Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Social selling-skolan del 1: Så kommer du i gång

12 november, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Social selling är inte den senaste trenden, det är en strategisk nödvändighet!

Med rätt strategi har social selling visat sig vara mycket effektiv för leadsgenerering. Men vad är då social selling?

Social selling handlar om att använda sociala kanaler i kombination med traditionella säljmetoder för att bygga ditt varumärke, nätverka, prospektera, generera leads och ambassadörer, påvisa kunskap och expertis, göra research och att hantera dina kundrelationer.

Social selling har förändrat mitt sätt att driva försäljning och mitt mål är enkelt – att genom denna blogg dela med mig av min kunskap och erfarenhet som i slutändan skall hjälpa er att göra fler affärer. Jag tror starkt på social selling och till vardags hjälper jag företag att på ett smart sätt integrera sociala medier och sociala nätverk i sina säljprocesser för att nå bättre säljresultat.

Vi vet idag att en bättre informerad och mer socialt uppkopplad kund kontrollerar köpprocessen. Tack vare sociala nätverk och internet så startar kunden sina köpprocesser utan att kontakta dig eller någon annan leverantör och det i så mycket som 60-80% av fallen.

Eftersom tiden för de flesta beslutsfattare är knapp och att nästan all information finns en Google sökning bort så innebär det att det blir allt svårare att få träffa dem för att föra en diskussion.

Detta innebär att vi behöver utveckla vårt sätt att arbeta med försäljning och det genom att integrera sociala medieplattformar så som LinkedIn, Twitter, Facebook, Blogg, Google+ etc. som en del av vår redan befintliga säljprocess.

MEN kom ihåg, teknologi ersätter INTE bra säljkunskaper.

För att ni skall ha de bästa förutsättningarna att lyckas med social selling så är min erfarenhet att ni bör utgå från följande tre steg;
  1. Strategi – Det är frestande att hoppa över detta viktiga första steg. Du kanske tänker att det inte finns tid att skapa en strategi; du behöver mer försäljning nu. Rådet är att skapa tid för detta! Om du vill ha förändrade försäljningsresultat, måste du göra saker annorlunda. Liten insats nu, stor utdelning senare. Fundera på frågor som: Vilken är vår målgrupp och i vilka sociala medier finns de? Vad är de intresserade av? Vad är vi kända för hur vill vi kommunicera? I vilka sociala medier vill vi finnas? Vad vill vi mäta och följa upp? Och så vidare.
  2. Kunskap – För att ha bra förutsättningar att lyckas med försäljning i dag behövs en kombination av bra säljförmåga och bra kunskap om hur de olika sociala kanalerna kan förenkla arbetet och effektivisera vägen mot målet. Många företag släpar efter, så det finns goda möjligheter att genom ny kunskap skaffa ett försprång och vinna marknadsandelar. Vad behöver ni träna på när det kommer till försäljning? Vad behöver ni träna på när det kommer till de olika sociala medieplattformarna?
  3. Genomförande – Genomförandet är avgörande och helt beroende av strategi och kunskap. För att lyckas krävs fokus på rätt aktiviteter, ett disciplinerat beteende och förmåga att använda sociala kanaler på rätt sätt. Skaffa rutiner för hur du dagligen skall arbeta.

Vi kommer gå djupare in på varje del senare under denna resa.

Nu har vi startat en resa där målet är att ge er helt nya möjligheter att generera leads, nå beslutsfattare snabbare, differentiera er från konkurrenter, stärka ert varumärke, presentera lösningar vid rätt tidpunkt, visa på affärsmannaskap, säkra möten och spara tid.

Lycka till!

Dela artikeln

Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.