Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

SEO-tips för företag – med (eller utan) e-handel

Yasemin Bayramoglu 21 november, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Funderar du på eller har du redan publicerat en hemsida eller webbshop men inte lyckat få särskilt många besökare? Då kommer här en grundlig SEO-guide på hur du ska gå tillväga för att sökmotorerna ska leda kunderna till just dig.
Syns man inte så finns man inte, så många är eniga om att SEO är det absolut viktigaste verktyget som finns för att synas på nätet. Här är fem tips för att komma igång.
Vad är SEO/sökmotoroptimering?
Vi börjar enkelt där SEO betyder Search Engine Optimization och kallas för sökmotoroptimering eller Google-optimering på svenska. SEO innebär att göra anpassningar på en webbsida i syfte att göra det enklare för sökmotorerna (vi riktar in oss på Google) att hitta och indexera den. Målet är att komma högt upp på Google i det organiska sökresultatet (det resultat som inte är annonser) och därigenom vara synlig för alla som söker efter just det du erbjuder.
En undersökning från Zero limit web har visat att över 67 procent av samtliga klick går till de fem översta resultaten. Plats 6–10 får knappt 4 procent. Det visar hur viktigt det är att ranka högt på de sökord man siktar på. Sammanfattat går alltså SEO ut på att synas på Google – så högt upp som möjligt!
Hur fungerar Google?
För att förstå SEO måste man först förstå hur Google fungerar. Förenklat kan man säga att Google har som vision att organisera världens information genom att låta den mest relevanta synas högst upp. Detta gör Google genom att låta sin sökmotor leta igenom, kategorisera och sortera alla världens webbsidor efter vissa förutbestämda premisser.Till detta används så kallade spindlar, en sökrobot som skannar av internet efter sajter och tar sig från sida till sida via länkar. Du kan se länkarna som spindelväven som knyter ihop nätet. Spindlarna är de som läser av innehållet på varje sida och sedan lägger dem (tillsammans med miljardtals andra sidor) i Googles index. Det är sedan från detta index Google sätter ihop en SERP (Search Engine Result Page, sidan med sökresultat) som sedan bestämmer rangordningen och försöker ta fram de mest relevanta alternativen för den som googlar.Med tanke på mängden webbsidor som finns är det inte svårt att inse varför konkurrensen ofta är stenhård i sökresultaten. Men ju lättare du gör det för spindlarna att hitta och förstå dina sidor, och ju mer relevant ditt innehåll är för en viss sökning, desto större är chansen att hamna högt upp (eller till och med överst) på Google.

5 SEO-tips för att synas på nätet

  1. Tänk igenom menyn och länkstrukturen på din webbplats
    Det är viktigt att få till en bra struktur på din webbplats, både för besökarna att navigera i men även för din SEO. Spindlarna ska nämligen lätt och snabbt kunna gå igenom samtliga sidor på din sajt för att du ska få en bra ranking. En bra tumregel kan vara att varje sida på din webbplats ska gå att nå genom 3 klick eller mindre. Din meny ska alltså som mest ha 3 nivåer, exempelvis:
    Skor >Herr >Sneakers eller Bygg >Tak >Tegel
    Tänk också på att inte ha några "föräldralösa" sidor, alltså sidor som inte har någon länk som går till dem. Dessa sidor kommer spindlarna ha mycket svårt att hitta, vilket gör att chansen för att dessa sidor dyker upp i söket är minimal.
  1. Väg varje (sök)ord på våg
    Sökordsanalys: Gör din sökordsanalys och kartlägg vilka ord och meningar som flest människor använder när de googlar efter produkter eller tjänster som du och dina konkurrenter säljer. Något som många missar är att använda sökordsverktyg, exempelvis “keywordtool.io.”, som visar dig vilka sökord och meningar som används mest. Vi kan även rekommendera “Google Trends”, för att bevaka konsumentbeteenden och trender på just din marknad. Ibland kan det även löna sig att satsa på lite mindre populära sökord, då konkurrensen ofta är mindre.

    Spetsa till dina titeltaggar:
    Titeln (även kallat titeltagg, title tag, metatitel eller meta title) på din hemsida är ett av de tyngsta elementen i Googles ögon. Det är den stora blåa länktexten som du ser ute i sökresultaten. Det är också den text som du ser överst i webbläsarfliken. Obs! Titel är inte detsamma som rubrik. Försök att få med ditt/dina viktigaste sökord för just den sidan i titeln, utan att tappa läsvärdigheten.
    Håll titeln under 60 tecken inklusive blanksteg för att inte riskera att Google kapar dina titlar. Tänk också på att varje enskild sida på din webbplats bör ha unika titlar. Se titlar som ett sätt att märka upp dina sidor i ett arkivskåp. Du ska veta vad sidan innehåller bara genom att läsa titeltaggen. Två eller fler likadana titlar skapar förvirring för både människor och spindlar!

    (Meta)beskriv dina sidor:
    Metabeskrivningen är texten som syns under titeln (den stora blåa länktexten) i sökresultaten. Här har du mellan 120–150 tecken på dig (beroende på sökning och enhet) att sammanfatta sidans innehåll. Tänk på att metabeskrivningen har som främsta mål att vinna “striden om klicket” i sökresultaten.

    Hotta upp H1:or och se till att innehållet är relevant:
    Även sidans huvudrubrik (H1 på HTML-språk) väger tungt hos sökmotorerna. Detta element syns dock inte ute i sökresultatet, utan finns enbart inne på sidan. Försök att få till en rubrik som lockar till vidare läsning samtidigt som du får med de viktigaste sökorden för just den sidan. Även sökorden i menyn och de ord som upprepas ofta på din hemsida ger tyngd åt din ranking.
    Att innehållet på din hemsida är relevant är även av yttersta vikt. Att skriva unika och intressanta texter och blanda med bilder och gärna filmer gör att Google uppfattar din sida som intressant/relevant för den som söker. Det får med andra ord gärna vara mycket innehåll på din sida, men det är som sagt viktigt att det är relevant och intressant annars kan det få motsatt effekt.
  2. Håll hastigheten
    En sidas laddningstid, alltså tiden det tar från att någon klickar på ditt sökresultat i Google till att sidan visas, är en faktor som avgör Google-rankingen. Testa laddningstiden på dina sidor genom Googles egna verktyg och om det visar sig att dina sidor är långsamma: Testa att exempelvis optimera/förminska bilderna på sidan. Bilderna är ofta boven i dramat när det kommer till slöa sidor.
  3. Koppla på Google Search Console
    De flesta som driver en hemsida känner till eller använder Google Analytics. Däremot är det betydligt färre som känner till Google Search Console. Det tycker vi är konstigt, då Search Console nästan är mer oumbärligt ur ett SEO-perspektiv än Analytics.
    I Google Search Console kan du bland annat…
  • ... ladda upp en sitemap som gör det enkelt för spindlar att hitta alla dina sidor.
  • ... se alla "döda" (404) sidor och sidor med andra problem på din sajt.
  • ... se vilka andra domäner som länkar till dig och då även de spammiga och skadliga.
  • ... se hur en viss sida läses av Google
  • ... se hur många som har besökt en specifik sida via en Google-sökning – och vilket sökord de använt för att komma dit! (detta går INTE i Analytics längre)
  • ... se hur en specifik sida rankar på ett visst sökord
  1. Länka till dina samarbetspartners och be dem länka till dig: En stor del av rankingen på Google avgörs av länkar. Ju fler bra länkar som leder till en viss domän, desto starkare blir domänen. Du kan se varje länk som en slags röst på just den domänen och summan av länkarna (eller “rösterna”) som pekar till en viss sajt brukar kallas länkkraft.
    Ett bra och naturligt första steg för dig är att skapa en sida där du presenterar dina samarbetspartners. På denna sida länkar du till respektive partners sajter. En förutsättning för detta är dock att de gör detsamma för dig – annars skänker du länkkraft till dem utan att få något tillbaka! Tänk även på att inte länka (skänka länkkraft) till sidor som kan konkurrera med dig i sökresultaten.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.