Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Skatteplanering inför 2024 – så minskar du skatten INNAN och EFTER årsskiftet

Visma Spcs 5 december, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 9 minuters läsning
Skatteplanering inför 2024

I lågkonjunktur räknas varje krona, kompis! Så gör en riktigt skön insats för ditt företag och skatteplanera inför 2024. Låt oss gå igenom årets skatteregler och vad du ska göra i din skatteplanering innan och efter årsskiftet 2023/24. Det mesta går att fixa lätt och smidigt, så att du kan fokusera ännu mer på dina passion.

Tuffa tider för många företag = hålla lite extra i företagets (och dina egna) slantar. Ditt jobb är förstås att fortsätta fokusera på kunderna och företagets försäljning (som alltid) – men kan du spara en skattekrona eller två ska du såklart göra det!

Cashen du sparar kan du investera i företaget eller använda för att bygga upp en buffert som verkligen kan behövas om tiderna blir ännu mer utmanande. Men nog med domedagsprofetierna – let´s talk skatteplanering!

I den här guiden går vi igenom hur du bäst skatteplanerar inför 2024, bland annat:

  • Vad du kan göra INNAN årsskiftet 2023/24 för att minska skatten (privat och i företaget)
  • Vad du kan göra EFTER årsskiftet 2023/24 för att minska skatten (privat och i företaget)
  • De senaste skattenyheterna du behöver ha koll på
  • Vad du kan göra för att minska risken att bli granskad av Skatteverket

Krångligt med skatt och skatteplanering? Lite guppigt i magen? Lugn, vi hjälper dig och till vår hjälp har vi Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är en av landets mest anlitade utbildare i skattefrågor och driver tillsammans med kollegor företaget Skattehuset. Han har koll – och ger dig koll utan krångel och svåra ord!

Psst! Innan du får Jan-Åkes bästa skattetips, rekommenderar vi dig varmt att spana in guiden Minska skatten med expertens bästa tips!– som är en mer omfattande guide med alla aktuella skattetips.

Finns det några skattenyheter och nya regler inför 2024 som företagare behöver ha koll på?

Nja. Inför 2024 finns inga omvälvande nya skatteregler, men däremot kvarstår de flesta sätten att skatteplanera sedan tidigare år.

– Jag tänker främst på löneuttag inför årsskiftet, där det är bra att som företagare maximera lönen utan att hamna över gränsen till statlig skatt. Stannar du under 613 900 kr slipper du det, berättar Jan-Åke.

Alright, nu ska vi gå igenom fler tips från Jan-Åkes djupa kunskapsfickor.

Skattefria gåvor

Utnyttja också möjligheten till skattefria gåvor 2023. 500 kr är gränsen för skattefri julgåva och det gäller även för styrelseledamöter. Vad önskar du dig?

Julfest

Har företaget personal kan man mycket väl arrangera personalfest. Ja tack!

Tips! Vill du ge dina anställda (eller dig själv) en härlig och peppande julklapp eller ett julbord? Läs mer om hur skattereglerna för julgåvor fungerar här.

Lågbeskattad utdelning

Är ditt företag ett fåmansföretag finns ju reglerna för fåmansföretag som ger dig som företagare möjlighet till lågbeskattad utdelning (exempelvis) 2024, men då bör du ta ut tillräcklig lön året före, alltså senast 2023. Denna ligger på ungefär drygt 450 000 kr. En förutsättning för utdelning 2024 är att du äger aktier den 1 januari 2024.

Tips! Här kan du läsa mer om belopp och regler för utdelning i ditt företag.

RUT/ROT-avdrag

Glöm inte heller bort RUT/ROT-avdraget, det vill säga skattereduktionen för RUT- och ROT-arbeten. (Vad var vad nu igen? ROT är underhåll, reparation samt till- och ombyggnad av småhus och bostadsrätter. RUT är hushållstjänster av olika slag. Just det!)

– Tillsammans sammanfattas avdragen som ett HUS-avdrag. Detta ges som en skattereduktion. Trots namnet är det alltså inget avdrag, utan en skattereduktion, berättar Jan-Åke.

Låt smarta program hjälpa dig med skatteplaneringen

Tänk rätt från början! Vi rekommenderar dig att jobba smart med skatten under hela året. Med rätt digitala program sköter sig skatten, deklarationen och bokföringen puttrar det mesta på i bakgrunden – och du kan ägna din tid åt att utveckla företaget. Detta är ett mer hållbart förhållningssätt än att göra snabba lösningar vid årsskiftet. För att få kontroll under året behöver du:

Tips! Just nu - halva priset för dig som byter till Visma eEkonomi! Det är lätt som en plätt och du behöver inte bekymra dig för förlorad data eller annat krångel.

Vad kan jag som företagare göra INNAN årsskiftet 2023/24 för att minska skatten i företaget?

– Ofta handlar det om att tänka efter, och att tänka efter i tid, tipsar Jan-Åke och berättar om olika sätt att skatteplanera (och vad du ska tänka på) innan årsskiftet.

  • Ta ut tillräcklig lön (så att du får alla förmåner, till exempel maximerad allmän pension). Läs också:Hur får jag lönen jag behöver som företagare?
  • Ta å andra sidan inte ut mer lön än vad du har förmån av(dvs upp till brytpunkten, annars får du statlig skatt)
  • Betala inte sociala avgifter i onödan.
  • Betala inte statlig skatt om du inte behöver (håll dig under 613 900 kr i bruttolön)
  • Ta hellre ut utdelning än lön om vi talar om skatteeffekten, men glöm inte bort att bolaget inte får avdrag för utdelning.
  • Utdelning beskattas normalt sett lägreän lön för ägaren (kan bli så lågt som 20 %.)
  • Utnyttja skattefria gåvor som ändå är avdragsgilla i bolaget (till exempel julgåvor)
  • Glöm inte bort att det kan finnas skattereduktion på grund av inventarieköp i bolaget som ännu inte utnyttjats. Det kan nyttjas till och med 2024.
  • Köper du ett inventarier i slutet av året 2023 blir avskrivningen för hela 2023, du behöver alltså inte proportionera det inköpet fast det sker sent under beskattningsåret.

Psst! Är du ny på det här med business och skatt? För att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här!

Vad kan jag som företagare göra INNAN årsskiftet 2023/24 för att minska skatten privat?

Visst kan du minska skatten även privat, eller snarare göra smarta val som gör att du får lite extra krydda i livet – utan att skatten sticker iväg.

  • Gör inte onödigt stora löneuttag (max 613 900 kr för att undvika statlig skatt)
  • Utnyttja skattefria gåvor som ändå är avdragsgilla i bolaget men skattefria för dig (kanske en julgåva till dig själv?)

Nedanstående förmåner är exempelvis helt skattefria för anställda och är dessutom avdragsgilla kostnader för arbetsgivaren.

  • Friskvårdsbidrag (max 5 000 kr) till exempel gymkort
  • Företagshälsovård
  • Minnesgåva (max 15 000 kr)
  • Julgåva (max 500 kr)
  • Jubileumsgåva (max 1 500 kr)
  • Arbetsredskap och personalvårdsförmåner

– Du som är företagare med eget aktiebolag räknas som anställd och kan låta ditt bolag ge dig samma skattefria förmåner som utomstående anställda kan få, tipsar Jan-Åke.

Tips! Blir du sugen på att ge dina anställda det populära friskvårdsbidraget? Läs mer om hur det fungerar med friskvårdsbidrag och skatt här.

Vad kan jag som företagare göra EFTER årsskiftet 2023/24 för att minska skatten i bolaget?

Det är inte bara innan årsskiftet du behöver skatteplanera. Även efter bubbel och dina senaste (förmodligen briljanta) nyårslöften är det smart att tänka skatt (åhh, vad du längtat efter att tänka skatt, speciellt på nyårsdagen…).
Här är några viktiga tips!

  • Glöm inte bort de vanliga reglerna för avsättning till periodiseringsfonder. Du kan göra avsättningar både före och efter årsskiftet eftersom de är beloppsmässigt begränsade till “per år”. Detta minskar skatten i bolaget och du kan på så sätt skjuta på skatteuttagen till ett annat år, då det kanske passar bättre. Pediodiseringsfonder löper i sex år.
  • Årsvis moms är i stort sett alltid den mest fördelaktiga metoden för redovisning av moms för alla företag. Företaget får bättre likviditet (yeah!) och chans till mer avkastning på företagets kapital. Kredittiden för inbetalningar är också längst med årsvis moms, och ni sparar dessutom administrativ tid och har inte samma press på er att ha en uppdaterad bokföring hela året (om det inte behövs av andra skäl. Och har du ett smart program, är det ju uppdaterat ändå om du bokför allt).*

* Välj årsvis momsredovisning för ditt företag, när omsättningen inte regelmässigt överstiger en miljon om året och om företaget brukar redovisa större försäljningsmoms än avdragsgill inköpsmoms. Brukar företaget däremot regelbundet få pengar tillbaka på momsen, så är månadsmoms fortfarande det bästa alternativet likviditetsmässigt.

Vill du ha en riktigt skarp lösning för deklaration och bokslut? Som dessutom gör det enkelt att lämna in digitalt till Skatteverket och Bolagsverket? Spana in Visma Skatt och Bokslut Pro.

Om jag ska deklarera företaget för första gången – vad är viktigt att tänka på då?

Deklarerar du ditt företag för första gången, är det bra om du läser på om vad som gäller för just din företagsform. Vi rekommenderar denna kostnadsfria deklarationsskola och denna riktigt vassa video som förklarar precis det du behöver veta.

Vad kan jag som företagare göra EFTER årsskiftet 2023/24 för att minska skatten privat?

Bra fråga! Såklart finns det även privat smarta sätt att skatteplanera efter årsskiftet. Här är några smarta sätt att tänka:

  • Tänk på att vinster som beskattats innevarande år i företaget, men också tidigare års vinster, kan tas ut som utdelning. Har du bra underlag för utdelning blir skatten inte mer än 20 procent (awesome!).
  • Även om du inte behöver pengar i form av utdelning just detta år – ta utdelningen ändå och låna tillbaka den till bolaget igen.

– Då behöver du bara ha 20 procent av utdelningsbeloppet den dagen då skattsedeln kommer och skatten ska betalas. På resten av beloppet kan du ta ut en marknadsmässig ränta från företaget som bara beskattas i inkomst av kapital, tipsar Jan-Åke.

Vad ska jag tänka på för att inte bli granskad av Skatteverket (med företaget)?

Mardröm eller “bara sånt som händer alla ibland”? Att bli granskad av Skatteverket är ju egentligen inte farligt alls – så länge du har rent mjöl i påsen. Och det har du väl? Nåja, en granskning kan kosta tid och energi. Så gör vad du kan för att “få allt rätt” och slippa påhälsning i onödan.

  • Stick inte ut med konstiga avdragsyrkanden eller ”dumma” kommentarer i inkomstdeklarationen. Även om Skatteverket kanske inte kollar av allt som står i deklarationen, är det onödigt att utmärka sig med onödiga yttranden.

– Tycker du däremot att du har rätt till ett avdrag eftersom du har haft en kostnad (men är osäker på möjligheten till det), så skriver du en liten tydlig text i deklarationen eller på en lös bilaga som du skickar till Skatteverket, berättar Jan-Åke.

  • Yrka aldrig avdrag i deklaration för en kostnad som du inte haft. Det är ett “oriktigt yrkande” och kan under vissa omständigheter ge dig en straffavgift upp till 40 procent av skatten i extra pålaga.

Tittar Skatteverket extra på några specifika branscher just nu?

– I skrivande stund känner jag inte till något speciellt område som Skatteverket ska ägna sig åt under granskningen våren 2024. Men glöm inte bort att de snabbt kan byta områden och att de numera har tillgång till väldigt många register med uppgifter om dig, berättar Jan-Åke.

– Håll ögon och öron öppna och gå in på Skatteverkets hemsida www.skatteverket.se. De är väldigt öppna med vad de kommer att specialgranska, avslutar Jan-Åke.

Alright, på det stora hela var det väl några härliga minuter i skattens förlovade land? Hur många tusenlappar kan du spara, som kan levla företaget istället? Många, hoppas vi. Då så kompis, kör på och gott nytt företagsår lite i förskott!



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Så bokför du rätt från början – bokföringsguide för nybörjare

Bokföring kan kännas överväldigande i början – men det behöver inte vara det. Här får du en enkel och konkret genomgång av hur du kommer igång med bokföringen i ditt företag, steg för steg.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 9 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 4 minuters läsning
Enkla tips fo¨r att bokfo¨ra ra¨tt fra°n bo¨rjan – steg fo¨r steg fo¨r nya fo¨retagare

Foto: Unsplash

Vi visar hur du bokför rätt från start, vilka regler som gäller och vilka misstag du ska undvika. Läs vidare för att spara både tid och pengar – och slippa onödiga bekymmer vid årets slut.

I den här bokföringsguiden går vi igenom:

  1. Vad bokföring är och varför du måste göra det
  2. Hur du kommer igång med bokföring i ett nytt företag
  3. Vanliga misstag nybörjare gör – och hur du undviker dem
  4. Tips på digitala verktyg som förenklar din bokföring

Guiden är för dig som precis startat – eller funderar på att starta – företag och vill sköta bokföringen rätt från början, utan att bli tokig på regler eller krångligt språk.

Ont om tid? Här är några avgörande insikter från guiden

  • Alla företag måste bokföra – även om du inte har någon omsättning ännu
  • En enkel rutin redan från start sparar dig både pengar och ångest
  • Välj ett bokföringsprogram som passar dig, inte det dyraste
  • Undvik att blanda ihop företagets och dina privata pengar
  • Du behöver inte spara kvitton fysiskt längre – men de bhöver finnas lagrade digitalt

Okej, då kör vi!

Kalkyl: Vad kostar det att starta eget? (Testa här!)

Vad är bokföring – och varför måste du göra det?

Bokföring är helt enkelt att dokumentera företagets ekonomi. Du registrerar varje transaktion – alltså varje gång pengar går in eller ut ur företaget.

Det här är inte valfritt. Enligt bokföringslagen måste alla företag bokföra. Det gäller även om du är ensamföretagare och inte har några kunder ännu (och det räcker inte med excel!).

Bokföring fyller flera viktiga funktioner:

  • Den ger dig koll på företagets ekonomi
  • Den gör det möjligt att deklarera rätt till Skatteverket
  • Den behövs om du söker finansiering eller tar in investerare
  • Den skyddar dig vid en eventuell revision

Exempel:
Om du köper en dator för 10 000 kr till ditt företag ska detta bokföras som en utgift i rätt kategori. Det räcker alltså inte att bara spara kvittot – du måste bokföra det också.

Kalkyl: Räkna ut momsen med vår momskalkyl

Kom igång med bokföring – steg för steg

1. Välj bokföringsmetod

Det finns två huvudmetoder: kontantmetoden (passar enskild firma med enklare verksamhet) och faktureringsmetoden (krav för aktiebolag).

2. Skaffa ett bokföringsprogram

Att bokföra manuellt är sällan en bra idé i dag. Det finns gott om digitala alternativ – välj ett som matchar din ambitionsnivå och som passar din nivå och verksamhet. Exempel på program:

  • Spiris
  • Fortnox
  • Speedledger
  • Talenom

Flera av dessa program har också koppling till din internetbank, vilket gör bokföringen både snabbare och säkrare.

3. Skapa ett företagskonto

Blanda aldrig privata och företagsrelaterade pengar – det försvårar bokföringen och kan bli problem vid granskning.

4. Bygg in rutin från dag ett

Bestäm en tid varje vecka när du bokför dina kvitton och fakturor. Det minskar risken för att du tappar bort kvitton eller glömmer transaktioner.

5. Spara kvitton och underlag

Spara alla verifikationer digitalt (det behövs inte fysiskt längre). 

Vanliga bokföringsmisstag – och hur du undviker dem

  • Du väntar för länge med att bokföra → Sätt en veckorutin – gärna med kalenderpåminnelse.
  • Du sparar inte kvitton → Fotografera direkt med mobilen och ladda upp till ditt bokföringsprogram.
  • Du blandar ihop privat och företagsekonomi → Separata konton är a och o, även för enskild firma.
  • Du försöker förstå allt själv från början → Det är okej att ta hjälp – även med bara delar av bokföringen.
  • Du litar blint på AI eller appar → Dubbelkolla alltid, särskilt vid moms, lön och investeringar.

Sammanfattning – så lyckas du med bokföringen

  • Välj rätt metod: kontantmetoden eller faktureringsmetoden
  • Använd ett program som passar dina behov
  • Skilj på företagets och din privata ekonomi
  • Sätt en fast rutin och bokför löpande
  • Spara alla verifikationer digitalt

Vanliga frågor om bokföring

Vilket är det bästa bokföringsprogrammet för nybörjare?

Svårt att säga förstås. Väldigt många använder Spiris (f d Visma Spcs) eller Fortnox, men det finns många alternativ.

Måste jag bokföra varje liten utgift?

Ja – enligt lagen ska alla affärshändelser bokföras, även småköp för 20 kr.

Kan jag bokföra själv eller måste jag ha en redovisningsfirma?

Du får bokföra själv – men många tar hjälp med bokslut eller momsdeklaration för att känna sig säkra.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.