Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Starta eget i lågkonjunktur – javisst! Så här gör du i fem steg.

Visma Spcs 28 december, 2022 Uppdaterades 16 april, 2025 10 minuters läsning
Starta eget företag i lågkonjunktur

En lågkonjunktur kan verka som en svår tid att starta eget. Men – det kan det faktiskt vara den bästa tiden att göra det. Här får du fem skäl till varför du bör starta eget företag just nu plus fem tydliga steg som hjälper dig att komma igång. Världen är full av möjligheter just nu!

Tuffa tider? Eller spännande tider? Du bestämmer. Kanske är det nu du tar chansen att skapa ett riktigt företag av din passion?

Vi hjälper dig såklart, och i den här guiden berättar vi hur du kommer igång snabbare och säkrare.

● Fem steg för att komma igång med ditt företag i tuffa (och spännande) tider
● Hur du fixar ekonomin i uppstarten (när du inte har kunder)
● Fem skäl till varför du ska starta eget i lågkonjunktur

Innan vi kör igång med tips och trix, rekommenderar vi dig att signa upp för Visma Spcs Starta Eget-skola (den är helt kostnadsfri och hjälper dig att komma igång snabbare och säkrare). Okej, då kör vi!

Starta eget företag i lågkonjunktur – följ de här fem stegen

Att starta eget företag är alltid en rolig utmaning, men det kan vara lite trixigt att starta eget under en lågkonjunktur. Det beror på att det kan vara svårare att få tillgång till finansiering, att det kan vara svårare att få kunder och det kan finnas en allmän osäkerhet i ekonomin.

Men det finns ett stort MEN här. Väldigt många framgångsrika företag har startat i lågkonjunktur, och precis som det finns nackdelar, finns det många fördelar – det gäller bara att vara väl förberedd. Här är fem viktiga saker att tänka på när du ska starta eget företag i lite tuffare tider.

Psst! Är du nystartad? För att kicka igång så får du halva priset första året när du väljer vårt mest köpta program för bokföring och fakturering. Passion + business = sant.

Utvärdera marknaden och din målgrupp noga

Innan du startar ett företag är det viktigt att du har en bra förståelse för den marknad du vill verka på. Med andra ord – vem ska köpa dina produkter eller tjänster? Detta innebär att du behöver undersöka hur efterfrågan på dina produkter eller tjänster ser ut, vilka konkurrenter du har och vilka möjligheter och utmaningar som finns på marknaden. Det behöver inte vara krångligt. Gör så här!

  1. Besök dina konkurrenter (digitalt och fysiskt) och anteckna vad de gör bra. Kopiera det! Anteckna också vad de gör dåligt – och gör det bättre själv.
  2. Fråga alla du känner (som är i din målgrupp) och gärna människor du inte känner vad de vill ha och vilka behov de inte får tillfredsställda idag.
  3. Men nöj dig inte med det – ta också reda på om och hur mycket de är beredda att betala för din produkt eller tjänst.

Det är också viktigt att du har en tydlig målgrupp i åtanke, det vill säga vem du vill rikta dig till med ditt företag. Genom att utvärdera marknaden och din målgrupp kan du få en bättre förståelse för om det finns en marknad för ditt företag och hur du ska rikta dig till den.

Gör en smart affärsplan och budget

En affärsplan är ett dokument som beskriver hur ditt företag kommer att fungera och växa. Affärsplanen är en smart grund när du startar eget, och det är extra viktigt att lägga ner tid på att göra en grundlig affärsplan när man startar ett företag under en lågkonjunktur.

En affärsplan hjälper dig att strukturera ditt tänkande kring ditt företag och att få en överblick över de olika aspekterna av ditt företag, såsom marknad, produkter och tjänster, marknadsföring och finansiering.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri mall för affärsplan.

Psst! Det är smart att ha kontroll på ekonomin redan från start. Vilka intäkter förväntar du dig och vilka kostnader kan du räkna med? Det kan du skriva ned i en budget. Budgeten är en viktig del av affärsplanen.

Det är också smart att skaffa ett bokföringsprogram från dag 1 – det är nämligen förbjudet att bokföra i excel. Vi fattar, bokföring kan låta krångligt. Och det är kanske inte din passion. Men oavsett om du driver företag eller har en helt-fantastisk-affärsidé-du-måste-förverkliga-nu, så behöver du en skön lösning packat med coola grejer.

Bokföring ska vara najs att sköta och extra smidigt blir det med ett företagskort och bokföringsapp som ingår. Är du nystartad får du halva priset första året när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering. Så att du kan fokusera på din passion och samtidigt ha full kontroll.

Var positivt realistisk

Det kanske låter lite tråkigt att vara realistisk – men det är bra. Bäst är att vara positiv och realistisk samtidigt! Det kan ta ett tag innan du börjar tjäna pengar, och det är viktigt att du har tillräckligt med ekonomiska reserver för att klara dig under den här perioden.

Se till att du har en detaljerad plan för hur du ska finansiera din verksamhet under de första åren, och se till att du har en tillräckligt stor buffert för att klara eventuella motgångar.

Här är tre smarta sätt att fixa ekonomin innan du får tillräckligt många kunder

  1. Ha ett vanligt jobb samtidigt. Du kan starta företag på kvällar och helger, eller går ner i tid. Börja med 75/25, öka till 50/50 och fokusera 100 % på ditt företag när ekonomi går runt.
  2. Ta konsultuppdrag. Hur kan du få andra intäkter medan du skapar din dröm och passion? Kanske genom att ta konsultuppdrag inom områden där du är duktig och kan ta bra betalt?
  3. Sänk kostnaderna. Många företagare väljer att minska sina privata kostnader under en period för att satsa på sin passion. Jobbigt? Det behöver det inte alls vara. Och om du jobbar hemifrån – kan du spara in på alla uteluncher, kaffe-on-the-go och månadskort i kollektivtrafiken.

Var unik och var dig själv

Ingen kan starta ditt företag lika bra som du. Använd det som är unikt med just dig – det kan ingen kopiera. Är det dina fantastiska kanelbullar du bjuder alla kunder på? Är det din humor? Är det din förmåga att analysera varje detalj i excel?

Att sticka ut från mängden är alltid viktigt när du startar eget företag, men det kan vara ännu viktigare under en lågkonjunktur. Se till att du har en unik affärsidé och tillhandahåller en produkt eller tjänst som skiljer sig från andra på marknaden. Detta kan hjälpa dig att skapa en efterfrågan på din verksamhet, även under svårare tider. Alla gillar någon som är sig själv!

Och du – att vara unik är ett sätt att bli omtyckt av kunderna. Och kunder som gillar en ger bra betyg. Och bra betyg ger oftast fler kunder. Här kan du läsa om 9 tips för att få nöjdare kunder.

Tips! Här hittar du en smart Starta Eget-checklista med 22 viktiga tips!

Var flexibel och våga tänka om

Det är viktigt att vara flexibel när du startar eget företag, och detta gäller ännu mer under en lågkonjunktur. Se till att du är beredd att anpassa din verksamhet efter förändrade marknadsförhållanden och följ med på de trender som råder. Var också beredd att testa nya idéer och strategier för att hitta en affärsmodell som fungerar för just ditt företag.

Vi lever i en tid där nytänkande och innovation är väldigt viktigt. Öva på det varje dag! Okej, idag gör vi så här. Hur skulle vi kunna göra det ännu bättre?

Fråga kunder, leverantörer och vänner. Alla har idéer – och många vill bidra. Se bara till att lyssna på dem som är positiva – och välj ut de bästa idéerna som flödar in.

Att bygga företag får ta lång tid

Att starta eget företag är inte något man gör över en natt, och det kan vara en utmaning att hålla motivationen uppe. Det är därför man säger att struktur äter motivation till frukost.

Det är lurigt att sitta och vänta på att motivationen ska infinna sig. Se istället till att du har en tydlig plan, vet exakt vad du ska göra varje dag och sätt upp mål och delmål. Och belöna dig när du når dem.

Det kostar inte många tusenlappar att starta en enskild firma, och du gör det via Verksamt.se. Ett aktiebolag kräver ett aktiekapital om 25 000 kronor (som du visserligen får använda i ditt företag). Vill du starta ett aktiebolag snabbt som bara den? Då ska du skaffa ett så kallat lagerbolag. Just nu får du ett lagerbolag på köpet när du väljer Visma eEkonomi som bokföringsprogram.

5 skäl till att starta eget företag under lågkonjunktur

Okej, så varför ska jag starta eget nu när det är tuffare tider? Kanske borde jag vänta? Så kan du förstås tänka. Eller så kan du tänka: det här är en guldchans att komma igång billigare och såklart ska jag öppna egen låda när ingen annan vågar!

Här är fem anledningar till att du ska göra företag av din passion just under en lågkonjunktur.

Möjlighet att få bra affärslokaler och inventarier till lägre priser

Under lågkonjunktur kan det finnas möjlighet att hitta bra affärslokaler till lägre priser, eftersom det finns fler lediga lokaler på marknaden. Dessutom kan du få bättre villkor. Detta gäller förstås annat också – som inventarier och annat du behöver för att starta ditt företag.

Psst! Är du nystartad? För att kicka igång så får du halva priset första året när du väljer vårt mest köpta program för bokföring och fakturering. Passion + business = sant.

Möjlighet att rekrytera duktig personal

Eftersom det kan vara svårt att få jobb under lågkonjunktur, kan det finnas en större pool av duktig personal att rekrytera från. Detta kan innebära att du kan få tillgång till kompetent personal till andra förutsättningar än under en högkonjunktur.

Och om du planerar att driva företag med sig själv som enda anställd – finns förstås möjligheten att anlita människor och företag till bättre priser.

Möjlighet att differentiera dig från konkurrenterna

Under lågkonjunktur blir människor och företag försiktiga, vilket ger dig en möjlighet att sticka ut. Genom att erbjuda unika produkter eller tjänster kan du skilja dig från mängden och skapa ett starkt varumärke. Dessutom blir det billigare med marknadsföring!

Tips! Här lär vi dig mer om marknadsföring när du startar eget.

Möjlighet att lära av misstagen hos andra företag

I tuffa tider kan det finnas företag som går omkull. Det är givetvis ledsamt, men samtidigt ger det dig en möjlighet att lära av deras misstag. Genom att studera vad som gick fel för andra företag kan du undvika att göra samma fel och istället satsa på strategier som fungerar.

Möjlighet att skapa nya affärsmöjligheter

Lågkonjunktur innebär definitivt nya affärsmöjligheter. Vad gör människor och företag annorlunda i tuffa tider, och hur kan du anpassa dina produkter och tjänster efter det? Kanske kan du ha en annan prissättning, smartare “testa på-erbjudanden” eller “pengarna tillbaka-garantier”?

Du hajar – det går absolut att starta eget företag i lågkonjunktur! Kanske är det till och med bättre. Och det är aldrig för tidigt att göra sin passion till ett riktigt företag. Make it a Business!

Tips!Prenumerera på Visma Spcs nyhetsbrev så får du tips och inspiration som kan stötta och förgylla din vardag som företagare.

Om Visma Spcs
Lev ut din passion! Visma Spcs har alltid trott på att människor och samhället i stort växer och mår bättre när fler vågar göra företag av det bästa de vet. Därför vill vi göra företagandet lustfyllt och enkelt med hjälp av självkörande ekonomisystem. Administration ska vara det enklaste som finns, så att du kan leva ut dina drömmar. Det är vår passion. Make it a business.



ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé – omsätter 20 miljoner på två personer

De har inga anställda och har inte tagit in något riskkapital. Ändå har syskonen Liza och Tommie Gridelli lyckats bygga ett delikatessvarumärke med internationell räckvidd. Allt tack vare barndomens doft- och smakminnen – och fin hjälp från Nordea.

nordea
Nordea 30 september, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 8 minuters läsning
Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé

Foto: Karl Nordlund

Psst! Innan vi berättar hur syskonen Gridelli byggt sitt fantastiska företag, ta gärna en titt på Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa. 

Det sägs att doften är vårt mest envisa sinne – den tränger så djupt in i oss att den aldrig släpper taget. Smaken bär på samma magi, på en bråkdels sekund kan den föra oss till en annan tid, en annan plats. Det är något syskonen Liza och Tommie Gridelli vet allt om.

För dem är dessa sinnen motorn i deras framgångssaga, det som fick dem att en dag för över tjugo år sedan beställa hem en halv pall olivolja från deras farmors och farfars vänner i Italien.

– Våra barndomssomrar hos farmor och farfar i Rimini var en dröm med sol, närhet till havet och stora middagar, men framför allt ett svalt skafferi fullt av godsaker från olika delar av Italien, berättar Tommie Gridelli.

– Från skafferiet fick vi barn ofta i uppgift att hämta olivoljan – en så kallad novello som görs innan oliverna hunnit mogna. Den hade funnits i generationer och den var så god, säger Liza Gridelli.

1_DSC9860
Syskonen Liza och Tommie Gridelli tillbringade barndomssomrarna hos farmor och farfar i Rimini. Smakminnena därifrån inspirerade dem att starta ett företag tillsammans med italienska delikatessprodukter.

Foto: Karl Nordlund

Hamnade i Rimini av en slump

Det är morgon i den gamla ramverkstaden i Lerum, där syskonen huserar med sitt numera tolvåriga delikatessvarumärke Gridelli.

– Vi hinner inte packa själva längre, så nu ska vi flytta allt till ett tredjepartslager, säger Tommie medan han vandrar runt bland hyllmeter av olivoljor, vinäger och marmelader.

Flera decennier tidigare hade de sett sin pappa komma hem från resor med väskan full av råvaror.

– När mamma som ung tågluffade genom södra Europa, hamnade hon i Rimini – där hon blev kär i en trummis. Det var pappa. Efter några år i Italien flyttade de till Sverige, men under hela vår uppväxt fanns en längtan kvar, efter råvaror som inte gick att hitta här.

Att Liza och Tommie Gridelli som vuxna tog hem den olivolja de älskat som barn är därför inte så märkligt, med tanke på att de sett sin pappa göra det. Och att de skulle jobba ihop har de alltid vetat.

– Jag tror vi var fjorton och sju år gamla när vi bestämde oss för det, säger Liza.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

2_DSC9201
För 20 år sedan beställde Liza och Tommie en halv pall olivolja från farmor och farfars vänner i Rimini. Det blev starten på framgångssagan Gridelli.

Foto: Karl Nordlund.

Nu finns Gridelli även i Sydkorea

Men de kunde lika gärna ha hamnat i konstens värld – deras andra stora kärlek efter det italienska köket. Under uppväxten i Lerum var väggarna täckta med målningar, och deras pappa, som var kläddesigner, och mamma, dekoratör, tog dem ofta till museer där fantasin fick vandra fritt bland färger och former. Men i Tommie pulserade också en entreprenöriell ådra.

– Redan som väldigt liten försökte jag sälja mina teckningar, för jag älskade både att måla och göra affärer.

När föräldrarna senare separerade blev det naturligt att både hålla i pengarna och att hjälpa till hemma hos mamma, där de fortsatte att bo.

– Men vi spräckte såklart alltid matbudgeten. Vi lagade nämligen gärna stora italienska middagar och åkte långt för att hitta de rätta råvarorna, berättar Liza.

Även om Tommie så småningom hade egen ateljé i Göteborg och Liza gick i konstskola såg ingen av dem en yrkesmässig framtid i konstintresset. År 2013 tog de i stället ett lån från Nordea för att öppna den lilla restaurang- och delikatessbutiken Fratelli Gridelli i Göteborg.

– Med tiden växte idén fram att satsa på Gridelli som varumärke, och vi började låta kunderna upptäcka olivoljan från Rimini.

Snart hade de en lista på över 10 000 förbeställningar, men innan de tog hem olivoljan lät de formgivaren Mikael Selin designa etiketten till deras nyfödda varumärke.

– För oss är det avgörande att utsidan motsvarar insidan – produkten ska både smaka gudomligt och se vacker ut.

I samma veva lade de ner Fratelli Gridelli och tog ett lån på 800 000 kronor. Året därpå kunde de betala av lånet.

– När vi hade våra tre första produkter packade vi var sin bil och åkte till olika butiker som såg inbjudande ut och visade upp dem.

3_DSC9352
Alltid på väg! Syskonen Gridellis bolag växer snabbt och nu säljs deras produkter även i Europa och Sydkorea, och snart också i USA.

Foto: Karl Nordlund.

I dag, sju år senare, är Gridelli ett brett delikatessvarumärke med stigande omsättning.

– Målet för det här räkenskapsåret är att omsätta 20 miljoner i Sverige, säger Tommie och berättar att produkterna genom distributörer även säljs i Europa, Sydkorea och snart i USA.

– Det är en lång process att gå in i ett nytt land. Mycket tid och pengar går åt till registreringar och avtal, inte minst för att säkra varumärket och knyta våra producenter till oss.

Nordea blev en hjälpande hand

Trots framgången är de fortfarande bara två i företaget och anlitar i stället konsulter när det behövs. De har heller aldrig tagit in något riskkapital.

– Vi är rätt känsliga och vill göra på vårt sätt utan någon annans påverkan, även om det innebär att företaget inte växer i raketfart.

”Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.”

Liza Gridelli

När de velat ta större kliv har de vänt sig till Nordea. Något de gjorde nyligen, då ännu en doft väckte minnen.

– Den påminde om farmors fräscha badrum, trädgården som var full av lavendel och lädret från skorna som farfar jobbade med i garaget, berättar Liza.

Tips! Här hittar du Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa.

4_DSC8815
Under åren har Liza och Tommie fått stor hjälp från Nordea, framför allt när de har velat ta nästa steg med verksamheten. ”Nordea har förståelse för vår vision, och det betyder mycket.”

Foto: Karl Nordlund.

Drömmen var att förpacka doften i tvålar och lotion och skapa ett helt nytt varumärke inom beautysegmentet, döpt efter deras gammelfarmors namn Bracci.

– Genom Nordea har vi dels kunnat höja checkkrediten när omständigheterna krävt det, dels tagit lån vid en uppstart, som med Bracci. Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.

Även i produktionen är de noga med att gå sin egen väg. Basilikaoljan kan exempelvis bara tillverkas av en viss producent en gång per år, och apelsinmarmeladen görs enbart på sicilianska apelsiner, skördade först efter ett visst antal kalla nätter.

5_DSC9811_6x4
Varje kväll delar Tommie och Liza sina middagsbilder med varandra. ”I snitt lägger vi nog ner tre timmar i köket varje dag.”

Foto: Karl Nordlund.

Det låter dyrt och omständigt men de försvarar det med att det är kopplat till deras arv.

– Alla som är kopplade till den italienska matkulturen är intresserade av råvaran. Det är därför du i Italien kan höra en åttaåring prata med en åttioåring om hur perfekt mogen zucchinin är och vilken middag man ska göra på den.

Och varje kväll skickar de bilder till varandra på dagens middag.– I snitt lägger vi nog båda ner tre timmar per kväll i köket. Vi kan jobba hur hårt som helst, men aldrig så mycket att vi missar att komma hem och laga middag.

– För att det är det som är viktigt på riktigt. Inte minst i mörka och skakiga tider som dessa, då är det avgörande att få samlas med familj och vänner runt middagsbordet, säger Liza.

– Ja, i slutändan är det nog anledningen till att vi gör det vi gör. Inte bara för att förlänga farmors skafferi, för att själva ta oss tillbaka till de italienska barndomssomrarna eller för att bygga ett framgångsrikt företag, utan för att sprida dofter och smaker som kan göra skillnad på djupet, säger Tommie.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Karl Nordlund

Tommie Gridelli
Ålder: 50 år.
Familj: Frun Katrin, sönerna William, 9 år, och Oliver, 5 år.
Bor: Lerum.Lerum.
Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci.
Lektyr på nattduksbordet: Top Dog av Jens Lapidus.
Förebild: Min farfar, som alltid trodde på mig och gav mig trygghet.
Livsmotto: Slumpen är ingen tillfällighet, och att alltid vara positiv.
Dolda talanger: Jag löser mental matematik blixtsnabbt. Jag skriver också gärna poesi som jag tvingar alla att lyssna på vid middagarna.
Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen.
Bank: Premiumkund i Nordea.

Liza Gridelli
Ålder:
44 år.
Familj: Maken Nicolas, döttrarna Lola, 15 år, och Niki, 9 år.
Bor: Lerum.
Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci.
Lektyr på nattduksbordet: Den vita stormen av Martin Gelin, om rasismens historia i USA. Väldigt deprimerande, men otroligt bra.
Förebild: Carina Fihn, min lärare från konstskolan. Hon är en duktig konstnär och ett fantastiskt bollplank i allt jag tar mig för. Och mamma, såklart, som alltid är involverad och hjälper oss i det vi gör. 
Livsmotto: Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
Dold talang: Kan alla Beatleslåtar utantill.
Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen.
Bank: Premiumkund i Nordea.

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.