Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

SEO-tips för företag – med (eller utan) e-handel

Yasemin Bayramoglu 21 november, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Funderar du på eller har du redan publicerat en hemsida eller webbshop men inte lyckat få särskilt många besökare? Då kommer här en grundlig SEO-guide på hur du ska gå tillväga för att sökmotorerna ska leda kunderna till just dig.
Syns man inte så finns man inte, så många är eniga om att SEO är det absolut viktigaste verktyget som finns för att synas på nätet. Här är fem tips för att komma igång.
Vad är SEO/sökmotoroptimering?
Vi börjar enkelt där SEO betyder Search Engine Optimization och kallas för sökmotoroptimering eller Google-optimering på svenska. SEO innebär att göra anpassningar på en webbsida i syfte att göra det enklare för sökmotorerna (vi riktar in oss på Google) att hitta och indexera den. Målet är att komma högt upp på Google i det organiska sökresultatet (det resultat som inte är annonser) och därigenom vara synlig för alla som söker efter just det du erbjuder.
En undersökning från Zero limit web har visat att över 67 procent av samtliga klick går till de fem översta resultaten. Plats 6–10 får knappt 4 procent. Det visar hur viktigt det är att ranka högt på de sökord man siktar på. Sammanfattat går alltså SEO ut på att synas på Google – så högt upp som möjligt!
Hur fungerar Google?
För att förstå SEO måste man först förstå hur Google fungerar. Förenklat kan man säga att Google har som vision att organisera världens information genom att låta den mest relevanta synas högst upp. Detta gör Google genom att låta sin sökmotor leta igenom, kategorisera och sortera alla världens webbsidor efter vissa förutbestämda premisser.Till detta används så kallade spindlar, en sökrobot som skannar av internet efter sajter och tar sig från sida till sida via länkar. Du kan se länkarna som spindelväven som knyter ihop nätet. Spindlarna är de som läser av innehållet på varje sida och sedan lägger dem (tillsammans med miljardtals andra sidor) i Googles index. Det är sedan från detta index Google sätter ihop en SERP (Search Engine Result Page, sidan med sökresultat) som sedan bestämmer rangordningen och försöker ta fram de mest relevanta alternativen för den som googlar.Med tanke på mängden webbsidor som finns är det inte svårt att inse varför konkurrensen ofta är stenhård i sökresultaten. Men ju lättare du gör det för spindlarna att hitta och förstå dina sidor, och ju mer relevant ditt innehåll är för en viss sökning, desto större är chansen att hamna högt upp (eller till och med överst) på Google.

5 SEO-tips för att synas på nätet

  1. Tänk igenom menyn och länkstrukturen på din webbplats
    Det är viktigt att få till en bra struktur på din webbplats, både för besökarna att navigera i men även för din SEO. Spindlarna ska nämligen lätt och snabbt kunna gå igenom samtliga sidor på din sajt för att du ska få en bra ranking. En bra tumregel kan vara att varje sida på din webbplats ska gå att nå genom 3 klick eller mindre. Din meny ska alltså som mest ha 3 nivåer, exempelvis:
    Skor >Herr >Sneakers eller Bygg >Tak >Tegel
    Tänk också på att inte ha några "föräldralösa" sidor, alltså sidor som inte har någon länk som går till dem. Dessa sidor kommer spindlarna ha mycket svårt att hitta, vilket gör att chansen för att dessa sidor dyker upp i söket är minimal.
  1. Väg varje (sök)ord på våg
    Sökordsanalys: Gör din sökordsanalys och kartlägg vilka ord och meningar som flest människor använder när de googlar efter produkter eller tjänster som du och dina konkurrenter säljer. Något som många missar är att använda sökordsverktyg, exempelvis “keywordtool.io.”, som visar dig vilka sökord och meningar som används mest. Vi kan även rekommendera “Google Trends”, för att bevaka konsumentbeteenden och trender på just din marknad. Ibland kan det även löna sig att satsa på lite mindre populära sökord, då konkurrensen ofta är mindre.

    Spetsa till dina titeltaggar:
    Titeln (även kallat titeltagg, title tag, metatitel eller meta title) på din hemsida är ett av de tyngsta elementen i Googles ögon. Det är den stora blåa länktexten som du ser ute i sökresultaten. Det är också den text som du ser överst i webbläsarfliken. Obs! Titel är inte detsamma som rubrik. Försök att få med ditt/dina viktigaste sökord för just den sidan i titeln, utan att tappa läsvärdigheten.
    Håll titeln under 60 tecken inklusive blanksteg för att inte riskera att Google kapar dina titlar. Tänk också på att varje enskild sida på din webbplats bör ha unika titlar. Se titlar som ett sätt att märka upp dina sidor i ett arkivskåp. Du ska veta vad sidan innehåller bara genom att läsa titeltaggen. Två eller fler likadana titlar skapar förvirring för både människor och spindlar!

    (Meta)beskriv dina sidor:
    Metabeskrivningen är texten som syns under titeln (den stora blåa länktexten) i sökresultaten. Här har du mellan 120–150 tecken på dig (beroende på sökning och enhet) att sammanfatta sidans innehåll. Tänk på att metabeskrivningen har som främsta mål att vinna “striden om klicket” i sökresultaten.

    Hotta upp H1:or och se till att innehållet är relevant:
    Även sidans huvudrubrik (H1 på HTML-språk) väger tungt hos sökmotorerna. Detta element syns dock inte ute i sökresultatet, utan finns enbart inne på sidan. Försök att få till en rubrik som lockar till vidare läsning samtidigt som du får med de viktigaste sökorden för just den sidan. Även sökorden i menyn och de ord som upprepas ofta på din hemsida ger tyngd åt din ranking.
    Att innehållet på din hemsida är relevant är även av yttersta vikt. Att skriva unika och intressanta texter och blanda med bilder och gärna filmer gör att Google uppfattar din sida som intressant/relevant för den som söker. Det får med andra ord gärna vara mycket innehåll på din sida, men det är som sagt viktigt att det är relevant och intressant annars kan det få motsatt effekt.
  2. Håll hastigheten
    En sidas laddningstid, alltså tiden det tar från att någon klickar på ditt sökresultat i Google till att sidan visas, är en faktor som avgör Google-rankingen. Testa laddningstiden på dina sidor genom Googles egna verktyg och om det visar sig att dina sidor är långsamma: Testa att exempelvis optimera/förminska bilderna på sidan. Bilderna är ofta boven i dramat när det kommer till slöa sidor.
  3. Koppla på Google Search Console
    De flesta som driver en hemsida känner till eller använder Google Analytics. Däremot är det betydligt färre som känner till Google Search Console. Det tycker vi är konstigt, då Search Console nästan är mer oumbärligt ur ett SEO-perspektiv än Analytics.
    I Google Search Console kan du bland annat…
  • ... ladda upp en sitemap som gör det enkelt för spindlar att hitta alla dina sidor.
  • ... se alla "döda" (404) sidor och sidor med andra problem på din sajt.
  • ... se vilka andra domäner som länkar till dig och då även de spammiga och skadliga.
  • ... se hur en viss sida läses av Google
  • ... se hur många som har besökt en specifik sida via en Google-sökning – och vilket sökord de använt för att komma dit! (detta går INTE i Analytics längre)
  • ... se hur en specifik sida rankar på ett visst sökord
  1. Länka till dina samarbetspartners och be dem länka till dig: En stor del av rankingen på Google avgörs av länkar. Ju fler bra länkar som leder till en viss domän, desto starkare blir domänen. Du kan se varje länk som en slags röst på just den domänen och summan av länkarna (eller “rösterna”) som pekar till en viss sajt brukar kallas länkkraft.
    Ett bra och naturligt första steg för dig är att skapa en sida där du presenterar dina samarbetspartners. På denna sida länkar du till respektive partners sajter. En förutsättning för detta är dock att de gör detsamma för dig – annars skänker du länkkraft till dem utan att få något tillbaka! Tänk även på att inte länka (skänka länkkraft) till sidor som kan konkurrera med dig i sökresultaten.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Är lön eller utdelning bäst 2025 och 2026? Så här får du lägst skatt…

När du driver aktiebolag finns två huvudsakliga sätt att ta ut pengar från företaget: lön och utdelning. Men vad är mest fördelaktigt 2025 och 2026? Vad ger lägst skatt och flest förmåner? Och vad bör jag göra innan årsskiftet? Det ska vi reda ut nu – häng på!

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 14 november, 2025 Uppdaterades 8 december, 2025 7 minuters läsning
Lön eller utdelning

Foto: Spiris

Smart tips innan vi kör igång: Undrar du vad utdelning egentligen är och hur det funkar i förhållande till lön för dig som företagare? Se det inspelade webbinariet där du lär dig om utdelning och lön och hur dina val påverkar dig i olika situationer. 

  • Vad är skillnaden mellan lön och utdelning?
  • När ska man välja lön eller utdelning?
  • Hur påverkar dina val olika situationer?
  • De nya förslagen kring 3:12-reglerna. Vad kan de innebära?

Se webbinariet gratis här. Rekommenderas varmt!

Så till saken – är lön eller utdelning bäst? Som (nästan) alltid beror det på flera faktorer, som dina inkomstbehov, företagets resultat och hur du bäst planerar din ekonomi på lång sikt.

Här reder vi ut skillnaderna, fördelarna och vad du bör tänka på för att göra det smartaste valet mellan lön och utdelning.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Lön – tryggt och viktigt för framtiden

Månadslön för “vanliga anställda” är självklart, men det är inte lika solklart för alla företagare. Men visst, att ta ut lön från ditt aktiebolag är ofta det enklaste och mest direkta sättet att betala ut pengar till dig själv. 

Fördelar med att ta ut lön:

  • Ger pensionsgrundande inkomst: Din lön påverkar din allmänna pension och eventuella sjukpenninggrundande inkomst (SGI*).
  • Rätt till ersättning från socialförsäkringen: Sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa baseras på den lön du tar ut.
  • Underlag för framtida lån: Många banker ser en regelbunden lön som tryggare än utdelning när de bedömer din kreditvärdighet.
  • Lön är dessutom en viktig faktor för både din personliga ekonomi och sociala trygghet.

Att tänka på:

  • Lön belastas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (vilket ofta gör det till ett “dyrare” alternativ för både mottagaren och företaget jämfört med utdelning.)

Maxbelopp för SGI och pensionsgrundande inkomst
För att få den högsta sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och pensionsgrundande inkomsten (PGI) behöver din årsinkomst uppgå till maximalt 7,5 gånger inkomstbasbeloppet. För 2025 är detta tak 588 000 kronor före skatt och för 2026 blir det 592 000 kronor. Inkomster över dessa belopp påverkar varken din SGI eller din allmänna pension, så det är viktigt att planera löneuttaget därefter.

*SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är det belopp som ligger till grund för beräkningen av din ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Din SGI baseras på din årliga arbetsinkomst upp till ett visst tak. Om du inte har någon arbetsinkomst eller om du har en mycket låg inkomst, kan din SGI bli noll, vilket innebär att du inte har rätt till ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Därför är det sällan smart att bara ta utdelning.

Utdelning – skattefördelaktigt, men med krav

Utdelning* från ditt aktiebolag beskattas (till en viss nivå) med en lägre skattesats (20 procent) jämfört med lön. Utdelning är därför ett bra komplement till löneuttaget om du vill optimera din ekonomi.

*Utdelning är ett alternativ till lön, när företaget gör vinst och du vill få ut kapital från ditt företag.

Fördelar med utdelning:

  • Lägre beskattning: Skatten på utdelning är generellt sett lägre än inkomstskatten på lön.
  • Kostnadseffektivt för företaget: Utdelning belastas inte av arbetsgivaravgifter (men tänk på att bolaget måste betala bolagsskatt på vinsten, innan du kan ta ut utdelning).
  • Bygger på företagets vinst: Utdelning baseras på företagets överskott, vilket ger en möjlighet att ta ut pengar när det går bra för företaget.

Att tänka på:

  • För att kunna ta utdelning måste bolaget gå med vinst.
  • Din sjukpenning, pension och andra förmåner ökar inte av utdelning. Därför är det viktigt att kombinera utdelning med viss lön.

Det finns särskilda regler för hur stor del av vinsten som kan tas ut som utdelning till en lägre skattesats (läs mer om schablonregeln och huvudregeln här).

Schablonregeln, även kallad förenklingsregeln, är ett enkelt sätt att räkna ut gränsbeloppet för utdelning i ett aktiebolag. Varje år får du som delägare ta ut utdelning till en lägre skattesats (20 procent) upp till ett schablonbelopp som är baserat på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året.

För 2025 är detta belopp 209 550 kronor. Regeln gäller oavsett bolagets löner eller vinst, vilket gör den särskilt fördelaktig för mindre bolag och företagare som inte har så höga löneuttag. (Låter det krångligt? Vi håller med, men vi ska göra vårt bästa för att sammanfatta i några enkla ord nu…)

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Låt oss sammanfatta:

  • Lön ger social trygghet (pension, sjukpenning, föräldrapenning).
  • Utdelning ger lägre skatt på vinsten i bolaget.
  • Kombinationen gör att du både maxar tryggheten och minimerar skatten.

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att ta beslut

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör beslutet om utdelning eller lön väldigt enkelt. Så se till att ha en riktigt bra lösning där bokföringen och faktureringen skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Så låt oss ta denna trevliga stund tillsammans i mål. Genom att förstå skillnaden mellan lön och utdelning kan du både minska skatten och få maximala förmåner. 

Och det absolut smartaste sättet att förstå strategierna – är att se det kostnadsfria webbinaret om lön och utdelning.

Lycka till!

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.