Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Sociala medier är ingen magisk knapp

3 juni, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Läste här om dagen ytterligare en artikel om hur digitaliseringen påverkar oss och jag vet inte vilken artikel i ordningen det är som säger att tack vara digitaliseringen så kommer vissa yrken att försvinna. Det ligger med all säkerhet en sanning i detta och det kommer även påverka yrkesgruppen säljare.

Det som förvånar mig är att det är så få säljare som väljer att kombinera sitt traditionella sätt att driva försäljning med det digitala. Under de senaste åren har köparens resa utvecklats och den fortsätter att utvecklas, men säljare har varit långsamma med att vakna upp och ändra hur de gör saker i sin vardag.

Med den möjligheten som köpare idag har att samla information om en produkt eller tjänst i kombination med att köparen i allt högre utsträckning inte vill ha kontakt med en säljare bara för att göra ett inköp så tror jag absolut att risken är stor att en viss typ av säljare försvinner.

Tack vare de olika digitala plattformarna som finns så är kunden både en konsument och en producent. På toppen så är de även rådgivare till andra kunder, säljare och specialister inom olika områden. Oavsett om företag är aktiva i sociala medier eller inte så kommer kunder och potentiella kunder att prata med varandra om produkter och tjänster i just sociala medier och detta utbyte av information bygger förtroende och driver försäljning åt företag. Det borde vara en självklarhet för oss som säljare att finnas där kunderna är och i deras miljön påvisa vår kunskap och expertis om våra respektive områden.

Den andra ytterligheten är att vissa som idag använder sig av Social Selling tror att sociala medier är som en magisk knapp. De trycker in knappen och drar igång med lite LinkedIn och Facebook och sedan så är allt klart och de kommer att surfa iväg på en framgångsvåg utan dess like. Ledsen att behöva säga det men det kommer inte ske. Det är absolut inte något fel i att gå en LinkedIn-utbildning, det finns hur mycket som helst att lära sig men frågan är om just du behöver det och på vilket sätt och med vilket innehåll etc.

Våra köpare har idag ett förändrat och utvecklat sätt att köpa vilket innebär att säljare och deras chefer även de behöver ändra sin attityd och säljbeteende.

Du kan inte ta en ny teknik i form av sociala kanaler och lägga det ovanpå ett föråldrat sätt att driva försäljning och förvänta dig att dra hem den stora vinsten.

Att anta ett nytt förhållningssätt till försäljning innebär förändring. Det innebär att göra saker annorlunda, oavsett vad som fungerade förr i tiden.

Likt allt annat nytt så behövs det en viss tid av inlärning för att hantera det vi idag kallar för Social Selling. Jag har lärt mig att det är tre steg vi behöver kontrollera för att lyckas och det är:
  1. Strategi
  2. Kunskap
  3. Genomförande

Det är lockande att hoppa över detta första steg för du vill ju ha en ökad försäljning och det NU. Mitt absoluta råd är att ge steget strategi tid. Om du vill ha förändrade resultat så kommer du behöva göra saker på ett annat sätt.

Om det är så att du som läser detta är försäljningschef, ta då INTE för givet att marknadsavdelningen har koll på detta med sociala medier och på vilket sätt det effektiviserar just din grupps försäljning.

Även om marknadsavdelningen har en plan för att använda sociala medier utifrån ett företagsperspektiv så är jag nästan övertygad om att det inte riktar sig mot de specifika behov som din säljorganisation och era potentiella kunder har.

Jag tar gärna en diskussion med er om Sociala Selling och på vilket sätt det skulle öka effekten av just era säljinsatser.

Ni är välkomna att skicka mig ett mail på fredrik@fsteinholtz.se eller slå mig en signal på 073-661 09 12 så kan vi fortsätta vår diskussion.

Lycka till med affärerna!

Om Fredrik

Som föreläsare, rådgivare och tränare brinner jag för att varje dag hjälpa personer som arbetar med försäljning att påvisa kunskap, trovärdighet och förmåga. Detta för att skapa bättre förutsättningar att göra affärer.

Hälsningar

Fredrik

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.