Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Små designers vinnare på Modeveckan

17 augusti, 2010 1 minuts läsning
Efter flera tuffa år är svenska modebranschen på uppgång. Och när säsongens modevecka, då Sveriges främsta modeskapare visade upp sina kollektioner, var i full fart stack de mindre märkena ut.


Två gånger om året arrangeras svenska modeveckan, ett stort arrangemang i Stockholm då svenska modeskapare visar upp sina kollektioner inför publik.


De senaste åren har många haft det riktigt kämpigt - men nu vänder vinden. Under januari till maj i år har svensk klädexport stigit med 6 procent sedan motsvarande period förra året. Fortsätter det så exporteras kläder för 5 miljarder det första halvåret 2010, enligt branschorganisationen för Sveriges textil och modeföretag, Teko.


- Det är jättestor skillnad jämfört med för ett år sedan, säger Svenska Moderådets vd Lotta Ahlvar, till E24.


För småföretagare inom modebranschen verkar dock den ekonomiska krisen ha hjälpt till på traven. En mängd nya modemärken har etablerat sig och syntes på modeveckan. För till skillnad från andra branscher finns det utrymme för alla med en stark affärsidé, menar Stellan Hellström, aktieanalytiker på Nordea som har detaljhandeln som bevakningsområde.


-  Det går inte att jämföra svenska modeföretag då de skiljer sig åt både vad gäller försäljningssiffror och målgrupp. Det finns ingen gemensam nämnare mellan nya uppstickare och etablerade kedjor, säger han till DN.


Han tror i stället att de mindre företagen inspirerar de större kedjorna, som i sin tur kan inspirera nya aktörer att satsa.


För att stödja de mindre företagen har man infört ett särskilt pris på modeveckan: Årets Rookie. I år har nomineringarna gått till de små märkena Billy and I, Ida Pyk, Rahnsäter, Seika Lee och The White Briefs.

Bilden visar höst- och vinterkollektionen från modemärket House of Dagmar.


Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.