Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Ekonomi & Skatt

Skatteplanering inför 2024 – så minskar du skatten INNAN och EFTER årsskiftet

Visma Spcs 5 december, 2023 10 minuters läsning
Skatteplanering inför 2024

I lågkonjunktur räknas varje krona, kompis! Så gör en riktigt skön insats för ditt företag och skatteplanera inför 2024. Låt oss gå igenom årets skatteregler och vad du ska göra i din skatteplanering innan och efter årsskiftet 2023/24. Det mesta går att fixa lätt och smidigt, så att du kan fokusera ännu mer på dina passion.

Tuffa tider för många företag = hålla lite extra i företagets (och dina egna) slantar. Ditt jobb är förstås att fortsätta fokusera på kunderna och företagets försäljning (som alltid) – men kan du spara en skattekrona eller två ska du såklart göra det!

Cashen du sparar kan du investera i företaget eller använda för att bygga upp en buffert som verkligen kan behövas om tiderna blir ännu mer utmanande. Men nog med domedagsprofetierna – let´s talk skatteplanering!

I den här guiden går vi igenom hur du bäst skatteplanerar inför 2024, bland annat:

  • Vad du kan göra INNAN årsskiftet 2023/24 för att minska skatten (privat och i företaget)
  • Vad du kan göra EFTER årsskiftet 2023/24 för att minska skatten (privat och i företaget)
  • De senaste skattenyheterna du behöver ha koll på
  • Vad du kan göra för att minska risken att bli granskad av Skatteverket

Krångligt med skatt och skatteplanering? Lite guppigt i magen? Lugn, vi hjälper dig och till vår hjälp har vi Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är en av landets mest anlitade utbildare i skattefrågor och driver tillsammans med kollegor företaget Skattehuset. Han har koll – och ger dig koll utan krångel och svåra ord!

Psst! Innan du får Jan-Åkes bästa skattetips, rekommenderar vi dig varmt att spana in guiden Minska skatten med expertens bästa tips!– som är en mer omfattande guide med alla aktuella skattetips.

Finns det några skattenyheter och nya regler inför 2024 som företagare behöver ha koll på?

Nja. Inför 2024 finns inga omvälvande nya skatteregler, men däremot kvarstår de flesta sätten att skatteplanera sedan tidigare år.

– Jag tänker främst på löneuttag inför årsskiftet, där det är bra att som företagare maximera lönen utan att hamna över gränsen till statlig skatt. Stannar du under 613 900 kr slipper du det, berättar Jan-Åke.

Alright, nu ska vi gå igenom fler tips från Jan-Åkes djupa kunskapsfickor.

Skattefria gåvor

Utnyttja också möjligheten till skattefria gåvor 2023. 500 kr är gränsen för skattefri julgåva och det gäller även för styrelseledamöter. Vad önskar du dig?

Julfest

Har företaget personal kan man mycket väl arrangera personalfest. Ja tack!

Tips! Vill du ge dina anställda (eller dig själv) en härlig och peppande julklapp eller ett julbord? Läs mer om hur skattereglerna för julgåvor fungerar här.

Lågbeskattad utdelning

Är ditt företag ett fåmansföretag finns ju reglerna för fåmansföretag som ger dig som företagare möjlighet till lågbeskattad utdelning (exempelvis) 2024, men då bör du ta ut tillräcklig lön året före, alltså senast 2023. Denna ligger på ungefär drygt 450 000 kr. En förutsättning för utdelning 2024 är att du äger aktier den 1 januari 2024.

Tips! Här kan du läsa mer om belopp och regler för utdelning i ditt företag.

RUT/ROT-avdrag

Glöm inte heller bort RUT/ROT-avdraget, det vill säga skattereduktionen för RUT- och ROT-arbeten. (Vad var vad nu igen? ROT är underhåll, reparation samt till- och ombyggnad av småhus och bostadsrätter. RUT är hushållstjänster av olika slag. Just det!)

– Tillsammans sammanfattas avdragen som ett HUS-avdrag. Detta ges som en skattereduktion. Trots namnet är det alltså inget avdrag, utan en skattereduktion, berättar Jan-Åke.

Låt smarta program hjälpa dig med skatteplaneringen

Tänk rätt från början! Vi rekommenderar dig att jobba smart med skatten under hela året. Med rätt digitala program sköter sig skatten, deklarationen och bokföringen puttrar det mesta på i bakgrunden – och du kan ägna din tid åt att utveckla företaget. Detta är ett mer hållbart förhållningssätt än att göra snabba lösningar vid årsskiftet. För att få kontroll under året behöver du:

Tips! Just nu - halva priset för dig som byter till Visma eEkonomi! Det är lätt som en plätt och du behöver inte bekymra dig för förlorad data eller annat krångel.

Vad kan jag som företagare göra INNAN årsskiftet 2023/24 för att minska skatten i företaget?

– Ofta handlar det om att tänka efter, och att tänka efter i tid, tipsar Jan-Åke och berättar om olika sätt att skatteplanera (och vad du ska tänka på) innan årsskiftet.

  • Ta ut tillräcklig lön (så att du får alla förmåner, till exempel maximerad allmän pension). Läs också:Hur får jag lönen jag behöver som företagare?
  • Ta å andra sidan inte ut mer lön än vad du har förmån av(dvs upp till brytpunkten, annars får du statlig skatt)
  • Betala inte sociala avgifter i onödan.
  • Betala inte statlig skatt om du inte behöver (håll dig under 613 900 kr i bruttolön)
  • Ta hellre ut utdelning än lön om vi talar om skatteeffekten, men glöm inte bort att bolaget inte får avdrag för utdelning.
  • Utdelning beskattas normalt sett lägreän lön för ägaren (kan bli så lågt som 20 %.)
  • Utnyttja skattefria gåvor som ändå är avdragsgilla i bolaget (till exempel julgåvor)
  • Glöm inte bort att det kan finnas skattereduktion på grund av inventarieköp i bolaget som ännu inte utnyttjats. Det kan nyttjas till och med 2024.
  • Köper du ett inventarier i slutet av året 2023 blir avskrivningen för hela 2023, du behöver alltså inte proportionera det inköpet fast det sker sent under beskattningsåret.

Psst! Är du ny på det här med business och skatt? För att du ska få bästa starten får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här!

Vad kan jag som företagare göra INNAN årsskiftet 2023/24 för att minska skatten privat?

Visst kan du minska skatten även privat, eller snarare göra smarta val som gör att du får lite extra krydda i livet – utan att skatten sticker iväg.

  • Gör inte onödigt stora löneuttag (max 613 900 kr för att undvika statlig skatt)
  • Utnyttja skattefria gåvor som ändå är avdragsgilla i bolaget men skattefria för dig (kanske en julgåva till dig själv?)

Nedanstående förmåner är exempelvis helt skattefria för anställda och är dessutom avdragsgilla kostnader för arbetsgivaren.

  • Friskvårdsbidrag (max 5 000 kr) till exempel gymkort
  • Företagshälsovård
  • Minnesgåva (max 15 000 kr)
  • Julgåva (max 500 kr)
  • Jubileumsgåva (max 1 500 kr)
  • Arbetsredskap och personalvårdsförmåner

– Du som är företagare med eget aktiebolag räknas som anställd och kan låta ditt bolag ge dig samma skattefria förmåner som utomstående anställda kan få, tipsar Jan-Åke.

Tips! Blir du sugen på att ge dina anställda det populära friskvårdsbidraget? Läs mer om hur det fungerar med friskvårdsbidrag och skatt här.

Vad kan jag som företagare göra EFTER årsskiftet 2023/24 för att minska skatten i bolaget?

Det är inte bara innan årsskiftet du behöver skatteplanera. Även efter bubbel och dina senaste (förmodligen briljanta) nyårslöften är det smart att tänka skatt (åhh, vad du längtat efter att tänka skatt, speciellt på nyårsdagen…).
Här är några viktiga tips!

  • Glöm inte bort de vanliga reglerna för avsättning till periodiseringsfonder. Du kan göra avsättningar både före och efter årsskiftet eftersom de är beloppsmässigt begränsade till “per år”. Detta minskar skatten i bolaget och du kan på så sätt skjuta på skatteuttagen till ett annat år, då det kanske passar bättre. Pediodiseringsfonder löper i sex år.
  • Årsvis moms är i stort sett alltid den mest fördelaktiga metoden för redovisning av moms för alla företag. Företaget får bättre likviditet (yeah!) och chans till mer avkastning på företagets kapital. Kredittiden för inbetalningar är också längst med årsvis moms, och ni sparar dessutom administrativ tid och har inte samma press på er att ha en uppdaterad bokföring hela året (om det inte behövs av andra skäl. Och har du ett smart program, är det ju uppdaterat ändå om du bokför allt).*

* Välj årsvis momsredovisning för ditt företag, när omsättningen inte regelmässigt överstiger en miljon om året och om företaget brukar redovisa större försäljningsmoms än avdragsgill inköpsmoms. Brukar företaget däremot regelbundet få pengar tillbaka på momsen, så är månadsmoms fortfarande det bästa alternativet likviditetsmässigt.

Vill du ha en riktigt skarp lösning för deklaration och bokslut? Som dessutom gör det enkelt att lämna in digitalt till Skatteverket och Bolagsverket? Spana in Visma Skatt och Bokslut Pro.

Om jag ska deklarera företaget för första gången – vad är viktigt att tänka på då?

Deklarerar du ditt företag för första gången, är det bra om du läser på om vad som gäller för just din företagsform. Vi rekommenderar denna kostnadsfria deklarationsskola och denna riktigt vassa video som förklarar precis det du behöver veta.

Vad kan jag som företagare göra EFTER årsskiftet 2023/24 för att minska skatten privat?

Bra fråga! Såklart finns det även privat smarta sätt att skatteplanera efter årsskiftet. Här är några smarta sätt att tänka:

  • Tänk på att vinster som beskattats innevarande år i företaget, men också tidigare års vinster, kan tas ut som utdelning. Har du bra underlag för utdelning blir skatten inte mer än 20 procent (awesome!).
  • Även om du inte behöver pengar i form av utdelning just detta år – ta utdelningen ändå och låna tillbaka den till bolaget igen.

– Då behöver du bara ha 20 procent av utdelningsbeloppet den dagen då skattsedeln kommer och skatten ska betalas. På resten av beloppet kan du ta ut en marknadsmässig ränta från företaget som bara beskattas i inkomst av kapital, tipsar Jan-Åke.

Vad ska jag tänka på för att inte bli granskad av Skatteverket (med företaget)?

Mardröm eller “bara sånt som händer alla ibland”? Att bli granskad av Skatteverket är ju egentligen inte farligt alls – så länge du har rent mjöl i påsen. Och det har du väl? Nåja, en granskning kan kosta tid och energi. Så gör vad du kan för att “få allt rätt” och slippa påhälsning i onödan.

  • Stick inte ut med konstiga avdragsyrkanden eller ”dumma” kommentarer i inkomstdeklarationen. Även om Skatteverket kanske inte kollar av allt som står i deklarationen, är det onödigt att utmärka sig med onödiga yttranden.

– Tycker du däremot att du har rätt till ett avdrag eftersom du har haft en kostnad (men är osäker på möjligheten till det), så skriver du en liten tydlig text i deklarationen eller på en lös bilaga som du skickar till Skatteverket, berättar Jan-Åke.

  • Yrka aldrig avdrag i deklaration för en kostnad som du inte haft. Det är ett “oriktigt yrkande” och kan under vissa omständigheter ge dig en straffavgift upp till 40 procent av skatten i extra pålaga.

Tittar Skatteverket extra på några specifika branscher just nu?

– I skrivande stund känner jag inte till något speciellt område som Skatteverket ska ägna sig åt under granskningen våren 2024. Men glöm inte bort att de snabbt kan byta områden och att de numera har tillgång till väldigt många register med uppgifter om dig, berättar Jan-Åke.

– Håll ögon och öron öppna och gå in på Skatteverkets hemsida www.skatteverket.se. De är väldigt öppna med vad de kommer att specialgranska, avslutar Jan-Åke.

Alright, på det stora hela var det väl några härliga minuter i skattens förlovade land? Hur många tusenlappar kan du spara, som kan levla företaget istället? Många, hoppas vi. Då så kompis, kör på och gott nytt företagsår lite i förskott!



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.