Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Så tacklar du din telefonskräck

8 september, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Kom över din telefonskräck.

Ett telefonsamtal kan ge dig nya lönsamma kontakter och hjälpa dig nå dina drömmar. Men, du måste våga ringa! Henrik Bromée har skrivit nya boken ”Lyft luren – nå framgång”, här är hans råd.

Brukar du dra dig för att ringa de där telefonsamtalen som kan leda till nya affärer? Då är du inte unik. Ofta bottnar det i en rädsla för att avvisas, misslyckas eller uppfattas som jobbig.

– Det är förstås ingen som gillar ständiga avvisningar och just därför bör fler lära sig hur man genomför bra och effektiva kalla samtal där man genom relevanta förberedelser lär sig att undvika att bli avvisad – helt enkelt genom att göra sig relevant för den man ringer till, säger Henrik Bromée.

Han är VD på Euler Hermes, har en bakgrund inom kvalificerad försäljning och är nu aktuell med boken ”Lyft luren – nå framgång” fylld med såväl råd som inspirerande berättelser.

För, att inte våga lyfta på luren och ringa det där samtalet kan ha stora konsekvenser, påpekar han.

– Många gånger hindrar det människor från att förverkliga sig själva och sina visioner. Realiteten är nämligen den att de allra mest framgångsrika entreprenörerna, affärsmännen och företagsledarna nästan alltid är skickliga ”cold callers”.

Att däremot våga använda telefonen för att få nya kunder har flera fördelar, enligt Henrik.

– Som småföretagare har du i regel inget stort varumärke som ger dig inkommande affärer, du har förmodligen ganska få kunder till antalet och sannolikt begränsade resurser att köpa marknadsföring för. Att skaffa nya kunder är ett sätt att sprida risken i din verksamhet och telefonen är billig, relationsbyggande och väldigt effektiv att jobba med i din prospektering – förutsatt att man använder den på rätt sätt.

 Dessutom, påpekar Henrik, är det allt fler som använder internet för marknadsföring och kontakt. Att då ringa kan få dig att sticka ut.

– Att välja en annan prospekteringsmetod kan ge dig en fördel – återigen förutsatt att man gör det på rätt sätt.

Henriks bästa råd för att komma över din telefonskräck är att förbereda dig.

– För att känna dig trygg i situationen behöver du vara förberedd. Det ökar dina chanser att lyckas dramatiskt.

5 råd för att bota telefonskräcken 1. Vad vill du?

Identifiera det exakta mervärdet för kunden – och hur du ska beskriva det utifrån din mottagares perspektiv. Varför ska kunden träffa dig eller köpa av dig?

 2. Vad vill de höra?

Ha klart för dig vem du talar med och hur det du vill sälja in skapar värde för mottagaren. På vilket sätt kan du hjälpa din motpart att lösa ett problem, göra saker på ett bättre sätt, åstadkomma besparingar eller tjäna mer pengar?

3. Fundera på invändningar

Förbered dig på att hantera invändningar och frågor så att du inte blir svarslös.

4. Tro på det du säger

Se till att du själv tror på det du ska sälja in, annars kommer din tvekan och osäkerhet att lysa igenom direkt.

5. Var saklig och relevant

Kom ihåg att du i regel ska sälja in ett möte, inte hela produkten/tjänsten. Så sälj in värdet av det du vill göra, trassla inte in dig i detaljer eller teknikaliteter under samtalet – de kan ni avhandla på mötet.

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.