Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Så lyckas du på mässan

19 maj, 2017 3 minuters läsning

Foto: Smarta tips som hjälper dig att lyckas på mässan. Foto: Getty Images

Om du vill nå ut med dina produkter och tjänster kan en mässa vara rätt sätt. Här är råden som hjälper dig att lyckas.

Kan man locka besökare på mässor trots en tajt budget? Ja, det gjorde Linda Brüdigam i Västerås, som gör näsduksboxarna Nordic Tissue, när hon ställde ut på Formex i höstas.

– Det gav mer än vad jag trodde. Jag fick flera nya kunder, både på mässan och efteråt. Jag nådde ut till helt nya branscher och människor från hela Sverige – och världen, säger hon.

Hon insåg även att det inte bara är besökarna man kan sälja till.

– Jag fick en av de andra utställarna till kund också!

För att lyckas gäller det att se till att ha en bra monter, menar Linda. Både vad gäller placering, belysning och inredning. Hon hade bara råd med den minsta så hon använde alla ytor – även höjden och inte minst väggarna.

– Jag tog med möbler hemifrån som jag hade målat.

Hon la också mycket krut på sin presentation på Formex hemsida, med snygga bilder och genomarbetad text på både svenska och engelska. Det gav resultat. Många sökte upp montern efter att ha läst om henne, och flera har även hittat henne där och tagit kontakt efter mässan. Så, en lärdom blev att inte utgå från få besökare:

– Jag hade hundra gratis-ex att dela ut, det räckte inte alls. Jag önskar också att jag haft fler varumärkespåsar. Just för att jag vill sprida varumärket är det bra med saker att ge bort, säger Linda.

Åsa Dahlqvist driver företaget Memma och är en av Sveriges främsta mäss- och mötesexperter. Ett av hennes råd för att lyckas på mässan är att göra som Linda och satsa på att informera om din medverkan på förhand.

– Bjud in kunder och media och berätta varför det är intressant att besöka just er monter. Kanske har mässarrangören ett nyhetsbrev eller en tidning. De skriver gärna om ett nytt företag eller en ny utställare om du ger dem intressanta uppslag och bra bilder, råder hon.

Glöm inte bort att charma eventuella journalister på plats. Lägg information om ditt företag med tydligt monternummer i pressrummet. Se till att du har pressbilder på usb-minne eller att ladda ner från din sajt – eller ta journalistens uppgifter och skicka bilder efteråt, men glöm då inte bort det. En bra bild kan vara skillnaden mellan publicering och medieskugga.

– Att jobba med press kan verkligen vara givande. Ha gärna en pressfrukost eller enskilda möten med utvalda journalister. Det viktigaste är att ni har en nyhet som är intressant att skriva om. Tänk igenom er storytelling. Att ni har en unik eller världsledande produkt är inte intressant. Av intresse är däremot vilken effekt er produkt eller tjänst får. Vilka hjälper ni? Vems liv har ni eller skulle ni kunna förändra? Vilka är ni och hur kom ni på idén? säger Åsa.

Ett annat sätt att dra besökare är att förboka kundmöten i montern. Då ser du till att det är liv och rörelse hos er vilket ger andra en bild av att det går bra för er – och gör dem intresserade också.

– Folk drar folk, säger Åsa.

Sedan gäller det att våga ta kontakt. Göm dig inte bakom möbler, utan se till att stå nära besökarna som går förbi. Förbered dig med ett gäng bra öppningsrepliker med frågor som inte går att svara ja eller nej på, som ”Hej, vilket företag kommer du ifrån?” eller ”Vad är du intresserad av här på mässan?”.

– Lämna er komfortzon och träna på att ta första kontakten. Som ny utställare kan du inte utgå från att det kommer att bli en automatisk besökaranstormning, säger Åsa.

Hon menar att du snarare ska se mässan som en chans till massor av ”första dejter”. Räkna inte med att sälja en enda produkt eller tjänst på plats. Fokusera istället på att boka möten, komma överens om att skicka mer information eller höra av er efteråt, både till kunder och media.

– Det är den andra dejten som kommer att kunna resultera i affärer.


ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Visma Spcs fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

Visma Spcs 11 februari, 2025 1 minuts läsning

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Visma Spcs fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Visma Spcs)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här! 

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.