Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från MERCELL

Partner

Även små företag kan vinna upphandlingar – så här enkelt är det!

Sponsrad artikel 12 juli, 2022 5 minuters läsning
Vinna upphandling tips och regler

Vill ditt företag också ta del av en marknad värd 800 miljoner? Idag är det faktiskt inte så svårt att vara med i offentliga upphandlingar, så länge du förbereder dig rätt. Vi ger dig bästa knepen och viktigaste reglerna här.

Innan du börjar läsa den här guiden, finns det några smarta saker du kan göra för att öka chansen att vinna fler upphandlingar.

  1. Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.
  2. Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.
  3. Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).
  4. Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.

Okej, är du redo att veta mer om hur smidigt upphandlingar fungerar idag?

Är det svårt att vinna en upphandling?

Att vinna en upphandling är inte svårt – däremot måste man vara förberedd genom ett proaktivt och riktat försäljningsarbete mot upphandlaren. Idag är trenden att många upphandlingar uppmuntrar till dialog i syfte att i slutändan nå det bästa resultatet.

Dialog kan göras på olika sätt, exempelvis genom RFI (Request for Information) där leverantörer uppmuntras att svarar på ett antal frågor. Detta görs i förberedande syfte innan upphandlingen annonseras. Ytterligare ett sätt är Hearing, då man bjuder in alla leverantörer att delta vid ett seminarium kring ett förutbestämt ämne. Som leverantör kan du alltid initiera kontakt med upphandlaren inför ett utgående avtal för att påbörja en dialog kring nästa avtalsperiod.

Tips! Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.

Hur förbereder jag mig bäst för att vinna en upphandling?

Ge ditt företag möjligheten att vinna en upphandling genom att följa dessa steg:

  1. Förbered ditt företag och avsätt resurser för att jobba med upphandlingen, precis som du hade gjort i vanliga fall.
  2. Arbeta proaktivt innan upphandlingen publiceras. Se över vilka priser dina branschkollegor har, vilka krav som ställs just nu inom branschen och försök ta en dialog med inköparen. I ditt proaktiva säljarbetet kan du påverka upphandlaren att ställa bättre krav som kanske också passar just din tjänst eller produkt.
  3. Var tillgänglig. Upphandlingar publiceras löpande under hela året, även under semestertider

Tips! Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.

Vilka regler måste jag känna till om offentliga upphandlingar?

Det finns fyra olika lagar som reglerar offentliga upphandlingar. De vanligast förekommande av de fyra är LOU och LUF. Vidare finns LUK och LUFS. Synonymt för de fyra är att de bygger på de fem upphandlingsprinciperna – som må låta krångliga, men som du kan vända till din fördel.

En av de fem upphandlingsprinciperna säger nämligen att en upphandling ska präglas av förutsägbarhet och transparens. Det innebär att alla offentliga upphandlingar också är offentliga handlingar – så det finns gott om historisk data att tillgå för den som önskar ge sig in på marknaden.

Reglerna är dessutom så pass viktiga att efterleva att en upphandling som inte följer lagarna kan avbrytas av domstol. Vidare kan ingångna avtal ogiltigförklaras, och myndigheten kan tvingas att betala skadestånd.

Finns det smarta system som hjälper mig att hitta och vinna upphandlingar?

Ja, det finns smarta system som hjälper dig att hitta (prenumerera på) upphandlingar och system som hjälper dig att förstå din marknad. Offentliga upphandlingar är tillgängliga för alla och samlat på en plats blir det enkelt för dig att finna värdefull information om priser, anbudstider, nuvarande leverantör och deras tidigare bud med mera.

Tips! Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).

Vilka krav finns på de företag som ger anbud i en upphandling?

Kraven varierar beroende på upphandling. För att ditt anbud ska utvärderas behöver ditt företag kvalificera sig genom att uppfylla olika s k formaliakrav, till exempel att inte ha skatteanmärkningar och att företaget har relevant erfarenhet för uppdraget. Ett annat krav som kan förekomma är relevanta referenser (oaktat privata eller offentliga).

Tips!Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.

Hur sköter jag enklast själva upphandlingsförfarandet?

Avsätt tid och läs först igenom hela förfrågningsunderlaget. Därefter bör du kolla på utvärderingsmodellen för att se vad och hur ditt och dina branschkollegors offerter (anbud) kommer utvärderas.

Du kommer säkert stöta på oklarheter som du önskar att upphandlaren förtydligar. Frågor och svar görs i systemet och är synliga för alla anbudsgivare.

Så här kommer du igång med upphandling

  1. Gå med i Leverantörsregistret kostnadsfritt här – och visa upp hur ditt företag kan hjälpa offentliga aktörer.
  2. Gå en kostnadsfri utbildning i offentlig upphandling här – och lär dig grunderna i att lämna anbud på offentliga upphandlingar.
  3. Få koll på vilka upphandlingar som är aktuella just nu (du kan prova kostnadsfritt här).
  4. Få en kostnadsfri mini-analys här – och lär dig vilka möjligheter kring offentlig upphandling som finns i just din bransch.

Om Mercell
Med över 30 000 kunder är Mercell den marknadsledande lösningen inom digital upphandling. Vi är den digitala mötesplatsen som underlättar för leverantörer, inköpare och upphandlare att göra bättre affärer ihop.

Vi utvecklar ständigt molntjänsterna med feedback från våra användare. Vår resa har bara börjat. Vi hjälper dig att effektivisera varje steg under upphandlingsprocessen, från start till mål.
Mercell - evolving procurement.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.