Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva eget företag

Sälj dina produkter på Etsy – så här gör du!

Josefin Wallin 3 mars, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Sälj dina produkter på Etsy – så här gör du!

Plattformen Etsy gör det möjligt för dig att starta en egen webbshop. Här finns många olika webshopar och lika många segment av produkter. Sugen på att komma igång? Sälj dina produkter på Etsy – så här gör du!

Etsy erbjuder dig att via plattformen starta en egen plattform där du kan sälja konstverk, hantverk, design eller andra typer av produkter. Vill du också starta en webbshop på Etsy? Då har du kommit helt rätt! Etsy är primärt plattformen för dig som är en kreatör av något slag. Den typen av produkter passar också på Etsy allra bäst.

Fördel med att sälja på Etsy

  • Billigt...
  • ...och enkelt alternativ till en helt egen webbshop.
  • Du kan nyttja kraften av plattformen. Dina produkter kan sökas upp av kunden som själv rör sig inne på Etsy. På så sätt säljer du också på sajten – i motsats till om du driver en helt egen där du måste driva all trafik till din webbshop helt själv.

Nackdel med att sälja på Etsy

  • Etsy är inte så stort i Sverige – än!
  • Du kan bli begränsad eftersom du inte kan sälja "allt" på Etsy. Här vill man hålla sig inom ramen för det unika och det kreativa.
  • Du kan inte skapa startsidan fritt – utan behöver hålla dig inom ramen för vad plattformen erhåller rent estetiskt.

Så här kommer du igång med din webbshop

Förbered dig

  • Dags att börja sälja på Etsy: Välj ett namn och vad du ska sälja. Lugn! Känn ingen press då du kan ändra detta i efterhand.
  • Gör research. Kolla hur andra har beskrivit sina produkter, hur de har satt rubriker och lagt upp sin webbshop. Här kan du lära dig mycket användbart som du kan applicera på din egen e-handel.

Kom igång

  • Kör på: Lägg ut din produkt eller dina produkter som du vill sälja på Etsy.
  • När du lägger ut dina produkter så kom ihåg att tänka på att den ska vara sökbar. Säljer du exempelvis kaffemuggar så vill du självklart ha med sökord som muggar, kaffekopp och kaffemugg i rubriken och beskrivningen av din produkt.
  • Lägg tid på att fylla i så mycket uppgifter om din produkt som du kan. Det hjälper den bli sökbar bland alla andra produkter på Etsy.
  • En bild säger mer än tusen ord. Se till att ha en bra miniatyrbild som visar din produkt. När man sedan klickar sig in på annonsen vill kunden gärna se fler bilder. Gärna från flera olika vinklar och på dess detaljer. Lägg gärna ett par extra minuter på att ta riktigt fina bilder. Det lönar sig! Du kan också välja att lägga till videos på din produkt.

Lägg tid på en inbjudande startsida

  • Skapa en säljande startsida. På din startsida vill du förstås välkomna dina kunder på ett snyggt och säljande sätt. Har du en logotyp kan den med fördel läggas här, du har möjlighet att lägga till en säljande beskrivning och om du vill länka till dina sociala medier? Granska den när du är klar och känn efter om den ger det intryck av dig och sina produkter som du önskar. Blir du lockad till köp?
  • Var personlig. Man köper en vara av dig och då är det viktigt att du ger ett seriöst och pålitligt intryck.

Börja sälja

  • Nu har du en startsida, och du har lagt upp dina första annonser dvs dina produkter. Det du behöver göra nu är att se till att du börjar sälja på sidan.
  • Marknadsför din Etsy-shop i dina sociala medier och bjud in vänner och kontakter. När köp börjar göras på din sida blir du också mer relevant för Etsy. Vad betyder då det? Jo att de blir mer benägna att visa just dig och dina produkter i sökresultatet.
  • En sak till som kan hjälpa dig att bli mer relevant för Etsy (vilket du vill eftersom ju mer synlig du blir hos dem – desto mer kan du sälja) är att be kunderna om recensioner.
  • Ha det "sökoptimerade tänket" med dig i bakhuvudet. Vill du ha mer tips om detta rekommenderar vi artikeln: Skriva sökoptimerade och säljande texter – så gör du

Bonus: "Etsy-esset" Sophie Zetterberg ger dig sina bästa tips

Sophie Zetterberg Etsy
Sophie Zetterberg är hantverkare och säljer också sina alster på Etsy. Bild: Privat
  • Fokusera på att nå ut med bra, sökbara titlar och beskrivning på dina "listings". Var saklig, men inte tråkig. Få fram allt en kund behöver veta om produkten samtidigt som du låter ditt varumärke lysa igenom. Fokusera på känslan som produkten ska förmedla. Är den vitsig? Skriv i liknande manér.
  • Var bemötande! När kunder skickar meddelanden, var noga med att svara. Skicka med tackkort (även om det bara är en lapp) i ordern. Har du länkat till sociala medier? Håll koll där också, så du inte missar en fråga eller feedback. 
  • Våga be om recensioner. Det är så din business växer, genom att Etsy ser att din butik gillas av andra. Men även de som klickar in på din listing ser att andra är nöjda med det du säljer. Att få feedback är guld värt för en Etsy-butik. Gillar dina kunder dig och din produkt, har de oftast inga problem med att lämna en recension. Men alla kanske inte vet om att funktionen finns, eller glömmer bort det. En snäll påminnelse därför kan gynna dig stort. 
  • Fastna inte på sånt som behövs göras innan du lanserar (namn, färdiga tackkort, att alla listings ska vara upplagda). Fokusera på att lansera med ett fåtal produkter som är riktigt bra och bygg upp eftersom, istället för att stressa igenom lanseringen för att du vill ha allt i tipp topp. Då har du också ett lager av sånt som ska publiceras, så du kan hålla din shop uppdaterad och visa Etsy att du är en butik som alltid är relevant. 

Här kan du kikaSophies butik för att finna inspiration till din egen.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.