skulle ta 20.40-tåget hem till Stockholm fick jag ett skräckexempel på hur man INTE ska behandla sina kunder. Ta varning av det.  

På stationen fick jag besked om att tåget var en halvtimme försenat. Tråkigt, men möjligen acceptabelt. Fast en halvtimme är för kort tid för att göra annat än tåligt sitta på SJ:s träbänkar och vänta.

Efter den halvtimmen kom ett nytt meddelande om att förseningen skulle bli ytterligare en dryg halvtimme, därefter besked om mer försening, så besked igen - och när vi äntligen kom i väg strax efter kl 23 var vi två timmar och 40 minuter sena.

Väl ombord kom dessutom besked om att endast två av toaletterna i de sex vagnarna fungerade. Efter ytterligare förseningar längs vägen var klockan över tre innan vi uttröttade var framme vid Stockholms central.

På vägen ner till Göteborg tidigare på dagen när allt gick perfekt med ett soligt vinterlandskap som passerade revy passade SJ på att låta mig och de andra passagerarna att fylla i en enkät och mina betyg för just den resan blev jättebra.

Den enkäten skulle jag ha velat ha tillbaka där jag satt på tillbakavägen mitt i natten. Till mina bottenbetyg hade jag då kunnat bifoga en lista på hur SJ kan lindra skandalen att tåg och spår inte klarar en svensk vinter, om hur ett företag kan förbättra sin kundvård och lindra smällen när det är kris. Den listan, som också har en del att lära småföretagare, kommer här:

  • Tala om sanningen för kunden direkt. Det borde väl gå att hitta ett system där man redan från början kan förutse hur stor förseningen ungefär kan bli. Hade vi fått veta direkt att förseningen skulle bli så lång hade vi ju kunnat utnyttja tiden på ett vettigt sätt.
  • Ge kunden uppmuntran direkt. På Göteborgs central skryter man om att det nu finns en ny lounge med buffé och datauppkoppling. Tänk om vi bjudits in dit gratis och blivit ompysslade medan vi väntat. Då hade det känts att SJ verkligen vill ta hand om sina kunder.
  • Berätta vad kunden har rätt till. Vi hörde inte ett ljud i högtalaren att det finns resegaranti och vilka rättigheter kunden då har. De flesta missade säkert att gå in på www.sj.se och då få tillbaka hälften av resans pris kontant eller hela biljettpriset i form av värdebevis för en ny resa. Fast jag gjorde det inte.
Nu ansluter jag mig nu till alla kritiker som kräver bättre tåg, bättre spår – och också bättre krishantering och kundvård. Tänk om vi småföretagare skulle behandla våra kunder så illa som SJ gör.

Just nu hör jag på Rapport att SJ:s vinster är rekordstora och att regeringen har ökat sina vinstkrav på SJ!

ANDERS ANDERSSON, chefredaktör, Driva Eget

PS1.

Har försökt lägga in en länk till ovanstående på SJ:s sida på Facebook. Men den censureras och fösvinner direkt (fast nu har jag lyckats lura in den som kommentar, där den inte alls passar in). På SJ-sidan står det om julmys och annat som inte alls speglar kundernas verklighet - som i gamla öststaterna.  Så här kommer ett nytt  kundvårdsråd: Släpp fram kundernas kritik - annars är Facebooksidor värdelösa.

PS 2.

Jag har försök t skicka ett mail om texten ovan till SJ:s presschef. Men varken mailadress eller namn  går att hitta på SJ:s hemsida. Nästa kundvårdsråd: Göm inte medarbetarna, särskilt inte dem som har som jobb att synas och förmedla kontakter.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Försäljning & Lönsamhet

Och årets julklapp 2025 blir... (+ alla tidigare vinnare)

Årets julklapp har blivit en stor grej, och kan faktiskt påverka vad som säljer bra i e-handeln på Black Friday och i julhandeln. Här går vi igenom de tidigare vinnarna och hur oddsen för årets julklapp 2025 ser ut.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 2 minuters läsning
A°rets julklapp 2025

Foto: Unsplash/Look Studio

Vad är “Årets julklapp”?

Varje år utser HUI Research (på uppdrag av branschorganisationen Svensk Handel) en produkt eller ett fenomen som får titeln Årets julklapp. Viktigt att veta är att det inte är den mest sålda julklappen under året, utan att den ska:

  • Speglar den tid vi lever i.
  • Vara en nyhet eller fått ett nyväckt intresse under året
  • Har ett betydande försäljningsvärde eller säljs i stora volymer.

Sålunda handlar det mer om symbolik än om en ren försäljningsmässig topp. Valet presenteras i samband med HUI:s julhandelsrapport, i regel i mitten av november. Men redan nu är favoriterna klara, enligt bettingbolagen.

Favoriterna till Årets Julklapp 2025

Enligt Betingbolaget Betsson är detta favoriterna till Årets julklapp 2025

PlaceringKandidatOdds
1Underkläder7.00
2Donation8.00
3Labubu (samlarfigur)10.00
4Bok11.00
5Kosttillskott12.00
6Streamingtjänster13.00
7Krislåda15.00
8Oura-ring15.00
9Solcellsladdare15.00
10Termosflaska15.00

Alla tidigare vinnare i årets Julklapp

2024 – Unisexparfym

2023 – Sällskapsspel

2022 – Hemstickat plagg

2021 – Evenemangsbiljett

2020 – Stormkök


2019 – Mobillåda

2018 – Det återvunna plagget

2017 – Elcykel

2016 – VR-glasögon

2015 – Robotdammsugare


2014 – Aktivitetsarmband

2013 – Råsaftcentrifug
2012 – Hörlurar

2011 – Färdigpackad matkasse

2010 – Surfplatta


2009 – Spikmatta

2008 – Upplevelse

2007 – GPS-mottagare

2006 – Ljudbok

2005 – Pokerset


2004 – Platt-TV

2003 – Mössa

2002 – Kokbok

2001 – Verktyg

2000 – DVD-spelare


1999 – Boken

1998 – Datorspel

1997 – Elektroniska husdjur

1996 – Internetpaket

1995 – CD-skivan


1994 – Mobiltelefonen

1993 – Parfym

1992 – TV-spelet

1991 – CD-spelaren

1990 – Woken


1989 – Videokameran

1988 – Bakmaskinen

Hur påverkar Årets Julklapp oss företagare?

Jo, utmärkelsen kan faktiskt påverka oss som driver företag – speciellt om du har en e-handel. Kan du haka på trenden? Kan du skapa innehåll eller bygga intresse baserat på utmärkelsen? Det är många e-handlare som är duktiga på att haka på trender (s k New Jacking). Kan du också?



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.