Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Skicka smart – så säljer du mer

16 maj, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
E-handlare

Foto: E-handlare

Yes! En besökare i din webbshop har klickat på ”köp”. Men nu då? Hur ser du till att kunden får varan utan att den försvinner på vägen? Hur kan rätt hantering av frakt och returer faktiskt få dig att sälja mer? Vi guidar.

Frakt? Det räcker väl med att välja den leverantör som är billigast? Nja, kanske om du är nystartad och behöver få rutinerna på plats.

– Då är det ofta smart att bara använda ett eller två fraktalternativ. Det gör det lättare att få ordning på saker som var paketen ska postas. Inte för att kunderna bara vill ha ett alternativ alltså, utan för att det annars blir dyrt och krångligt för dig som företagare, säger Anton Johansson. Han ligger bakom flera framgångsrika webbföretag, är en av Sveriges främsta e-handelsexperter och driver Ehandelspodden.

För frågar du svenska konsumenter tycker hela tre av fyra att det är viktigt att få välja hur deras varor ska levereras. Även om det kostar mer. En av fyra har under det senaste året betalat extra för att kunna välja det leveransalternativ som passar dem bäst. Och vad värre är: Hela en av fem valde att avbryta köpet och välja ett annat e-handelsföretag då det inte gick att välja leveranssätt, enligt e-barometern 2016.

Konsumentdriven logistik är något av ett modeord i e-handelsbranschen just nu. Det handlar om att utgå från kundens behov.

– Att sätta kunden främst är helt centralt oavsett om det handlar om leveranser eller något annat i din verksamhet. Anledningen till att det är ”hett” inom logistik just nu är för att det historiskt sett inte varit speditörernas paradgren. Det börjar förändras, säger Anton.

Det här innebär inte att du ska låta kunden välja från en lista av leverantörer, för hur ska kunden veta skillnaden? Utan ge konkreta val som när, hur och vart varorna ska levereras. Ska paketet vara spårbart och försäkrat? Du kanske ska erbjuda klimat-smarta leveranser. Enligt en Sifo-undersökning vill var tredje e-handelskund ha det. Men släpp inte allt fritt, varnar Anton.

– Det är inte så smart att skicka en cykel i ett vanligt brev. Så även om du ska erbjuda alternativ är det viktigt att vissa parametrar styrs av rent fundamentala saker som vikt, hur ömtålig varan är och vad som går snabbast, säger han.

Så vilka leverantörer finns det? Förutom de tre största: Postnord, Schenker och DHL, kan nämnas exempelvis Bring, Best Transport, Jetpak, Budbee och Ryska Posten. Alla med olika tjänster. Förvirrad? Enligt Anton är det vanligt att börja med Postnord varubrev eller DHL Servicepoint.

– När du blir mer etablerad gäller det snarare att välja leverantörer som tillgodoser vad kunderna efterfrågar. Men det är svårt innan du har nått en viss volym och kan börja testa, fråga och se vad de föredrar.

Tiotusenkronors-frågan kanske ändå är: Vågar jag lita på att varorna kommer fram? Enligt en stor granskning i Svenska Dagbladet fick Postnord förra året in över 40 000 reklamationer. Medan 3 000 paket levererades till privatpersoner varje dag, rapporterades också 28 uteblivna leveranser dagligen.

– Varje gång ett paket inte kommer fram är det ett misslyckande för oss, men de allra flesta kommer fram den tid som man har sagt. Så det är ingenting man behöver känna som ett problem, säger Maria Ibsén, pressekreterare hos Postnord.

Vad kan då hända? Ett scenario är att mottagaren inte kan hittas, då går brevet tillbaka till dig, med förverkat porto. Ett annat är att mottagaren inte är hemma när Postnord försöker leverera. Då lämnas ett meddelande. Hör mottagaren av sig åker de ut igen. Hör den inte av sig skickas en påminnelse och efter ett tag går paketet tillbaka till dig. Så ska det fungera.

Enligt SvDs granskning vittnar dock flera kunder om att bolagets chaufförer bara kör förbi – utan att ens försöka leverera paketen.

– Det är tråkigt om man inte lyckas nå varandra, men då brukar vi lösa det genom att åka ut igen. Det ska inte vara ett stort problem. Vi har sett över rutinerna och även förtydligat internt att om det finns ett telefonnummer på paketet så ska vi ringa, säger Maria.

Postnord erbjuder allt från vanliga brev som saknar försäkring och inte går att spåra, till pakettjänster med full spårbarhet och försäkring, påpekar Maria.

– Där får man som e-handlare välja en tjänst som passar värdet på det man skickar och vad ens kunder kan tänka sig att betala, säger hon.

Vad gör man om kunden säger att leverantören aldrig kom, men leverantören påstår att den gjort det? Det är ditt ansvar att kunden får produkterna. Även om allt fungerar för det mesta så måste du räkna med att du ibland får skicka nya varor, menar Anton.

– Det är omöjligt att helt bli av med bedrägerier och problem. Så ”svinn” ska absolut vara en del av kalkylen, säger han.

En annan del att räkna på är fraktkostnaden. Ta betalt eller bjuda på den? Det är en omtvistad fråga. Vissa e-handlare menar att de säljer mer om de bjuder på frakten, andra att det är bättre att ge rabatt. Vissa kunder vill se priset inklusive allt för att kunna jämföra det med andra affärer. Men bakar man in frakt så måste man ju ta mer betalt och då förlorar man i prisjämförelser. Eller, menar Anton, så tar du inte mer betalt utan accepterar en lägre marginal mot att du får fler produkter sålda.

– Vad många glömmer bort är att det ibland faktiskt är mer lönsamt att ha fri frakt. Driver man mycket trafik och betalar för marknadsföring kan ens konvertering, hur många som köper, vara lägre för att man har fraktkostnad. Då förlorar man alltså på att ta betalt för frakten. Skulle konverteringen öka av att man bjuder på frakten kan man helt enkelt se det som ett slags marknadsföringskostnad.

Förpackningar då? Här krävs en balansgång. Du ska å ena sidan emballera så att varan klarar en förhållandevis oöm behandling (av leverantör och utlämningsställe), men samtidigt betalar du för allt som fraktas. Antons råd är att göra studiebesök hos andra e-handlare med liknande produkter och förutsättningar och se hur de gör. Och undvik en neslig fälla:

– Kolla med speditörerna vilka storlekar som gäller. Så att du inte använder emballage som blir onödigt dyrt bara för att de är några centimeter för stort för vissa fraktsätt.

Returer, reklamationer och byten e-handlares vardag 

– Det är viktigt att du skapar en bra, snabb och smidig process. Det är ofta genom att ha ett bra bemötande i just returprocessen som du skapar lojalitet hos kunden och får den att återkomma.

Vet du med dig att du säljer produkter som ofta blir fel storlek eller av andra skäl gör att det naturligt blir mycket returer? Då är det viktigt att du har det i beaktande när du räknar på din affär. Det är vanligt med så mycket som 10–40 procent returer inom skor och kläder, då gäller det att dina marginaler räcker till, påpekar Anton.

– Att kunder ”sätter i system” att beställa flera storlekar för att sedan skicka tillbaka de som inte passar är inte ett bedrägeri-beteende. Det är en naturlig effekt av att e-handeln inte tillåter att man testar varorna innan man köper. Så det är bara att bita i det sura äpplet, se till att effektivisera din returhantering maximalt, räkna på dina kalkyler och gör vad du kan för att hjälpa kunderna välja rätt storlek redan innan de beställer produkten.

Här gäller det att ha en bra systemlösning som hjälper till med återbetalningar, lagerhantering och utskrift av fraktsedel, råder Anton.

– Den ledande lösningen för det är Reclaimit, som integreras i ens affärs- och e-handelssystem. Ett annat tips är att använda tjänster som Virtusize på sin sida så personer kan få hjälp att kolla passform och storlek är innan de beställer.

Det finns faktiskt ett sätt att helt slippa frakt. Att ”dropshippa” innebär att du låter distributören eller tillverkaren leverera varorna direkt till kunden. Men de flesta e-handlare behöver skicka produkter och ha ett lager.

Börja smått, i din källare eller i en låda under din säng. Öka lagerutrymmet när du vet vad som säljer bra. Eller beställ hem produkten från leverantören först när en kund köpt varan från din e-handelssajt, men tänk på att det inte får bli orimliga leveranstider. Det viktiga, menar Anton, är att du inte börjar med att investera i en dyr lokal och låser in dig i ett femårskontrakt.

– E-handlare växer ofta väldigt snabbt, då är det bra att ha relativt korta hyreskontrakt. Dubblar man sin omsättning varje år – vilket många gör – kan man behöva flytta lika ofta, säger han.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.