Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Spam eller krasch – så kan din sida angripas

5 april, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Skydda dig mot en hackerattack. Foto: Getty Images

Förhoppningsvis har du kopierat datorns hårddisk och skyddat den med antivirusprogram. Men har du funderat på din sajts säkerhet? Säkerhetshål där kan kosta både pengar och anseende.

Webbplatser är program precis som de du har i din dator. Och de körs på datorer, även om de kallas för servrar och står någon annanstans än i dina lokaler.

Det innebär att din webbplats behöver lite omtanke, precis som säkerheten i datorerna du har på kontoret. Webbplatser kan krascha, precis som datorer, så har du ingen säkerhetskopia är risken stor att sajten borta för alltid.

Precis som datorn på ditt skrivbord kan din webbplats smittas av virus. Och den kan angripas av någon som till exempel är ute efter kreditkortsuppgifter.

– I slutänden är angriparna nästan alltid ute efter information som går att omsätta i pengar, men vägen dit kan se ut på lite olika sätt, säger Anne-Marie Eklund Löwinder, säkerhetschef på Internetstiftelsen i Sverige, IIS.

Det innebär också att angriparna endast i undantagsfall är ute efter just ditt företags webbplats. Mer troligt är att de ger sig på de sajter där de kan komma in, och tar vad de kan komma över.

Men det är inte säkert att de utnyttjar ett säkerhetshål på din webbplats för att komma åt information som du har där. Istället kan de använda luckan för att installera egna program på servern där din webbplats finns.

Programmen kan till exempel användas för att skicka spam, för att smitta datorerna som besöker din webbplats med virus eller för att försöka lyfta andra webbplatser i resultatlistorna hos nätets sökmotorer.

Så vad kan du göra för att inte drabbas av de här problemen? Anne-Maries råd är glasklart:

– Det är väldigt enkelt att starta en webbplats idag med verktyg som exempelvis Wordpress. Men om du inte är helt säker på vad du gör så be någon titta igenom din installation, så att du inte gjort några uppenbara misstag, säger hon och fortsätter:

– Det kommer säkert att kosta några tusenlappar, men räkna på vad alternativkostnaden är. Vad händer med ditt företag om webbplatsen försvinner från nätet, om någon stjäl känsliga kunduppgifter eller om den används för att sprida virus?

Vid sidan av de direkta riskerna finns också indirekta. Om nätets sökmotorer till exempel upptäcker att din webbplats utnyttjas av någon för att sprida virus är risken stor att den kommer att svartlistas i sökresultaten.

– Om ett företag är dåligt på att sköta sin egen information kommer kunderna givetvis börja fundera på hur företaget sköter deras information också, säger Anne-Marie.

6 sätt att bli hackad

  1. Din webbplats kan krascha och försvinna från nätet. Det kan orsakas av en angripare eller bara handla om ren otur.
  2. Sparar du känsliga uppgifter, som kreditkortsnummer eller material åt dina kunder, på webbplatsen kan de komma i orätta händer.
  3. Din webbplats kan användas för att sprida spam.
  4. Din webbplats kan utnyttjas i så kallade överbelastningsattacker, där andra sajter på nätet får ta emot så mycket trafik att de slutar fungera.
  5. Din webbplats kan användas för att sprida virus.
  6. Om sökmotorerna upptäcker att din webbplats sprider skadlig kod kan de blockera sin sajt i sökresultatet.

7 sätt att säkra sajten

1. Skaffa unika lösenord
Se till att alla de användarkonton du har för att jobba med din webbplats skyddas av långa och unika lösenord.

2. Uppdatera
Uppdatera så att du alltid har den senaste versionen av publiceringssystemet. Ibland går det att ställa in att uppdateringar ska göras automatiskt. Slå på den funktionen!

3. Hämta säkert
Om du skaffar extrafunktioner i form av tillägg, det som också kallas för plugins, se till att du uppdaterar dem också. Och installera bara plugins som du hämtar från kända webbplatser, till exempel Wordpress.org om du använder Wordpress, och som har många andra användare.

4. Googla först
Samma resonemang gäller de så kallade teman som används för att förändra utseendet på din webbplats: Använd bara teman från kända källor och med många användare. Både plugins och teman kan användas för att sprida virus och kan dessutom innehålla säkerhetshål som andra utnyttjar. Googla namnen på teman och tillägg och se om andra haft problem med dem.

5. Rensa ur
Ta bort teman och tillägg som du inte längre använder. Då kommer du inte kunna drabbas av eventuella problem med dem.

6. Säkerhetskopiera
Prata med ditt webbhotell! Ofta kan de hjälpa till med säkerhetskopiering av din sajt, och med uppdatering av publiceringssystemet och annat som påverkar din webbplats säkerhet.

7. Skaffa rutiner
Gör till en vana att att regelbundet titta över din webbplats så att allt är uppdaterat.

Läs mer om hur du skyddar dig mot en hackerattack här!

 


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.