Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

Snårigt partnerskap

8 juni, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Det ska vara tydligt vem som leder och vem som är medhjälpare.Foto: Getty Images

Är din andra hälft delaktig i företaget kan han eller hon såklart få pengar för besväret. Vi reder ut hur man får göra – och vad ni ska se upp med.

Driver du och din make ett företag ihop under likvärdiga former räknar Skatteverket er båda som företagsledare, oavsett om det rör sig om ett aktiebolag, handelsbolag eller en enskild firma. Driver däremot du företaget och din make assisterar dig räknas han eller hon som medhjälpare.

För att avgöra detta tittar Skatteverket på hur mycket ni jobbar, om ni har jämställda uppgifter, er utbildning och kompetens samt verksamhetens art. Vem av er som äger företaget saknar däremot i regel betydelse. Skatteverket kan komma att kräva en beskrivning av era arbetsuppgifter och er kompetens.

Är ni båda företagsledare kan var och en av er ta upp den del av intäkterna och kostnaderna som är skälig för var och ens arbete och insatser i verksamheten. Räknas en av er som medhjälpare får denne i aktiebolag och handelsbolag anställas och få marknadsmässig ersättning. Är ni delägare av ett handelsbolag fördelas istället en del av vinsten. I enskild firma får du anställa personal, men inte din make. Däremot får du om din make är medhjälpare i firman ge del av ditt överskott motsvarande marknadsmässig ersättning.

Marknadsmässig betalning


För alla bolagsformer gäller att om du betalar mer än 90 kronor i timmen plus sociala avgifter till medhjälpande make kan Skatteverket vilja ha en förklaring till varför du anser att detta är marknadsmässigt.

– Man ska få ersättning för ett utfört arbete, men i och med att beskattningen är progressiv är syftet med de här reglerna att man inte ska kunna få en lägre marginalskatt genom att ge bort inkomsterna, förklarar Peter Lindholm, rättslig expert på Skatteverket.

Ger du i ett aktiebolag eller handelsbolag högre lön än Skatteverket bedömer är rimligt till din make kommer du som företagsledare få skatta och betala arbetsgivaravgifter på den del som överskrider vad som är marknadsmässigt.

– Det kan även medföra skattetillägg, säger Peter.

I en enskild firma kan den medhjälpande maken även ta ut en del av vinsten som motsvarar en skälig avkastning för den kapitalinsats som denne har gjort i firman. Både del av vinst och lön är pensionsgrundande och sjukpenningsgrundande för ersättningar från Försäkringskassan. Skulle du ha flera anställda kan det vara bra att veta att din make är undantagen LAS-reglerna.

Om båda blir arbetslösa


Men vad händer med a-kassan om det blir för lite arbete för er båda i företaget och en av er blir arbetslös medan den andre vill driva företaget vidare? En företagare har ju som huvudregel inte rätt till ersättning från a-kassan så länge verksamheten är igång.

– Vi gör en samlad bedömning för varje fall. Så länge den arbetslöse maken varit anställd i aktiebolaget eller handelsbolaget kan denne få ersättning från a-kassan utan att det behöver beröra företaget. I en enskild firma kan den arbetslöse få ersättning om den varit enbart medhjälpande och det alltså inte varit fråga om en gemensamt bedriven verksamhet, säger Henrik Eriksson, utredare på Sveriges a-kassor.

Den arbetslösa får normalt heller inte ha haft några andra engagemang i verksamheten, som att vara styrelseledamot, vd, ha firmateckningsrätt eller delägare. Om så är fallet kan denne komma att betraktas som företagare och inte anställd. Det kan hända att a-kassan gör en annan bedömning än Skatteverket när det gäller om en av er varit medhjälpare eller om ni båda varit företagsledare.

– Man tittar på hur arbetet i firman varit uppdelat. Deklarerar man som medhjälpare pekar det åt ett håll, men det viktiga är hur verksamheten faktiskt bedrivits, säger Henrik.

Även om den arbetslösa ses som företagare kan den få ersättning från a-kassan. Detta involverar dock ofta överlåtelse av verksamhet till den som fortsätter bedriva verksamheten.

– Det kan utifrån ett antal domstolsavgöranden konstateras att det ställs mycket höga beviskrav vid överlåtelse av företag inom familjen och främst gällande överlåtelse till make eller maka. Detta för att det ibland finns skäl att ifrågasätta om sökandens personliga verksamhet i företaget verkligen har upphört, säger Henrik.

Har du varit verksam inom din makes företag kräver a-kassan att de uppgifter som lämnas i samband med ansökan bestyrks av en revisor, en redovisningskonsult eller annan utomstående part med insyn i verksamheten.

– Problemet är att uppgiftslämnaren, det vill säga arbetsgivaren, också är närstående. Familjebandet gör att man måste höja beviskravet ett snäpp. Så man ska kunna bevisa att det man påstår verkligen har hänt. Det finns en rädsla från lagstiftaren att a-kassan annars blir ett understöd till ett företag som egentligen inte bär sig, säger Henrik Eriksson.

Men har din make inte arbetat i ditt bolag behöver du inte oroa dig för a-kassan.

– Är din make ledamot i ditt bolag och bara gjort någon enstaka handräckning någon enstaka gång bör inte det vara något problem, säger Henrik Eriksson.

Då räknas ni som makar

  • Om ni är gifta eller registrerade partners.
  • Om ni är sambo och har varit gifta eller registrerade partners.
  • Om ni är sambo och har eller har haft barn ihop.
AV EBBA ARNBORG

LÄS OCKSÅ: Ska jag köpa ut mina partners eller starta nytt


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.