Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Supernischad eller multiföretagare – vad är bästa vägen till framgång?

19 december, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Vad är bäst: satsa smalt på en grej eller sprida äggen i flera olika företagskorgar? FOTO GETTY IMAGES

Vad är bäst: satsa smalt på en grej eller sprida äggen i flera olika företagskorgar? Driva Eget har kollat upp fördelar och nackdelar med båda alternativen.

För att lyckas med en riktigt smal affärsidé krävs att det finns en marknad som är tillräckligt stor för den specialiserade verksamheten att kunna utvecklas och växa på.
– Företaget måste också ofta vara unikt eller bäst i sitt värdeerbjudande till kund för att lyckas riktigt bra. Om nischen är tillräckligt smal och begränsad volymmässigt blir det inte intressant för större företag att kopiera konceptet. Då blir det också lättare att behålla sin position och sitt tidsförsprång, säger Magnus Larsson på Almi Företagspartner Gotland.

En fördel är att man genom stark nischning bygger en hög kompetens inom ett smalt område, vilket också kan vara svårt för andra att kopiera.
– Är man unik inom sitt område finns det också goda möjligheter att kunna ta bra betalt för sina produkter, säger Magnus.

Nackdelen, säger han, är att känsligheten ökar. Om det till exempel sker ett snabbt teknikskifte eller om en stark konkurrent dyker upp är resan längre för att förändra eller komplettera verksamheten. Ofta drivs denna typ av företag av personer med ett stort fackkunnande som ofta är direkt delaktiga i produktutveckling och produktion.

För att lyckas med hård nischning är det viktigaste att behålla och utveckla kompetens inom sitt smala område. I växande nischföretag blir ibland företagsledaren eller grundaren, som ofta har kompetensen, allt mer en företagsledare. Magnus menar att det då finns en risk att företagets själ försvinner samtidigt som företagaren känner att hon eller han inte får ägna sig åt det som är stimulerande.
– Då kan det vara bättre att anställa en extern vd, ekonomichef eller säljare och fortsätta att ägna sig själv åt det som har varit framgångsfaktorn för företaget.

Att ha flera olika verksamheter är ett sätt att sprida riskerna och göra företaget mindre känsligt för förändringar.

Bäst fungerar det om de olika verksamheterna kompletterar varandra – till exempel säsongs- eller konjunkturmässigt.
– Företagaren får en liten annan roll i den här typen av företag, blir personen som har överblicken och håller ihop verksamheterna. Då kan företagarens styrka till exempel vara försäljning, organisation eller att bygga företagskultur. Företagarens drivkraft och utmaning är i många fall att bygga upp och driva företag mer än att få ägna sig åt en viss bransch. Fackkunskapen finns ofta hos de anställda, säger Magnus.

Diversifiering är i sig inget som passar bättre på landsbygden eller i småorter.
– Däremot kan det ju vara så att en affärsidé på landsbygden inte räcker för att skapa försörjning till en person eller en familj. Då kan en lösning att ha flera verksamheter. Om ett landsbygdsföretag är kopplat till en turistsäsong kan det vara lämpligt med fler ben att stå på, säger Magnus.

När det gäller att utveckla ett företag genom att etablera nya verksamheter kan det vara en fördel att hitta synergier mellan de olika delarna, till exempel en gemensam målgrupp, gemensamt utnyttjande av sälj- eller produktionsresurser eller personal.
– En viktig faktor är att ha koll på ekonomin i de olika verksamheterna så att det går att se vad som är gungor och karuseller. Det är speciellt viktigt om de drivs i samma företag, som det kanske är i början när man lägger till en ny verksamhet.

Att addera en ny verksamhetsgren är som att starta ett nytt företag och precis som vid den första starten gäller det att ha tydliga mål, en plan och resurser i form av pengar och tid för att utveckla det nya.
– Företagaren behöver ta tid och engagemang från den befintliga verksamheten och då gäller det att veta att den klarar sig utan de resurserna, säger Magnus.

Nischat

Plus:
  • Kan skapa tidsförsprång genom kompetens
  • Möjlighet att ta bra betalt
Minus:
  • Känsligt för förändringar
  • Stora krav på kontinuerlig utveckling

Diversifierat

Plus:
  • Spridning av riskerna
  • Mindre känsligt för förändringar
Minus:
  • Risk för splittring i tid och resurser
  • Blir inte riktigt bra på någonting

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.