Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem

Starta bisyssla – och behåll tryggheten

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 25 oktober, 2017 5 minuters läsning

Foto: En bisyssla kan vara så mycket mer än en biodling. Foto: Getty Images

Få vågar lämna en trygg anställning utan att ha ett åtminstone delvis lönsamt företag. Så passa på att smygstrata! Här går vi igenom 12 praktiska steg. Men förbered dig på att vara flitig som – just det, ett bi!

I Sverige finns ungefär 623 506 personer som tagit steget till eget och vars huvudsyssla är företagande, enligt Skatteverket. Drygt hälften så många, 327 055, driver ett företag vid sidan av sin anställning. Hur går man då till väga för att ta sitt företagande från bisyssla till huvudsyssla?

LÄS OCKSÅ: Hon satsade på sin bisyssla1) Kolla med din arbetsgivare 
Det första och viktiga steget till att starta företag vid sidan av en anställning är att ta reda på om du alls får ha en bisyssla. Du får inte bedriva en verksamhet som är konkurrerande med din arbetsgivare och din

2) Gör research
Innan du startar ditt företag måste du ha gjort din hemläxa och undersökt marknaden ordentligt. Finns det ett behov av din produkt? Var på marknaden finns efterfrågan? Vilka vill du sälja till? Hur kan du sälja den? När du har gjort dina efterforskningar kan du testa din affärsidé på dina vänner som passar in i din målgrupp.

3) Förankra hemma
Att få din familj och nära vänner ombord är viktigt, det är lättare att kämpa när man känner sig uppbackad. Om du bor med någon kanske den personen kan ta större ansvar för hushållet och därmed underlätta för dig under en tid. Du kommer att jobba nästan all din vakna tid i början och behöver all hjälp du kan få. I utbyte får partnern en driven och glad person och kanske till och med lite extra klirr i hushållskassan när bisysslan så småningom börjar bringa inkomster. Att berätta för dina närmaste vänner ger dem också förståelse för varför du inte alltid kan vara med på middagar och after work.

4) Gör en tidplan
Börja bakifrån och sätt ett datum för när du vill vara igång med företaget och kunna sluta ditt jobb, till exempel om tre, sex, eller tolv månader. Sätt sedan upp delmål längs vägen som att ansöka om FA-skatt, öppna bankkonto och skapa din webbsida.

5) Skaffa en buffert
Att öppna YTTERLIGARE ett bankkonto kan du lätt göra via din internetbank. På det nya kontot kan du börja lägga undan pengar varje månad till den dag du slutar din anställning. På så vis har du pengar för inköp till företaget och en buffert. Extra pengar är alltid en bra trygghet att ha för att kunna ta höjd för sega månader. De kommer tyvärr för de allra flesta.

6) Hitta luckor i schemat
Var beredd på att slita i början, det betyder morgnar, luncher, kvällar och helger då du jobbar runt heltidsjobbet. Din bisyssla får inte påverka din anställning så du måste hitta luckor för att kunna jobba på din dröm. Kan du sätta dig på ett fik och jobba på lunchen? Lång pendling? Jobba på vägen till arbetet. Räkna med några tuffa månader av ”hustling”. Tappa aldrig siktet på målet.

7) Prioritera
Vad kan du tänka dig att ge upp för att få ditt företag på fötter? Kan du dra ner på gymbesöken, utematen, biobesöken eller shoppingen? Här gäller det att spara både tid som du kan lägga på ditt företag och pengar som kan gå till företaget.

8) Sug åt dig kunskap
Internet är fullt av fakta, kurser och entreprenörspoddar som ger dig värdefulla tips helt gratis. Se till att utnyttja detta. Under vägen kommer dagar då du inte känner dig fullt så motiverad och då hjälper det att läsa om och lyssna på inspirerande entreprenörer.

9) Fila på din elevator pitch
För att kunna förmedla din kunskap och expertis behöver du kunna sälja dig själv. En elevator pitch (ett hisstal på svenska) är en kort och säljande sammanfattning av vem du är, vad du gör och vad man får ut av att jobba med dig. Pitchen ska inte vara längre än att du ska kunna lägga fram den under en hissfärd, därav namnet.

10) Marknadsför dig själv och nätverka
Se potentiella kunder i alla du möter. Du behöver inte berätta om din affärsidé för alla som kommer i din väg, men försök att etablera en god kontakt med de som du tror kan vara intresserade av din produkt eller tjänst framöver. Om du redan har något att erbjuda kan du smyga in det i konversationen om det passar sig, förhoppningsvis tänker de på dig nästa gång de behöver det du erbjuder. Börja också fundera på hur du vill nå din målgrupp. Ett enkelt första steg är att bygga upp din närvaro i sociala medier och skapa separata företagskonton.

11) Se det som ett jobb
Om du vill bli företagare måste du tänka som en företagare. Din bisyssla är inte en hobby, det är ditt jobb lika mycket som din anställning. Det är detta du ska försörja dig på framöver och du måste se på det som en affärsverksamhet och inkomstkälla.

12) Nästan klar!
När du har tagit dig igenom ovan steg är du på god väg. Du har undersökt marknaden, gjort upp en plan, sparat pengar, utbildat dig, slitit hårt, säkrat din pitch, knutit kontakter och utvecklat entreprenör-mentaliteten. Nu är det bara det praktiska kvar med att faktiskt starta företaget. Stort lycka till, det kommer att gå galant.

TEXT AV: Melinda Sutus

Checklista

  • Affärsplan och budget
  • Sätt dig in i bokföringen redan från start
  • Registrera dig för F/FA-skatt och moms
  • Skaffa eventuella tillstånd
  • Registrera företagsnamn hos Bolagsverket
  • Skapa en webbsida
  • Ta ditt företagsnamn på alla sociala medier (även om du inte ska använda alla)
  • Teckna nödvändiga avtal
  • Öppna eget bankkonto till företaget
  • Skaffa företagsförsäkring
  • Skydda din produkt (patent)


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.