Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Sociala medier är ingen magisk knapp

3 juni, 2015 3 minuters läsning
Läste här om dagen ytterligare en artikel om hur digitaliseringen påverkar oss och jag vet inte vilken artikel i ordningen det är som säger att tack vara digitaliseringen så kommer vissa yrken att försvinna. Det ligger med all säkerhet en sanning i detta och det kommer även påverka yrkesgruppen säljare.

Det som förvånar mig är att det är så få säljare som väljer att kombinera sitt traditionella sätt att driva försäljning med det digitala. Under de senaste åren har köparens resa utvecklats och den fortsätter att utvecklas, men säljare har varit långsamma med att vakna upp och ändra hur de gör saker i sin vardag.

Med den möjligheten som köpare idag har att samla information om en produkt eller tjänst i kombination med att köparen i allt högre utsträckning inte vill ha kontakt med en säljare bara för att göra ett inköp så tror jag absolut att risken är stor att en viss typ av säljare försvinner.

Tack vare de olika digitala plattformarna som finns så är kunden både en konsument och en producent. På toppen så är de även rådgivare till andra kunder, säljare och specialister inom olika områden. Oavsett om företag är aktiva i sociala medier eller inte så kommer kunder och potentiella kunder att prata med varandra om produkter och tjänster i just sociala medier och detta utbyte av information bygger förtroende och driver försäljning åt företag. Det borde vara en självklarhet för oss som säljare att finnas där kunderna är och i deras miljön påvisa vår kunskap och expertis om våra respektive områden.

Den andra ytterligheten är att vissa som idag använder sig av Social Selling tror att sociala medier är som en magisk knapp. De trycker in knappen och drar igång med lite LinkedIn och Facebook och sedan så är allt klart och de kommer att surfa iväg på en framgångsvåg utan dess like. Ledsen att behöva säga det men det kommer inte ske. Det är absolut inte något fel i att gå en LinkedIn-utbildning, det finns hur mycket som helst att lära sig men frågan är om just du behöver det och på vilket sätt och med vilket innehåll etc.

Våra köpare har idag ett förändrat och utvecklat sätt att köpa vilket innebär att säljare och deras chefer även de behöver ändra sin attityd och säljbeteende.

Du kan inte ta en ny teknik i form av sociala kanaler och lägga det ovanpå ett föråldrat sätt att driva försäljning och förvänta dig att dra hem den stora vinsten.

Att anta ett nytt förhållningssätt till försäljning innebär förändring. Det innebär att göra saker annorlunda, oavsett vad som fungerade förr i tiden.

Likt allt annat nytt så behövs det en viss tid av inlärning för att hantera det vi idag kallar för Social Selling. Jag har lärt mig att det är tre steg vi behöver kontrollera för att lyckas och det är:
  1. Strategi
  2. Kunskap
  3. Genomförande

Det är lockande att hoppa över detta första steg för du vill ju ha en ökad försäljning och det NU. Mitt absoluta råd är att ge steget strategi tid. Om du vill ha förändrade resultat så kommer du behöva göra saker på ett annat sätt.

Om det är så att du som läser detta är försäljningschef, ta då INTE för givet att marknadsavdelningen har koll på detta med sociala medier och på vilket sätt det effektiviserar just din grupps försäljning.

Även om marknadsavdelningen har en plan för att använda sociala medier utifrån ett företagsperspektiv så är jag nästan övertygad om att det inte riktar sig mot de specifika behov som din säljorganisation och era potentiella kunder har.

Jag tar gärna en diskussion med er om Sociala Selling och på vilket sätt det skulle öka effekten av just era säljinsatser.

Ni är välkomna att skicka mig ett mail på fredrik@fsteinholtz.se eller slå mig en signal på 073-661 09 12 så kan vi fortsätta vår diskussion.

Lycka till med affärerna!

Om Fredrik

Som föreläsare, rådgivare och tränare brinner jag för att varje dag hjälpa personer som arbetar med försäljning att påvisa kunskap, trovärdighet och förmåga. Detta för att skapa bättre förutsättningar att göra affärer.

Hälsningar

Fredrik

Dela artikeln

Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.