Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Svempa – Scaniaälskaren som har fans i hela världen

Yasemin Bayramoglu 4 april, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning

Foto: Svempa Bergendahl älskar sitt jobb. Foto: Nils Petter Nilsson

Internet förändrade livet för arbetargrabben Svempa Bergendahl, 78. Plötsligt blev bilbärgaren och lastbilsstylaren superkändis och fick fans i hela världen. Men nöja sig och gå i pension är inte aktuellt.– Jag kommer jobba tills jag stupar, säger han.

Steve Jobs och Richard Branson är bara två av alla entreprenörer som hyllat passionen som källan till framgång. Lägg därtill Svempa i Sköndal.

Svempa tar emot i sin verkstad strax utanför Stockholm. Här står den lastbilscab som han och kollegorna tog fram för tio år sedan och som gav honom så mycket uppmärksamhet.

– Det här var en uttjänt bil från Scanias testlabb som vi byggde om. Den har gått över hela världen och i Kina blev jag erbjuden 6–7 miljoner på stående fot, men jag tackade nej, säger Svempa.

Intill cabben står ett hemligt Scaniaprojekt. ”Du får inte skriva om det, men det kommer bli fantastiskt”, säger Svempa innan han hissar upp fotografen på en gaffeltruck och sätter sig själv i cabben.

Han är van vid media. En vägg i verkstaden är fylld av tidningsklipp från alla möjliga utställningar till möten med kungligheter. Under åren har han hunnit med att träffa såväl prins Bertil som kung Carl XVI Gustaf och prins Carl Philip.svempas2

– Jag fick lära prinsen köra moppe, säger han inte utan stolthet.

Var han bra då?

– Jovars, säger Svempa och drar in i vad som skulle kunna vara ett kontor, men som snarare ser ut som ett rum för minnen. Ett större matbord dignar under alla prispokaler. Pokaler på golvet. Pokaler i bokhyllan. Och så en lång räcka vodkaflaskor.

Dessutom en konserverad fågelspindel i glasburk.

– Den här kom en kille med, han ville ge mig en present, säger Svempa och håller upp burken.

Varför just en spindel fick Svempa aldrig veta. Den betydde väl mycket för killen själv kan man tänka. Varför presenter över huvud taget? Kanske för att Svempa delar med sig av sin passion till andra som brinner för exakt samma sak. Hur ska man annars kunna förklara att tre par valt att vigas i någon av Svempas lastbilar? Och att ett par till och med spenderade sin bröllopsnatt i den lyxinredda hytten?

– Jag fick samtal från en tjej nu som också vill gifta sig i min bil. ”Om jag ska gifta mig alls ska det vara i Svempas bil” sa hon.

Men vodkan kunde han gott vara utan.

– Gäster från våra östliga grannländer tar ofta med sig vodka. Jag hatar vodka!

Svempa dricker hellre whisky. Har samlat på sig flaskor under 50 år, som han har hemma i villan. Där finns även hans stora stolthet: ett saltvattenakvarium på 4 000 liter.

Två andra passioner vid sidan av Scanialastbilar. Den fjärde är travhästar.

Vi går upp på det riktiga kontoret. Men han gör ingen större sak av det där med passion. Inga yviga förklaringar för hur viktig den är för att fortsätta utvecklas eller driva företag.

– Jag gör det jag tycker är kul, det har jag alltid gjort.

Och det börjar bli ganska många år nu.

– Som liten grabb drömde jag alltid om amerikanska bilar. Jag ville prenumerera på den amerikanska tidningen Hotrod, men det gick inte. Man fick åka ner till centralen för att köpa den, minns Svempa.

Hans stockholmska minner om det där söderkis-snacket som knappt hörs längre. Som man skulle vilja skriva hur det låter. Men det går inte.

På första jobbet direkt efter skolan fick han syssla med tryckkokare. Men han skulle snart söka sig vidare till moppar och motorcyklar. Och så bilar. Hans första egna var en Ford som han köpte för en hundralapp.

– Jag smög ju med att jag inte hade körkort. Körde bil i sju år utan körkort. Och oskattat.Svempas3

Det blev två månader på öppen anstalt.

Sedan kom raggarkulturen och drog Svempa med sig.

– Man bommade en tia av morsan och kunde åka en hel kväll.

Att han blev företagare var mycket en slump. Åtminstone just då.

– Jag stod på Wåhlins bilar och jobbade med Triumph, när det kom in en lirare och frågade om jag kunde ta över hans verkstad. Men jag hade ju inga stålar, så jag bytte min båt mot hans verkstad.

Först var det mycket meck med taxibilar, men så började allt fler höra av sig om bärgning. Svempa såg en ny möjlighet. Svempas bilbärgning hade sett dagens ljus. Året var 1965.

– Jag köpte en Plymouth –57, kapade den och byggde om den till bärgare.

Vid det laget var Svempa gift med Monika och barnen kom tätt – Susanne, Lasse och Roger.

– Jag har polat med Monkan sedan hon var 16 och jag 20, säger Svempa och berättar om Monkans förträfflighet. Men det blev tuffa år som unga småbarnsföräldrar på 60-talet.

– Vi bodde på Hägerstensvägen 125, i ett rum och spritkök i princip. Monkan hade 40–50 kronor i veckan i matpengar.

När de tunga bärgningsbilarna kom -67–68 var Svempa först ut. Det blev hans första Scania. Sedan dess har han varit trogen den svenska tillverkaren.

Återigen var det tufft med betalningen. Banken sa nej till lån om de inte hade en borgenär. Mamma hade stått i kassan på Konsum i 47 år och hade inget att låna ut.

– Men då gick min svärmorsa och hennes byggarbetargubbe i borgen för mig. Min svärmorsa har jobbat stenhårt i alla år med städning och har alltid ställt upp.

Så de fick sitt lån till slut.

– Bankerna vill alltid ha en säkerhet. Men har man ett nystartat företag så finns det ju ingen säkerhet. Det är otroligt tufft för alla nystartade företag, särskilt i dag, säger Svempa.

Det blir tydligt när vi pratar att det har varit en kamp. Även om han hyllats aldrig så mycket så har det många gånger varit hårt. Både för att få ekonomin att gå runt och bland konkurrenter. Liksom hemma på gatan i villaområdet dit familjen så småningom flyttade. Ingen ville ha en raggare eller bärgare som granne.

– Varför ska du hålla på att prata om alla de där tråkigheterna, undrar sonen Lasse, som liksom Roger jobbar med pappa i firman.

Men det var ju så.

– Jag var inte så kunnig. Vi låg efter med moms i början och det var lite skit. Men jag fick tag i en kille som kunde hjälpa mig med ekonomin, då redde det ut sig.

Samtidigt kommer han inte undan med att han själv varit duktig på att ta andelar från konkurrenterna.

– Men man ska inte snacka skit om sina konkurrenter, man ska konkurrera med att man är bättre!

Svempa berättar om när han bärgade ett ryskt flygplan som havererat på Arlanda. Det blev en jätteapparat som kom att kräva mycket huvudbry och tid för att lösa. När han väl skickade fakturan ringde Luftfartsverket och undrade om han inte glömt en nolla. Det var ju så billigt.

– Men nä, jag tyckte att jag tog rimligt betalt. Det räckte, säger Svempa.

Så tänkte han då och så tänker han nu. Han vet att han skulle kunna ta bättre betalt, men han väljer det som känns rätt.svempa4

– Jag vet sådana som tar 1 100–1 200 kronor i timmen för det vi gör. Men det räcker med 780–800 i timmen. Alla vill tjäna pengar och många tar ju så in i helvete betalt, men det blir ju inget bra!

Det som gjort Svempas till ett namn internationellt är inte bärgningsbilarna utan stylade lastbilar. När hela truckingvågen blev Svempa en av förgrundsgestalterna som byggde om och snyggade till. Förädlade.

När internet kom fullständigt exploderade intresset för Svempas bilar. När han visat sina lastbilar på mässor runt om i världen har köerna ringlat långa med människor som velat ha hans autograf.

Vi går in i ett rum där alla Svempaprylar trängs. Jackor, t-shirts, planscher, bordsunderlägg. Ett tag sålde de till och med trosor med Svempas tryckt på. Men då tyckte Scania att det var lite too much …

– Vi kunde sälja prylar för 500 000 på en helg, säger han nöjt och berättar att de rosa satinjackorna är speciellt för den amerikanska marknaden.

Nu kliver Janne Richter in på kontoret. Han är designer och har jobbat med Svempa i många år.

Det är lite roligt att höra dem beskriva varandra var för sig. För de gör det med samma ord. Janne är diplomaten, medan Svempa har entreprenörsdrivet som bara vill gå vidare och hitta på nya saker. Tillsammans bildar de ett bra team. När Svempa vill ha mer krom och bling på bilarna, håller Janne tillbaka och tillför en mer sober touch.

– Det är Janne som lyfter företaget, säger Svempa och det märks verkligen att han menar det. Han styr mer och mer medan jag jobbar mest på golvet. Och så kan han prata både engelska, tyska och franska flytande. Det går alltid hem i Frankrike om man kan prata franska!

Diplomaten Janne behövs säkert i samtalen med Scania också. För även om Svempa och Janne samarbetat med Scania sedan i början av 70-talet och tagit fram bland annat showlastbilar och limited editions av en del av lastbilarna till Scanias stora lanseringar, så är namnet Svempa inte alltid så populärt på fabriken i Södertälje.

– Men kommer det någon ny och vill peta undan mig så går jag bara upp på gräddhyllan.

Underförstått Scanialedningens våningsplan.

– Jag är den ende som går upp dit i overall. Där är det bara kostymer, säger Svempa.

Likaså på de glassiga visningarna för internationella kunder. Svempa kommer i jeans och tröja.

Men medan den ena Scaniachefen går i pension efter den andra så fortsätter Svempa jobba. På frågan om det är lika kul idag som förr ser han nästan lite frågande ut.

– Ja, det känns jättekul faktiskt, även om jag är lite seg i benen. Jag kör på tills jag stupar.

Men det får nog dröja. För kalendern är rätt upptecknad ett bra tag till. I år väntar nya Scaniaprojekt för Svempa och Lasse.

– Och nu vill dom att jag ska åka till Brasilien och träffa Pelé!


ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Viktiga skattenyheter inför 2026 – detta måste företagare veta

Nästa år väntar flera nya regler som påverkar både hur du tar utdelning och hur ditt företag ska redovisa. Det kan innebära nya krav, fler beslut – och stora möjligheter för dig som är förberedd. Här får du en gratis guide som hjälper dig att få koll på nyheterna.

Talenom 5 november, 2025 Uppdaterades 5 november, 2025 3 minuters läsning
Nya skatteregler 2026

Foto: Talenom

Bråttom? Här kan du ladda ned guiden med skattenyheterna inför 2026 – helt kostnadsfritt hos Talenom. I guiden får du en tydlig överblick över de viktigaste förändringarna och praktiska råd på vad du kan göra redan under 2025.

Okej, då kör vi igång. Genom att ha koll på alla nyheter och förändringar redan nu får du tid att planera och kan undvika obehagliga överraskningar i både ekonomi och administration.

Låt oss börja med att övergripande gå igenom de planerade förändringarna.

6 nya regler som kan påverka dig och ditt företag 2026H3: Förändringar i 3:12-reglerna – ny modell för fåmansföretag

Den största nyheten är att huvudregeln och förenklingsregeln slås ihop till en gemensam modell. I den nedladdningsbara guiden berättar vi hur det påverkar ditt företag. 

Ändringar i K2 och K3 – nytt regelverk för många företag

Flera företag som tidigare fått använda K2 måste nu övergå till K3. För de företag som får fortsätta använda K2 sker vissa förändringar. Och för dig som behöver gå över till K3 väntar ytterligare krav.

K10 och ägaravkastning – anpassa dig till nya utdelningsregler

När 3:12-reglerna förändras påverkas även hur du som företagare ska fylla i K10-blanketten, där utdelning och kapitalvinst i fåmansföretag redovisas. Eftersom gränsbeloppen beräknas på nya sätt behöver både ägarfördelning, tidigare utdelningar och sparat utdelningsutrymme ses över.

Nya regler för ränteavdrag och finansiering

De generella reglerna för ränteavdrag föreslås också ändras från 2026. Den så kallade förenklingsregeln höjs från 5 miljoner till 25 miljoner kronor, vilket gör att fler företag kan dra nytta av ett enklare avdragsförfarande.

Prisbasbelopp och socialförsäkringsnivåer ändras

Dessa belopp påverkar en rad gränser inom lön, pension, ersättningar och avgifter. Därför behöver du som företagare ha koll på de nya beloppen, som vi går igenom i guiden.

Fler skatteförslag i budgeten – lättnader för unga, enklare regler och grön teknik

Utöver de föreslagna förändringarna innehåller budgetpropositionen för 2026 flera skatteåtgärder som kan påverka ditt företag, b la:

  • Tillfälligt nedsatta arbetsgivaravgifter för unga.
  • Gröna skatteåtgärder.

Vill du få full koll på vad förändringarna betyder för dig?

Bästa sättet att få en heltäckande bild av de föreslagna skattereglerna är att ladda ned Talenoms guide som sammanfattar de nya reglerna, visar konkreta exempel och hjälper dig att förbereda dig redan nu.

Ladda ner den kostnadsfria guiden med alla skattenyheter här och få full koll inför 2026.

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

3. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

4.Och här hittar du en kostnadsfri guide om de föreslagna 3:12-reglerna. Ett måste om du vill få stenkoll på läget och få konkreta exempel.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag

Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis:
Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag. 

Personlig service:
Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.