Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från VISA

Försäljning & Lönsamhet

Starta e-handel – så här gör du i 3 steg

Sponsrad artikel 2 februari, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Dags att starta e-handel? Med hjälp av betalningsnätverket Visa ger vi dig en enkel guide om hur du i 3 steg går till väga för att komma igång med din e-handel. 

I den här guiden hjälper vi dig med tips för att starta e-handel och kunskap om hur du får spridning av den. Råden kommer från ett av världens största betalningsnätverk – Visa – som med initiativet Företagshjälpen ger dig tips och verktyg för att starta e-handel och bygga din digitala affär.

Guiden går bland annat igenom:

● Hur du väljer rätt plattform när du ska starta e-handel

● Hur du bygger en smart köpprocess och köptunnel

● Hur du får fler att besöka din e-handel genom smart SEO och sociala medier

Innan du läser guiden rekommenderar vi dig att titta in på Visa Företagshjälpen, där du hittar fler tips till dig som vill starta e-handel.

Starta e-handel
Eilin Schjetne - Product Director, Visa

– E-handeln växer snabbt. Det kan bli helt avgörande för svenska småföretag att öka sin närvaro online under och efter coronapandemin. Att starta upp en e-handel är dessutom lättare än många tror, med många plattformar att välja på som kan hjälpa dig med just dina behov, säger Eilin Schjetne, Product Director på Visa.

Steg 1: Välj rätt e-handelsplattform när du ska starta e-handel

Ett av de första stegen när du ska starta e-handel är att välja e-handelsplattform. Det finns en uppsjö av plattformar att välja mellan. Hur ser dina behov ut? Rekommendationen är alltid att välja en e-handelsplattform som ligger i teknisk framkant och som ständigt uppdaterar sina funktioner. Dessutom är det bra om plattformen har funktioner för marknadsföring och koppling till sociala medier.

Den här typen av frågor är bra att tänka på när du väljer e-handelsplattform:

  • Finns alla funktioner som jag behöver?
    Det kan vara svårt att utveckla egna funktioner, så välj en plattform som har rikligt med funktioner och finesser.
  • Får jag hjälp att skapa en köptunnel?
    Flera e-handelsplattformar hjälper dig att skapa, driva och analysera dina marknadsföringskampanjer.
  • Fungerar plattformen med mina andra system?
    Du behöver smarta integrationer för att hantera betalningar, ordrar och leveranser. Ofta behöver e-handelsplattformen “prata” med din andra system. Finns så kallade API:er för detta?

Steg 2: Öka konverteringen med rätt funktioner

Visst har en e-handel lägre omkostnader än en fysisk butik i bra läge, men på nätet krävs desto hårdare jobb för att få in kunderna och hålla dem kvar. Den genomsnittliga tiden för en online-shoppare är under fyra minuter. Därför måste din e-handel vara lätt att navigera och snabbt ta besökaren genom köptunneln. Ett köp bör inte ta mer än 4-6 klick.

Här är några idéer som gör din e-handel attraktiv, lättnavigerad och kundvänlig:

  • Dela in dina produkter i tydliga och logiska kategorier.
    Använd kategorinamn som är lätta att förstå. Du kan välja några viktiga huvudkategorier (till exempel Kvinna, Man, Barn) som sedan får underkategorier som mer i detalj leder besökaren rätt.
  • Använd bilder av hög kvalitet.
    Undvik om möjligt köpta arkivbilder. För dig som vill erbjuda det lilla extra kan små filmer på produkterna göra stor skillnad.
  • Var noga med beskrivningarna.
    En lockande produkttext med tydliga specifikationer underlättar ett köp. Ha gärna en funktion som visar produkter som passar tillsammans med den aktuella produkten, och en funktion som visar vad andra kunder har köpt.
  • Minska antalet klick.
    Vilka är de 4-6 klicken som en besökare ska ta för att slutföra ett köp? Kan du minska antalet ytterligare?
  • Håll varumärket och färgerna konsekventa.
    Ofta är e-handeln den enda kontakten din kund har med ditt företag. Då behöver de snabbt känna igen sig och kunna lita på upplevelsen.
  • Gör det enkelt att slutföra köpet.
    Många e-handlare tappar kunder trots att de lagt varor i varukorgen. Gör steget från kassan till slutfört köp extremt enkelt med smarta funktioner för betalningar och hämtning av personuppgifter. Erbjud olika alternativ för frakt.

Tips: Så här kommer du igång med din onlineförsäljning.

Steg 3: Hitta nya kunder till din e-handel

Att starta e-handel innebär inte bara att välja rätt e-handelsplattform och rätt produkter. Lika mycket handlar det om att nå ut med den till nya och befintliga kunder.

Här är tre viktiga saker att tänka på för att öka inflödet av kunder när du ska starta e-handel.

Sökmotoroptimering (SEO)

Det kanske viktigaste verktyget för att få nya kunder till din e-handel är att hamna högt upp i sökmotorerna. Den som hamnar längst upp i en sökning får ungefär 30 procent av besökarna. Tvåan får bara 15 procent och den som ligger trea får 10 procent.

Hur gör man då för att hamna högst upp i sökmotorer som Google? Här är några smarta tips.

  • Förstå hur sökmotorer fungerar.
    Det kan du lära dig här.
  • Undersök vilka sökord dina potentiella kunder söker på, och optimera din e-handel för just de sökorden. 
  • Gör en SEO-genomgång.
    Det finns många smarta, digitala program och appar som kan betygsätta din e-handel utifrån de sökord du vill synas på. 

Kundomdömen leder till fler köp

I Storbritannien gjordes en undersökning som visade att 7 av 10 konsumenter[1] är mer benägna att handla av ett företag som har kundomdömen online, jämfört med företag som inte har det. Detta ska du såklart ta fasta på.

Här är några tips du kan använda för att få fler och bättre omdömen från kunderna.

  • Be dina kunder att lämna ett omdöme på de sidor för kundomdömen du vill synas på. Ha funktioner i din e-handel där de kan ge omdömen med så få klick som möjligt.
  • Svara på alla omdömen.
    De flesta sajter för kundomdömen har en funktion där du kan få meddelande varje gång någon ger ett omdöme.
  • Håll alltid god ton.
    Och om en diskussion blir mindre trevlig, se då till att flytta den till mer privata kanaler.

Tips! På Visas plattform Företagshjälpen finns fler tips om hur du kan tänka kring omdömen för att skapa synlighet. Bland annat kan du lära dig mer om verktyget Trustpilot som är en gratis och öppen plattform för kundomdömen för företag och konsumenter.

Hitta kunder via sociala medier

Att dina potentiella kunder finns på sociala medier är självklart, men vet du var och när? När du ska starta e-handel behöver du lägga tid på att förstå din målgrupp och i vilka sociala medier de spenderar sin tid.

Du kan göra det i tre steg:

  • Undersök vilka sociala medier din målgrupp använder.
    Är det LinkedIn? Facebook? Instagram? Titta både på var målgruppen finns idag och till vilken plattform “den är på väg”.
  • Undersök också vilka tider de finns på plattformen.
    Är det i rollen som beslutsfattare på ett företag eller som privatperson du vill nå dem? Det kan innebära helt olika tider på dygnet.
  • Testa. Testa.Testa.
    Börja med att skapa tre olika budskap. Alla sociala medier har statistikfunktioner där du snabbt kan se vilka budskap och tider som fungerar bäst. Välj ut den variant som fungerar bäst och testa den igen med andra varianter. Det kallas A/B-testning. Detta är ett jobba du aldrig blir färdig med, och duktiga e-handlare lägger väldigt mycket tid här.

Tips! På Visas plattform Företagshjälpen kan du läsa mer om verktyget HootSuite som hjälper dig att automatisera och bevaka ditt företags sociala medier.



Alla varumärkesnamn, logotyper och/eller varumärken tillhör respektive innehavare egendom och används bara för identifieringsändamål. Omnämnandet av dessa innebär inte att produkten godkänns eller är ansluten till Visa.

* Den förlängda provperioden om 30 dagar gäller för de första 50 som anmäler sig. Ordinarie provperiod är 14 dagar. Ytterligare villkor gäller.

[1] Undersökning på uppdrag av Yell och genomförd av Critical Research Ltd 2017. Undersökningen genomfördes med 500 konsumenter från 16 år och äldre i Storbritannien och 500 SMB-beslutsfattare i Storbritannien.

Advertisement


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.