Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Skapa buzz – bli den alla snackar om!

16 maj, 2016 2 minuters läsning

Foto: Foto: Istock

Är du rädd för att försvinna i dagens enorma brus av reklam och information? Skapa buzz kring ditt företag på smarta sätt – utan att det kostar mer än din tid.

Med dagens teknik och explosion av aktivitet i sociala medier är det både enklare och svårare att nå ut. Å ena sidan underlättas spridningen enormt av våra nya dagliga vanor. Å andra sidan är det svårt att nå igenom bruset.

På nätet exploderar viralsajter som Lajkat och Omtalat där idén är att du som läsare ska dela, gilla och kommentera och på så sätt sprida vidare budskapet. Som företagare kan du tänka på samma sätt och få uppmärksamhet utan att det kostar dig ett öre.

Sofie Larsson är kaféägare i Örebro och tröttnade på att hennes saker försvann från Fröken Larssons Café. Sofie skrev en ovanlig skylt där hon uppmanade tjuvar att sluta ta hennes saker och avslutade med att om de inte hade pengar kunde hon bjuda dem på brunch. Bilden lades upp på Facebook och genomslaget blev enormt i Örebro.

– Först skrev lokaltidningen Nerikes Allehanda här i stan om det. Sedan ringde Expressen, Aftonbladet och Newsner, berättar Sofie.

Hon vill dock poängtera att skylten i sig inte var något marknadsföringstrick för att få uppmärksamhet utan en ärlig och rak uppmaning till tjuvarna att förstå hur stölderna påverkar människan bakom företaget.

Läs mer: De tänkte utanför boxen – skapade turistattraktion– Jag tror att om vill man nå ut till en viss person eller en viss grupp så ska man koppla bort hjärnan och istället koppla in hjärtat. Jag har barn och vet att det inte funkar att skälla utan är bättre att vädja till deras samvete. De som gör detta glömmer bort att det drabbar en egenföretagare som kämpar för varje femkrona.

[caption id="attachment_20946" align="alignright" width="230"]Anna Fagerström, VD PR-kiosken och Driva Egets bloggare. Foto: Anneli Nygårds Anna Fagerström, VD PR-kiosken och Driva Egets bloggare. Foto: Anneli Nygårds[/caption]

PR-experten Anna Fagerström tipsar:

Tänk rätt – och skapa PR

  • Tänk tvärtom. Gör du likadant som alla andra kommer ingen att bry sig. Kolla alltså vad konkurrenterna har gjort, sagt eller skrivit – och gör på exakt motsatt sätt. Ju mer oväntat och ovanligt, desto bättre.
  • Tänk mängd. Vad händer om du hänger upp mängder av dina produkter på något oväntat ställe? Om du säljer reflexer – sätt upp dem på stolparna vid övergångs-ställen över hela stan. Kanske kan du få en tidning att skriva om det, om det ligger rätt i tiden.
  • Tänk tajming. Tajmingen och sammanhanget är nämligen också viktiga, inte minst i sociala medier. En kurs i att hitta balansen i livet kan det väl vara lämpligt att twittra om vid åttatiden, när barnen är lämnade på förskolan och föräldrarna sitter med en stressad näsa i mobilen på väg till jobbet.
Läs mer: Spana in Annas PR-skolan 2016 på Driva Eget


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.