Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Sju tips för att lyckas med nyhetsbrevet

1 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Foto: Istock

Nyhetsbrev är ett underskattat och lite bortglömt medel att nå kunder när alla numera snackar sociala medier. Ett rätt utfört nyhetsbrev kan nå rakt in i din målgrupp och är dessutom mätbart.

Paloma är ett av de största företagen i den bransch som erbjuder lösningar kring nyhetsbrev för företag.

[caption id="attachment_21195" align="alignright" width="235"]Camilla Carlgren Berg. Foto: Pressbild. Camilla Carlgren Berg. Foto: Pressbild.[/caption]

Camilla Carlgren Berg är VD för Paloma och på frågan varför man som företagare ska lägga ner tid på att skicka nyhetsbrev jämfört med annan kommunikation, är svaret tydligt:

– Nyhetsbrev är fortfarande en av de kanaler som ger tillbaka mest på din investering. Med rätt budskap till rätt målgrupp är nyhetsbrev en väldigt kraftfull och effektiv kanal för att skapa relationer och affärer.
Småföretagare har sällan någon stor budget att lägga på marknadsföring men Carlgren Berg menar att det inte behöver kosta så många kronor att vara duktig på nyhetsbrev.

– Ett bra verktyg för nyhetsbrev behöver inte vara en dyr investering, du kan komma igång gratis för att sedan betala några hundra i månaden. Det är oftast tiden du behöver lägga på själva innehållet som kostar i form av resurser, men det är väl investerade pengar. Tänk på att hitta ett verktyg som är anpassat efter dina behov och att du kan få hjälp att komma igång på ett bra sätt och att du får tillgång till bra support om du skulle köra fast.

Läs mer: Så får du nyhetsbrevet att komma framVad gör företagare oftast för fel när det gäller nyhetsbrev?

– Ett vanligt misstag är att underskatta vikten av att välja en säljande ämnesrad så att brevet lockar till läsning. Anpassa ämnesraden beroende på målgrupp är mitt tips. Många tänker inte heller på att de kan använda filtrering av innehållet i brevet för att rikta olika innehåll till olika målgrupper beroende på deras intresse. Tänk också på att aldrig skicka nyhetsbrev till någon som har tackat nej. Det är viktigt att kommunicera med de som vill ha brev om du vill lyckas och göra affärer på ett framgångsrikt sätt.

Här är Camillas sju tips för att lyckas med ditt nyhetsbrev:

1. Kom till saken


Du kommer inte att få så många sekunder av din läsares uppmärksamhet och då gäller det att snabbt komma till det viktiga. Precis som i en tidningsartikel kommer det viktiga i ingressen och längre ned det mindre viktiga. Så ska du också bygga ditt nyhetsbrev annars är risken att det du vill få sagt aldrig läses av mottagaren.

2. Identifiera din målgrupp


Vem det är som kommer att läsa nyhetsbrevet avgör också hur du ska skriva. Är det ett allmänt brev som går ut till kunder och leverantörer men kanske också medier kräver det att du är mer allmän i ditt språk. Risken med ett för snävt och innehållsmässigt svårt brev är att det flyger över huvudet på mottagaren. Om du vet att ditt brev går till branschkunniga kan du naturligtvis gå in mer i detalj.

Läs mer: 4 tips för att skriva texter som blir lästa

3. Tänk som en journalist


Journalister är skickliga på att få ut sitt budskap och en tumregel är att själv ställa sig följande fem frågor: Vad? Vem? När? Hur? Varför? Om du besvarar dessa frågor i din artikel eller ditt inlägg kommer den förmodligen att bli bra och innehålla det som behövs.

4. Vårda bilderna


En bild sticker ut i ett nyhetsbrev och får läsaren att dra ögonen dit. Men använd inte för många bilder, då blir brevet plottrigt. Fokusera på en eller ett par bra bilder och glöm inte bildtexter. Undersökningar visar att bildtexter läses ofta.

5. Länka inte bort läsaren


Att skapa länkar i nyhetsbrevet kan vara ett trevligt sätt att ge mervärde men glöm inte att de också ”klickar bort” din läsare från det du vill att hen ska läsa – ditt nyhetsbrev. Så var försiktig med att länka för mycket.

Läs mer: Nyhetsbrev – världens coolaste PR-verktyg

6. Skriv för webben och mobilen


Tänk på att anpassa ditt innehåll för webben och mobilen. Många läser mejl och nyhetsbrev på en liten skärm. Då är det viktigt att ditt budskap går fram på ett bra sätt. Skriv relevanta och korta texter med tydliga länkar. Använd gärna ett verktyg som anpassar brevet till mobilen så att mottagaren slipper scrolla.

7. Utvärdera och mät


Fördelen med nyhetsbrev är att du kan mäta hur många som har öppnat mejlet och som har klickat sig vidare till din sajt eller webbshop. Nyttja det och lär dig dina kunders vanor och behov och anpassa dina brev därefter.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.