Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från MERCELL

Partner

Även små företag kan vinna upphandlingar – så här enkelt är det!

Sponsrad artikel 12 juli, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 5 minuters läsning
Vinna upphandling tips och regler

Vill ditt företag också ta del av en marknad värd 800 miljoner? Idag är det faktiskt inte så svårt att vara med i offentliga upphandlingar, så länge du förbereder dig rätt. Vi ger dig bästa knepen och viktigaste reglerna här.

Innan du börjar läsa den här guiden, finns det några smarta saker du kan göra för att öka chansen att vinna fler upphandlingar.

  1. Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.
  2. Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.
  3. Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).
  4. Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.

Okej, är du redo att veta mer om hur smidigt upphandlingar fungerar idag?

Är det svårt att vinna en upphandling?

Att vinna en upphandling är inte svårt – däremot måste man vara förberedd genom ett proaktivt och riktat försäljningsarbete mot upphandlaren. Idag är trenden att många upphandlingar uppmuntrar till dialog i syfte att i slutändan nå det bästa resultatet.

Dialog kan göras på olika sätt, exempelvis genom RFI (Request for Information) där leverantörer uppmuntras att svarar på ett antal frågor. Detta görs i förberedande syfte innan upphandlingen annonseras. Ytterligare ett sätt är Hearing, då man bjuder in alla leverantörer att delta vid ett seminarium kring ett förutbestämt ämne. Som leverantör kan du alltid initiera kontakt med upphandlaren inför ett utgående avtal för att påbörja en dialog kring nästa avtalsperiod.

Tips! Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.

Hur förbereder jag mig bäst för att vinna en upphandling?

Ge ditt företag möjligheten att vinna en upphandling genom att följa dessa steg:

  1. Förbered ditt företag och avsätt resurser för att jobba med upphandlingen, precis som du hade gjort i vanliga fall.
  2. Arbeta proaktivt innan upphandlingen publiceras. Se över vilka priser dina branschkollegor har, vilka krav som ställs just nu inom branschen och försök ta en dialog med inköparen. I ditt proaktiva säljarbetet kan du påverka upphandlaren att ställa bättre krav som kanske också passar just din tjänst eller produkt.
  3. Var tillgänglig. Upphandlingar publiceras löpande under hela året, även under semestertider

Tips! Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.

Vilka regler måste jag känna till om offentliga upphandlingar?

Det finns fyra olika lagar som reglerar offentliga upphandlingar. De vanligast förekommande av de fyra är LOU och LUF. Vidare finns LUK och LUFS. Synonymt för de fyra är att de bygger på de fem upphandlingsprinciperna – som må låta krångliga, men som du kan vända till din fördel.

En av de fem upphandlingsprinciperna säger nämligen att en upphandling ska präglas av förutsägbarhet och transparens. Det innebär att alla offentliga upphandlingar också är offentliga handlingar – så det finns gott om historisk data att tillgå för den som önskar ge sig in på marknaden.

Reglerna är dessutom så pass viktiga att efterleva att en upphandling som inte följer lagarna kan avbrytas av domstol. Vidare kan ingångna avtal ogiltigförklaras, och myndigheten kan tvingas att betala skadestånd.

Finns det smarta system som hjälper mig att hitta och vinna upphandlingar?

Ja, det finns smarta system som hjälper dig att hitta (prenumerera på) upphandlingar och system som hjälper dig att förstå din marknad. Offentliga upphandlingar är tillgängliga för alla och samlat på en plats blir det enkelt för dig att finna värdefull information om priser, anbudstider, nuvarande leverantör och deras tidigare bud med mera.

Tips! Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).

Vilka krav finns på de företag som ger anbud i en upphandling?

Kraven varierar beroende på upphandling. För att ditt anbud ska utvärderas behöver ditt företag kvalificera sig genom att uppfylla olika s k formaliakrav, till exempel att inte ha skatteanmärkningar och att företaget har relevant erfarenhet för uppdraget. Ett annat krav som kan förekomma är relevanta referenser (oaktat privata eller offentliga).

Tips!Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.

Hur sköter jag enklast själva upphandlingsförfarandet?

Avsätt tid och läs först igenom hela förfrågningsunderlaget. Därefter bör du kolla på utvärderingsmodellen för att se vad och hur ditt och dina branschkollegors offerter (anbud) kommer utvärderas.

Du kommer säkert stöta på oklarheter som du önskar att upphandlaren förtydligar. Frågor och svar görs i systemet och är synliga för alla anbudsgivare.

Så här kommer du igång med upphandling

  1. Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.
  2. Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.
  3. Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).
  4. Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.

Om Mercell
Med över 30 000 kunder är Mercell den marknadsledande lösningen inom digital upphandling. Vi är den digitala mötesplatsen som underlättar för leverantörer, inköpare och upphandlare att göra bättre affärer ihop.

Vi utvecklar ständigt molntjänsterna med feedback från våra användare. Vår resa har bara börjat. Vi hjälper dig att effektivisera varje steg under upphandlingsprocessen, från start till mål.
Mercell - evolving procurement.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.