Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Starta eget blev Annicas väg bort från utbrändheten

Yasemin Bayramoglu 2 augusti, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Annica Törneryd är businesscoach.

Utbränd och ensamstående med tre barn. Då valde Annica Törneryd att lämna sin trygga anställning och starta eget. Det blev vägen till hälsan.Nu hjälper hon andra att förverkliga sina drömmar.

41-åriga Annica har bott utomlands halva livet. Sedan många år i Luxemburg där hon jobbat på Europaparlamentet. Det var också där hon hittade kärleken, bildade familj och fick tre barn.
Men äktenskapet havererade och lämnade Annica med tre barn, ett hus och ett galet stressigt jobb på parlamentet och snart knakade det rejält i fogarna.
– Jag sprang mellan skolan, dagis och jobbet. Jag bara sprang, säger Annica.

Läkaren varnade och varnade. Stressymtomen blev allt fler. Men Annica fortsatte springa. Lägg till det ett stort mått tävlingsmänniska som gärna ville vara bästa mamman, laga nyttigaste maten, ha finaste huset och trädgården och vara lika vältränad som när hon var elitidrottare …
Till slut lade organen ner ett efter ett. Nu gick det inte att springa längre. Annica var tvungen att sjukskriva sig. Det var i februari 2014.

LÄS OCKSÅ: Därför är det rätt att vara liten just nu

Efter att i princip ha sovit i sex veckor insåg hon att det faktiskt inte var hon som var sjuk, utan situationen som var ohållbar. Hon var tvungen att ändra om radikalt.
– Jobbet var en extrem press. Det hade varit bättre för någon utan familj. Men jag var ensam förälder med tre barn. Och Luxemburg är så speciellt – alla har sin familj någon annan stans, så det är svårt att be andra om hjälp. Alla har fullt upp själva.

Annica tog ut all sin semester och föräldraledighet och tog långtidstjänstledigt från parlamentet. Sedan skrev hon en bok baserad på intervjuer med andra ensamstående mammor och gav ut den på eget förlag. I augusti 2014 påbörjade hon en utbildning till coach i San Diego i Kalifornien.
– Jag kände direkt att det är det här jag ska göra. Fast det var lite jobbigt att känna ”varför gjorde jag inte det här för tio år sedan?”. Men då hade jag naturligtvis inte erfarenheten jag har nu.
På årets sista dag registrerade hon sitt eget företag, ACT2exceed.

Att jobba som businesscoach i Luxemburg är inget lätt project att dra igång, eftersom de flesta är anställda inom antingen en europeisk institution eller bankväsendet. Men på grund av familjesituationen kunde Annica inte flytta heller. Så vad göra?
– Jag kör mina coachningar via Skype! Det går jättebra. Det sparar dessutom tid för både mig och mina kunder. Vi slipper resorna och sparar på miljön.
Kunderna är numera spridda över världen.

– Jag riktar mig till entreprenörskvinnor som är driftiga av naturen, som vill ha resultat och är beredda att satsa på sig själva och sina drömmar för att lyckas. Människor som är beredda att jobba på sina rädslor men även sina styrkor. Så mycket handlar om att fokusera rätt. Fokuserad aktivitet inom det området där du är bäst, din styrka, är det som definierar ditt resultat. Många fokuserar på sådant som man inte är så bra på och tänker att man måste bli bättre där för att lyckas. Men då händer inget. Fokusera på det du är bäst på i stället.

För Annica har viktigaste fokuset varit intäkterna. Med tre barn att försörja fanns inget val.
– Jag fick lära mig det den hårda vägen. Jag hade jobbat oavbrutet, men ändå kom det inte in pengar. Jag var dålig på att sälja in mig själv. Jag hade lagt så mycket tid på att försöka bygga en bas för att folk skulle hitta mig, men det jag behövde göra var att hitta en kund. Nu fokuserar jag på inkomstbringande aktiviteter – bara!

När hon väl gjorde den förändringen gick det fort. Väldigt fort.
– Fyra minuter, det är sant! Jag började med att skicka e-mejl till kontakter som jag kände kunde vara intresserade av mitt erbjudande. Sedan tog det fyra minuter tills jag fick ett meddelande i inboxen om att någon betalat för en kurs. Jag hade ett bra erbjudande med ett stort värde, fast till liten kostnad, säger Annica.

Hon menar att man inte ska vara så rädd för att utnyttja de kontakter man redan har. Även om din kontakt inte är intresserad så känner den kanske andra som är det och som nappar på erbjudandet.
– Jag var tvungen att strunta i om jag verkade jobbig, något som jag tror att många kvinnor är rädda för, säger Annica, men poängterar att det inte handlar om att skrika rakt ut om vad man gör.
– Satsa så mycket tid av din dag som du kan på aktiviteter som direkt eller indirekt leder till inkomst. Sitt inte och skriv blogginlägg eller gilla andras poster på Facebook, utan gå ut och skaffa en kund. Berätta på din egen Facebooksida om vad du gör och kom med konkreta erbjudanden.

Det kan börja med att man pratar med andra föräldrar när man hämtar barn i skolan. Våga kommunicera vad du gör. Det handlar inte om att säga ”hej vill du bli min kund?”, men låt folk veta så att det direkt eller indirekt kan leda till en kund, menar Annica.
– Se till att du har konkreta erbjudanden av dina tjänster. Bygg en automatiserad kanal som gör att folk kan hitta dig på nätet, anmäla sig till dina kurser och betala utan att du behöver var inblandad i den processen. Då lägger du inte tid på fel saker.

Annica har själv coacher som hon använder fortlöpande. I många fall handlar det om att få hjälp att sortera i sina egna tankar. Att navigera.
– Min egen styrka som coach är att jag är jättebra på att få igång en konversation som hjälper människor att komma bort från frustration och i stället få klarhet och fokus.

Förutom coachning av kunder en och en har hon dessutom startat mastermindgrupper. Då har man gruppsamtal där personer med liknande intressen samlas och delar erfarenheter för att växa och utvecklas.
– Tänk att du har en radiostyrd bil och ett batteri. Batteriet räcker kanske till en kvarts körning, men om du kopplar ihop tio stycken kan du köra mycket längre. Sådant tycker jag är jättekul! Jag kör en grupp med fokus på företag – där man man göra en affärsplan, utvidga sitt nätverk och få kunder. Den andra mer fokuserad på ens personliga utveckling. Poängen är att alla ska få vinning för egen del.

Nu börjar Annicas företag rulla på. Barnen växer. Livet blev inte den stora kärnfamiljslyckan som Annica tänkt sig. Men det blev bra ändå.
– Jag är extremt tacksam, lycklig och stolt över var jag är i dag. Jag tog mig hit genom dåliga val, bra val och mycket mod. Jag känner att jag är precis där jag ska vara. En viktig del av livet handlar om att uppskatta det som är, även om det inte är vad man hoppades på en gång.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.