Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Nu jobbar de bara 15 timmar i veckan – men tjänar lika mycket

16 december, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Foto: Patrick Trägårdh

Jobba 15 timmar i veckan i stället för 60 – men tjäna nästan lika mycket som förut. Är det ens möjligt? Absolut, tyckte webbföretagarna Thomas Olofsson och Sven-Anders Bergström i Umeå. I dag har de nått sitt mål.

När Sven-Anders Bergström och Thomas Olofsson på webbyrån GetWebbed bestämde sig för att sätta upp ett mål stod en sak högst upp på listan: mer fritid.

– Vi jobbade 50–60 timmar i veckan och kände: det här är inte livet! Vi ville inte tjäna mer pengar utan frigöra mer tid så att vi kan göra sådant vi tycker är roligt, säger Sven-Anders.

I sitt företag jobbar de med webblösningar, sökmotoroptimering och marknadsföring på nätet. Tidigare kom nästan alla intäkter från kunder som behövde hemsidor. Pengar rullade in men jobbet var alltid beroende av deras arbetsinsats. Vändningen kom sommaren 2012, då de läste den numera kultförklarade boken 4 timmars arbetsvecka av Timothy Ferriss.

Att jobba bara fyra timmar i veckan kändes inte realistiskt.

– Det gjorde däremot 15 timmar, säger Sven-Anders.

För att skaffa sig koll på hur läget såg ut gjorde de kalkylblad där de listade varje enskilt arbetsmoment under dagen – från att skriva offerter till att bygga hemsidor och koka kaffe. Sen använde de sig av den så kallade Paretos princip, som går ut på att 20 procent av jobbet står för 80 procent av intäkterna.

Genom att ringa in jobb som tog lite tid men gav mycket pengar kunde de se var de skulle lägga fokus.

– Sedan började vi rensa. Vi strök allt som inte var roligt och som vi inte tjänade tillräckligt med pengar på, säger Sven-Anders.

Inspirerade av en annan känd bok, Rich dad poor dad av Robert T Kiyosaki, delade de upp sina intäkter på två sätt:
  • Aktiva: Intäkter de själva måste lägga in arbetstimmar på för att kunna fakturera. Ett exempel är webbprojekt åt andra företag.
  • Passiva: Intäkter som kräver en arbetsinsats i början, men som sedan börjar rulla in pengar utan att de måste jobba för dem. Ett exempel är sajter de bygger själva.

– Vi bestämde oss för att sluta göra de första och bara satsa på de andra, säger Sven-Anders.

Som mål satte de upp att bygga 52 egna sajter inom olika områden. Några sajter de byggt sedan dess är balanscyklar.se och ultramaraton.se.

Intäkterna kommer från affiliatenätverk: på sajterna tipsar de om produkter i andra webbshoppar och får provision när någon klickar sig vidare.

Ett och ett halvt år senare nådde de sitt mål och hade över 50 sajter som står för mellan 50 och 60 procent av intäkterna – utan att kräva särskilt mycket jobb. Arbetstiden har sjunkit drastiskt: i snitt jobbar de 15 timmar var i veckan.

– Det här har förändrat våra liv. Vi har mer fritid och ett roligare jobb. Den ekonomiska tryggheten gör att vi kan ta fler risker. Har man inte tiden blir man blind för nya affärsmöjligheter, säger Sven-Anders.

Nu är nya målet att 100 procent av intäkterna ska komma från deras egna sajter. För att nå det jobbar de aktivt med att rensa bort arbetsmoment och automatisera. Varje månad summerar de intäkter och tid i ett kalkylblad och utvärderar.

– Vi kan till exempel se att ett moment tar åtta klick att göra. Hur kan vi få ner det till två klick? Och så programmerar vi den funktionen. Ja, ibland blir det väldigt nördigt, skrattar Sven-Anders.

”Det där målet fungerar bara för webbprogrammerare”, säger kanske någon. Fel, menar Sven-Anders och Thomas.

– De flesta företagare använder till exempel en dator. Här finns det massor man kan göra för att snabba upp olika processer. Alla företagare har arbetsmoment som de kan automatisera och rensa bort.

Ett exempel är ineffektiva möten med för många personer involverade och utan en effektiv agenda. Ett annat är arbetsmoment man bara gör, men som inte genererar några intäkter.

Nu uppmanar de andra att omvärdera sin syn på tid – och att värdesätta den.

– När något blir en rutin blir man blind för det. Det gäller att stanna upp och fråga sig vad man håller på med.

Här är deras 5 bästa effektivitetstips

Sven-Anders och Thomas råd för att jobba mindre:
  1. Lista alla dina arbetsmoment och utvärdera dem efter hur mycket tid de tar och hur roliga de är.
  2. Se över vilka uppgifter du kan automatisera eller eliminera.
  3. Klocka dina arbetsuppgifter så ser du svart på vitt hur lång tid saker tar.
  4. Tänk i nya banor: kan du skapa affärer nu som kan generera passiva intäkter på sikt? Till exempel en e-bok eller en videoföreläsning?
  5. Lägg ut bokföring och annan administration på någon annan, så frigör du tid att göra det du är bra på.
Artikeln uppdaterad 2015-07-15.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.