Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från SH PENSION

Partner

Så maximerar du pensionen 2024

SH Pension 1 januari, 2024 3 minuters läsning

Vid årsskiftet har det införts nya regler gällande pensionssparande som du som företagare bör känna till, exempelvis hur mycket du ska ta ut i lön för att maximera pensionen och vad brytpunkten för statlig skatt är. Vi tog hjälp av SH Pension för att reda ut vad som är viktigt att vara uppdaterad på inom pensionsområdet för dig som företagare under 2024.

Som företagare kan pensionssparande ibland kännas lite krångligt. Dessutom har det tillkommit regeländringar för 2024 som är bra för dig som företagare att känna till.

Viktigt att ha koll på för 2024:

  • Maximera din allmänna pension genom att ta ut lön upp till 51 245 kronor i månaden.
  • Brytpunkten för statlig inkomstskatt ligger kvar på samma nivå som för 2023, vilket är ca 51 200 kronor per månad.
  • Som företagare har du avdragsrätt på upp till 35 procent av din lön när du sparar till tjänstepension. 
  • En flytt av ditt pensionssparande kan ge dig bättre villkor, vilket är bra att se över årligen.
  • Genom att månadsspara till din pension så drar du fördel av ränta på ränta-effekten, vilket har ett stort långsiktigt värde på ditt pensionskapital

Tips! SH Pensions rådgivare kan ge dig råd kring hur du ska planera ditt pensionssparande för 2024. Boka ett kostnadsfritt möte här.

Maximera din allmänna pension

Hur mycket du tar ut i lön påverkar vad du kommer att få i allmän pension. För att maximera din allmänna pension ska du ta ut en månadslön på 51 245 kronor för 2024, vilket är en ökning från 49 967 kronor (2023). Brytpunkten för statlig inkomstskatt förblir oförändrad på 51 200 kronor. Vår rekommendation är att du först tar ut lön upp till brytpunkten så att du säkerställer din allmänna pension, därefter tittar man på en fördelning mellan tjänstepensionsparande och utdelning om det finns utrymme i företaget.

Du får avdragsrätt när du sparar till tjänstepension och slipper sociala avgifter

Pensionssparande är förmånligt för dig som företagare. Ditt företag har avdragsrätt för upp till 35 procent av din lön i tjänstepension. Det är även bra att känna till att när du som företagare gör en avsättning till din tjänstepension, utgår inga sociala avgifter, vilket du behöver betala när du tar ut lön. Vår rekommendation är att du maximerar ditt avdragsutrymme om du har möjlighet.

Enkelt att flytta sitt pensionskapital

Under 2022 ändrades flyttreglerna så det är nu enklare för dig att flytta ditt pensionskapital om du upptäcker att du får bättre villkor hos en annan aktör.
— Innan du genomför en flytt, säkerställ att du inte förlorar en bra förmån, exempelvis en garanti på inbetalt belopp eller kostnadsfri personlig service, säger Lars Lindell, pensionsrådgivare på SH Pension.

Tips! Boka en kostnadsfri rådgivning med Lars eller en av hans kollegor på SH Pension och få koll på ditt pensionssparande.

Löpande månadssparande med ränta på ränta-effekt

Förhoppningsvis har du idag ett löpande pensionssparande, vilket är en bra sparform över tid. Genom ränta på ränta-effekten får ditt sparande en rejäl skjuts i avkastning när du sparar långsiktigt. Glöm därför inte att justera ditt pensionssparande och höja det i takt med att du tar ut mer i lön eller får en ökad vinstmarginal i bolaget. 

Tips! Testa SH Pensions pensionskalkylator för att räkna ut vad ett löpande pensionssparande kan ge dig i pension.

Om SH Pension
SH Pension har funnits i över 76 år och har specialiserat sig på att hjälpa den som äger och jobbar i sitt eget företag. Här kan du och dina anställda få hjälp med tjänstepension, trygghetsförsäkringar och rådgivning. SH Pension ägs av sina kunder, vilket betyder att överskottet går tillbaka till dig som kund. Vill du ha hjälp att se över din pension är du välkommen att höra av dig till SH Pension. Här kan du få råd om din pension och få hjälp med att flytta tidigare sparande. 

Vill du prata med SH Pension direkt, ring 010-471 87 70



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.