Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Småa A-kassa

Ekonomi & Skatt

Sålde butiken, fick 20 020 kr/mån i a-kassa

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 6 maj, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Jerry, 62 drev en närbutik tillsammans med sin fru Halina i 30 år. Han har jobbat sedan han var 16 och aldrig varit arbetslös. Förrän nu.
A-kassa ger trygghet och tid att planera framåt när det väl har hänt, säger Jerry.

Många boråsare känner till servicebutiken Commerce i stadsdelen Villastaden. På gatuplanet i ett hyreshus har Halina och Jerry sålt livs, tidningar och godis till närboende och ungdomar från skolan rakt över gatan sedan 1987.
Att driva butik har inte bara varit deras försörjning; det har varit deras liv, sju dagar i veckan. Halina och Jerry har sett kvarterets unga växa upp, flytta – och komma tillbaka med egna barn. De har ordnat hemleveranser när äldre tappat orken och när en daglig stamkund inte visat sig på en vecka såg de till att eftersöka honom. Två gånger har butiken fått besök av rånare med vapen, men de har aldrig velat ge upp och stänga. De egna döttrarna är så gott som uppväxta här.

– När de var riktigt små låg de i en bananlåda bakom kassan, minns Jerry.

Tillfälligheten som bestämde livet
Att Jerry och Halina blev butiksägare var en slump. Jerry jobbade som busschaufför, men en kompis med kiosk fick paret att intressera sig för affärsdrivarlivet. När kvartersbutiken i Villastaden blev till salu tog de chansen och slog till. Då kunde ingen av dem ana att detta skulle bli deras andra hem de kommande 30 åren. Ända tills i höstas, då livet tog en ny vändning.
Båda hade då under några års tid känt att det slet hårt på kropp och själ att hålla öppet 365 dagar om året, att ständigt vara nåbara och att aldrig kunna ta ut mer än två veckors semester. Dessutom hade det ekonomiskt blivit betydligt tuffare att driva butik. 
– Så ringde en kille som väldigt gärna ville köpa Commerce och då bestämde vi oss. Allt har sin tid och nu var det över för vår del, berättar Jerry.

Från företagare till a-kassa
Varken Jerry eller Halina hade planerat vad de skulle göra när butiken väl var såld, eller hur de skulle försörja sig framöver.
– Vi tänkte inte så, då. Det var så mycket annat att ordna med, pappersarbete kring själva försäljningen.
När allt var klart blev det tomt. Väldigt tomt. De två första månaderna var värst, berättar Jerry. Han, som jobbat heltid sedan han var 16 år, satt plötsligt sysslolös och villrådig. Vad skulle han göra nu? Och hur skulle de försörja sig?
Som tur var hade båda två säkrat sin ekonomi för en eventuell arbetslöshet – långt tidigare.

– Vi gick med i SMÅA för ungefär 13 år sedan, eftersom det är en a-kassa för småföretagare.

Du vet aldrig vad som händer med ditt företag och då är det en trygghet att vara med, säger Jerry. Som medlemmar i SMÅA hade de nu rätt till ersättning från a-kassan. Eftersom både den som äger företaget och familjemedlemmar som arbetar i företaget kan ansluta sig till SMÅA är det en a-kassa som passar väldigt bra för familjeföretag. Till blivande egna företagare har Jerry ett råd:
– Har du en idé du tror på, gå in för den helhjärtat. Men gå med i a-kassan för säkerhets skull.

På väg mot något nytt
Halina och Jerry är färdiga med sin butik, men är inte redo att pensionera sig. Halina får full ersättning från a-kassan och planerar för framtiden, Jerry jobbar 30 procent på Systembolaget och får a-kassa upp till en heltid. Även om han inte kan styra sitt arbete på samma sätt som tidigare uppskattar han att kunna lämna jobbet när arbetsdagen är slut och inte vara anträffbar dygnet runt.
– Och jag träffar mina gamla stammisar på mitt nya jobb också, skrattar han.
Den försvunna stamkunden då, han som inte varit där på en vecka? Han låg på sjukhus visade det sig. Jerry åkte givetvis dit och levererade hans favorittidning från butiken.
Skaffa ekonomisk trygghet. Anslut dig här till SMÅA, a-kassa för företagare.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.