Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från SEB

Partner

Starta eget i tuffa tider – så här skapar du trygghet och vågar satsa samtidigt

SEB 4 september, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 6 minuters läsning
Vågar jag starta eget

Vågar jag starta eget just nu? Hur skyddar jag mig mot dåliga tider? Vilka försäkringar och avtal måste jag absolut ha? I den här guiden får du bästa tipsen för att bygga både trygghet och full fart framåt när du startar eget.

Det har onekligen blivit ett tuffare affärsklimat när räntorna stigit till de högsta nivåerna sedan finanskrisen. Samtidigt kan den värsta ekonomiska stormen ligga i backspegeln, och det kan därför vara ett gyllene tillfälle för den som länge gått i tankarna på att starta eget.

– Däremot så kommer det att krävas lite extra arbete för att komma ur startblocken. Det räcker inte med att du har en genomtänkt affärsidé. Det är minst lika viktigt att du trycktestar den ordentligt innan du tar klivet till eget, menar Susanne Eliasson som är senior analytiker på SEB.

Susanne följer noggrant händelser som påverkar företagare och företagsklimatet i stort, och menar att det är smart att bygga upp ett sparkapital innan du startar.

– I en lågkonjunktur kan det vara utmanande att få avsättning för sina tjänster och produkter när hushåll och företag är mer försiktiga i sina ekonomiska beslut. Det är därför en klok strategi att göra ett ordentligt förarbete innan du startar din företagsresa. På så sätt sätter du grunden för ett långsiktigt, hållbart och framgångsrikt entreprenörskap, menar hon.

Bästa tipsen för att starta eget i tuffa tider

Susanne har följt det svenska affärsklimatet i många år, och ser tydligt aspekter som gör skillnad för dem som lyckas med sina företag.

– Utmana din tänkta affärsidé och se till att ha en genomarbetad affärsplan. Extra viktigt är att du gör en grundlig och realistisk budget – speciellt när det är tuffa tider, menar hon.

I en riktigt bra affärsplan bör du tänka på:

  • Var och till vem ska du sälja dina tjänster och produkter?
  • Vilka konkurrenter finns det?
  • Vad gör just dig och ditt företag så unikt?
  • Du kan också göra en marknadsundersökning och bilda dig en uppfattning om vad kunderna är villiga att betala.
  • Hur ska du marknadsföra dina produkter?
  • Vilka försäljningskanaler kommer du ha?
  • Hur ser finansieringen ut?
  • Hur ser din hållbarhetsplan ut?

– En tidig fråga att ta ställning till är i vilken bolagsform du ska bedriva bolaget, och dess för- och nackdelar. Ta hjälp och inspiration av din bank som har stor erfarenhet i dessa frågor, tipsar Susanne.

När du väl kommer igång är det viktigt att du bygger upp en likviditet i bolaget. Det är oftast det som avgör om ett bolag kommer att överleva långsiktigt. Under de första åren uppkommer det alltid ekonomiska utmaningar man inte räknat med, så en buffert är nödvändig.

– Var även förberedd på att verkligheten och ursprungliga idéer kan behöva revideras. Var flexibel och öppen att tänka i nya banor, speciellt under tuffa ekonomiska tider, säger Susanne.

Hur kan man bygga trygghet kring sig som företagare för att minska riskerna?

För de flesta tar det ett tag innan företaget börjar tjäna pengar och du kan börja ta ut fast lön och göra avsättningar till din framtida pension. Därför är det viktigt att du under uppstartsfasen har en tillräckligt stor ekonomisk buffert, cirka 5 till 6 månadslöner efter skatt, så du klarar av din löpande privatekonomi.

– Många väljer därför att fortsätta med sitt vanliga jobb och smyger igång sitt företag på fritiden, och ökar sedan sin arbetstid i företaget när det börjat tjäna tillräckligt med pengar, berättar Susanne.

På så sätt kommer du fortsatt få pensionsavsättningar till det allmänna pensionssystemet och i många fall även till din tjänstepension innan ditt företaget kan börja göra tjänstepensionsavsättningar.

– Ställ dig även frågan hur du och din familj påverkas om du startar ett företag? Se till att familjen är involverad i vad det innebär och att det känns okej för alla, fortsätter hon.

Skaffa dig och familjen motsvarande försäkringsskydd som du har som anställd – Såsom exempelvis sjukförsäkring och olycks- och livförsäkring. Du kan även behöva en ansvarsförsäkring om du eller dina anställda skulle orsaka en skada hos en kund.

– Se dessutom till att du har juridiken på plats om du är delägare. Skriv kompanjonavtal, testamente och kanske även äktenskapsförord! Ta hjälp av jurist på ett tidigt stadium!

Tre viktigaste råden till dig som funderar på att starta eget

Susanne menar att tre saker är avgörande för att lyckas med företaget, speciellt i tuffare tider.

  1. Förbered dig noga! Både din affärsidé och företagets finansiering. Bolla med din bank.
  2. Se till att din och familjens privatekonomi är skyddad. Bygg upp en buffert och skaffa rätt försäkringar redan från början
  3. Få juridiken på plats! Har du kompanjon- och aktieägaravtal? Testamente och äktenskapsförord? En bra bank kan hjälpa dig även med detta.

– Av erfarenhet vet vi att det uppkommer många frågor under resans gång. Tveka inte att använda banken som bollplank och inspiration i de olika faser ditt företag befinner sig i, tipsar Susanne.

Hur kan banken hjälpa en företagare i uppstarten och de första åren med
företaget?

Banken är nästan alltid en viktig part i din ambition att starta och bygga ett framgångsrikt företag. Därför behöver du vara noga i ditt val av bank.

Så här kan du tänka när du väljer bank till ditt företag:

1. Välj en bank som har hela utbudet av tjänster ditt företag behöver, det är skönt att ha allt på ett ställe. Det kan handla om allt ifrån bankkonton, kort och bankgiro till checkkredit och möjlig finansiering. En bra bank kan också hjälpa dig med lösningar för försäkringar och pension.

2. Välj en bank som är specialiserad på företagare, och som förstår din vardag. Det finns många banker men långt ifrån alla har fokus på företagare. Din rådgivare bör ha erfarenhet och förstå företagare – och kunna tipsa dig om smarta val! Dessutom är det bra om banken och ditt företag delar värderingar – till exempel när det kommer till hållbarhetsfrågor.

3. Välj en bank som gör mer för dig som kund. Det kan till exempel vara inbjudningar till spännande seminarier eller nätverksträffar där du får träffa andra företagare. Det kan vara guld värt!

Om SEB
Oavsett om du är frilansare, giggare eller konsult – hos SEB får du smarta digitala tjänster som är anpassade till en ny tid. En tid där allt fler, precis som du, vill driva eget på sina villkor. Men viktigast av allt – SEB hjälper dig till ett hållbart företagande som vinner i längden. Läs mer om SEB:s erbjudande till dig som driver företag här.

I SEB:s entreprenörstrappan ryms olika samarbeten som stöttar entreprenörskap. Här hittar du intressanta partners, stärkande nätverk och bra stöd för dig och ditt företag.



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.