Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Systrarna firar ett år som företagare – ger här sina bästa råd

13 maj, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Systrarna bakom Vass Kommunikation är båda ekonomer som valde att sadla om helt och istället jobba med det som de brinner för – marknadsföring och kommunikation. Foto: Tommy Jansson, www.tommyjansson.com

I dag firar kommunikationsbyrån Vass Kommunikation ett år som företag. Företaget drivs av två unga systrar, Helena och Johanna Engström, som här ger sina bästa tips till dig som också vill starta eget.

– Det är inte många som tror på mig när jag säger det här, men jag älskar att korrekturläsa. Det var startskottet för Vass Kommunikation, säger Helena Engström och fortsätter:
– Vi såg ett behov av professionellt skrivna texter, sedan växte det snabbt till att innefatta även sociala medier. Företag vill synliggöra sig men det saknas både tid och kunskap. Och vi kan hjälpa dem.

Under sitt första år som företagare har systrarna, 26 och 28 år, tagit in ytterligare förstärkning och de har omvandlat företaget från enskild firma till aktiebolag. De har också blivit invalda i styrelsen för Svenska pr-företagen.De menar att den digitala utvecklingen håller på att förändra kommunikation- och marknadsföringsbranschen:
– Att kunna använda digitalisering för att generera affärsnytta är avgörande för företag i dag. Företag vill synliggöra sig där målgruppen finns, på internet. Vår uppgift är att frigöra tid åt våra kunder, tid som de kan lägga på det som de brinner för, säger Johanna Engström.

Här är deras fem bästa tips till nystartade företag:

1.     Våga

– Att starta eget är för många både modigt och skrämmande, men även utvecklande. Vi såg en lucka där vi behövdes. Längs vägen har vi lärt oss att ta vara på varje möjlighet som ges. Att säga ja till allt, oavsett om det känns läskigt eller svårt. För oss har det bland annat inneburit att hålla en presentation för en koncern som omsätter cirka 80 miljoner, som numera är en av våra största kunder.

Läs mer: 4 starta eget-rädslor – så tacklar du dem!2.     Nätverka/bygg upp samarbeten

– Aktivitet i sociala medier och nätverkande skapar affärer. På det sättet har vi byggt upp en kundbas och tighta samarbeten. I början valde vi att lägga mycket tid på att besöka nätverk, mässor och att ha möten. Hög service och en personlig kontakt är viktig för oss. Ett tips är att skapa genuina samarbeten med andra företag som har samma grundvärderingar. Våra samarbeten med webbyrån The Generation och marknadsplattformen Ungapped har varit och är väldigt viktiga för oss.

3.     Ha en mentor

– Har du turen att få en mentor så ta den, oavsett om det är i din bransch eller en helt annan. Det ger ett stöd och en trygghet som är ovärderlig som nystartad. Det är viktigt att inse att man inte behöver kunna allting själv, det finns hjälp att få och människor som är villiga att hjälpa. Vi är stolta över att ha två mycket kompetenta mentorer som stöd.

4.     Synliggör ditt företag i digitala kanaler

– Hur ofta ska ni synas? Vad ska ni synas med? Hur når ni nya kunder? I vilka kanaler ska ni synas? Vi arbetar fram en genom­tänkt strategi för att se hur vi kan skapa mer affärsnytta genom sociala medier. Vi jobbar aktivt med sociala medier, nyhetsbrev och webben – åt oss själva samt våra kunder. Det finns stora möjligheter att nå ut till såväl befintliga som potentiella kunder, samarbetspartners och medarbetare via dina egna kanaler. Som nystartad är det extra viktigt att du synliggör ditt företag.

Läs mer: 6 tips: Så blir du viral på Facebook5.     Hårt jobb lönar sig

– Att starta eget kräver mycket jobb. Var beredd på att lägga fler timmar än en vanlig arbetsvecka, såväl under veckodagar som helger. Om det är något du brinner för kommer det att gå enklare. När vi ser tillbaka på vårt första år som egenföretagare är vi nöjda över varje helg som vi prioriterat bort annat för att slita hårt. Det lönar sig. Det är dock lätt att gå vilse i det hårda arbetet. Nu efter ett år har vi insett att vi behöver återhämtning för att kunna jobba effektivt och hålla den höga nivå som vi vill att Vass Kommunikation ska stå för.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.