Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från Bolagsverket

Driva Eget

Skicka in årsredovisningen digitalt – så här gör du

Andreas Marzo 12 maj, 2021 4 minuters läsning

Genom att skicka in årsredovisning digitalt spar du både tid och minskar risken för fel. I den här guiden går vi igenom hur du gör och varför det är säkrare för ditt företag att gå den digitala vägen.

Årsredovisningen för ditt aktiebolag ska skickas in till Bolagsverket. Du kan förstås fortfarande göra det “fysiskt”, men att skicka in årsredovisningen digitalt är enklare, snabbare och säkrare än att göra det på papper.

– Att skicka in årsredovisningen digitalt minskar din och företagets administrativa börda, säger Nina Brede, verksamhetsutvecklare på Bolagsverket. Dessutom är det ett steg mot att du inte ska behöva lämna in samma uppgifter till myndigheter flera gånger.

Tips! Här är det vanligaste frågorna om att lämna in årsredovisningen digitalt.

Skicka in årsredovisningen digitalt – hur gör jag?

För att kunna skicka in årsredovisningen digitalt behöver du en programvara som stöder digital inlämning. Kom ihåg att det är först när årsstämman har fastställt resultat- och balansräkningen som du kan skicka in årsredovisningen digitalt.

Så här gör du i tre steg

  1. Ladda upp årsredovisningen (med den eventuella revisionsberättelsen, om företaget har revisor) direkt från din programvara (se listan ovan för programvaror som stöder digital inlämning.)
  2. Skriv in personnummer och e-postadress till den styrelseledamot eller verkställande direktör som du vill bjuda in och som ska granska och signera.
  3. Den som blivit inbjuden loggar in med sin e-legitimation, skriver under fastställelseintyget och skickar in årsredovisningen. Allt görs digitalt och du ska inte skicka in några papper.

Den som skickar in årsredovisningen får kvitto i e-tjänsten på att Bolagsverket tagit emot den. Om den är fullständig registreras den direkt.

Tips! Här kan du läsa hela guiden om hur du kan lämna in årsredovisningen digitalt.

Varför ska jag skicka in årsredovisningen digitalt?

Det finns många anledningar att skicka in årsredovisningen digitalt.

  1. Smarta funktioner och support i bokföringsprogrammen. De vanligaste bokföringsprogrammen har de funktioner som krävs och programleverantörerna kan ge bra support för dig som behöver extra hjälp.
  2. Det blir enklare. Ni slipper all pappershantering och behöver inte kontrollera att årsredovisningen kommit in till Bolagsverket. Istället följer du processen i Bolagsverkets app.
  3. Det går snabbare. Se de tre enkla stegen ovan. Från bokföringsprogrammet laddar du upp en avskrift av den årsredovisning som bolagsstämman beslutat om. Vd eller någon i styrelsen loggar in i Bolagsverkets tjänst och skriver under digitalt. Snabbt, smidigt och enkelt!
  4. Det är säkrare. Direkt efter inskickad årsredovisning får du en digital kvittens. Och du slipper oroa dig för att årsredovisningen kan försvinna i posten.
  5. Det blir rätt. Bokföringsprogrammen och Bolagsverkets system säger till om något går fel. Dessa funktioner får du inte om du skickar in årsredovisningen på papper.
  6. Allt blir klart snabbare. Om du väljer att skicka in årsredovisningen digitalt kontrolleras den maskinellt, vilket gör att den (om den är fullständig) registreras direkt.
  7. Nya lagkrav kommer – och du följer dem. En lag om obligatorisk digital inlämning av årsredovisning för aktiebolag som redovisar enligt K2 och K3 förväntas träda i kraft snart, kanske redan under 2021. Då känns det skönt att göra rätt redan från början.
  8. Tänk på miljön! Att skicka in årsredovisningen digitalt minskar utskrivna dokument, kuvert och transporter. Tänk så här: Om du skickar in årsredovisningen via post behöver du skriva ut det du gjort digitalt och posta till Bolagsverket, som sedan ska omvandla informationen till digital form igen. Det är inte hållbart!
  9. Administrationen minskar. Att skriva ut, skicka och skanna in pappersdokument tar tid. Sökning, lagring, kopiering och tiden du lägger på administration minskar om du väljer att skicka in årsredovisningen digitalt.
  10. Du jobbar modernt! Automatiseringen av rutinuppgifter ökar och blir allt lättare att utforma digitalt efter dina behov. Använd de digitala tjänster du kan för att spara tid och få allting rätt.

Tips! Se filmen om varför du ska skicka in årsredovisningen digitalt här.

När ska årsredovisningen vara inne?

Årsredovisningen ska vara inne hos Bolagsverket senast sju månader efter räkenskapsårets slut. Om den inkommer för sent kan företaget få betala förseningsavgift.

I tabellen nedan kan du se när Bolagsverket senast måste ha din årsredovisning:

Räkenskapsårets slutÅrsredovisningen ska ha kommit in senast
31 juli 2020Måndagen 1 mars 2021
31 augusti 2020Onsdag 31 mars 2021
30 september 2020Fredag 30 april 2021
31 oktober 2020Måndag 31 maj 2021
30 november 2020Onsdag 30 juni 2021
31 december 2020Måndag 2 augusti 2021
31 januari 2021Tisdag 31 augusti 2021
28 februari 2021Torsdag 30 september 2021
31 mars 2021Måndag 1 november 2021
30 april 2021Tisdag 30 november 2021
31 maj 2021Måndag 3 januari 2022
30 juni 2021Måndag 31 januari 2022


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.