Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Starta eget i lågkonjunktur – javisst! Så här gör du i fem steg.

Visma Spcs 28 december, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 10 minuters läsning
Starta eget företag i lågkonjunktur

En lågkonjunktur kan verka som en svår tid att starta eget. Men – det kan det faktiskt vara den bästa tiden att göra det. Här får du fem skäl till varför du bör starta eget företag just nu plus fem tydliga steg som hjälper dig att komma igång. Världen är full av möjligheter just nu!

Tuffa tider? Eller spännande tider? Du bestämmer. Kanske är det nu du tar chansen att skapa ett riktigt företag av din passion?

Vi hjälper dig såklart, och i den här guiden berättar vi hur du kommer igång snabbare och säkrare.

● Fem steg för att komma igång med ditt företag i tuffa (och spännande) tider
● Hur du fixar ekonomin i uppstarten (när du inte har kunder)
● Fem skäl till varför du ska starta eget i lågkonjunktur

Innan vi kör igång med tips och trix, rekommenderar vi dig att signa upp för Visma Spcs Starta Eget-skola (den är helt kostnadsfri och hjälper dig att komma igång snabbare och säkrare). Okej, då kör vi!

Starta eget företag i lågkonjunktur – följ de här fem stegen

Att starta eget företag är alltid en rolig utmaning, men det kan vara lite trixigt att starta eget under en lågkonjunktur. Det beror på att det kan vara svårare att få tillgång till finansiering, att det kan vara svårare att få kunder och det kan finnas en allmän osäkerhet i ekonomin.

Men det finns ett stort MEN här. Väldigt många framgångsrika företag har startat i lågkonjunktur, och precis som det finns nackdelar, finns det många fördelar – det gäller bara att vara väl förberedd. Här är fem viktiga saker att tänka på när du ska starta eget företag i lite tuffare tider.

Psst! Är du nystartad? För att kicka igång så får du halva priset första året när du väljer vårt mest köpta program för bokföring och fakturering. Passion + business = sant.

Utvärdera marknaden och din målgrupp noga

Innan du startar ett företag är det viktigt att du har en bra förståelse för den marknad du vill verka på. Med andra ord – vem ska köpa dina produkter eller tjänster? Detta innebär att du behöver undersöka hur efterfrågan på dina produkter eller tjänster ser ut, vilka konkurrenter du har och vilka möjligheter och utmaningar som finns på marknaden. Det behöver inte vara krångligt. Gör så här!

  1. Besök dina konkurrenter (digitalt och fysiskt) och anteckna vad de gör bra. Kopiera det! Anteckna också vad de gör dåligt – och gör det bättre själv.
  2. Fråga alla du känner (som är i din målgrupp) och gärna människor du inte känner vad de vill ha och vilka behov de inte får tillfredsställda idag.
  3. Men nöj dig inte med det – ta också reda på om och hur mycket de är beredda att betala för din produkt eller tjänst.

Det är också viktigt att du har en tydlig målgrupp i åtanke, det vill säga vem du vill rikta dig till med ditt företag. Genom att utvärdera marknaden och din målgrupp kan du få en bättre förståelse för om det finns en marknad för ditt företag och hur du ska rikta dig till den.

Gör en smart affärsplan och budget

En affärsplan är ett dokument som beskriver hur ditt företag kommer att fungera och växa. Affärsplanen är en smart grund när du startar eget, och det är extra viktigt att lägga ner tid på att göra en grundlig affärsplan när man startar ett företag under en lågkonjunktur.

En affärsplan hjälper dig att strukturera ditt tänkande kring ditt företag och att få en överblick över de olika aspekterna av ditt företag, såsom marknad, produkter och tjänster, marknadsföring och finansiering.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri mall för affärsplan.

Psst! Det är smart att ha kontroll på ekonomin redan från start. Vilka intäkter förväntar du dig och vilka kostnader kan du räkna med? Det kan du skriva ned i en budget. Budgeten är en viktig del av affärsplanen.

Det är också smart att skaffa ett bokföringsprogram från dag 1 – det är nämligen förbjudet att bokföra i excel. Vi fattar, bokföring kan låta krångligt. Och det är kanske inte din passion. Men oavsett om du driver företag eller har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu, så behöver du en skön lösning packat med coola grejer.

Bokföring ska vara najs att sköta och extra smidigt blir det med ett företagskort och bokföringsapp som ingår. Är du nystartad får du halva priset första året när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering. Så att du kan fokusera på din passion och samtidigt ha full kontroll.

Var positivt realistisk

Det kanske låter lite tråkigt att vara realistisk – men det är bra. Bäst är att vara positiv och realistisk samtidigt! Det kan ta ett tag innan du börjar tjäna pengar, och det är viktigt att du har tillräckligt med ekonomiska reserver för att klara dig under den här perioden.

Se till att du har en detaljerad plan för hur du ska finansiera din verksamhet under de första åren, och se till att du har en tillräckligt stor buffert för att klara eventuella motgångar.

Här är tre smarta sätt att fixa ekonomin innan du får tillräckligt många kunder

  1. Ha ett vanligt jobb samtidigt. Du kan starta företag på kvällar och helger, eller går ner i tid. Börja med 75/25, öka till 50/50 och fokusera 100 % på ditt företag när ekonomi går runt.
  2. Ta konsultuppdrag. Hur kan du få andra intäkter medan du skapar din dröm och passion? Kanske genom att ta konsultuppdrag inom områden där du är duktig och kan ta bra betalt?
  3. Sänk kostnaderna. Många företagare väljer att minska sina privata kostnader under en period för att satsa på sin passion. Jobbigt? Det behöver det inte alls vara. Och om du jobbar hemifrån – kan du spara in på alla uteluncher, kaffe-on-the-go och månadskort i kollektivtrafiken.

Var unik och var dig själv

Ingen kan starta ditt företag lika bra som du. Använd det som är unikt med just dig – det kan ingen kopiera. Är det dina fantastiska kanelbullar du bjuder alla kunder på? Är det din humor? Är det din förmåga att analysera varje detalj i excel?

Att sticka ut från mängden är alltid viktigt när du startar eget företag, men det kan vara ännu viktigare under en lågkonjunktur. Se till att du har en unik affärsidé och tillhandahåller en produkt eller tjänst som skiljer sig från andra på marknaden. Detta kan hjälpa dig att skapa en efterfrågan på din verksamhet, även under svårare tider. Alla gillar någon som är sig själv!

Och du – att vara unik är ett sätt att bli omtyckt av kunderna. Och kunder som gillar en ger bra betyg. Och bra betyg ger oftast fler kunder. Här kan du läsa om 9 tips för att få nöjdare kunder.

Tips! Här hittar du en smart Starta Eget-checklista med 22 viktiga tips!

Var flexibel och våga tänka om

Det är viktigt att vara flexibel när du startar eget företag, och detta gäller ännu mer under en lågkonjunktur. Se till att du är beredd att anpassa din verksamhet efter förändrade marknadsförhållanden och följ med på de trender som råder. Var också beredd att testa nya idéer och strategier för att hitta en affärsmodell som fungerar för just ditt företag.

Vi lever i en tid där nytänkande och innovation är väldigt viktigt. Öva på det varje dag! Okej, idag gör vi så här. Hur skulle vi kunna göra det ännu bättre?

Fråga kunder, leverantörer och vänner. Alla har idéer – och många vill bidra. Se bara till att lyssna på dem som är positiva – och välj ut de bästa idéerna som flödar in.

Att bygga företag får ta lång tid

Att starta eget företag är inte något man gör över en natt, och det kan vara en utmaning att hålla motivationen uppe. Det är därför man säger att struktur äter motivation till frukost.

Det är lurigt att sitta och vänta på att motivationen ska infinna sig. Se istället till att du har en tydlig plan, vet exakt vad du ska göra varje dag och sätt upp mål och delmål. Och belöna dig när du når dem.

Det kostar inte många tusenlappar att starta en enskild firma, och du gör det via Verksamt.se. Ett aktiebolag kräver ett aktiekapital om 25 000 kronor (som du visserligen får använda i ditt företag). Vill du starta ett aktiebolag snabbt som bara den? Då ska du skaffa ett så kallat lagerbolag. Just nu får du ett lagerbolag på köpet när du väljer Visma eEkonomi som bokföringsprogram.

5 skäl till att starta eget företag under lågkonjunktur

Okej, så varför ska jag starta eget nu när det är tuffare tider? Kanske borde jag vänta? Så kan du förstås tänka. Eller så kan du tänka: det här är en guldchans att komma igång billigare och såklart ska jag öppna egen låda när ingen annan vågar!

Här är fem anledningar till att du ska göra företag av din passion just under en lågkonjunktur.

Möjlighet att få bra affärslokaler och inventarier till lägre priser

Under lågkonjunktur kan det finnas möjlighet att hitta bra affärslokaler till lägre priser, eftersom det finns fler lediga lokaler på marknaden. Dessutom kan du få bättre villkor. Detta gäller förstås annat också – som inventarier och annat du behöver för att starta ditt företag.

Psst! Är du nystartad? För att kicka igång så får du halva priset första året när du väljer vårt mest köpta program för bokföring och fakturering. Passion + business = sant.

Möjlighet att rekrytera duktig personal

Eftersom det kan vara svårt att få jobb under lågkonjunktur, kan det finnas en större pool av duktig personal att rekrytera från. Detta kan innebära att du kan få tillgång till kompetent personal till andra förutsättningar än under en högkonjunktur.

Och om du planerar att driva företag med sig själv som enda anställd – finns förstås möjligheten att anlita människor och företag till bättre priser.

Möjlighet att differentiera dig från konkurrenterna

Under lågkonjunktur blir människor och företag försiktiga, vilket ger dig en möjlighet att sticka ut. Genom att erbjuda unika produkter eller tjänster kan du skilja dig från mängden och skapa ett starkt varumärke. Dessutom blir det billigare med marknadsföring!

Tips! Här lär vi dig mer om marknadsföring när du startar eget.

Möjlighet att lära av misstagen hos andra företag

I tuffa tider kan det finnas företag som går omkull. Det är givetvis ledsamt, men samtidigt ger det dig en möjlighet att lära av deras misstag. Genom att studera vad som gick fel för andra företag kan du undvika att göra samma fel och istället satsa på strategier som fungerar.

Möjlighet att skapa nya affärsmöjligheter

Lågkonjunktur innebär definitivt nya affärsmöjligheter. Vad gör människor och företag annorlunda i tuffa tider, och hur kan du anpassa dina produkter och tjänster efter det? Kanske kan du ha en annan prissättning, smartare “testa på-erbjudanden” eller “pengarna tillbaka-garantier”?

Du hajar – det går absolut att starta eget företag i lågkonjunktur! Kanske är det till och med bättre. Och det är aldrig för tidigt att göra sin passion till ett riktigt företag. Make it a Business!

Tips!Prenumerera på Visma Spcs nyhetsbrev så får du tips och inspiration som kan stötta och förgylla din vardag som företagare.

Om Visma Spcs
Lev ut din passion! Visma Spcs har alltid trott på att människor och samhället i stort växer och mår bättre när fler vågar göra företag av det bästa de vet. Därför vill vi göra företagandet lustfyllt och enkelt med hjälp av självkörande ekonomisystem. Administration ska vara det enklaste som finns, så att du kan leva ut dina drömmar. Det är vår passion. Make it a business.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.