Sabri förlorade 100 000-tals kronor varje år – nytt kassasystem blev räddningen

En mjukvara för kassasystem som förenklar handlares vardag, det är tanken bakom det svenska bolaget Yabie. Och för Sabri Abdullah och Katrins Restaurang & Pizzeria har det nya systemet blivit en succé.
Sedan 2008 driver Sabri Abdullah Katrins Restaurang & Pizzeria i Kristianstad. Hit åker kunderna flera mil med glädje för de goda pizzorna. Sabri beskriver att hemligheten ligger i degen, men också i de egengjorda såserna och de belgiska pommes fritesen.
– Allt vi gör ska ha själ, säger Sabri bestämt.
Efter 18 år i branschen har inte bara jakten på rätt sorts råvaror varit viktig, utan också att hitta ett bra system för att få försäljningen att fungera så smidigt som möjligt. Valet föll på uppstickaren Yabie, som utvecklat en molnbaserad lösning som förvandlar surfplattor och smartphones till kassor.
– Yabie passar bra för verksamheter som min, vi måste kunna hantera beställningar fort.

Automatiserade funktioner nyckeln i ett bra kassasystem
Även Yabies automatiserade funktioner beskriver Sabri som en stor hjälp, speciellt de automatiska rapporterna.
– Tidigare har jag manuellt exporterat ut de filer som revisorn ville ha och skickat till honom, det tog tid och blev fel. Nu skickas de till honom automatiskt så att jag får mer tid för annat, säger Sabri.
Tips:Läs mer Yabies betallösning och kassasystem här.

Kunderna ska kunna förbeställa och betala online
Efter årsskiftet kommer pizzerian börja använda Yabies Online Order tjänst. Genom den kommer kunderna själva kunna förbeställa sin mat digitalt och betala online. De kommer också kunna välja om de vill ta med sig maten eller äta på plats.
– Idag är 95 % av alla beställningar avhämtning. När det är rusning tar vi 300 samtal per timme och har en anställd som bara sitter i telefon. Potentialen i Online order är stor och kunderna har väntat på det här, säger Sabri.
Kassan i kombination med online order beskriver han som det optimala försäljningsflödet. Tidigare hade pizzerian en gammal knappkassa och med cirka 70 tillbehör på menyn var det lätt att slå fel och krångligt att ändra. Sammanlagt handlade det om hundratusentals kronor i förlorade intäkter varje år.
– Med den nya kassan är det lätt att göra rätt, redan nu har investeringen betalat av sig flera gånger om. Det har gjort det mycket bättre för mina anställda, för oss betyder 2-3 minuter mycket, säger Sabri.

Ett smart kassasystem ger full kontroll
En annan fördel enligt Sabri Abdullah är att han kommer kunna fortsätta ha full kontroll. Prisändringar kan han enkelt sköta själv på ett och samma ställe, istället för att behöva ringa runt till flera olika ställen.
– Jag behöver full kontroll så jag aldrig riskerar att leverera en kall pizza. Snart slipper mina kunder att vänta i telefon och våra få parkeringsplatser kommer inte vara upptagna för att folk väntar på sin pizza eftersom de kommer få ett sms om när den är färdig. Nu ser jag fram emot att öka försäljningen och växa tillsammans med Yabie!