Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så låter du datorn göra grovjobbet!

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 11 april, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Låt smart teknik ta över en allt större del av jobbet och få tid över till att utveckla din verksamhet. Här är fem steg som kickstartar din digitalisering.

Som företagare vill du såklart jobba smart och tidseffektivt – du får nöjda kunder, vinner på det ekonomiskt och får förhoppningsvis mer tid över till annat viktigt i livet.
Att vi lever i en digital värld gör hela saken mycket lättare. Mycket av det du gjorde manuellt förr löser du nu smidigt automatiskt. För den som tänkt till och lagt in siffrorna i sitt bokföringsprogram den automatiska vägen blir till exempel den stundande deklarationen så mycket enklare. I princip finns allt i ditt bokföringsprogram, som är lite av företagets nav. Men det gäller såklart att våga förändra sig när det gäller digitalisering – och att fokusera på rätt saker.

Boo Gunnarson - företagarexpert hos Visma Spcs

– Två av tre småföretagare i Sverige upplever ett mer flexibelt arbetsliv de senaste åren tack vare nya digitala arbetsverktyg. Det kan handla om att kommunicera direkt med kunderna trots att man inte befinner sig på samma plats eller att samarbeta med kollegor genom att jobba med samma dokument via nätet, säger Boo Gunnarson - företagarexpert hos Visma Spcs

Det visar sig att många småföretagare redan är på hugget. När Visma Spcs undersökt saken säger fyra av tio småföretagare att de brukar sköta administrationen från en annan plats än på kontoret. De kan fakturera, lägga beställningar och bokföra var de än befinner sig. Lika många säger att administration är den viktigaste arbetsprocessen att digitalisera.

– Den ökade flexibiliteten sparar en massa tid som du istället kan lägga på familj, vänner och dina intressen. Som småföretagare får du också större möjligheter att hitta nya kunder, öka försäljningen och konkurrera med större företag.

Med en digital närvaro kan du plötsligt nå ut till större marknader än tidigare. Handelsföretag kan exempelvis öka sin marknad genom att starta en webbshop.
Tjänsteföretag kan arbeta transparent med kunder på en marknad som bara begränsas av tillgången på stabil uppkoppling.
Webbplatser och sociala medier ökar synlighet och nåbarhet som kan resultera i nya affärsmöjligheter och en uppskalning av verksamheten.

– I dag finns det fantastiska verktyg som ger dig den efterlängtade kontrollen. Det finns många skäl att arbeta med effektiva verktyg – och det är inte heller så svårt att komma igång.

Om du arbetar mer digitalt blir resultatet att du tar kommandot över ditt företag, din arbetstid och att du kan sköta din verksamhet var du än befinner dig.

Börja smått och klokt - här är 5 viktiga steg

Bokför på webben

– Skaffar du ett program som Visma eEkonomi ger det dig tillgänglighet till ditt företags ekonomi, var du än befinner dig. Oavsett lösning så se till att leverantören har erfarenhet och kompetens för större lösningar om du vill ansluta nya smarta digitala lösningar till ditt bokföringsprogram.

Bankkoppling är A och O

– Om du har ett bokföringsprogram som du kan koppla ihop med ditt bankkonto ser du direkt när kundfakturorna är betalda och du får en överblick av företagets ekonomi. Det ger dig en fördel då du snabbt kan agera på händelser i ditt kassaflöde.

Hantera fakturor digitalt

– Hantera dina fakturor med minimal insats. Genom att jobba med digitala fakturor får du kontroll över dina flöden och är redo för nya krav som exempelvis lagen om e-faktura mot offentlig sektor. Med tjänsten Visma AutoInvoice skickar och tar du emot fakturor, direkt i Visma eEkonomi – även fysiska.

Lägg in papperskvitton

– Börja scanna eller fota av kvitton och lägg dem i ditt program så blir din bokföring och kvittohantering enklare. Du har även all information samlad digitalt vilket ger dig trygghet om något händer med dina fysiska kvitton.

Var redo inför deklarationen

– Eftersom du har all information och redovisning i ditt program – varför inte skaffa ett tillval så att du kan deklarera smidigt själv?
Det är snart dags!

3 tips när du ska välja system

1. Planera in tid.
Du behöver hitta rätt mjukvara för just dina behov. Många leverantörer har gratis prova på-perioder och erbjuder kom igång-hjälp. Nyttja det och var inte rädd för att fråga om råd.

2. Ta höjd för framtidssäkring.

Börja smått men se till att din leverantör har kompetens och lösningar för kommande behov. Det är också viktigt att leverantören kan garantera säker lagring av din data och att den finns kvar över tid.

3. Avdramatisera.
Se till så att alla är med på omställningen. Du kan exempelvis gå igenom nya system så att de har en koppling till föregående arbetssätt. Förståelse gör arbetet smidigare.

Fakta: Visma Spcs
I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.
Målet för Visma Spcs är att fler ska vilja och våga starta, driva och utveckla sina egna företag.

Läs mer om Visma Spcs produkter här:vismaspcs.se
Få fler tips om företagande:vismaspcs.se/ditt-foretagande
Digital företagare:vismaspcs.se/digital-foretagare



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.