Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Misstaget som satte Allbrights trovärdighet på spel

16 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Amanda Lundeteg berättar om ett misstag som kunde blivit ödesdigert.

Hon är praktikanten som snabbt blev vd. Stiftelsen Allbrights frontperson Amanda Lundeteg, 32, kämpar för jämställdhet både i vardagen och i privatlivet. Men ett misstag höll på att kosta henne hela trovärdigheten. Här berättar hon hur det ordnade upp sig i sista ögonblicket. 

När jag började studera ekonomi var allt möjligt, jag trodde att det bara var att ta för sig. Jag slog ifrån mig när andra sa att vi inte lever i en jämställd värld.

På studentmiddagar som anordnades av elevkåren var det killarna som tog kommandot och höll spontana tal – och på lektionerna var det oftast killarna som ställde frågor. De flesta föreläsarna var män och litteraturen var i nio fall av tio skriven av män. Vi kallade alltid vd för han, helt utan att reflektera, jag insåg att även vi unga är så indoktrinerade i att de tyngsta maktpositionerna är till för män. Jag insåg till slut att tjejerna skulle ha svårare att göra karriär än män.

Där och då började en process. För fyra år sedan sökte jag som praktikant till Allbright – och blev vd inom ett år. Stiftelsen arbetar för jämställdhet och diversifiering på toppositioner i näringslivet och rankar bland annat företag på en lista utifrån hur många kvinnor de har i ledande roller. Det inkluderar ledningsgruppen med vd, HR-chef, juristchef, marknadschef och affärsområdeschefer.

Det var just när en sådan lista skulle släppas som allt höll på att gå fel. Året var 2014 och vi hade kartlagt juristkåren för första gången. Det var en omfattande rapport, där advokatbyråer och åklagarmyndigheter fanns med. Det var första gången vi tog ett kliv utanför börsbolagen. Vi visste att advokater och andra skulle lusläsa vår lista och vi gick ganska hårt åt dem i rapporten. Vi hade rankat bolagen från bäst till sämst, så det var ju otroligt viktigt att alla siffror skulle bli rätt.

Vi skulle släppa rapporten en måndag, och på torsdagen veckan före satt en kollega till mig, som är genusvetare, och gjorde en sista koll. Eftersom hon inte är ekonom var hon lite osäker på hur hon skulle räkna och bad mig att visa – hon fick inte siffrorna att stämma. Jag hade kollat allt noga, men där och då upptäckte vi ett formelfel som betydde att alla siffror blev fel och hela rapporten skulle behöva göras om.

Rapporten låg redan tryckt i höga travar på vårt kontor och journalister var inbjudna till ett möte måndag morgon. Vi kunde helt enkelt inte släppa rapporten som den var. Skulle vi avblåsa allt? Vi kände panik och jag och två personer till satt uppe hela natten för att räkna om allt. Som tur var fick vi tag på grafikern som var snäll nog att göra om allting. Vi hittade också ett expresstryckeri som kunde trycka snabbt. Vi hade den omräknade rapporten tryckt och klar en halvtimma före pressträffen på måndag morgon.

Då var det bara att hålla god min, men det var ovanligt darrigt att presentera rapporten, trots att vi visste att alla siffror var helt korrekta den här gången.

Nu när jag pratar om det känns det okej, men jag var inbjuden till FuckUp Night (ett event som fokuserar på misstag man kan lära sig av, reds anm) strax därefter, men då var allt så färskt att jag fortfarande inte kunde närma mig händelsen – det var för jobbigt. Nu har vi dock släppt flera rapporter som varit helt korrekta, vilket gör att jag kan prata om händelsen med viss distans.

I dag när jag tänker på det som hände känns det lite ”ouch”-kul. Det hände ju aldrig, men det var ändå så nära att jag kunde ha stått där och sagt fel siffror.

Jag lärde mig att inte sätta enbart personer som är bra på matematik för att dubbelkolla, utan också personer som inte har den givna kunskapen. De tenderar att vara mer noggranna och ifrågasätta mer. Jag lärde mig också att lägga in en extra dubbelkollrutin tidigare. När man ägnar sig åt skampåle och gör listor där vi hänger ut bolagsnamn är det otroligt viktigt att allt blir helt rätt.

I övrigt tycker jag inte att man gör så mycket misstag – motgångar har jag däremot hela tiden. Det är en liten skillnad där. Jag försöker att inte fokusera på misstagen utan på det som faktiskt går bra, men när det gäller motgångarna reflekterar jag mycket kring varför de uppstod och hitta strategier att förhindra dem i framtiden.

Tidigare har jag varit rädd för att begå misstag och har alltid varit en sådan som gjort alldeles för mycket. Nu har jag lärt mig att göra fem saker bra i stället för tio saker halvdant.”

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.