Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
Rekrytering, Personal & Anställda

Slipp bli chefen det snackas skit om

Yasemin Bayramoglu 12 december, 2018 7 minuters läsning

Foto: Undvik fällorna som gör att du blir chefen det snackas skit om. FOTO GETTY IMAGES

Som chef kan du utgå från en sak: dina anställda pratar om dig. Mycket! Och helst om dina dåliga sidor.Men missnöje handlar ofta om dålig kommunikation, menar författaren Thomas Erikson:– Det är dags att vi pratar om hur vi pratar!Efter storsäljaren Omgiven av idioter kom nyligen Thomas Eriksons nya bok Omgiven av dåliga chefer. Det lär bli snack den här gången också. För alla har åsikter om sina chefer. Och nästan alltid klagar vi.

Thomas lägger ansiktet i händerna när han ska berätta om när han själv som 24-åring blev chef första gången. Det var på en bank.
– Usch, det var så dåligt, så dåligt. Jag skäms för det här fortfarande! När personalen kom till mig och sa att det här och det här och det här var problem så svarade jag bara ”men lös det!”. Jag gjorde ingenting.

LÄS OCKSÅ: Testa dig själv – vilken färg är du?

Eller tja, något gjorde han ju. Han stack ner huvudet i sanden och övergav sin personal. Han var en sådan chef som borde få sparken, om man ska ta den nu mer erfarne ledarskapscoachen Thomas på orden.

[caption id="attachment_29068" align="alignright" width="173"] Thomas Eriksson. FOTO PETER KNUTSSON[/caption]

Thomas förstod inte sin egen roll, sitt ansvar. Är det något han försökt få fram i sina böcker så är det just det: innan du dömer andra, börja med att titta på dig själv.
För här finns det en del att jobba på; självinsikten är minst sagt medioker.

– 95 procent tycker att de har en bra självinsikt. Men i realiteten är det bara 10–15 procent som har det. Och 75 procent av alla chefer tycker att de själva tillhör de bästa tio procenten …

Tre roller


För småföretagaren är situationen extra komplicerad, jämfört med för en anställd. Thomas delar in rollen i tre delar – specialisten, ledaren och entreprenören.
– Man börjar som 100 procent specialist, man utvecklar något man är bra på. Men sedan måste man ju få in de andra delarna också. Många kör i diket när de försöker vara 95 procent specialist. Samtidigt är tricket att hålla liv i entreprenörskapet, säger Thomas och fortsätter:

– Fråga dig själv: vad vill du vara – och för vem? Vilken typ av ledarskap vill du bedriva? Om du tycker att du fortfarande är den som gör allt bäst själv, varför har du i så fall anställda? Självrannsakan bör inte sluta där utan även omfatta tankar om framtiden. Vart vill jag med mitt företag? Är jag nöjd eller vill jag skala upp? Det är kopplat till ledarskapet, säger Thomas.
– Det är svårt att få ett företag att växa om man inte lämnar över ansvar på andra. Kan du acceptera att man kan göra saker på andra sätt än du gör så är mycket vunnet.

Viktiga drivkrafter


I Omgiven av idioter utgick Thomas från den så kallade DISA-analysen, där man delar in olika personligheter i färger. (Se nedan.) I nya boken lägger han dessutom till drivkrafter och utvecklingsnivåer.

Första halvan av boken vänder sig till anställda, den andra delen till cheferna. Tanken är självklart att alla ska läsa allt.
– Du kan ju tycka att du har en dålig chef, men har du förstått hur chefens vardag ser ut? Och hur bra koll har du på din egen utvecklingskurva? Om du inte vet det själv, hur ska din chef då kunna förstå det? Ledarskap handlar inte om tankeläsning.

Poängen är att vi behöver anpassa oss till andras personlighetstyper om vi ska bli framgångsrika i kommunikationen – och inse att vi har olika drivkrafter och utvecklingsnivåer. Problemet är bara att nästan alla utgår från sig själva och tror att andra ska vara ungefär lika dana.

– Det är då det skär sig. Man ska försöka möta personen där han eller hon befinner sig. Säg att du ska fråga personalen om hur man tycker att man själv bidrar i en viss situation. Till en röd person går du rakt på sak: Vad bidrar du med? Till en gul säger du: Vad upplever du att du bidrar med? Till en grön person får du i stället säga: Vad känner du inför frågan om vad du bidrar med? Medan du till en blå person kan säga: Inför vad vi har sett, kan du visa vad du bidragit med?

Börja hos dig själv


Hur vet man vilken färg en person har? Du måste inte skicka personen på analys.
– Förstår du hur du själv funkar, då gissar du oftare rätt, säger Thomas.
Återigen alltså: börja hos dig själv.
– Cheferna måste se till att detta funkar, det är deras ansvar!

Med en växande självinsikt kanske du också börjar förstå att det som du ser som tävlingsinstinkter hos dig själv kan tolkas som aggressivitet av dina medarbetare. Och du förstår förhoppningsvis att det är meningslöst med stormöten om du inte följer upp med snack med en och en efteråt (se nedan).

Dålig kommunikation kostar


Tycker du att du inte har tid med det? Okej, men har du råd att skippa det? För det kommer att kosta att ha dålig kommunikation, menar Thomas och kommer in på hur man får fart på latmaskarna.
– Effektiviteten i den svenska organisationen är bedrövlig. Det finns ingen som jobbar åtta timmar om dagen. Ofta handlar det om dålig motivation. Då måste du som chef etablera vad problemet är – och det gör man inte genom att låta det vara. Det är inte för arbetsgivarens skull som personalen ska prestera. Alla mår bra av att känna att man presterar. Det är kul att lyckas! Det ger stolthet som gör att man vill göra det igen, igen och igen.

Oförmågan att ta tag i situationen handlar inte om något annat än dåligt ledarskap, menar han. Om du inte säger hur du upplever olika situationer – varför tog du då på dig ledarskapet från första början?
Så hur gick det för 24-åringen Thomas? Han fattade så småningom att han inte var någon bra chef. Han sa upp sig. På ”avtackningen” var det han som gav personalen en present, inte tvärtom. Stämningen var tryckt och tyst, tills en kvinna till slut sa ”det blev i alla fall bättre på slutet” …

VILKEN FÄRG ÄR DU?

RÖD
Prestationsinriktad, självmotiverande, oberoende. Rättfram och tävlingsinriktad. Effektiv och maktberoende.

GUL
Entusiastisk, påverkande och självsäker. Utåtriktad, sällskaplig. Gillar social uppmärksamhet.

GRÖN
Principfast, uthållig och eftertänksam. Lugn och omtänksam, generös. Pålitlig och lugn.

BLÅ
Noggrann, samverkande försiktig. Vill se bevis för att ta ställning. Opartisk och kvalitetsmedveten.
Pst! Ingen är bara en färg, men kanske har man lite mer av någon än de andra.

4 situationer – gör så här

Rekrytera olikaTypexemplet: Man väljer någon som liknar sig själv. Som man känner igen sig i. Det kallas likhetseffekten.
Gör så här i stället: Fundera över personlighetstyperna. Fundera på: vad ska du ha den här personen till? Välj någon som är olik dig. Som ställer andra frågor och som kompletterar. Då har ni bättre chans att lyckas.

Skola in nya på jobbetTypexemplet: Man rekryterar någon som verkar framåt och självgående. Sedan släpper man den personen helt och väntar på resultat. När man sedan undrar varför det inte händer något, tar man järngrepp om situationen – och håller i för länge. Den anställde får en dipp och kanske ser sig om efter ett annat jobb.
Gör så här i stället: Var mer aktiv i början, se till att stötta och låt den nya får chans att växa in i rollen under trygga former. Inse att det alltid kommer dippar – det är jobbigt när man ska lära sig något nytt. Tricket är att inte få avhoppare.

Håll bra mötenTypexemplet: Man håller möte med hela personalgruppen. Några kanske ställer frågor. Andra håller tyst. Ni avslutar och du tror att alla har förstått och att du har hela gruppens stöd. I själva verket är det efter mötet som snacket börjar. De som var tysta kanske inte alls höll med.
Gör så här i stället: Inse att det finns personligheter som aldrig kommer att prata öppet under ett möte. Efter mötet går du runt och byter några ord enskilt med varje person i stället. Individanpassa ledarskapet. Du kan aldrig visa en hel grupp empati, det kan du bara göra individuellt.

Var konsekventTypexemplet: Du delar ut en uppgift till en medarbetare, när du får resultatet är det inte vad du hade tänkt dig. Du gör om det själv i stället för att ägna mer tid åt att hantera medarbetaren.
Gör så här i stället: Om du inte fick det resultat du önskat var instruktionerna antagligen för dåliga. Ge väldigt tydliga instruktioner. Är resultatet ändå inte tillräckligt bra så var konsekvent och låt medarbetaren göra om. Att vara konsekvent är lika viktigt i ledarskapet på jobbet som i föräldraskapet. Har du sagt en sak så stå för det. Säger du inget tror medarbetaren att hen gjort ett bra jobb.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.