Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Starta eget blev Annicas väg bort från utbrändheten

Yasemin Bayramoglu 2 augusti, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Annica Törneryd är businesscoach.

Utbränd och ensamstående med tre barn. Då valde Annica Törneryd att lämna sin trygga anställning och starta eget. Det blev vägen till hälsan.Nu hjälper hon andra att förverkliga sina drömmar.

41-åriga Annica har bott utomlands halva livet. Sedan många år i Luxemburg där hon jobbat på Europaparlamentet. Det var också där hon hittade kärleken, bildade familj och fick tre barn.
Men äktenskapet havererade och lämnade Annica med tre barn, ett hus och ett galet stressigt jobb på parlamentet och snart knakade det rejält i fogarna.
– Jag sprang mellan skolan, dagis och jobbet. Jag bara sprang, säger Annica.

Läkaren varnade och varnade. Stressymtomen blev allt fler. Men Annica fortsatte springa. Lägg till det ett stort mått tävlingsmänniska som gärna ville vara bästa mamman, laga nyttigaste maten, ha finaste huset och trädgården och vara lika vältränad som när hon var elitidrottare …
Till slut lade organen ner ett efter ett. Nu gick det inte att springa längre. Annica var tvungen att sjukskriva sig. Det var i februari 2014.

LÄS OCKSÅ: Därför är det rätt att vara liten just nu

Efter att i princip ha sovit i sex veckor insåg hon att det faktiskt inte var hon som var sjuk, utan situationen som var ohållbar. Hon var tvungen att ändra om radikalt.
– Jobbet var en extrem press. Det hade varit bättre för någon utan familj. Men jag var ensam förälder med tre barn. Och Luxemburg är så speciellt – alla har sin familj någon annan stans, så det är svårt att be andra om hjälp. Alla har fullt upp själva.

Annica tog ut all sin semester och föräldraledighet och tog långtidstjänstledigt från parlamentet. Sedan skrev hon en bok baserad på intervjuer med andra ensamstående mammor och gav ut den på eget förlag. I augusti 2014 påbörjade hon en utbildning till coach i San Diego i Kalifornien.
– Jag kände direkt att det är det här jag ska göra. Fast det var lite jobbigt att känna ”varför gjorde jag inte det här för tio år sedan?”. Men då hade jag naturligtvis inte erfarenheten jag har nu.
På årets sista dag registrerade hon sitt eget företag, ACT2exceed.

Att jobba som businesscoach i Luxemburg är inget lätt project att dra igång, eftersom de flesta är anställda inom antingen en europeisk institution eller bankväsendet. Men på grund av familjesituationen kunde Annica inte flytta heller. Så vad göra?
– Jag kör mina coachningar via Skype! Det går jättebra. Det sparar dessutom tid för både mig och mina kunder. Vi slipper resorna och sparar på miljön.
Kunderna är numera spridda över världen.

– Jag riktar mig till entreprenörskvinnor som är driftiga av naturen, som vill ha resultat och är beredda att satsa på sig själva och sina drömmar för att lyckas. Människor som är beredda att jobba på sina rädslor men även sina styrkor. Så mycket handlar om att fokusera rätt. Fokuserad aktivitet inom det området där du är bäst, din styrka, är det som definierar ditt resultat. Många fokuserar på sådant som man inte är så bra på och tänker att man måste bli bättre där för att lyckas. Men då händer inget. Fokusera på det du är bäst på i stället.

För Annica har viktigaste fokuset varit intäkterna. Med tre barn att försörja fanns inget val.
– Jag fick lära mig det den hårda vägen. Jag hade jobbat oavbrutet, men ändå kom det inte in pengar. Jag var dålig på att sälja in mig själv. Jag hade lagt så mycket tid på att försöka bygga en bas för att folk skulle hitta mig, men det jag behövde göra var att hitta en kund. Nu fokuserar jag på inkomstbringande aktiviteter – bara!

När hon väl gjorde den förändringen gick det fort. Väldigt fort.
– Fyra minuter, det är sant! Jag började med att skicka e-mejl till kontakter som jag kände kunde vara intresserade av mitt erbjudande. Sedan tog det fyra minuter tills jag fick ett meddelande i inboxen om att någon betalat för en kurs. Jag hade ett bra erbjudande med ett stort värde, fast till liten kostnad, säger Annica.

Hon menar att man inte ska vara så rädd för att utnyttja de kontakter man redan har. Även om din kontakt inte är intresserad så känner den kanske andra som är det och som nappar på erbjudandet.
– Jag var tvungen att strunta i om jag verkade jobbig, något som jag tror att många kvinnor är rädda för, säger Annica, men poängterar att det inte handlar om att skrika rakt ut om vad man gör.
– Satsa så mycket tid av din dag som du kan på aktiviteter som direkt eller indirekt leder till inkomst. Sitt inte och skriv blogginlägg eller gilla andras poster på Facebook, utan gå ut och skaffa en kund. Berätta på din egen Facebooksida om vad du gör och kom med konkreta erbjudanden.

Det kan börja med att man pratar med andra föräldrar när man hämtar barn i skolan. Våga kommunicera vad du gör. Det handlar inte om att säga ”hej vill du bli min kund?”, men låt folk veta så att det direkt eller indirekt kan leda till en kund, menar Annica.
– Se till att du har konkreta erbjudanden av dina tjänster. Bygg en automatiserad kanal som gör att folk kan hitta dig på nätet, anmäla sig till dina kurser och betala utan att du behöver var inblandad i den processen. Då lägger du inte tid på fel saker.

Annica har själv coacher som hon använder fortlöpande. I många fall handlar det om att få hjälp att sortera i sina egna tankar. Att navigera.
– Min egen styrka som coach är att jag är jättebra på att få igång en konversation som hjälper människor att komma bort från frustration och i stället få klarhet och fokus.

Förutom coachning av kunder en och en har hon dessutom startat mastermindgrupper. Då har man gruppsamtal där personer med liknande intressen samlas och delar erfarenheter för att växa och utvecklas.
– Tänk att du har en radiostyrd bil och ett batteri. Batteriet räcker kanske till en kvarts körning, men om du kopplar ihop tio stycken kan du köra mycket längre. Sådant tycker jag är jättekul! Jag kör en grupp med fokus på företag – där man man göra en affärsplan, utvidga sitt nätverk och få kunder. Den andra mer fokuserad på ens personliga utveckling. Poängen är att alla ska få vinning för egen del.

Nu börjar Annicas företag rulla på. Barnen växer. Livet blev inte den stora kärnfamiljslyckan som Annica tänkt sig. Men det blev bra ändå.
– Jag är extremt tacksam, lycklig och stolt över var jag är i dag. Jag tog mig hit genom dåliga val, bra val och mycket mod. Jag känner att jag är precis där jag ska vara. En viktig del av livet handlar om att uppskatta det som är, även om det inte är vad man hoppades på en gång.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Digital Marknadsföring

Sveriges 10 största influencers på Instagram 2025

De är Sveriges största influencers på Instagram – men också duktiga företagare som vi kan lära oss av. Låt oss gå igenom listan på våra mest populära influencers, och vad de gjort för att lyckas.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 7 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 5 minuters läsning
Driva Eget

Foto: Driva Eget / Unsplash

Sverige har flera influencers som slagit igenom stort, både nationellt och internationellt. Här listar vi de 10 svenska profilerna med flest följare på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 7 000+ följer redan.

1. Felix 'PewDiePie' Kjellberg (@pewdiepie)

Det förvånar väl ingen att Felix Kjellberg kniper förstaplatsen även i år. Han är fortfarande ett av de mest välkända ansiktena på planeten, speciellt bland internet-generationen. Felix började sin framgångsresa 2010 med att spela spel och vara underhållande på YouTube, vilket snabbt blev populärt. Tre år senare var han världens största Youtuber. Idag driver han sina sociala kanaler på heltid, med innehåll som sträcker sig långt bortom gaming.

Hur många följare har PewDiePie på Instagram? 20,2 miljoner

2. Elsa Hosk (@hoskelsa)

Elsa Hosk började sin modellkarriär tidigt. Vid 14 års ålder fick hon sitt första uppdrag i Tokyo och nominerades senare till årets modell i Sverige 2005 och 2006. Hon blev Victoria's Secret Angel och har sedan dess arbetat med stora internationella modemärken. Med nästan 9 miljoner följare på Instagram är hon en av de svenska profiler som nått längst inom modebranschen globalt.

Hur många följare har Elsa Hosk på Instagram? 8,8 miljoner

3. Anna Nyström (@annanystrom)

Anna Nyström startade sitt Instagramkonto 2013 och började samtidigt träna med tunga vikter, vilket på den tiden var sällsynt bland tjejer. Hennes träningsbilder fick snabbt genomslag och följarskaran växte. Hon utbildade sig till personlig tränare och lanserade klädmärket Ryvelle 2020, men lämnade styrelsen året efter. Trots flera miljoner följare håller hon en låg profil och ställer sällan upp på intervjuer. Hennes innehåll består främst av träningsbilder och livsstilsinnehåll. Hårt, konsekvent arbete och en unik vinkel verkar vara hennes nyckel till framgång på Instagram. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 7,7 miljoner

4. Linn Löwes (@linnlowes)

Linn Löwes började träna under sin kamp mot lymfkörtelcancer och omvandlade erfarenheten till en karriär som personlig tränare, och så småningom influencer. Hon delar träningsprogram och recept som når miljontals människor världen över. 2021 startade hon klädföretaget Stacci Athletics, som tredubblade sin vinst på två år. Parallellt drev hon träningsappen Athli, som hon sålde till USA 2023. Affären gav bolaget en vinst på 38 miljoner kronor enligt Breakit. Hennes affärsupplägg visar hur influencers kan bygga lönsamma företag.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 3,3 miljoner

5. Matilda Djerf (@matildadjerf)

Matilda Djerf började sin resa som influencer 2016 med en semesterblogg och bikinibilder på Instagram. När följarskaran växte övergick hon till heltidsinfluencer två år senare. Tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson grundade hon modekoncernen Djerf Avenue. Varumärket, känt för bär-tryck och skandinavisk estetik, värderades 2022 till 360 miljoner kronor med en omsättning på 230 miljoner kronor. I december 2024 hamnade bolaget i blåsväder när Aftonbladet granskade arbetsmiljön efter vittnesmål från elva anställda om stress och tufft arbetsklimat.

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2,7 miljoner

6. Hanna Öberg (@hannaoeberg)

Hanna Öberg startade sin Youtubekanal 2016 med träningsvideos och vardagsvloggar. Kanalen har passerat 1 miljon prenumeranter och imponerande 76 miljoner visningar. På Instagram har hon byggt upp en av Sveriges mest lönsamma fitnessprofiler genom att kombinera träningsinnehåll med digital produktutveckling. Hon driver flera träningsföretag, däribland Ownu-appen med digitala träningsprogram. Och företagen omsätter tillsammans över 20 miljoner kronor.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2,2 miljoner följare.

7. Rachel Bråthén (@yoga_girl)

Rachel Bråthén byggde sitt Instagramkonto 'Yoga Girl' från grunden 2012 som växte till miljontals följare. Hennes bok med samma namn blev New York Times-bästsäljare 2015 och översattes till sex språk. På Aruba grundade hon yogastudion Island Yoga och wellnessplattformen oneOeight, vilket ledde till en plats på Forbes lista över inflytelserika fitnessprofiler. Sedan 2021 bor hon i Sverige med sin familj och fortsätter driva sitt wellness-företag internationellt.

Hur många följare har Rachel Bråthén på Instagram? 1,9 miljoner

8. Emelie Lindmark - Emitaz (@emitaz)

Emelie Lindmark har drivit sitt konto sedan 2010 och stadigt byggt en följarskara på Instagram. Hon bor i Barcelona med sin familj och kombinerar skandinavisk minimalism med en medelhavsstil för att skapa starkt visuellt innehåll. Hennes känsla för mode har lett till samarbeten med flera lyxvarumärken och deltagande på Paris Fashion Week. Hon har även lanserat sitt eget modemärke, Le Capsole, som hon driver från Spanien. 

Hur många följare har Emelie Lindmark på Instagram?  1,8 miljoner följare.

9. Kenza Zouiten Subosic (@kenzas)

Kenza Zouiten är också ett namn få har missat. Hon startade sin blogg redan 2006 som tonåring och har följt med genom hela influencer-branschens utveckling. Hon har alltså hållit sig relevant i snart två decennier. Efter sina framgångar med modekoncernen IvyRevel grundade hon hårvårdsmärket The Every 2019, som hon fortfarande driver tillsammans med sin man. På Instagram balanserar hon entreprenörskap med familjelivet som trebarnsmamma. 

Hur många följare har Kenza Zouiten Subosic på Instagram? 1,7 miljoner

10. Amanda Khamkaew (@amandakhamkaew)

Amanda Khamkaew började posta på Instagram 2013 och blev känd för det populära Gen Z-formatet mirror modeling, där man fotograferar sina outfits i spegeln hemma. Hon har samarbetat med modevarumärken som Revolve och Meshki och är bland de yngsta på listan. Hon representerar generationen som vuxit upp med Instagram som primär plattform, där autenticitet väger tyngre än polerad estetik.

Hur många följare har Amanda Khamkaew på Instagram? 1,4 miljoner

Vill du också lyckas på Instagram? Spana in vår guide: Så lyckas du med instagram – 6 smarta strategier.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.