Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från VISA

Försäljning & Lönsamhet

Starta e-handel – så här gör du i 3 steg

Sponsrad artikel 2 februari, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Dags att starta e-handel? Med hjälp av betalningsnätverket Visa ger vi dig en enkel guide om hur du i 3 steg går till väga för att komma igång med din e-handel. 

I den här guiden hjälper vi dig med tips för att starta e-handel och kunskap om hur du får spridning av den. Råden kommer från ett av världens största betalningsnätverk – Visa – som med initiativet Företagshjälpen ger dig tips och verktyg för att starta e-handel och bygga din digitala affär.

Guiden går bland annat igenom:

● Hur du väljer rätt plattform när du ska starta e-handel

● Hur du bygger en smart köpprocess och köptunnel

● Hur du får fler att besöka din e-handel genom smart SEO och sociala medier

Innan du läser guiden rekommenderar vi dig att titta in på Visa Företagshjälpen, där du hittar fler tips till dig som vill starta e-handel.

Starta e-handel
Eilin Schjetne - Product Director, Visa

– E-handeln växer snabbt. Det kan bli helt avgörande för svenska småföretag att öka sin närvaro online under och efter coronapandemin. Att starta upp en e-handel är dessutom lättare än många tror, med många plattformar att välja på som kan hjälpa dig med just dina behov, säger Eilin Schjetne, Product Director på Visa.

Steg 1: Välj rätt e-handelsplattform när du ska starta e-handel

Ett av de första stegen när du ska starta e-handel är att välja e-handelsplattform. Det finns en uppsjö av plattformar att välja mellan. Hur ser dina behov ut? Rekommendationen är alltid att välja en e-handelsplattform som ligger i teknisk framkant och som ständigt uppdaterar sina funktioner. Dessutom är det bra om plattformen har funktioner för marknadsföring och koppling till sociala medier.

Den här typen av frågor är bra att tänka på när du väljer e-handelsplattform:

  • Finns alla funktioner som jag behöver?
    Det kan vara svårt att utveckla egna funktioner, så välj en plattform som har rikligt med funktioner och finesser.
  • Får jag hjälp att skapa en köptunnel?
    Flera e-handelsplattformar hjälper dig att skapa, driva och analysera dina marknadsföringskampanjer.
  • Fungerar plattformen med mina andra system?
    Du behöver smarta integrationer för att hantera betalningar, ordrar och leveranser. Ofta behöver e-handelsplattformen “prata” med din andra system. Finns så kallade API:er för detta?

Steg 2: Öka konverteringen med rätt funktioner

Visst har en e-handel lägre omkostnader än en fysisk butik i bra läge, men på nätet krävs desto hårdare jobb för att få in kunderna och hålla dem kvar. Den genomsnittliga tiden för en online-shoppare är under fyra minuter. Därför måste din e-handel vara lätt att navigera och snabbt ta besökaren genom köptunneln. Ett köp bör inte ta mer än 4-6 klick.

Här är några idéer som gör din e-handel attraktiv, lättnavigerad och kundvänlig:

  • Dela in dina produkter i tydliga och logiska kategorier.
    Använd kategorinamn som är lätta att förstå. Du kan välja några viktiga huvudkategorier (till exempel Kvinna, Man, Barn) som sedan får underkategorier som mer i detalj leder besökaren rätt.
  • Använd bilder av hög kvalitet.
    Undvik om möjligt köpta arkivbilder. För dig som vill erbjuda det lilla extra kan små filmer på produkterna göra stor skillnad.
  • Var noga med beskrivningarna.
    En lockande produkttext med tydliga specifikationer underlättar ett köp. Ha gärna en funktion som visar produkter som passar tillsammans med den aktuella produkten, och en funktion som visar vad andra kunder har köpt.
  • Minska antalet klick.
    Vilka är de 4-6 klicken som en besökare ska ta för att slutföra ett köp? Kan du minska antalet ytterligare?
  • Håll varumärket och färgerna konsekventa.
    Ofta är e-handeln den enda kontakten din kund har med ditt företag. Då behöver de snabbt känna igen sig och kunna lita på upplevelsen.
  • Gör det enkelt att slutföra köpet.
    Många e-handlare tappar kunder trots att de lagt varor i varukorgen. Gör steget från kassan till slutfört köp extremt enkelt med smarta funktioner för betalningar och hämtning av personuppgifter. Erbjud olika alternativ för frakt.

Tips: Så här kommer du igång med din onlineförsäljning.

Steg 3: Hitta nya kunder till din e-handel

Att starta e-handel innebär inte bara att välja rätt e-handelsplattform och rätt produkter. Lika mycket handlar det om att nå ut med den till nya och befintliga kunder.

Här är tre viktiga saker att tänka på för att öka inflödet av kunder när du ska starta e-handel.

Sökmotoroptimering (SEO)

Det kanske viktigaste verktyget för att få nya kunder till din e-handel är att hamna högt upp i sökmotorerna. Den som hamnar längst upp i en sökning får ungefär 30 procent av besökarna. Tvåan får bara 15 procent och den som ligger trea får 10 procent.

Hur gör man då för att hamna högst upp i sökmotorer som Google? Här är några smarta tips.

  • Förstå hur sökmotorer fungerar.
    Det kan du lära dig här.
  • Undersök vilka sökord dina potentiella kunder söker på, och optimera din e-handel för just de sökorden. 
  • Gör en SEO-genomgång.
    Det finns många smarta, digitala program och appar som kan betygsätta din e-handel utifrån de sökord du vill synas på. 

Kundomdömen leder till fler köp

I Storbritannien gjordes en undersökning som visade att 7 av 10 konsumenter[1] är mer benägna att handla av ett företag som har kundomdömen online, jämfört med företag som inte har det. Detta ska du såklart ta fasta på.

Här är några tips du kan använda för att få fler och bättre omdömen från kunderna.

  • Be dina kunder att lämna ett omdöme på de sidor för kundomdömen du vill synas på. Ha funktioner i din e-handel där de kan ge omdömen med så få klick som möjligt.
  • Svara på alla omdömen.
    De flesta sajter för kundomdömen har en funktion där du kan få meddelande varje gång någon ger ett omdöme.
  • Håll alltid god ton.
    Och om en diskussion blir mindre trevlig, se då till att flytta den till mer privata kanaler.

Tips! På Visas plattform Företagshjälpen finns fler tips om hur du kan tänka kring omdömen för att skapa synlighet. Bland annat kan du lära dig mer om verktyget Trustpilot som är en gratis och öppen plattform för kundomdömen för företag och konsumenter.

Hitta kunder via sociala medier

Att dina potentiella kunder finns på sociala medier är självklart, men vet du var och när? När du ska starta e-handel behöver du lägga tid på att förstå din målgrupp och i vilka sociala medier de spenderar sin tid.

Du kan göra det i tre steg:

  • Undersök vilka sociala medier din målgrupp använder.
    Är det LinkedIn? Facebook? Instagram? Titta både på var målgruppen finns idag och till vilken plattform “den är på väg”.
  • Undersök också vilka tider de finns på plattformen.
    Är det i rollen som beslutsfattare på ett företag eller som privatperson du vill nå dem? Det kan innebära helt olika tider på dygnet.
  • Testa. Testa.Testa.
    Börja med att skapa tre olika budskap. Alla sociala medier har statistikfunktioner där du snabbt kan se vilka budskap och tider som fungerar bäst. Välj ut den variant som fungerar bäst och testa den igen med andra varianter. Det kallas A/B-testning. Detta är ett jobba du aldrig blir färdig med, och duktiga e-handlare lägger väldigt mycket tid här.

Tips! På Visas plattform Företagshjälpen kan du läsa mer om verktyget HootSuite som hjälper dig att automatisera och bevaka ditt företags sociala medier.



Alla varumärkesnamn, logotyper och/eller varumärken tillhör respektive innehavare egendom och används bara för identifieringsändamål. Omnämnandet av dessa innebär inte att produkten godkänns eller är ansluten till Visa.

* Den förlängda provperioden om 30 dagar gäller för de första 50 som anmäler sig. Ordinarie provperiod är 14 dagar. Ytterligare villkor gäller.

[1] Undersökning på uppdrag av Yell och genomförd av Critical Research Ltd 2017. Undersökningen genomfördes med 500 konsumenter från 16 år och äldre i Storbritannien och 500 SMB-beslutsfattare i Storbritannien.

Advertisement


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.