Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Slarva inte med körjournalen – undvik skattesmäll

28 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Ordning och reda i körjournalen är viktig för att undvika skattesmäll. Foto: Getty Images

Många småföretagare är beroende av firmabil för att klara verksamheten. Men var noga med körjournalen! Möt Pelle som granskades av Skatteverket – två gånger.

Det spelar egentligen ingen roll om du försöker sköta dig efter bästa förmåga eller om du bara struntar i allt. När Skatteverket gör revision ska allt granskas och nagelfaras.

Vi träffar en hantverkare som råkade ut för en mycket noggrann handläggare, där det till slut handlade om x antal hundra meter körda med tjänstebilen. Eftersom han helst inte vill råka ut för fler granskningar kallar vi honom här för Pelle.

När han drog igång sin enskilda firma blev han granskad direkt första året. Då hade han en stor redovisningsbyrå bakom sig och allt var som det skulle. Utom med just körjournalen.

– Då hade jag ingen körjournal alls, och trots att jag kör en vanlig skåpbil ansåg de att jag nog skulle kunna åka privat i den för att ”den var så ny”, berättar Pelle.

– Jag bad dem kolla vad för bil jag åker privat, vilket det kröp fram att de redan gjort – och jag åker ju min privata bil betydligt hellre än ett plåtskåp, säger han.

Så första året fick Pelle betala förmåns­värde på 13 000 kronor på sin firmabil.

– Det var ju ändå tur i oturen att det var företagets första år, eftersom de kan gå tillbaka fem år och kolla. Då hade jag ju kunnat få betala retroaktivt, säger han.

Vid nästa kontroll var det samma sak. Bokföringen var det inga konstigheter med, förutom med firmabilen. Nu hade Pelle börjat skriva upp milen varje kväll när han klev ur bilen för att ha koll dag från dag, men det räckte inte.

Skatteverket ville ha adresser samt ärende för resorna. Pelle fick sitta med kalendern och fakturor för att lista ut hur han kört och varför. Det var ett tidsödande jobb, men till slut fick han ihop de fyra månader som Skatteverket ville kontrollera som ”stickprov”.

– Men då gick de in på Google och började mäta upp sträckorna mellan adresser jag angivit och då kunde det diffa en del. Likaså kunde sträckorna mellan samma adresser bli lite olika dag från dag, beroende på om jag åkt och tankat på vägen eller varit och köpt något, det hade jag ju ingen koll på, suckar Pelle.

– Jag kan ju behöva åka någonstans för att gå på toaletten, eftersom det inte alltid finns någon där jag är, ska jag då skriva upp det i körjournalen som ”toalettbesök”?

Handläggaren på skattemyndigheten förslog att Pelle skulle skaffa sig en digital körjournal i form av en gps, men när Pelle frågade om han då skulle slippa skriva upp alla småturer blev svaret nej.

– Jag förstår inte varför de är så sugna på att sätta dit oss små enskilda företagare, hur mycket vi än skulle fuska så blir det bara småpengar, ska vi prata fusk med företagsbilar borde man kanske gå på de stora företagen, resonerar Pelle.

Yngve Gripple är rättslig expert på Skatteverket och menar att det inte är myndigheten som lagt ribban för hur noggrann man måste vara.

– Det finns inte något lagstadgat krav på att föra körjournal, men enligt rättspraxis är det bara med en körjournal som man i praktiken kan visa att firmabilen inte körts privat. Det är alltså domstolarna som lagt ribban för hur detaljerad en körjournal bör vara. Att bara skriva upp en klumpsumma för dagens miltal räcker inte. Vi informerar och påminner ständigt om detta. Sedan blir man inte beskattad för bara några hundra meter privatkörning, utan man har ju en marginal på högst 100 privatmil vid högst 10 tillfällen, säger han.

Och ja, Pelle får nog finna sig i att i fortsättningen notera även sina toalett­besök.

– Det är skattemässigt ok att under en pågående tjänsteresa göra avstickare för att äta lunch eller göra toalettbesök. Handlar det om en längre omväg så gör man lämpligen en notering om detta. Tanken med en körjournal är ju att man i efterhand ska kunna utvärdera hur bilen faktiskt använts, säger Yngve.

Och han menar att Pelle är långt ifrån ensam om att bli noggrant granskad.

– Det är tyvärr fortfarande alltför vanligt att det saknas körjournal till firmabilar. Jag känner ju inte till Pelles fall, men att man blir granskad kan bero på olika förhållanden. Och att man blivit granskad ett år ska inte ses som någon garanti för att man inte kan bli det även nästa år.

Nu har Pelle en skåpbil, annars är risken för granskning större om man har en personbil som firmabil.

– Olika urval och granskningar görs beroende på omständigheterna och hur stort företag det handlar om, men ofta tittar vi nog på personbilarna först, säger Yngve.

Det här kräver Skatteverket
  • Skatteverket struntar i hur du för körjournal. Bara att du gör det. Och på rätt sätt. Detta ska stå med:
  • Mätarställning vid årets början.
  • Datum och mätarställning vid resans start samt varifrån resan startade.
  • Ärende samt vilka platser/företag/kontaktpersoner du besökt (behövs inte vid privata resor).
  • Hur många kilometer du kört.
  • Datum och mätarställning vid resans slut samt var resan avslutades.
  • Mätarställning vid årets slut.

Text av: Henrik Fitinghoff och Yasemin Bayramoglu

Läs mer om att hyra eller köpa tjänstebil här!


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.