Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Skatteplanering inför 2024 – så minskar du skatten INNAN och EFTER årsskiftet

Visma Spcs 5 december, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 9 minuters läsning
Skatteplanering inför 2024

I lågkonjunktur räknas varje krona, kompis! Så gör en riktigt skön insats för ditt företag och skatteplanera inför 2024. Låt oss gå igenom årets skatteregler och vad du ska göra i din skatteplanering innan och efter årsskiftet 2023/24. Det mesta går att fixa lätt och smidigt, så att du kan fokusera ännu mer på dina passion.

Tuffa tider för många företag = hålla lite extra i företagets (och dina egna) slantar. Ditt jobb är förstås att fortsätta fokusera på kunderna och företagets försäljning (som alltid) – men kan du spara en skattekrona eller två ska du såklart göra det!

Cashen du sparar kan du investera i företaget eller använda för att bygga upp en buffert som verkligen kan behövas om tiderna blir ännu mer utmanande. Men nog med domedagsprofetierna – let´s talk skatteplanering!

I den här guiden går vi igenom hur du bäst skatteplanerar inför 2024, bland annat:

  • Vad du kan göra INNAN årsskiftet 2023/24 för att minska skatten (privat och i företaget)
  • Vad du kan göra EFTER årsskiftet 2023/24 för att minska skatten (privat och i företaget)
  • De senaste skattenyheterna du behöver ha koll på
  • Vad du kan göra för att minska risken att bli granskad av Skatteverket

Krångligt med skatt och skatteplanering? Lite guppigt i magen? Lugn, vi hjälper dig och till vår hjälp har vi Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är en av landets mest anlitade utbildare i skattefrågor och driver tillsammans med kollegor företaget Skattehuset. Han har koll – och ger dig koll utan krångel och svåra ord!

Psst! Innan du får Jan-Åkes bästa skattetips, rekommenderar vi dig varmt att spana in guiden Minska skatten med expertens bästa tips!– som är en mer omfattande guide med alla aktuella skattetips.

Finns det några skattenyheter och nya regler inför 2024 som företagare behöver ha koll på?

Nja. Inför 2024 finns inga omvälvande nya skatteregler, men däremot kvarstår de flesta sätten att skatteplanera sedan tidigare år.

– Jag tänker främst på löneuttag inför årsskiftet, där det är bra att som företagare maximera lönen utan att hamna över gränsen till statlig skatt. Stannar du under 613 900 kr slipper du det, berättar Jan-Åke.

Alright, nu ska vi gå igenom fler tips från Jan-Åkes djupa kunskapsfickor.

Skattefria gåvor

Utnyttja också möjligheten till skattefria gåvor 2023. 500 kr är gränsen för skattefri julgåva och det gäller även för styrelseledamöter. Vad önskar du dig?

Julfest

Har företaget personal kan man mycket väl arrangera personalfest. Ja tack!

Tips! Vill du ge dina anställda (eller dig själv) en härlig och peppande julklapp eller ett julbord? Läs mer om hur skattereglerna för julgåvor fungerar här.

Lågbeskattad utdelning

Är ditt företag ett fåmansföretag finns ju reglerna för fåmansföretag som ger dig som företagare möjlighet till lågbeskattad utdelning (exempelvis) 2024, men då bör du ta ut tillräcklig lön året före, alltså senast 2023. Denna ligger på ungefär drygt 450 000 kr. En förutsättning för utdelning 2024 är att du äger aktier den 1 januari 2024.

Tips! Här kan du läsa mer om belopp och regler för utdelning i ditt företag.

RUT/ROT-avdrag

Glöm inte heller bort RUT/ROT-avdraget, det vill säga skattereduktionen för RUT- och ROT-arbeten. (Vad var vad nu igen? ROT är underhåll, reparation samt till- och ombyggnad av småhus och bostadsrätter. RUT är hushållstjänster av olika slag. Just det!)

– Tillsammans sammanfattas avdragen som ett HUS-avdrag. Detta ges som en skattereduktion. Trots namnet är det alltså inget avdrag, utan en skattereduktion, berättar Jan-Åke.

Låt smarta program hjälpa dig med skatteplaneringen

Tänk rätt från början! Vi rekommenderar dig att jobba smart med skatten under hela året. Med rätt digitala program sköter sig skatten, deklarationen och bokföringen puttrar det mesta på i bakgrunden – och du kan ägna din tid åt att utveckla företaget. Detta är ett mer hållbart förhållningssätt än att göra snabba lösningar vid årsskiftet. För att få kontroll under året behöver du:

Tips! Just nu - halva priset för dig som byter till Visma eEkonomi! Det är lätt som en plätt och du behöver inte bekymra dig för förlorad data eller annat krångel.

Vad kan jag som företagare göra INNAN årsskiftet 2023/24 för att minska skatten i företaget?

– Ofta handlar det om att tänka efter, och att tänka efter i tid, tipsar Jan-Åke och berättar om olika sätt att skatteplanera (och vad du ska tänka på) innan årsskiftet.

  • Ta ut tillräcklig lön (så att du får alla förmåner, till exempel maximerad allmän pension). Läs också:Hur får jag lönen jag behöver som företagare?
  • Ta å andra sidan inte ut mer lön än vad du har förmån av(dvs upp till brytpunkten, annars får du statlig skatt)
  • Betala inte sociala avgifter i onödan.
  • Betala inte statlig skatt om du inte behöver (håll dig under 613 900 kr i bruttolön)
  • Ta hellre ut utdelning än lön om vi talar om skatteeffekten, men glöm inte bort att bolaget inte får avdrag för utdelning.
  • Utdelning beskattas normalt sett lägreän lön för ägaren (kan bli så lågt som 20 %.)
  • Utnyttja skattefria gåvor som ändå är avdragsgilla i bolaget (till exempel julgåvor)
  • Glöm inte bort att det kan finnas skattereduktion på grund av inventarieköp i bolaget som ännu inte utnyttjats. Det kan nyttjas till och med 2024.
  • Köper du ett inventarier i slutet av året 2023 blir avskrivningen för hela 2023, du behöver alltså inte proportionera det inköpet fast det sker sent under beskattningsåret.

Psst! Är du ny på det här med business och skatt? För att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här!

Vad kan jag som företagare göra INNAN årsskiftet 2023/24 för att minska skatten privat?

Visst kan du minska skatten även privat, eller snarare göra smarta val som gör att du får lite extra krydda i livet – utan att skatten sticker iväg.

  • Gör inte onödigt stora löneuttag (max 613 900 kr för att undvika statlig skatt)
  • Utnyttja skattefria gåvor som ändå är avdragsgilla i bolaget men skattefria för dig (kanske en julgåva till dig själv?)

Nedanstående förmåner är exempelvis helt skattefria för anställda och är dessutom avdragsgilla kostnader för arbetsgivaren.

  • Friskvårdsbidrag (max 5 000 kr) till exempel gymkort
  • Företagshälsovård
  • Minnesgåva (max 15 000 kr)
  • Julgåva (max 500 kr)
  • Jubileumsgåva (max 1 500 kr)
  • Arbetsredskap och personalvårdsförmåner

– Du som är företagare med eget aktiebolag räknas som anställd och kan låta ditt bolag ge dig samma skattefria förmåner som utomstående anställda kan få, tipsar Jan-Åke.

Tips! Blir du sugen på att ge dina anställda det populära friskvårdsbidraget? Läs mer om hur det fungerar med friskvårdsbidrag och skatt här.

Vad kan jag som företagare göra EFTER årsskiftet 2023/24 för att minska skatten i bolaget?

Det är inte bara innan årsskiftet du behöver skatteplanera. Även efter bubbel och dina senaste (förmodligen briljanta) nyårslöften är det smart att tänka skatt (åhh, vad du längtat efter att tänka skatt, speciellt på nyårsdagen…).
Här är några viktiga tips!

  • Glöm inte bort de vanliga reglerna för avsättning till periodiseringsfonder. Du kan göra avsättningar både före och efter årsskiftet eftersom de är beloppsmässigt begränsade till “per år”. Detta minskar skatten i bolaget och du kan på så sätt skjuta på skatteuttagen till ett annat år, då det kanske passar bättre. Pediodiseringsfonder löper i sex år.
  • Årsvis moms är i stort sett alltid den mest fördelaktiga metoden för redovisning av moms för alla företag. Företaget får bättre likviditet (yeah!) och chans till mer avkastning på företagets kapital. Kredittiden för inbetalningar är också längst med årsvis moms, och ni sparar dessutom administrativ tid och har inte samma press på er att ha en uppdaterad bokföring hela året (om det inte behövs av andra skäl. Och har du ett smart program, är det ju uppdaterat ändå om du bokför allt).*

* Välj årsvis momsredovisning för ditt företag, när omsättningen inte regelmässigt överstiger en miljon om året och om företaget brukar redovisa större försäljningsmoms än avdragsgill inköpsmoms. Brukar företaget däremot regelbundet få pengar tillbaka på momsen, så är månadsmoms fortfarande det bästa alternativet likviditetsmässigt.

Vill du ha en riktigt skarp lösning för deklaration och bokslut? Som dessutom gör det enkelt att lämna in digitalt till Skatteverket och Bolagsverket? Spana in Visma Skatt och Bokslut Pro.

Om jag ska deklarera företaget för första gången – vad är viktigt att tänka på då?

Deklarerar du ditt företag för första gången, är det bra om du läser på om vad som gäller för just din företagsform. Vi rekommenderar denna kostnadsfria deklarationsskola och denna riktigt vassa video som förklarar precis det du behöver veta.

Vad kan jag som företagare göra EFTER årsskiftet 2023/24 för att minska skatten privat?

Bra fråga! Såklart finns det även privat smarta sätt att skatteplanera efter årsskiftet. Här är några smarta sätt att tänka:

  • Tänk på att vinster som beskattats innevarande år i företaget, men också tidigare års vinster, kan tas ut som utdelning. Har du bra underlag för utdelning blir skatten inte mer än 20 procent (awesome!).
  • Även om du inte behöver pengar i form av utdelning just detta år – ta utdelningen ändå och låna tillbaka den till bolaget igen.

– Då behöver du bara ha 20 procent av utdelningsbeloppet den dagen då skattsedeln kommer och skatten ska betalas. På resten av beloppet kan du ta ut en marknadsmässig ränta från företaget som bara beskattas i inkomst av kapital, tipsar Jan-Åke.

Vad ska jag tänka på för att inte bli granskad av Skatteverket (med företaget)?

Mardröm eller “bara sånt som händer alla ibland”? Att bli granskad av Skatteverket är ju egentligen inte farligt alls – så länge du har rent mjöl i påsen. Och det har du väl? Nåja, en granskning kan kosta tid och energi. Så gör vad du kan för att “få allt rätt” och slippa påhälsning i onödan.

  • Stick inte ut med konstiga avdragsyrkanden eller ”dumma” kommentarer i inkomstdeklarationen. Även om Skatteverket kanske inte kollar av allt som står i deklarationen, är det onödigt att utmärka sig med onödiga yttranden.

– Tycker du däremot att du har rätt till ett avdrag eftersom du har haft en kostnad (men är osäker på möjligheten till det), så skriver du en liten tydlig text i deklarationen eller på en lös bilaga som du skickar till Skatteverket, berättar Jan-Åke.

  • Yrka aldrig avdrag i deklaration för en kostnad som du inte haft. Det är ett “oriktigt yrkande” och kan under vissa omständigheter ge dig en straffavgift upp till 40 procent av skatten i extra pålaga.

Tittar Skatteverket extra på några specifika branscher just nu?

– I skrivande stund känner jag inte till något speciellt område som Skatteverket ska ägna sig åt under granskningen våren 2024. Men glöm inte bort att de snabbt kan byta områden och att de numera har tillgång till väldigt många register med uppgifter om dig, berättar Jan-Åke.

– Håll ögon och öron öppna och gå in på Skatteverkets hemsida www.skatteverket.se. De är väldigt öppna med vad de kommer att specialgranska, avslutar Jan-Åke.

Alright, på det stora hela var det väl några härliga minuter i skattens förlovade land? Hur många tusenlappar kan du spara, som kan levla företaget istället? Många, hoppas vi. Då så kompis, kör på och gott nytt företagsår lite i förskott!



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.