Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

De vill lösa bostadskrisen med sin affärsidé

30 september, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Ludvig Persson Lejon, Mattia Tosti,Anton Klava, Martin Bohman, Foto: Pressbild Qasa
När de såg att andrahandsmarknaden för bostäder inte fungerade bestämde sig gänget bakom Qasa att förändra den. Resultatet blev en sajt som underlättar för de som vill hyra och hyra ut. Redan har den 10 000 användare och nu går Hemnet in som delägare.

Qasa hjälper den som vill hyra eller hyra ut bostad. Från profiler med rekommendationer och hjälp med avtalshantering till två månaders garanterade betalningar även om hyresgästen inte betalar och säkra depositionsavgifter. Det är gratis att hyra ut men den som hyr betalar en avgift på fem procent av hyran.

– Man betalar bara om man faktiskt får en bostad. Kostnaden är då redan inbakad i hyran man ser i annonsen, berättar Mattia Tosti, vd och grundare.

Hur fick ni idén?
– Vi som grundade Qasa hade själva fått lida av den trasiga andrahandsmarknaden. Bostadsbristen är något det talas om väldigt ofta, men det är sällan man hör om de tusentals bostäder som skulle kunna hyras ut men istället står helt eller delvis tomma. Eftersom det idag är så svårt och osäkert att hyra ut i andra hand, är det många som väljer att inte göra det. Det är oerhört tråkigt – och det vill vi ändra på.Hur lång tid tog det från idé till färdig produkt?
– Vi började jobba aktivt med Qasa under våren 2014 och redan under hösten valde vi att släppa en beta-version av tjänsten. Det var uppenbart att vi hade en hel del kvar att jobba på, men vi fick lära oss jättemycket bara av att titta på hur kunder använde sajten. För en månad sedan släppte vi vår ”riktiga” version. Det känns stort, men helt klar blir man nog aldrig.Hur har mottagandet varit?
– Det har hittills varit en riktigt spännande resa och vi har fått otroligt mycket stöd, från dag ett egentligen. Jag tror det handlar om att folk vill hjälpa till, när de upplever att vi faktiskt försöker lösa ett bostadsproblem som på ett eller annat sätt drabbar oss alla. Vi har också vunnit massa roliga priser, på Internworld och Harvard exempelvis.Hur många användare har ni?
– Hittills har vi utvecklat produkten och testat den lite smått i Stockholm. Trots det har vi haft över 1 000 bostäder utannonserade och närmare 10 000 registrerade användare.Nu har ni fått Hemnet som delägare?
– Ja och med dem i ryggen känns det som att vi verkligen kommer kunna göra en stor skillnad snabbt. Det är magiskt.Vilka tips har du till andra småföretagare?
– Vi fick ett superbra tips när vi precis kommit igång, som jag ofta tänker tillbaka på. En riktigt vass affärsängel påminde oss om att ”startupresan inte är en sprint-tävling, utan snarare ett långt maratonlopp”. Det är jobbigt, det tar tid, och tricket är att hitta sätt att hålla ut. Jag tror det handlar om att vara oerhört tydlig med visionen, annars orkar man liksom inte.– Annars är mina tips: Vänta inte på att allt ska vara perfekt, lyft på luren och gör bort dig – och ta hjälp!


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Digital Marknadsföring

Sveriges 10 största influencers på Instagram 2025

De är Sveriges största influencers på Instagram – men också duktiga företagare som vi kan lära oss av. Låt oss gå igenom listan på våra mest populära influencers, och vad de gjort för att lyckas.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 7 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 5 minuters läsning
Driva Eget

Foto: Driva Eget / Unsplash

Sverige har flera influencers som slagit igenom stort, både nationellt och internationellt. Här listar vi de 10 svenska profilerna med flest följare på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 7 000+ följer redan.

1. Felix 'PewDiePie' Kjellberg (@pewdiepie)

Det förvånar väl ingen att Felix Kjellberg kniper förstaplatsen även i år. Han är fortfarande ett av de mest välkända ansiktena på planeten, speciellt bland internet-generationen. Felix började sin framgångsresa 2010 med att spela spel och vara underhållande på YouTube, vilket snabbt blev populärt. Tre år senare var han världens största Youtuber. Idag driver han sina sociala kanaler på heltid, med innehåll som sträcker sig långt bortom gaming.

Hur många följare har PewDiePie på Instagram? 20,2 miljoner

2. Elsa Hosk (@hoskelsa)

Elsa Hosk började sin modellkarriär tidigt. Vid 14 års ålder fick hon sitt första uppdrag i Tokyo och nominerades senare till årets modell i Sverige 2005 och 2006. Hon blev Victoria's Secret Angel och har sedan dess arbetat med stora internationella modemärken. Med nästan 9 miljoner följare på Instagram är hon en av de svenska profiler som nått längst inom modebranschen globalt.

Hur många följare har Elsa Hosk på Instagram? 8,8 miljoner

3. Anna Nyström (@annanystrom)

Anna Nyström startade sitt Instagramkonto 2013 och började samtidigt träna med tunga vikter, vilket på den tiden var sällsynt bland tjejer. Hennes träningsbilder fick snabbt genomslag och följarskaran växte. Hon utbildade sig till personlig tränare och lanserade klädmärket Ryvelle 2020, men lämnade styrelsen året efter. Trots flera miljoner följare håller hon en låg profil och ställer sällan upp på intervjuer. Hennes innehåll består främst av träningsbilder och livsstilsinnehåll. Hårt, konsekvent arbete och en unik vinkel verkar vara hennes nyckel till framgång på Instagram. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 7,7 miljoner

4. Linn Löwes (@linnlowes)

Linn Löwes började träna under sin kamp mot lymfkörtelcancer och omvandlade erfarenheten till en karriär som personlig tränare, och så småningom influencer. Hon delar träningsprogram och recept som når miljontals människor världen över. 2021 startade hon klädföretaget Stacci Athletics, som tredubblade sin vinst på två år. Parallellt drev hon träningsappen Athli, som hon sålde till USA 2023. Affären gav bolaget en vinst på 38 miljoner kronor enligt Breakit. Hennes affärsupplägg visar hur influencers kan bygga lönsamma företag.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 3,3 miljoner

5. Matilda Djerf (@matildadjerf)

Matilda Djerf började sin resa som influencer 2016 med en semesterblogg och bikinibilder på Instagram. När följarskaran växte övergick hon till heltidsinfluencer två år senare. Tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson grundade hon modekoncernen Djerf Avenue. Varumärket, känt för bär-tryck och skandinavisk estetik, värderades 2022 till 360 miljoner kronor med en omsättning på 230 miljoner kronor. I december 2024 hamnade bolaget i blåsväder när Aftonbladet granskade arbetsmiljön efter vittnesmål från elva anställda om stress och tufft arbetsklimat.

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2,7 miljoner

6. Hanna Öberg (@hannaoeberg)

Hanna Öberg startade sin Youtubekanal 2016 med träningsvideos och vardagsvloggar. Kanalen har passerat 1 miljon prenumeranter och imponerande 76 miljoner visningar. På Instagram har hon byggt upp en av Sveriges mest lönsamma fitnessprofiler genom att kombinera träningsinnehåll med digital produktutveckling. Hon driver flera träningsföretag, däribland Ownu-appen med digitala träningsprogram. Och företagen omsätter tillsammans över 20 miljoner kronor.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2,2 miljoner följare.

7. Rachel Bråthén (@yoga_girl)

Rachel Bråthén byggde sitt Instagramkonto 'Yoga Girl' från grunden 2012 som växte till miljontals följare. Hennes bok med samma namn blev New York Times-bästsäljare 2015 och översattes till sex språk. På Aruba grundade hon yogastudion Island Yoga och wellnessplattformen oneOeight, vilket ledde till en plats på Forbes lista över inflytelserika fitnessprofiler. Sedan 2021 bor hon i Sverige med sin familj och fortsätter driva sitt wellness-företag internationellt.

Hur många följare har Rachel Bråthén på Instagram? 1,9 miljoner

8. Emelie Lindmark - Emitaz (@emitaz)

Emelie Lindmark har drivit sitt konto sedan 2010 och stadigt byggt en följarskara på Instagram. Hon bor i Barcelona med sin familj och kombinerar skandinavisk minimalism med en medelhavsstil för att skapa starkt visuellt innehåll. Hennes känsla för mode har lett till samarbeten med flera lyxvarumärken och deltagande på Paris Fashion Week. Hon har även lanserat sitt eget modemärke, Le Capsole, som hon driver från Spanien. 

Hur många följare har Emelie Lindmark på Instagram?  1,8 miljoner följare.

9. Kenza Zouiten Subosic (@kenzas)

Kenza Zouiten är också ett namn få har missat. Hon startade sin blogg redan 2006 som tonåring och har följt med genom hela influencer-branschens utveckling. Hon har alltså hållit sig relevant i snart två decennier. Efter sina framgångar med modekoncernen IvyRevel grundade hon hårvårdsmärket The Every 2019, som hon fortfarande driver tillsammans med sin man. På Instagram balanserar hon entreprenörskap med familjelivet som trebarnsmamma. 

Hur många följare har Kenza Zouiten Subosic på Instagram? 1,7 miljoner

10. Amanda Khamkaew (@amandakhamkaew)

Amanda Khamkaew började posta på Instagram 2013 och blev känd för det populära Gen Z-formatet mirror modeling, där man fotograferar sina outfits i spegeln hemma. Hon har samarbetat med modevarumärken som Revolve och Meshki och är bland de yngsta på listan. Hon representerar generationen som vuxit upp med Instagram som primär plattform, där autenticitet väger tyngre än polerad estetik.

Hur många följare har Amanda Khamkaew på Instagram? 1,4 miljoner

Vill du också lyckas på Instagram? Spana in vår guide: Så lyckas du med instagram – 6 smarta strategier.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.