Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Supernischad eller multiföretagare – vad är bästa vägen till framgång?

19 december, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Vad är bäst: satsa smalt på en grej eller sprida äggen i flera olika företagskorgar? FOTO GETTY IMAGES

Vad är bäst: satsa smalt på en grej eller sprida äggen i flera olika företagskorgar? Driva Eget har kollat upp fördelar och nackdelar med båda alternativen.

För att lyckas med en riktigt smal affärsidé krävs att det finns en marknad som är tillräckligt stor för den specialiserade verksamheten att kunna utvecklas och växa på.
– Företaget måste också ofta vara unikt eller bäst i sitt värdeerbjudande till kund för att lyckas riktigt bra. Om nischen är tillräckligt smal och begränsad volymmässigt blir det inte intressant för större företag att kopiera konceptet. Då blir det också lättare att behålla sin position och sitt tidsförsprång, säger Magnus Larsson på Almi Företagspartner Gotland.

En fördel är att man genom stark nischning bygger en hög kompetens inom ett smalt område, vilket också kan vara svårt för andra att kopiera.
– Är man unik inom sitt område finns det också goda möjligheter att kunna ta bra betalt för sina produkter, säger Magnus.

Nackdelen, säger han, är att känsligheten ökar. Om det till exempel sker ett snabbt teknikskifte eller om en stark konkurrent dyker upp är resan längre för att förändra eller komplettera verksamheten. Ofta drivs denna typ av företag av personer med ett stort fackkunnande som ofta är direkt delaktiga i produktutveckling och produktion.

För att lyckas med hård nischning är det viktigaste att behålla och utveckla kompetens inom sitt smala område. I växande nischföretag blir ibland företagsledaren eller grundaren, som ofta har kompetensen, allt mer en företagsledare. Magnus menar att det då finns en risk att företagets själ försvinner samtidigt som företagaren känner att hon eller han inte får ägna sig åt det som är stimulerande.
– Då kan det vara bättre att anställa en extern vd, ekonomichef eller säljare och fortsätta att ägna sig själv åt det som har varit framgångsfaktorn för företaget.

Att ha flera olika verksamheter är ett sätt att sprida riskerna och göra företaget mindre känsligt för förändringar.

Bäst fungerar det om de olika verksamheterna kompletterar varandra – till exempel säsongs- eller konjunkturmässigt.
– Företagaren får en liten annan roll i den här typen av företag, blir personen som har överblicken och håller ihop verksamheterna. Då kan företagarens styrka till exempel vara försäljning, organisation eller att bygga företagskultur. Företagarens drivkraft och utmaning är i många fall att bygga upp och driva företag mer än att få ägna sig åt en viss bransch. Fackkunskapen finns ofta hos de anställda, säger Magnus.

Diversifiering är i sig inget som passar bättre på landsbygden eller i småorter.
– Däremot kan det ju vara så att en affärsidé på landsbygden inte räcker för att skapa försörjning till en person eller en familj. Då kan en lösning att ha flera verksamheter. Om ett landsbygdsföretag är kopplat till en turistsäsong kan det vara lämpligt med fler ben att stå på, säger Magnus.

När det gäller att utveckla ett företag genom att etablera nya verksamheter kan det vara en fördel att hitta synergier mellan de olika delarna, till exempel en gemensam målgrupp, gemensamt utnyttjande av sälj- eller produktionsresurser eller personal.
– En viktig faktor är att ha koll på ekonomin i de olika verksamheterna så att det går att se vad som är gungor och karuseller. Det är speciellt viktigt om de drivs i samma företag, som det kanske är i början när man lägger till en ny verksamhet.

Att addera en ny verksamhetsgren är som att starta ett nytt företag och precis som vid den första starten gäller det att ha tydliga mål, en plan och resurser i form av pengar och tid för att utveckla det nya.
– Företagaren behöver ta tid och engagemang från den befintliga verksamheten och då gäller det att veta att den klarar sig utan de resurserna, säger Magnus.

Nischat

Plus:
  • Kan skapa tidsförsprång genom kompetens
  • Möjlighet att ta bra betalt
Minus:
  • Känsligt för förändringar
  • Stora krav på kontinuerlig utveckling

Diversifierat

Plus:
  • Spridning av riskerna
  • Mindre känsligt för förändringar
Minus:
  • Risk för splittring i tid och resurser
  • Blir inte riktigt bra på någonting

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.