Även små företag kan vinna upphandlingar – så här enkelt är det!

Vill ditt företag också ta del av en marknad värd 800 miljoner? Idag är det faktiskt inte så svårt att vara med i offentliga upphandlingar, så länge du förbereder dig rätt. Vi ger dig bästa knepen och viktigaste reglerna här.
Innan du börjar läsa den här guiden, finns det några smarta saker du kan göra för att öka chansen att vinna fler upphandlingar.
- Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.
- Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.
- Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).
- Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.
Okej, är du redo att veta mer om hur smidigt upphandlingar fungerar idag?
Är det svårt att vinna en upphandling?
Att vinna en upphandling är inte svårt – däremot måste man vara förberedd genom ett proaktivt och riktat försäljningsarbete mot upphandlaren. Idag är trenden att många upphandlingar uppmuntrar till dialog i syfte att i slutändan nå det bästa resultatet.
Dialog kan göras på olika sätt, exempelvis genom RFI (Request for Information) där leverantörer uppmuntras att svarar på ett antal frågor. Detta görs i förberedande syfte innan upphandlingen annonseras. Ytterligare ett sätt är Hearing, då man bjuder in alla leverantörer att delta vid ett seminarium kring ett förutbestämt ämne. Som leverantör kan du alltid initiera kontakt med upphandlaren inför ett utgående avtal för att påbörja en dialog kring nästa avtalsperiod.
Tips! Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.
Hur förbereder jag mig bäst för att vinna en upphandling?
Ge ditt företag möjligheten att vinna en upphandling genom att följa dessa steg:
- Förbered ditt företag och avsätt resurser för att jobba med upphandlingen, precis som du hade gjort i vanliga fall.
- Arbeta proaktivt innan upphandlingen publiceras. Se över vilka priser dina branschkollegor har, vilka krav som ställs just nu inom branschen och försök ta en dialog med inköparen. I ditt proaktiva säljarbetet kan du påverka upphandlaren att ställa bättre krav som kanske också passar just din tjänst eller produkt.
- Var tillgänglig. Upphandlingar publiceras löpande under hela året, även under semestertider
Tips! Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.
Vilka regler måste jag känna till om offentliga upphandlingar?
Det finns fyra olika lagar som reglerar offentliga upphandlingar. De vanligast förekommande av de fyra är LOU och LUF. Vidare finns LUK och LUFS. Synonymt för de fyra är att de bygger på de fem upphandlingsprinciperna – som må låta krångliga, men som du kan vända till din fördel.
En av de fem upphandlingsprinciperna säger nämligen att en upphandling ska präglas av förutsägbarhet och transparens. Det innebär att alla offentliga upphandlingar också är offentliga handlingar – så det finns gott om historisk data att tillgå för den som önskar ge sig in på marknaden.
Reglerna är dessutom så pass viktiga att efterleva att en upphandling som inte följer lagarna kan avbrytas av domstol. Vidare kan ingångna avtal ogiltigförklaras, och myndigheten kan tvingas att betala skadestånd.
Finns det smarta system som hjälper mig att hitta och vinna upphandlingar?
Ja, det finns smarta system som hjälper dig att hitta (prenumerera på) upphandlingar och system som hjälper dig att förstå din marknad. Offentliga upphandlingar är tillgängliga för alla och samlat på en plats blir det enkelt för dig att finna värdefull information om priser, anbudstider, nuvarande leverantör och deras tidigare bud med mera.
Tips! Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).
Vilka krav finns på de företag som ger anbud i en upphandling?
Kraven varierar beroende på upphandling. För att ditt anbud ska utvärderas behöver ditt företag kvalificera sig genom att uppfylla olika s k formaliakrav, till exempel att inte ha skatteanmärkningar och att företaget har relevant erfarenhet för uppdraget. Ett annat krav som kan förekomma är relevanta referenser (oaktat privata eller offentliga).
Tips!Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.
Hur sköter jag enklast själva upphandlingsförfarandet?
Avsätt tid och läs först igenom hela förfrågningsunderlaget. Därefter bör du kolla på utvärderingsmodellen för att se vad och hur ditt och dina branschkollegors offerter (anbud) kommer utvärderas.
Du kommer säkert stöta på oklarheter som du önskar att upphandlaren förtydligar. Frågor och svar görs i systemet och är synliga för alla anbudsgivare.
Så här kommer du igång med upphandling
- Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.
- Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.
- Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).
- Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.
Om Mercell
Med över 30 000 kunder är Mercell den marknadsledande lösningen inom digital upphandling. Vi är den digitala mötesplatsen som underlättar för leverantörer, inköpare och upphandlare att göra bättre affärer ihop.
Vi utvecklar ständigt molntjänsterna med feedback från våra användare. Vår resa har bara börjat. Vi hjälper dig att effektivisera varje steg under upphandlingsprocessen, från start till mål.
Mercell - evolving procurement.