Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så köpte hon sitt drömjobb

14 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Josefin Sjöblom köpte sin egen inredningsbutik.

Du behöver inte börja från noll om du ska starta eget. Gör som Josefin Sjöblom och investera i en befintlig verksamhet. Hon tog över en inredningsbutik och fick drömjobbet på köpet.

Det är ett myller av möbler, lampor, fåtöljer och prydnadssaker möter mig när man kliver innanför dörren till Denny’s Home i Gustavsberg. Här trängs varumärken som Lexington, String, VIP och Mateus om utrymmet med mer unika pjäser. Det är lite som att gå på upptäcktsfärd och hela tiden hitta nya spännande saker.dn4Josefin Sjöblom, som tog över verksamheten i februari i år, hälsar välkommen och förklarar att hon har stora planer på att sätta sin egen prägel på butikens utformning.

LÄS OCKSÅ: Här är företagen du kan köpa in dig i

– Jag vill behålla känslan av lite rock´n roll men samtidigt skapa en tydligare struktur. Det är inte bra om kunderna inte hittar det de letar efter, säger hon.

Hon utstrålar en passionerad energi och det går inte att ta miste på att hon gillar sitt jobb. Många som väljer att bli egenföretagare startar från grunden med en helt ny verksamhet.

Josefin valde en annan väg och köpte en befintlig verksamhet. Innan dess jobbade hon flera år på SEB som controller, partneransvarig och ledare.

– Det var en bra grund att stå på när jag bestämde mig för att bli egenföretagare. Jag kan ekonomi och är van att jobba mot uppsatta mål. Jag är inte någon förvaltare utan tycker om att utveckla och förändra.

LÄS OCKSÅ: Duktig flicka bytte banaUnder tiden på SEB var hon bland annat ansvarig för partnerskapet med SAS Eurobonus. I praktiken var det som att driva ett företag i företaget. Josefin jobbade tillsammans med sitt team för att få en så bra lönsamhet som möjlighet och utveckla partneraffären.

– Jag trivdes väldigt bra men jag ville utveckla mitt ledarskap och hoppade på ett jobb som ledare i ett av dotterbolagen. När den verksamheten sedan såldes till ett riskkapitalbolag förändrades förutsättningarna. Jag kände att jag inte delade de nya ägarnas värderingar. Jag mådde dåligt och bestämde mig för att hoppa av.

Just värderingar verkar vara en viktig drivkraft för Josefin, som menar att yrkeslivet tar så mycket tid och energi att det inte går att kompromissa hur länge som helst.

Men tiden efter att hon sa upp sig var inte var helt enkel.dn2

– En period funderade jag mycket över min framtid och jag hade svårt att få någon kraft och inspiration att ta tag i mitt liv. Jag hittade inget nytt jobb som lockade och började titta på olika webbsidor som säljer företag. Till en början var det inget som passade mina intressen men så dök Denny’s Home upp. Plötsligt föll alla pusselbitar på plats och då kändes det helt rätt att slå till.

LÄS OCKSÅ: Hennes tyger säljer slut på minuterJosefin har alltid varit intresserad av inredning och när hon tittade närmare på verksamheten såg hon att hon kunde bidra med sina erfarenheter för att utveckla företaget. Det fanns en stabil kundbas och en bra mix av varumärken, samtidigt som hon såg en förbättringspotential.

Men det innebar samtidigt ett stort steg, inte minst ekonomiskt. Josefin är ensamstående med två barn och hade vissa tvivel över om hon skulle våga ta risken.

– Ska du satsa måste du brinna för det du gör. Man kan inte gå in i ett sådant här projekt halvhjärtat. Du måste ge allt. Det är först när jag jobbat med butiken ett helt år som jag kan utvärdera hur ekonomin fungerar.

När hon väl hade bestämt sig för att ta över butiken gällde det att få fram kapital till finansieringen. Hon kontaktade Almi och fick bra stöd och inspiration från deras sida. Med dem i ryggen fick hon även banklån. Köpet finansierades med en tredjedel eget kapital, en tredjedel banklån och den sista tredjedelen från Almi.

– Det är tufft att få ihop tillräckligt med kapital. Banken vill inte ta några onödiga risker och du måste övertyga dem om att det är en verksamhet som är värd att satsa på. Samtidigt är det bra eftersom du inför banken behöver presentera en affärsplan på hur du ska lyckas nå lönsamhet och se om det är realistiskt att genomföra köpet.

Det har nu gått lite mer än ett halvår sedan hon tog över och Josefin har gjort flera stora förändringar i verksamheten. Hon bestämde sig redan från start för att lägga ner en mindre butik i Stockholm för att i stället satsa allt krut på butiken i Gustavsberg och på webbshopen.

LÄS OCKSÅ: 10 stöd du kan sökaDe kompletterar varandra på ett bra sätt när det gäller försäljningen över året. Den fysiska butiken har sin högsäsong på sommaren och webbshopen lockar köpare under övriga delar av året.

– Det finns stora möjligheter att nå ut till nya kunder via webbshopen. Där kan vi sälja till hela Sverige. Samtidigt finns det flera utmaningar. Kunderna förväntar sig att det ska vara rea eller kampanjer hela tiden. Det blir inte mycket över.

Josefin har bara börjat förverkliga sina visioner. Det handlar om att få bättre stödsystem i form av e-handelsplattform och affärssystem för bland annat lagerhållning till att formulera de anställdas roller. Men trots att fylls av viktiga beslut och en hel del administration känner hon sig aldrig trött när hon kommer hem från jobbet.dn5

– Jag njuter varje dag. Det är så varierande och blir aldrig tråkigt. Jag känner mig inte stressad. Det är en otrolig känsla. Jag tar mina egna beslut och har full frihet att bestämma över mitt jobb. Det känns helt rätt att jag stod upp för mina värderingar och hoppade av min fasta anställning.

LÄS OCKSÅ: "Vi skulle slå ut Blocket"Hon har under sitt tidigare yrkesliv mött många kollegor som vantrivts på sina jobb. Men det är få som vågar ta steget och säga upp sig för att satsa på något annat. Den fasta inkomsten är svår att släppa.

– Jag har aldrig ångrat mig. Om du vågar hoppa av får du en blåslampa på dig att skapa förändring. Min inställning är att det alltid löser sig på något sätt. Och du behöver inte börja från noll. För mig var det perfekt att ta över en befintlig butik med utvecklingspotential.

– Det finns en bra grund att jobba med här och jag har bara börjat, säger Josefin Sjöblom.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.