Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

12 steg för att starta eget vid sidan av jobbet

Få vågar lämna en trygg anställning utan att ha ett åtminstone delvis lönsamt företag. Så passa på att smygstrata! Här går vi igenom 12 praktiska steg. Men förbered dig på att vara flitig som – just det, ett bi!

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 25 oktober, 2017 Uppdaterades 21 mars, 2025 6 minuters läsning

Foto: En bisyssla kan vara så mycket mer än en biodling. Foto: Getty Images

I Sverige finns ungefär 623 506 personer som tagit steget till eget och vars huvudsyssla är företagande, enligt Skatteverket. Drygt hälften så många, 327 055, driver ett företag vid sidan av sin anställning. Hur går man då till väga för att ta sitt företagande från bisyssla till huvudsyssla?

LÄS OCKSÅ: Hon satsade på sin bisyssla

1) Kolla med din arbetsgivare 

Det första och viktiga steget till att starta företag vid sidan av en anställning är att ta reda på om du alls får ha en bisyssla. Du får inte bedriva en verksamhet som är konkurrerande med din arbetsgivare och din

2) Gör research

Innan du startar ditt företag måste du ha gjort din hemläxa och undersökt marknaden ordentligt. Finns det ett behov av din produkt? Var på marknaden finns efterfrågan? Vilka vill du sälja till? Hur kan du sälja den? När du har gjort dina efterforskningar kan du testa din affärsidé på dina vänner som passar in i din målgrupp.

3) Förankra hemma

Att få din familj och nära vänner ombord är viktigt, det är lättare att kämpa när man känner sig uppbackad. Om du bor med någon kanske den personen kan ta större ansvar för hushållet och därmed underlätta för dig under en tid. Du kommer att jobba nästan all din vakna tid i början och behöver all hjälp du kan få. I utbyte får partnern en driven och glad person och kanske till och med lite extra klirr i hushållskassan när bisysslan så småningom börjar bringa inkomster. Att berätta för dina närmaste vänner ger dem också förståelse för varför du inte alltid kan vara med på middagar och after work.

4) Gör en tidplan

Börja bakifrån och sätt ett datum för när du vill vara igång med företaget och kunna sluta ditt jobb, till exempel om tre, sex, eller tolv månader. Sätt sedan upp delmål längs vägen som att ansöka om FA-skatt, öppna bankkonto och skapa din webbsida.

5) Skaffa en buffert

Att öppna YTTERLIGARE ett bankkonto kan du lätt göra via din internetbank. På det nya kontot kan du börja lägga undan pengar varje månad till den dag du slutar din anställning. På så vis har du pengar för inköp till företaget och en buffert. Extra pengar är alltid en bra trygghet att ha för att kunna ta höjd för sega månader. De kommer tyvärr för de allra flesta.

6) Hitta luckor i schemat

Var beredd på att slita i början, det betyder morgnar, luncher, kvällar och helger då du jobbar runt heltidsjobbet. Din bisyssla får inte påverka din anställning så du måste hitta luckor för att kunna jobba på din dröm. Kan du sätta dig på ett fik och jobba på lunchen? Lång pendling? Jobba på vägen till arbetet. Räkna med några tuffa månader av ”hustling”. Tappa aldrig siktet på målet.

7) Prioritera

Vad kan du tänka dig att ge upp för att få ditt företag på fötter? Kan du dra ner på gymbesöken, utematen, biobesöken eller shoppingen? Här gäller det att spara både tid som du kan lägga på ditt företag och pengar som kan gå till företaget.

8) Sug åt dig kunskap

Internet är fullt av fakta, kurser och entreprenörspoddar som ger dig värdefulla tips helt gratis. Se till att utnyttja detta. Under vägen kommer dagar då du inte känner dig fullt så motiverad och då hjälper det att läsa om och lyssna på inspirerande entreprenörer.

9) Fila på din elevator pitch

För att kunna förmedla din kunskap och expertis behöver du kunna sälja dig själv. En elevator pitch (ett hisstal på svenska) är en kort och säljande sammanfattning av vem du är, vad du gör och vad man får ut av att jobba med dig. Pitchen ska inte vara längre än att du ska kunna lägga fram den under en hissfärd, därav namnet.

10) Marknadsför dig själv och nätverka

Se potentiella kunder i alla du möter. Du behöver inte berätta om din affärsidé för alla som kommer i din väg, men försök att etablera en god kontakt med de som du tror kan vara intresserade av din produkt eller tjänst framöver. Om du redan har något att erbjuda kan du smyga in det i konversationen om det passar sig, förhoppningsvis tänker de på dig nästa gång de behöver det du erbjuder. Börja också fundera på hur du vill nå din målgrupp. Ett enkelt första steg är att bygga upp din närvaro i sociala medier och skapa separata företagskonton.

11) Se det som ett jobb

Om du vill bli företagare måste du tänka som en företagare. Din bisyssla är inte en hobby, det är ditt jobb lika mycket som din anställning. Det är detta du ska försörja dig på framöver och du måste se på det som en affärsverksamhet och inkomstkälla.

12) Nästan klar!

När du har tagit dig igenom ovan steg är du på god väg. Du har undersökt marknaden, gjort upp en plan, sparat pengar, utbildat dig, slitit hårt, säkrat din pitch, knutit kontakter och utvecklat entreprenör-mentaliteten. Nu är det bara det praktiska kvar med att faktiskt starta företaget. Stort lycka till, det kommer att gå galant.

TEXT AV: Melinda Sutus

Checklista

  • Affärsplan och budget
  • Sätt dig in i bokföringen redan från start
  • Registrera dig för F/FA-skatt och moms
  • Skaffa eventuella tillstånd
  • Registrera företagsnamn hos Bolagsverket
  • Skapa en webbsida
  • Ta ditt företagsnamn på alla sociala medier (även om du inte ska använda alla)
  • Teckna nödvändiga avtal
  • Öppna eget bankkonto till företaget
  • Skaffa företagsförsäkring
  • Skydda din produkt (patent)

Vanliga frågor (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vad betyder det att driva företag som bisyssla?

En bisyssla innebär att du driver ett företag vid sidan av din huvudsakliga anställning. I Sverige finns det cirka 327 055 personer som driver företag som bisyssla. Det kan vara ett perfekt sätt att testa din affärsidé innan du tar steget till att bli företagare på heltid.

Får man ha en bisyssla när man är anställd?

Ja, men du måste först kontrollera med din arbetsgivare. Din bisyssla får inte konkurrera med arbetsgivarens verksamhet eller påverka ditt ordinarie arbete negativt. Det är viktigt att vara öppen med dina planer och säkerställa att det är okej enligt ditt anställningsavtal.

Hur fungerar skatten när man driver företag som bisyssla?

När du driver företag som bisyssla behöver du ansöka om FA-skatt (både F-skatt och A-skatt). Du betalar då vanlig inkomstskatt på din anställning och särskild inkomstskatt på dina företagsintäkter. Det är viktigt att ha koll på bokföringen från start och sätta undan pengar för skatten.

Hur mycket tid behöver man lägga på en bisyssla?

För att lyckas med en bisyssla behöver du vara beredd på att jobba morgnar, luncher, kvällar och helger runt din ordinarie anställning. Det är viktigt att hitta luckor i schemat och prioritera din tid smart. Räkna med några intensiva månader i början för att få företaget på fötter.

Hur mycket pengar behöver man spara innan man går från bisyssla till huvudsyssla?

Du bör ha en rejäl buffert innan du lämnar din anställning. Öppna ett separat sparkonto där du månadsvis sparar pengar för både företagskostnader och levnadskostnader. En bra tumregel är att ha minst 6 månaders levnadskostnader sparade, plus extra kapital för företagets utgifter och investeringar.

Vilka är de viktigaste praktiska stegen för att starta en bisyssla?

De mest grundläggande stegen är att: 1) Göra marknadsundersökning, 2) Skapa en affärsplan, 3) Ansöka om FA-skatt, 4) Registrera företaget hos Bolagsverket, 5) Öppna företagskonto, 6) Skaffa nödvändiga försäkringar och 7) Sätta upp en webbsida och sociala mediekonton för företaget.



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Är lön eller utdelning bäst 2025 och 2026? Så här får du lägst skatt…

När du driver aktiebolag finns två huvudsakliga sätt att ta ut pengar från företaget: lön och utdelning. Men vad är mest fördelaktigt 2025 och 2026? Vad ger lägst skatt och flest förmåner? Och vad bör jag göra innan årsskiftet? Det ska vi reda ut nu – häng på!

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 14 november, 2025 Uppdaterades 17 november, 2025 7 minuters läsning
Lön eller utdelning

Foto: Spiris

Smart tips innan vi kör igång: Här kan du anmäla dig till ett kostnadsfritt, digitalt webbinarium om lön och utdelning. Webbinariet lär dig grunderna om utdelning och lön, hur dina val påverkar dig i olika situationer.

  • Vad är skillnaden mellan lön och utdelning?
  • När ska man välja lön eller utdelning?
  • Hur påverkar dina val olika situationer?
  • De nya förslagen kring 3:12-reglerna. Vad kan de innebära?

Rekommenderas varmt!

Så till saken – är lön eller utdelning bäst? Som (nästan) alltid beror det på flera faktorer, som dina inkomstbehov, företagets resultat och hur du bäst planerar din ekonomi på lång sikt.

Här reder vi ut skillnaderna, fördelarna och vad du bör tänka på för att göra det smartaste valet mellan lön och utdelning.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Lön – tryggt och viktigt för framtiden

Månadslön för “vanliga anställda” är självklart, men det är inte lika solklart för alla företagare. Men visst, att ta ut lön från ditt aktiebolag är ofta det enklaste och mest direkta sättet att betala ut pengar till dig själv. 

Fördelar med att ta ut lön:

  • Ger pensionsgrundande inkomst: Din lön påverkar din allmänna pension och eventuella sjukpenninggrundande inkomst (SGI*).
  • Rätt till ersättning från socialförsäkringen: Sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa baseras på den lön du tar ut.
  • Underlag för framtida lån: Många banker ser en regelbunden lön som tryggare än utdelning när de bedömer din kreditvärdighet.
  • Lön är dessutom en viktig faktor för både din personliga ekonomi och sociala trygghet.

Att tänka på:

  • Lön belastas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (vilket ofta gör det till ett “dyrare” alternativ för både mottagaren och företaget jämfört med utdelning.)

Maxbelopp för SGI och pensionsgrundande inkomst
För att få den högsta sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och pensionsgrundande inkomsten (PGI) behöver din årsinkomst uppgå till maximalt 7,5 gånger inkomstbasbeloppet. För 2025 är detta tak 588 000 kronor före skatt och för 2026 blir det 592 000 kronor. Inkomster över dessa belopp påverkar varken din SGI eller din allmänna pension, så det är viktigt att planera löneuttaget därefter.

*SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är det belopp som ligger till grund för beräkningen av din ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Din SGI baseras på din årliga arbetsinkomst upp till ett visst tak. Om du inte har någon arbetsinkomst eller om du har en mycket låg inkomst, kan din SGI bli noll, vilket innebär att du inte har rätt till ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Därför är det sällan smart att bara ta utdelning.

Utdelning – skattefördelaktigt, men med krav

Utdelning* från ditt aktiebolag beskattas (till en viss nivå) med en lägre skattesats (20 procent) jämfört med lön. Utdelning är därför ett bra komplement till löneuttaget om du vill optimera din ekonomi.

*Utdelning är ett alternativ till lön, när företaget gör vinst och du vill få ut kapital från ditt företag.

Fördelar med utdelning:

  • Lägre beskattning: Skatten på utdelning är generellt sett lägre än inkomstskatten på lön.
  • Kostnadseffektivt för företaget: Utdelning belastas inte av arbetsgivaravgifter (men tänk på att bolaget måste betala bolagsskatt på vinsten, innan du kan ta ut utdelning).
  • Bygger på företagets vinst: Utdelning baseras på företagets överskott, vilket ger en möjlighet att ta ut pengar när det går bra för företaget.

Att tänka på:

  • För att kunna ta utdelning måste bolaget gå med vinst.
  • Din sjukpenning, pension och andra förmåner ökar inte av utdelning. Därför är det viktigt att kombinera utdelning med viss lön.

Det finns särskilda regler för hur stor del av vinsten som kan tas ut som utdelning till en lägre skattesats (läs mer om schablonregeln och huvudregeln här).

Schablonregeln, även kallad förenklingsregeln, är ett enkelt sätt att räkna ut gränsbeloppet för utdelning i ett aktiebolag. Varje år får du som delägare ta ut utdelning till en lägre skattesats (20 procent) upp till ett schablonbelopp som är baserat på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året.

För 2025 är detta belopp 209 550 kronor. Regeln gäller oavsett bolagets löner eller vinst, vilket gör den särskilt fördelaktig för mindre bolag och företagare som inte har så höga löneuttag. (Låter det krångligt? Vi håller med, men vi ska göra vårt bästa för att sammanfatta i några enkla ord nu…)

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Låt oss sammanfatta:

  • Lön ger social trygghet (pension, sjukpenning, föräldrapenning).
  • Utdelning ger lägre skatt på vinsten i bolaget.
  • Kombinationen gör att du både maxar tryggheten och minimerar skatten.

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att ta beslut

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör beslutet om utdelning eller lön väldigt enkelt. Så se till att ha en riktigt bra lösning där bokföringen och faktureringen skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Så låt oss ta denna trevliga stund tillsammans i mål. Genom att förstå skillnaden mellan lön och utdelning kan du både minska skatten och få maximala förmåner. 

Och det absolut smartaste sättet att förstå strategierna – är att anmäla sig till det kostnadsfria webbinaret om lön och utdelning.

Lycka till!

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.