Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Skicka smart – så säljer du mer

16 maj, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
E-handlare

Foto: E-handlare

Yes! En besökare i din webbshop har klickat på ”köp”. Men nu då? Hur ser du till att kunden får varan utan att den försvinner på vägen? Hur kan rätt hantering av frakt och returer faktiskt få dig att sälja mer? Vi guidar.

Frakt? Det räcker väl med att välja den leverantör som är billigast? Nja, kanske om du är nystartad och behöver få rutinerna på plats.

– Då är det ofta smart att bara använda ett eller två fraktalternativ. Det gör det lättare att få ordning på saker som var paketen ska postas. Inte för att kunderna bara vill ha ett alternativ alltså, utan för att det annars blir dyrt och krångligt för dig som företagare, säger Anton Johansson. Han ligger bakom flera framgångsrika webbföretag, är en av Sveriges främsta e-handelsexperter och driver Ehandelspodden.

För frågar du svenska konsumenter tycker hela tre av fyra att det är viktigt att få välja hur deras varor ska levereras. Även om det kostar mer. En av fyra har under det senaste året betalat extra för att kunna välja det leveransalternativ som passar dem bäst. Och vad värre är: Hela en av fem valde att avbryta köpet och välja ett annat e-handelsföretag då det inte gick att välja leveranssätt, enligt e-barometern 2016.

Konsumentdriven logistik är något av ett modeord i e-handelsbranschen just nu. Det handlar om att utgå från kundens behov.

– Att sätta kunden främst är helt centralt oavsett om det handlar om leveranser eller något annat i din verksamhet. Anledningen till att det är ”hett” inom logistik just nu är för att det historiskt sett inte varit speditörernas paradgren. Det börjar förändras, säger Anton.

Det här innebär inte att du ska låta kunden välja från en lista av leverantörer, för hur ska kunden veta skillnaden? Utan ge konkreta val som när, hur och vart varorna ska levereras. Ska paketet vara spårbart och försäkrat? Du kanske ska erbjuda klimat-smarta leveranser. Enligt en Sifo-undersökning vill var tredje e-handelskund ha det. Men släpp inte allt fritt, varnar Anton.

– Det är inte så smart att skicka en cykel i ett vanligt brev. Så även om du ska erbjuda alternativ är det viktigt att vissa parametrar styrs av rent fundamentala saker som vikt, hur ömtålig varan är och vad som går snabbast, säger han.

Så vilka leverantörer finns det? Förutom de tre största: Postnord, Schenker och DHL, kan nämnas exempelvis Bring, Best Transport, Jetpak, Budbee och Ryska Posten. Alla med olika tjänster. Förvirrad? Enligt Anton är det vanligt att börja med Postnord varubrev eller DHL Servicepoint.

– När du blir mer etablerad gäller det snarare att välja leverantörer som tillgodoser vad kunderna efterfrågar. Men det är svårt innan du har nått en viss volym och kan börja testa, fråga och se vad de föredrar.

Tiotusenkronors-frågan kanske ändå är: Vågar jag lita på att varorna kommer fram? Enligt en stor granskning i Svenska Dagbladet fick Postnord förra året in över 40 000 reklamationer. Medan 3 000 paket levererades till privatpersoner varje dag, rapporterades också 28 uteblivna leveranser dagligen.

– Varje gång ett paket inte kommer fram är det ett misslyckande för oss, men de allra flesta kommer fram den tid som man har sagt. Så det är ingenting man behöver känna som ett problem, säger Maria Ibsén, pressekreterare hos Postnord.

Vad kan då hända? Ett scenario är att mottagaren inte kan hittas, då går brevet tillbaka till dig, med förverkat porto. Ett annat är att mottagaren inte är hemma när Postnord försöker leverera. Då lämnas ett meddelande. Hör mottagaren av sig åker de ut igen. Hör den inte av sig skickas en påminnelse och efter ett tag går paketet tillbaka till dig. Så ska det fungera.

Enligt SvDs granskning vittnar dock flera kunder om att bolagets chaufförer bara kör förbi – utan att ens försöka leverera paketen.

– Det är tråkigt om man inte lyckas nå varandra, men då brukar vi lösa det genom att åka ut igen. Det ska inte vara ett stort problem. Vi har sett över rutinerna och även förtydligat internt att om det finns ett telefonnummer på paketet så ska vi ringa, säger Maria.

Postnord erbjuder allt från vanliga brev som saknar försäkring och inte går att spåra, till pakettjänster med full spårbarhet och försäkring, påpekar Maria.

– Där får man som e-handlare välja en tjänst som passar värdet på det man skickar och vad ens kunder kan tänka sig att betala, säger hon.

Vad gör man om kunden säger att leverantören aldrig kom, men leverantören påstår att den gjort det? Det är ditt ansvar att kunden får produkterna. Även om allt fungerar för det mesta så måste du räkna med att du ibland får skicka nya varor, menar Anton.

– Det är omöjligt att helt bli av med bedrägerier och problem. Så ”svinn” ska absolut vara en del av kalkylen, säger han.

En annan del att räkna på är fraktkostnaden. Ta betalt eller bjuda på den? Det är en omtvistad fråga. Vissa e-handlare menar att de säljer mer om de bjuder på frakten, andra att det är bättre att ge rabatt. Vissa kunder vill se priset inklusive allt för att kunna jämföra det med andra affärer. Men bakar man in frakt så måste man ju ta mer betalt och då förlorar man i prisjämförelser. Eller, menar Anton, så tar du inte mer betalt utan accepterar en lägre marginal mot att du får fler produkter sålda.

– Vad många glömmer bort är att det ibland faktiskt är mer lönsamt att ha fri frakt. Driver man mycket trafik och betalar för marknadsföring kan ens konvertering, hur många som köper, vara lägre för att man har fraktkostnad. Då förlorar man alltså på att ta betalt för frakten. Skulle konverteringen öka av att man bjuder på frakten kan man helt enkelt se det som ett slags marknadsföringskostnad.

Förpackningar då? Här krävs en balansgång. Du ska å ena sidan emballera så att varan klarar en förhållandevis oöm behandling (av leverantör och utlämningsställe), men samtidigt betalar du för allt som fraktas. Antons råd är att göra studiebesök hos andra e-handlare med liknande produkter och förutsättningar och se hur de gör. Och undvik en neslig fälla:

– Kolla med speditörerna vilka storlekar som gäller. Så att du inte använder emballage som blir onödigt dyrt bara för att de är några centimeter för stort för vissa fraktsätt.

Returer, reklamationer och byten e-handlares vardag 

– Det är viktigt att du skapar en bra, snabb och smidig process. Det är ofta genom att ha ett bra bemötande i just returprocessen som du skapar lojalitet hos kunden och får den att återkomma.

Vet du med dig att du säljer produkter som ofta blir fel storlek eller av andra skäl gör att det naturligt blir mycket returer? Då är det viktigt att du har det i beaktande när du räknar på din affär. Det är vanligt med så mycket som 10–40 procent returer inom skor och kläder, då gäller det att dina marginaler räcker till, påpekar Anton.

– Att kunder ”sätter i system” att beställa flera storlekar för att sedan skicka tillbaka de som inte passar är inte ett bedrägeri-beteende. Det är en naturlig effekt av att e-handeln inte tillåter att man testar varorna innan man köper. Så det är bara att bita i det sura äpplet, se till att effektivisera din returhantering maximalt, räkna på dina kalkyler och gör vad du kan för att hjälpa kunderna välja rätt storlek redan innan de beställer produkten.

Här gäller det att ha en bra systemlösning som hjälper till med återbetalningar, lagerhantering och utskrift av fraktsedel, råder Anton.

– Den ledande lösningen för det är Reclaimit, som integreras i ens affärs- och e-handelssystem. Ett annat tips är att använda tjänster som Virtusize på sin sida så personer kan få hjälp att kolla passform och storlek är innan de beställer.

Det finns faktiskt ett sätt att helt slippa frakt. Att ”dropshippa” innebär att du låter distributören eller tillverkaren leverera varorna direkt till kunden. Men de flesta e-handlare behöver skicka produkter och ha ett lager.

Börja smått, i din källare eller i en låda under din säng. Öka lagerutrymmet när du vet vad som säljer bra. Eller beställ hem produkten från leverantören först när en kund köpt varan från din e-handelssajt, men tänk på att det inte får bli orimliga leveranstider. Det viktiga, menar Anton, är att du inte börjar med att investera i en dyr lokal och låser in dig i ett femårskontrakt.

– E-handlare växer ofta väldigt snabbt, då är det bra att ha relativt korta hyreskontrakt. Dubblar man sin omsättning varje år – vilket många gör – kan man behöva flytta lika ofta, säger han.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.