Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Ta fajten mot e-handeln

2 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Skydda butikskunder i din butik

Foto: Skydda butikskunder i din butik

I dag kan kunden lätt googla fram information om tjänster och produkter, snabbt hitta lägsta pris och handla med bara några på en e-handel klick. Men kan du behålla de analoga affärerna då? Ja! Så här gör du.

Webben har helt skrivit om sättet vi gör inköp på. I dag är vi som konsumenter mer pålästa än någonsin. Undersökningar visar att vi har avverkat nästan två tredjedelar av vår köpprocess redan innan vi går in i en butik, eller tar ett säljmöte med en leverantör. Vi googlar först fram information om olika alternativ – och hittar det billigaste priset.

För att lyckas i det nya säljlandskapet måste du göra ett viktigt vägval. Det slår Bengt Gejrot fast. Han är försäljningsexpert med över 30 års erfarenhet och författare till boken Nya affärer: värdebaserad försäljning 4.0.

Väljer du att sälja på pris måste du göra det så lätt som möjligt för kunden att köpa just av dig, menar han.

– Ta bort alla hinder, kunderna kommer inte att vilja vänta eller fylla i massor av info. Dessutom måste du komma högt i sökresultatet på Google. Och du måste dygnet runt hålla koll på att du ligger rätt i pris. Kunderna kommer inte acceptera att du tar en spänn mer än någon annan.

Sälja på pris eller värde


Att konkurrera med pris är alltså svårt och ofta inte en så lönsam strategi. Men det finns ett alternativ, enligt Bengt: Att sälja på värde, till exempel status, trygghet eller ökad lönsamhet för din kund. För att lyckas gäller det att fokusera på just nyttan för kunden.

– Ditt mål måste vara att göra kunden framgångsrik – inte dig själv. Dessutom måste du i varje kundmöte dela med dig av kunskap, insikt och ge av din erfarenhet.

Du behöver nämligen bygga förtroende för dig och dina produkter eller tjänster. Det ger dig bättre kundrelationer och ökar din försäljning. För att lyckas behöver du tala till både förnuft och känslor. Du måste både visa kompetens och förmedla värme och pålitlighet. Undvik också att fastna i floskelträsket genom att se till att alla dina säljargument besvarar frågan: ”Vad har din kund för glädje av detta?”. Fråga gärna dina kunder vad de upplever för värde med dina produkter eller tjänster och på vilka sätt du särskiljer dig från dina konkurrenter.

– Ett fel som 90 procent av alla företagare gör är att fokusera för mycket på sig själva och sin produkt. De berättar hur fantastisk den är, men är det intressant för kunden?

Du behöver alltså inte kasta in handduken och ge upp kampen mot webben, enligt Bengt. Det finns sådant den inte kan erbjuda. Förutom möjligheten att se exakt hur en produkt ser ut och fungerar, till exempel vilken färg en tröja har och hur kvaliteten känns, kan det vara just att få prata med någon inför köpet.

– Det är lätt att drunkna i informationsöverflödet. Det kan också vara så att kostnaden att göra fel och vikten att göra rätt är så stor att man vill ha en second opinion. Kunden vill ställa de specifika frågorna för just sin situation, för de upplever att de har ett unikt problem.

Utomlands har bokade säljmöten i butik ökat – och hjälpt affärerna. Att kunderna i varuhuset Marks & Spencer kan boka experthjälp vid behå-köp har fått försäljningen att dra iväg.

– Det kunden inte kände till, eller kan hitta själv eller googla fram, det är vad de vill höra av säljarna. Det handlar både om att hjälpa kunden idag, men också att ge en guidning framåt. Tipsa om hur de kan tänka inför kommande köp och berätta om trender. Du måste ha extremt bra service, inte säljare som säger: ”Det där kan du googla”, utan de måste vara experter.

Skräddarsydda paket


En förlängning av detta är att erbjuda sådant kunden inte kan fixa på egen hand, som skräddarsydda paket.

– Skapa en unik lösning för kunden, anpassad till just dennes behov, som bara de kan använda och som de bara kan köpa av dig. Då förhindrar du problemet att de diskuterar sitt köp med dig men sedan går ut på nätet och googlar fram det billigaste priset och köper av någon annan.

På samma sätt måste du anpassa dina säljargument till varje kund. Inför kundmöten gäller det att läsa på om företaget och kanske kolla upp den du ska möta på Linkedin. Men även i butik kan du försöka luska ut vad just kunden du möter är ute efter. Lyssna aktivt och se till att skapa en dialog. Genom att ställa rätt frågor kan du analysera kundens situation och beslutsprocess, styra samtalet och visa din expertis utan att kunden slutar lyssna för att du bara pratar på.

– Försök förstå deras tankemönster. Vad tycker de är viktigt och intressant? Vad fokuserar de på just nu? Hur kan du hjälpa dem? Det är nyckeln.

Har du planerat att öppna en butik och sälja standardprodukter behöver du däremot troligtvis tänka om. Där kan du inte konkurrera med webbshoppingen i framtiden, enligt Bengt. Satsa i stället på upplevelseshopping som ljudprodukter, parfymer, kläder. Du behöver nämligen erbjuda något utöver det vanliga om du vill locka kunder från webben.

– Du måste erbjuda något mer – du kan inte bara hänga upp dina produkter på en galge och tro att kunden ska bli impad. Butikerna i stan lever på upplevelser, till exempel en kafédel. Du måste också ha unika märken som ingen annan vill eller kan sälja, samt kunskap och insikt som gör att kunderna vill träffa dig eller besöka din affär. Små butiker måste verkligen identifiera sin målgrupp, kundgrupp och erbjudande, och ge bra service. Annars har jag väldigt svårt att tro att de kan överleva.

4 sätt att konkurrera med e-handel

1.Fokusera på nyttan och värdet för kunden. Hjälp kunden bli framgångsrik.

2. Dela kunskap som kunden inte kan googla fram själv, och din experterfarenhet.

3. Bjud på något utöver det vanliga: unika märken, en upplevelse, exceptionell service.

4. Skapa unika skräddarsydda produktpaket för just din kund med någon yngre, hemma eller i personalen, för att få hjälp att tänka nytt.

Av: Ebba Arnborg


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.