Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Sju tips för att lyckas med nyhetsbrevet

1 juli, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Foto: Istock

Nyhetsbrev är ett underskattat och lite bortglömt medel att nå kunder när alla numera snackar sociala medier. Ett rätt utfört nyhetsbrev kan nå rakt in i din målgrupp och är dessutom mätbart.

Paloma är ett av de största företagen i den bransch som erbjuder lösningar kring nyhetsbrev för företag.

[caption id="attachment_21195" align="alignright" width="235"]Camilla Carlgren Berg. Foto: Pressbild. Camilla Carlgren Berg. Foto: Pressbild.[/caption]

Camilla Carlgren Berg är VD för Paloma och på frågan varför man som företagare ska lägga ner tid på att skicka nyhetsbrev jämfört med annan kommunikation, är svaret tydligt:

– Nyhetsbrev är fortfarande en av de kanaler som ger tillbaka mest på din investering. Med rätt budskap till rätt målgrupp är nyhetsbrev en väldigt kraftfull och effektiv kanal för att skapa relationer och affärer.
Småföretagare har sällan någon stor budget att lägga på marknadsföring men Carlgren Berg menar att det inte behöver kosta så många kronor att vara duktig på nyhetsbrev.

– Ett bra verktyg för nyhetsbrev behöver inte vara en dyr investering, du kan komma igång gratis för att sedan betala några hundra i månaden. Det är oftast tiden du behöver lägga på själva innehållet som kostar i form av resurser, men det är väl investerade pengar. Tänk på att hitta ett verktyg som är anpassat efter dina behov och att du kan få hjälp att komma igång på ett bra sätt och att du får tillgång till bra support om du skulle köra fast.

Läs mer: Så får du nyhetsbrevet att komma framVad gör företagare oftast för fel när det gäller nyhetsbrev?

– Ett vanligt misstag är att underskatta vikten av att välja en säljande ämnesrad så att brevet lockar till läsning. Anpassa ämnesraden beroende på målgrupp är mitt tips. Många tänker inte heller på att de kan använda filtrering av innehållet i brevet för att rikta olika innehåll till olika målgrupper beroende på deras intresse. Tänk också på att aldrig skicka nyhetsbrev till någon som har tackat nej. Det är viktigt att kommunicera med de som vill ha brev om du vill lyckas och göra affärer på ett framgångsrikt sätt.

Här är Camillas sju tips för att lyckas med ditt nyhetsbrev:

1. Kom till saken


Du kommer inte att få så många sekunder av din läsares uppmärksamhet och då gäller det att snabbt komma till det viktiga. Precis som i en tidningsartikel kommer det viktiga i ingressen och längre ned det mindre viktiga. Så ska du också bygga ditt nyhetsbrev annars är risken att det du vill få sagt aldrig läses av mottagaren.

2. Identifiera din målgrupp


Vem det är som kommer att läsa nyhetsbrevet avgör också hur du ska skriva. Är det ett allmänt brev som går ut till kunder och leverantörer men kanske också medier kräver det att du är mer allmän i ditt språk. Risken med ett för snävt och innehållsmässigt svårt brev är att det flyger över huvudet på mottagaren. Om du vet att ditt brev går till branschkunniga kan du naturligtvis gå in mer i detalj.

Läs mer: 4 tips för att skriva texter som blir lästa

3. Tänk som en journalist


Journalister är skickliga på att få ut sitt budskap och en tumregel är att själv ställa sig följande fem frågor: Vad? Vem? När? Hur? Varför? Om du besvarar dessa frågor i din artikel eller ditt inlägg kommer den förmodligen att bli bra och innehålla det som behövs.

4. Vårda bilderna


En bild sticker ut i ett nyhetsbrev och får läsaren att dra ögonen dit. Men använd inte för många bilder, då blir brevet plottrigt. Fokusera på en eller ett par bra bilder och glöm inte bildtexter. Undersökningar visar att bildtexter läses ofta.

5. Länka inte bort läsaren


Att skapa länkar i nyhetsbrevet kan vara ett trevligt sätt att ge mervärde men glöm inte att de också ”klickar bort” din läsare från det du vill att hen ska läsa – ditt nyhetsbrev. Så var försiktig med att länka för mycket.

Läs mer: Nyhetsbrev – världens coolaste PR-verktyg

6. Skriv för webben och mobilen


Tänk på att anpassa ditt innehåll för webben och mobilen. Många läser mejl och nyhetsbrev på en liten skärm. Då är det viktigt att ditt budskap går fram på ett bra sätt. Skriv relevanta och korta texter med tydliga länkar. Använd gärna ett verktyg som anpassar brevet till mobilen så att mottagaren slipper scrolla.

7. Utvärdera och mät


Fördelen med nyhetsbrev är att du kan mäta hur många som har öppnat mejlet och som har klickat sig vidare till din sajt eller webbshop. Nyttja det och lär dig dina kunders vanor och behov och anpassa dina brev därefter.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.