Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Storordern nära att knäcka företaget – nu gör hans sockor succé

4 september, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Färgglada sockor som gör succé.

Han har gjort succé med sina färgglada strumpor, men vägen dit har kantats av flera misstag.– Nu kan jag det mesta om importregler, logistik och skatter, säger Mudassar Anwaar, vd för Organic Socks of Sweden.Här berättar han om sin väg till framgång.

”Jag växte upp i Faisalabad, en stad i Pakistan som är känd för sin textilindustri. Därför var det en självklarhet för mig att börja plugga textilteknik och göra karriär inom textil. Jag hade jobbat i åtta år som produktutvecklare för ett av världens största strumptillverkningsföretag i Pakistan innan jag kom till Sverige för fyra år

[caption id="attachment_24189" align="alignright" width="293"]Mudassar Anwaar lärde sig av misstagen. Mudassar Anwaar lärde sig av misstagen.[/caption]

sedan för att plugga ett masterprogram.

Jag trodde att det, med min erfarenhet och kunskap, skulle vara lätt att få ett jobb inom textilbranschen och jag började söka jobb redan under min utbildning på textilhögskolan i Borås. Men det visade sig att det var långt ifrån sanningen. Jag sökte mer än hundra jobb, men fick bara komma på en enda jobbintervju.

När jag frågade en av mina kurslärare på högskolan vad det kunde bero på gav han mig rådet att starta eget företag. Eftersom jag hade erfarenhet och kontakter inom textilindustrin behövde jag hitta kunder i Sverige och koppla ihop dem med leverantörer i Pakistan.

Det visade sig dock vara svårt att hitta kunder i ett nytt land, utan att kunna språket och utan att ha kontakter. Därför var det väldigt roligt att få möjlighet att importera några få tryckta t-shirts för studentkåren på mitt universitet.

Jag satsade stenhårt på kvalitet och lyckades få ett väldigt bra pris. Det ledde till att jag senare fick ännu en order, nu på över 2 000 tryckta t-shirts för ett internationellt studentevent. Med knappt 40 dagar kvar till eventet när jag fick ordern ville jag inte missa möjligheten, så jag tog på mig uppdraget.

Problemet var att jag inte hade någon erfarenhet när det gällde importregler, skatter, logistik och hur mycket tid det kan ta från order till leverans. Jag kämpade stenhårt och lyckades även denna gång att få bra kvalitet till ett bra pris. Ordern var klar två veckor innan eventet skulle äga rum, men på grund av att det tog tid i leverans och förtullning blev leveransen tre dagar sen.

Kunden fick alltså sina t-shirts efter att eventet hade ägt rum. Det var en katastrofsituation. Jag var otroligt stressad och förlorade mycket pengar. Jag hade gjort misstaget att tacka ja till en sådan importorder när det var alldeles för kort tid kvar. Jag hade alltså misslyckats i min första stora order. Men jag lärde mig enormt mycket från just det misslyckandet. Nu kan jag det mesta om importregler, logistik och skatter, vilket har gett mig mycket självförtroende.

Efter misstaget med t-shirtarna bestämde jag mig för att dra nytta av den kunskap som jag hade fått till att starta ett eget varumärke, i stället för att agera mellanhand. Jag ville göra något bra för miljön och fick idén till giftfria och rättvist producerade strumpor av ekologisk bomull i färgglad design. Jag importerar dem från Indien och Kina och började sälja i början av 2016.

LÄS OCKSÅ: Misstaget som satte Allbrights trovärdighet på spelEtt av de största misstagen sedan jag startade mitt företag är att jag inte gjorde någon marknadsundersökning innan jag beställde design och storlekar på strumporna. Det har gjort att jag har massor av strumpor med mönster som inte har sålt bra, utan som bara tar upp plats i lagret.

I början försökte jag också sälja strumpor till små klädbutiker utan att först ta reda på vilken målgrupp de har och om mina färgglada strumpor matchar deras efterfrågan. Nu har jag lärt mig att först ta reda på vilken målgrupp butiken har och sedan ta fram ett passande erbjudande för dem. Till min nästa kollektion vet jag att jag inte ska gå på magkänsla eller gissa mig fram vad kunden vill ha.

När jag startade företaget ville jag ge mina sockar namn efter blommor och frukter, men min flickvän tyckte att strumporna skulle ha svenska efternamn som Berglund eller Ekström. Jag trodde att det skulle vara ett misstag, men många kunder tycker att det är roligt och vill köpa strumpor med sitt efternamn eller ge present till någon med samma efternamn.

Jag har lärt mig att det alltid är bra att bolla sina idéer med andra och att inte vara rädd för att prova nya idéer. Det är viktigt att våga ta initiativ. Nu säljer jag mina sockar runt om i Sverige genom återförsäljare, och har en egen webbshop. En del av vinsten går till flickors utbildning i Pakistan. Jag tycker att misstag och misslyckandet är en del av resan till framgång, eftersom misslyckandet ger oss erfarenheter som kan vara avgörande.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.