Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

Satsningen på personalens trivsel gav miljoner i vinst

29 juni, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Trivsel skapar vinst. Foto. Stefan Svensson

När Prototyp grundades 2011 var ett av målen att skapa en arbetsmiljö fokuserad på trivsel. Policyn mot övertid ger nöjda medarbetare med låg stressnivå – och en omsättning på 14 miljoner.

Längst ut på Blasieholmen i Stockholm, högst upp i ett sekelskifteshus, in genom en vindsdörr – och av med skorna. På den digitala byrån Prototyp måste alla strippa till strumplästen, något som gjort bland annat amerikanska kunder förbryllade.

– Det blir mer personligt när man glider runt i tofflor, lite exponerat för folk kanske har fulstrumporna på. Någon form av intimitet, säger vd Tobias Bard.

Här ska det kännas som man kommer hem. Naturmaterial som trä, skinn, kork, en björkskogstapet på väggen och mycket grönt väger upp all teknik.

– Det stökiga hemmet, den känslan vill vi ha, säger Tobias.

Men för ett par år sedan såg det annorlunda ut: vita väggar, glasbord, genomskinliga stolar och tapeter i fel längd som slutade efter halva väggen.

– En workshop visade att våra medarbetare ville att Prototyp skulle bli ett lite ”häftigare” företag, som andra kände till och där man kände sig stolt över att arbeta. Våra första åtgärder blev ny kontorsinredning och en ny varumärkesplattform.

För här lyssnas medarbetarna på. Varje vecka kollas stressnivån av med anonyma enkäter där även idéer fångas upp, och en gång om året görs en större undersökning. På måndagsfrukostar och snabba möten varje morgon kollas att allt flyter på, medan de på ett längre möte varje månad (och vid avslutat projekt) diskuterar djupare – vad de ska fortsätta med, sluta med eller prova nytt.

Dessutom promenerar Tobias med varje medarbetare var åttonde vecka.

– Jag tror inte på utvecklingssamtal en gång om året utan på en kontinuerlig dialog, då kan man fånga upp önskemål, missnöje och spirande konflikter. Förut körde vi var fjärde vecka men det fanns ingenting att prata om, det finns för få konflikter här.

Varför? Tobias räknar upp flera anledningar. En platt organisation, utan en massa rapporteringsvägar, där de som jobbar med kundens projekt också har kontakten med dem. Realistiska tidsramar i projekten vilket gör att de vågar ha en policy mot övertid. En lättrörlig och prototypbaserad utvecklingsmetodik där de bryter ner projekt i delmoment som aldrig beräknas ta mer än en dags jobb.

– Då blir det inte personberoende, så arbetet stannar inte upp om någon är sjuk. Dessutom får alla känna en ”win”, att de slutfört något, varje dag.

Fler förmåner är gemensam föreläsningslunch varje månad, utbildningsbidrag på 20 000 kronor och träningstid på 1,5 timmar i veckan. Några springer ihop varje onsdag, ofta kör någon en demo på fredagar, och ibland spelar de tv-spel på kontoret eller gör någon aktivitet ihop.

Två veckor om året läggs arbetet åt sidan för prototyp-bootcamps. Då får kunderna vänta medan egna projekt som röststyrda bilbanor, twittertelefoner och katt-selfie-lådor förverkligas.

– Det är jättedyrt för oss som säljer timmar; det motsvarar en miljon kronor i investering per år. Men det gör oss bättre i vårt dagliga jobb och är en tydlig signal att vi vill ha kvalitet framför marginal. Det är så vi får nöjda kunder och nöjda medarbetare.

Och det lönar sig. Förra året omsatte de nästan 14 miljoner kronor med 1,5 miljoner i vinst. Det mesta återinvesteras.

– Vi växer försiktigt för att inte förstöra vår kultur. Målet är inte ett stort vinstutdelningsutrymme för ägarna utan en arbetsplats där vi vill jobba. Om nu folk väljer att gå hit varje dag, varför ska vi inte erbjuda en så bra tillvaro som möjligt? Jag tror inte på att man ska jobba ihjäl sig för att kanske bli rik. Vi har aldrig haft sjukskrivningar, ingen har gått in i väggen och alla har extremt låg stressnivå.

Tobias tycker att man absolut ska bygga en fin arbetsplats men påpekar att man måste göra det ovanpå en sund kultur.

– Det missar många. Man säger att medarbetarna går först men så fort det inskränker på vinsten stångar man i huvudet i väggen. Vi har medvetet gjort ett val att låta trivseln gå före marginalen. Jag tycker mig se en trend bland start-ups och småbolag, ett gäng unga vd:ar som går mycket mer på medarbetarlinjen – att skapa någonting bra snarare än bara göra vinst. Människor före siffror.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.