Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så skyddar du dig mot ID-kapning

8 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Kreditbedrägerierna ökar snabbt enligt polisen. Så vakta dina kortuppgifter. FOTO GETTY IMAGES

Hur orolig bör du vara för att få din eller ditt ­företags identitet kapad och använd av bedragare? Inte ­särskilt, visar vår granskning. Däremot bör du vara försiktig med dina kortuppgifter.

Antalet polisanmälda identitetsintrång har ökat för varje år, och det har uppstått en marknad för företag som säljer ”ID-skydd”. I sin reklam pekar företagen på ökningen och beskriver ID-kapare som bedragare som stjäl andras identitet, ändrar adressen och beställer varor eller tar lån i offrets namn.

Men sanningen är att den typen av ID-stöld, som polisen kallar kreditbedrägeri, inte ökat alls. I stället är det användningen av stulna kortuppgifter som exploderat. Eftersom uppgifterna på kontokort kan knytas till en enskild individ räknas de nämligen också som identitetsuppgifter.

Polisens nationella bedrägericenter, NBC, delar upp identitetsstölderna i tre typer:
  • Kreditbedrägerier, där någon låtsas vara du och beställer varor eller krediter i ditt namn. Bedragaren får varan, du får fakturan.
  • CNP, Card not present, där köp som skett med stulna kortuppgifter. Själva konto- eller kreditkortet är inte närvarande vid köpet, utan det är bara uppgifterna som använts.
  • CP, Card present, där köp skett med ett fysiskt stulet kort, eller där originalkortet fått magnetremsan kopierad och överförd till ett nytt kort. Denna kategori lades till i statistiken från och med 2016.

Medan antalet kreditbedrägerier legat i stort sett stilla under 2015–2016 har kortbedrägerierna ökat kraftigt. Att skydda sig mot ID-stöld handlar alltså i mångt och mycket om att vara försiktig med sina kortuppgifter.

De flesta stulna kortuppgifter kommer från databaser hos företag som hackare kommit över. En mindre del skimmas, alltså kopieras, i manipulerade uttagsautomater eller obemannade bensinstationer, eller får uppgifterna kopierade när man lämnar ifrån sig kortet för att betala. Den som drabbas av obehöriga köp får i regel tillbaka pengarna.

Skydda dina personuppgifter


Konsumentverket har riktat hård kritik mot företagen som marknadsför ”ID-skydd” och pekar på att skydden inte verkar preventivt, utan endast ger visst stöd och hjälp efter att en ID-kapning skett. Ett stöd man som konsument dessutom redan kan ha i sin hemförsäkring.

Offentlighetsprincipen gör att vem som helst kan ringa Skatteverket eller logga in på en nättjänst och få reda på personnummer och andra uppgifter. Det finns dock några saker man kan göra för att minska risken att bli utvald av en bedragare:
  • Sätt lås på brevlådan, så att en ID-kapare inte kan fiska upp kreditkort eller avier på saker denne beställt i ditt namn.
  • Släng inte papper med personlig information i återvinningen, riv sönder och släng i hushållssoporna i stället.
  • Spärra dig hos Skatteverket så att adressändring endast kan göras med e-legitimation.
  • Skaffa en kostnadsfri digital brevlåda, både privat och för företaget, så att du snabbare får exempelvis omfrågandekopior på kreditupplysningar eller brev från myndigheter som Bolagsverket. Se minmyndighetspost.se och kivra.se.

Om du drabbas – gör så här


Drabbas du som privatperson eller företagare av kreditbedrägeri, att någon annan handlat i ditt namn, är det viktigaste att bestrida de fakturor du får. Polisanmäl händelsen och bifoga en kopia på anmälan med bestridandet, då är det ytterst få som inte avskriver kravet. Kom ihåg att det är motparten som måste visa att det är du som beställt och att det finns ett giltigt avtal.

Som privatperson bör du begära en bedrägerispärr hos kreditupplysningsbolagen. Det hindrar ID-tjuven att fortsätta handla på kredit i ditt namn. Efter 14 dagar krävs det att du skickar in en kopia på polisanmälan för att spärren ska ligga kvar.

ID-bedrägerier mot företagare


Som företagare kan du vara extra sårbar för kreditbedrägerier. Ett typexempel är att någon med en falsk fullmakt eller falsk legitimation hävdar att hen representerar ditt företag, och försöker hämta ut varor, beställa mat eller teckna mobilabonnemang med tillhörande mobiler. Det finns inte så mycket att göra i förebyggande syfte, annat än att vara försiktig med att lämna ut namn på kontaktpersoner, rekvisitionsnummer eller annat som kan hjälpa en bedragare att utge sig för att vara ditt företag.

Det är företaget som låtit sig luras av den falska representanten som får stå för notan. Du som säljer varor bör alltså vara mycket noga med att kolla upp beställningar, även om de ser ut att komma från en befintlig kund. E-postadresser är exempelvis lätta att förfalska.

Det förekommer också att fakturor stjäls ur postgången, förses med ändrad betalningsmottagare, och skickas vidare. En annan populär metod mot lite större företag är att låtsas vara företagets vd på resa utomlands, och be ekonomiavdelningen om en snabb överföring av pengar.

Vid minsta misstanke på att en beställning inte är äkta, dubbelkolla med kunden och använd de kontaktuppgifter du har sedan tidigare – inte de som du fått senast. i

4 sätt att skydda ditt kort

  1. Var noggrann med vilka du handlar från på nätet. Se till att sidan där du skriver in kortuppgifterna är krypterad (https i adressfältet).
  2. Aktivera region- och internetspärrar om kortutgivaren har sådana (byt bank annars!). Runt 90 procent av bedragarens köp sker i utlandet. Lyft spärren tillfälligt när du åker utomlands eller ska näthandla.
  3. Undvik att lämna ifrån dig kortet. Måste du ändå göra det, se till att ha tejpat över/skrapat bort cvv-koden på baksidan.
  4. Ha koll på kontoutdrag och spärra kortet omedelbart om det sker obehöriga transaktioner eller om du tappar det.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.