Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Social selling-skolan del 2. Lär känna din publik

19 november, 2014 2 minuters läsning
Börja med att fokusera på hur kunder, potentiella kunder och konkurrenter agerar i olika sociala kanaler.Steg 1. Vad skriver potentiella kunder?

Leta efter vad potentiella kunder skriver i olika sociala kanaler. Exempelvis kanske de frågar efter vilka produkter/tjänster som rekommenderas inom just den nisch du verkar inom. I detta läge handlar det endast om att läsa och följa deras frågor. Det kommer vara frestande att skicka dem information om hur fantastisk just DIN produkt och tjänster är – gör inte det.

Tips! Lyssna, lär och se hur andra interagerar innan du själv tar steget.

Det är enkelt att förstöra en affärsmöjlighet genom att trumma ut allt du gör och varför du skulle vara bra för dem. OBS! Gör det inte.Steg 2. Att ta kontakt

När du känner att du hittat en potentiell kund (vilket innebär att du tror att du skulle vara bra för dem, och att de skulle kunna vara en bra kund för ditt företag), börja inte att bombardera dem med meddelanden. Skicka ett meddelande, fråga exempelvis om de är intresserade av att lyssna till en idé du har kring deras frågeställning rörande utmaning X som de skriver om på LinkedIn. Om de inte svarar, gå vidare till nästa potentiella affär. Du kan alltid gå tillbaka till detta case senare.

Steg 3. Vad skrivs om och vad skriver konkurrenterna om?

Leta efter vad eventuellt missnöjda kunder skriver till dina konkurrenter. Se även vad just dina konkurrenter har för aktivitet i sociala medier.

Steg 4. Vad skriver befintliga kunder?

Se vad dina befintliga kunder skriver. Genom att göra detta har du relevant och aktuell information som du kan diskutera med dina kontakter nästa gång ni talas vid.

Steg 5. Följ även webbsidor, tidningsartiklar, eller bloggar etc.

Följ även vad som skrivs om dina kunder, potentiella kunder och konkurrenter i andra medier. Ett verktyg som hanterar detta är google alerts.

Till sist, en övning

Försäljning handlar mycket om att se mönster och hitta kreativa sätt att nå ut till potentiella kunder. Du kan lära dig så mycket om dina kunder och potentiella kunder genom att se vilken aktivitet de har i olika sociala medier.

Övning – Gör en lista på 15 företag att följa - skilja ut befintliga kunder och potentiella kunder. Agera förslagsvis enligt det jag skrivit ovan. När en månad gått så ställ dig följande två frågor;
  1. Vad har jag lärt mig om de företag jag följt och vilka steg har tagits?
  2. Är det värt att ta nästa steg i arbetet med att implementera Social Selling?

Hoppas vi ses om en vecka.

Lycka till!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Visma Spcs fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

Visma Spcs 11 februari, 2025 1 minuts läsning

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Visma Spcs fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Visma Spcs)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här! 

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.