Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Sju tips för att lyckas med nyhetsbrevet

1 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Foto: Istock

Nyhetsbrev är ett underskattat och lite bortglömt medel att nå kunder när alla numera snackar sociala medier. Ett rätt utfört nyhetsbrev kan nå rakt in i din målgrupp och är dessutom mätbart.

Paloma är ett av de största företagen i den bransch som erbjuder lösningar kring nyhetsbrev för företag.

[caption id="attachment_21195" align="alignright" width="235"]Camilla Carlgren Berg. Foto: Pressbild. Camilla Carlgren Berg. Foto: Pressbild.[/caption]

Camilla Carlgren Berg är VD för Paloma och på frågan varför man som företagare ska lägga ner tid på att skicka nyhetsbrev jämfört med annan kommunikation, är svaret tydligt:

– Nyhetsbrev är fortfarande en av de kanaler som ger tillbaka mest på din investering. Med rätt budskap till rätt målgrupp är nyhetsbrev en väldigt kraftfull och effektiv kanal för att skapa relationer och affärer.
Småföretagare har sällan någon stor budget att lägga på marknadsföring men Carlgren Berg menar att det inte behöver kosta så många kronor att vara duktig på nyhetsbrev.

– Ett bra verktyg för nyhetsbrev behöver inte vara en dyr investering, du kan komma igång gratis för att sedan betala några hundra i månaden. Det är oftast tiden du behöver lägga på själva innehållet som kostar i form av resurser, men det är väl investerade pengar. Tänk på att hitta ett verktyg som är anpassat efter dina behov och att du kan få hjälp att komma igång på ett bra sätt och att du får tillgång till bra support om du skulle köra fast.

Läs mer: Så får du nyhetsbrevet att komma framVad gör företagare oftast för fel när det gäller nyhetsbrev?

– Ett vanligt misstag är att underskatta vikten av att välja en säljande ämnesrad så att brevet lockar till läsning. Anpassa ämnesraden beroende på målgrupp är mitt tips. Många tänker inte heller på att de kan använda filtrering av innehållet i brevet för att rikta olika innehåll till olika målgrupper beroende på deras intresse. Tänk också på att aldrig skicka nyhetsbrev till någon som har tackat nej. Det är viktigt att kommunicera med de som vill ha brev om du vill lyckas och göra affärer på ett framgångsrikt sätt.

Här är Camillas sju tips för att lyckas med ditt nyhetsbrev:

1. Kom till saken


Du kommer inte att få så många sekunder av din läsares uppmärksamhet och då gäller det att snabbt komma till det viktiga. Precis som i en tidningsartikel kommer det viktiga i ingressen och längre ned det mindre viktiga. Så ska du också bygga ditt nyhetsbrev annars är risken att det du vill få sagt aldrig läses av mottagaren.

2. Identifiera din målgrupp


Vem det är som kommer att läsa nyhetsbrevet avgör också hur du ska skriva. Är det ett allmänt brev som går ut till kunder och leverantörer men kanske också medier kräver det att du är mer allmän i ditt språk. Risken med ett för snävt och innehållsmässigt svårt brev är att det flyger över huvudet på mottagaren. Om du vet att ditt brev går till branschkunniga kan du naturligtvis gå in mer i detalj.

Läs mer: 4 tips för att skriva texter som blir lästa

3. Tänk som en journalist


Journalister är skickliga på att få ut sitt budskap och en tumregel är att själv ställa sig följande fem frågor: Vad? Vem? När? Hur? Varför? Om du besvarar dessa frågor i din artikel eller ditt inlägg kommer den förmodligen att bli bra och innehålla det som behövs.

4. Vårda bilderna


En bild sticker ut i ett nyhetsbrev och får läsaren att dra ögonen dit. Men använd inte för många bilder, då blir brevet plottrigt. Fokusera på en eller ett par bra bilder och glöm inte bildtexter. Undersökningar visar att bildtexter läses ofta.

5. Länka inte bort läsaren


Att skapa länkar i nyhetsbrevet kan vara ett trevligt sätt att ge mervärde men glöm inte att de också ”klickar bort” din läsare från det du vill att hen ska läsa – ditt nyhetsbrev. Så var försiktig med att länka för mycket.

Läs mer: Nyhetsbrev – världens coolaste PR-verktyg

6. Skriv för webben och mobilen


Tänk på att anpassa ditt innehåll för webben och mobilen. Många läser mejl och nyhetsbrev på en liten skärm. Då är det viktigt att ditt budskap går fram på ett bra sätt. Skriv relevanta och korta texter med tydliga länkar. Använd gärna ett verktyg som anpassar brevet till mobilen så att mottagaren slipper scrolla.

7. Utvärdera och mät


Fördelen med nyhetsbrev är att du kan mäta hur många som har öppnat mejlet och som har klickat sig vidare till din sajt eller webbshop. Nyttja det och lär dig dina kunders vanor och behov och anpassa dina brev därefter.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.