Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Stopp för momsavdrag för hemmakontorets möbler

14 oktober, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Om du har kontor i hemmet ska du inte få dra av momsen på de kontorsmöbler du köpt till företaget. Denna nya tolkning från Skatteverket kan höja kostnaderna ordentligt för dig som har kontor hemma.



Detta beror på att möbler och andra inventarier anses tillhöra bostaden, även om de används i företaget. Men många skatteexperter utanför Skatteverket håller inte med och räknar med att skattedomstolarna ska godta momsavdraget. 



För ett möbelköp på 10 000 kr inklusive moms blir det då denna märkliga skillnad om du köpt möbler till ett kontor i bostaden jämfört med att köpa dem till ett kontor utanför bostaden:



  • Om du köper möblerna till kontoret utanför bostaden drar du av 2 000 kr i momsdeklarationen och kostnaden som dras av i bokföringen och deklarationen blir 8 000 kr – en kostnad efter skatt på 4 000 kr vid 50 procent i marginalskatt.

  • Om du i stället köper möblerna till ett kontor i bostaden blir det inget momsavdrag, men hela beloppet inklusive moms, 10 000 kr, dras av som kostnad i bokföring och deklaration. Det ger en kostnad på 5 000 kr efter skatt, en tusenlapp mer än om samma möbler köps till ett kontor på stan.


Inte heller får du göra avdrag för momsen om du till exempel bygger ett kontor i hemmet. Det hänger ihop med att momsen inte får dras på privatbostadsfastigheter och att kontorsmöbler anses tillhöra bostaden.





Däremot gäller inte avdragsförbudet för sådant som inte anses tillhöra själva bostaden, exempelvis en dator som du har hemma men använder i firman. Använder du datorn till 50 procent i företaget får du dra av 50 procent av momsen. Inte heller ett säkerhetsskåp för företagets handlingar anses tillhöra bostaden.

 



Du som har dragit av för momsen på tidigare köp kan bli återbetalningsskyldig, även om Skatteverket inte gör några kontroller utöver det vanliga för just kontorsmöbler.

 



- Detta är egentligen inget nytt. Men med ställningstagandet vill vi klarlägga vad som gäller, säger Kennerth Kullman på Skatteverket.
  • Läs Skatteverkets nya tolkning här.Är det inte orättvist att man inte får kvitta momsen bara för att man har kontor hemma?



    - Avdragsförbudet för stadigvarande bostad är en schablonregel och träffar också sådant som finns i bostaden, men som används i verksamheten,  säger Kennerth Kullman.

    Dela artikeln

    ANNONS

    Innehåll från SpeedLedger

    Partner

    Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

    Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

    SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
    Sköta bokföringen själv

    Foto: SpeedLedger

    Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

    Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

    Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

    Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

    Vem behöver bokföra?

    Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

    Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

    Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

    Låt banken vara grunden till din bokföring 

    I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

    SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

    Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

    Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

    Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

    Fördelar med att sköta bokföringen själv

    • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
    • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
    • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
    • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

    Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

    Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

    Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

    Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

    Så vågar jag sköta bokföringen själv?

    Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

    Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

    JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

    För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

    Om SpeedLedger
    SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



    Nyheter

    Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

    Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

    Martin_redaktor
    Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
    2026 (18)

    Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

    Kan man dra av julbord och julfest?

    En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

    Avdrag för mat och dryck

    • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
      (0 kr).
    • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

    Avdrag för kringkostnader

    • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
    • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
    • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

    Vem får delta?

    Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

    VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

    Jullunch istället för julfest

    Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

    • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
    • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

    Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

    När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

    • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
    • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

    Om du vill lyxa till det ordentligt

    Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

    Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

    Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

    Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

    Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

    Ja, till viss del!

    • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
    • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
    • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

    Julklappar till anställda

    Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

    Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

    Viktigt att veta: 

    • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
    • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

    Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



    Cookies

    Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

    Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

    Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.