Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Så skriver du en affärsplan

30 oktober, 2013 3 minuters läsning
Skippa krångliga affärsplaner och gå efter Driva Egets snabbversion. Då ser du om du är startklar eller om du behöver jobba mer på din affärsidé.

Svara på frågorna nedan – det tar dig högst en timme och kan vara vägen till framgång. Frågorna är sammanställda av Driva Eget efter mallar av Nyföretagarcentrum och Almi.

Kan du svara på alla frågor verkar du vara på god väg mot ditt företag. Är det däremot mycket som fortfarande är otydligt kan du behöva fundera ett varv till på frågorna.

Har du själv redan kommit i gång så skicka frågorna vidare till någon som vill försöka göra ett företag av en affärsidé.

En affärsplan kan behövas för att låna företagets startkapital av banken eller Almi. Men att skriva en sådan är framförallt ett sätt att tvinga dig själv att tänka efter hur företaget ska tjäna pengar och vilken affärsmodell som ska gälla.

FRÅGOR:Affärsidé
  1. Beskriv din kommande verksamhet och vad den ska dra in pengar på.
  2. Beskriv företagets mål. Var är du om fem år?
Du som företagare
  1. Varför är du rätt person att starta företaget? Vad har du för erfarenhet, utbildning, kontakter eller kunskaper som gynnar din affärsidé?
  2. Har du några andra egenskaper eller kunskaper som ger dig konkurrensfördelar?
  3. Hur ser ditt kontaktnät ut och hur kan du dra nytta av det i företaget?
  4. Hur är din personliga ekonomi? Hur ska du klara dig under uppstartstiden? Hur mycket måste du ta ut från företaget netto varje månad för att kunna försörja dig det första året?
Marknad och kunder
  1. Hur stor är din marknad? Kan du ta fram siffror eller på annat sätt uppskatta den på ett ungefär?
  2. Beskriv dina typiska kunder. Var finns de? Vilken köpkraft har de? Varför kommer de att köpa din tjänst eller produkt?
  3. Vad har du för konkurrensfördelar? Varför kommer dina kunder att välja just dig och inte konkurrenten?
Marknadsföring
  1. Hur ska du nå ut till dina kunder? Om bara en liten del av dem du kontaktar kommer att köpa av dig, hur ska du bearbeta tillräckligt många?
  2. Vilka gratismöjligheter finns för att marknadsföra ditt företag?
Ekonomi och prissättning
  1. Vilken prisnivå ska du lägga dig på och hur är den i jämförelse med dina konkurrenter? (Tänk på att ett lägre pris inte alltid är det bästa konkurrensmedlet!)
  2. Hur ska du ta hand om företagets administration, som bokföring, redovisning, deklaration och så vidare?
Starka och svaga sidor
  1. Vilka är ditt företags starka sidor?
  2. Vilka är de svaga sidorna?
  3. Vilka möjligheter kan uppstå för ditt företag framöver?
  4. Vilka hot kan uppstå och komma att påverka ditt företag?
5 BRA RÅD NÄR DU SKRIVER DIN AFFÄRSPLAN

Hamid Fard, IFs-rådgivare på Almi och rådgivare på Nyföretagarcentrum i Borås, tipsar om vad du bör tänka på:
  • Organisera. Som entreprenör har du många bollar i luften. Dela upp affärsplanen i olika aktiviteter och strukturera upp dem med en tidsplan. Ta hjälp av modern teknik – bara med Outlook kommer du långt.
  • Vänd dig till en rådgivare. Testa att bolla dina idéer. Ta hjälp av professionella rådgivare som kan din marknad. Välj en redovisningskonsult och/eller revisor som kan din bransch. Bolla gärna finansiering och kapitalbehov med Almi. Att hitta rätt bankman är ofta viktigare än vilken bank du vänder dig till.
  • Glöm inte dig själv. Beskriv dig själv och dina erfarenheter i affärsplanen. Lyft fram dina styrkor. Som nyföretagare är dina personliga förutsättningar avgörande. Var ärlig – men inte blyg.
  • Sätt kunden i centrum. Kan du se din kund framför dig? Beskriv den och dennes egenskaper och ha alltid kunden i fokus. Det blir mycket enklare att nå denne med rätt erbjudande.
  • Tänk enkelt. Beskriv din affärsmodell enkelt. Analysera dina kunder och visa varför du är unik. Det behöver inte vara mer komplicerat än så.
Uppdaterad 2015-09-16


Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.