Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Skaffa riskkapital – fällor och möjligheter

8 maj, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Finansiering från riskkapitalbolag. Foto: Getty Images

Att skaffa riskkapital är inte så enkelt som i TV-serien Draknästet, men kan vara en bra möjlighet att få in kapital. Det finns dock flera saker att tänka på när du ska locka investerare.

Många har sett de olika versionerna av TV-programmet Draknästet, där en entusiastisk företagare försöker sälja in sin idé till ett gäng luttrade affärsänglar. I verkligheten går det inte lika snabbt och enkelt, men det handlar fortfarande om att sälja in din affärsidé.

Läs också: Så fixar du finansieringen självDu ska dock inte bara sälja din idé utan minst lika mycket dig själv – investerarna måste ju kunna lita på att du kommer att få deras pengar att växa. Att ta in riskkapital och investerare är en process, och det finns flera saker att tänka på. Här är de vanligaste frågorna och svaren:

1. När är riskkapital den bästa lösningen?
Den sekund du tar in investerare så bestämmer du dig indirekt för att någon gång i framtiden sälja eller börsnotera företaget. Investerarna vill ju få tillbaka sina pengar och göra en så kallad ”exit” – alltså sälja sin andel och investera i något annat.

Fördelen med att ta in kapital är såklart att du kan växa snabbare. För att ge två extrema exempel: Ingvar Kamprad har aldrig tagit in kapital och äger fortfarande sitt Ikea, medan företag som Facebook har tagit in kapital gång på gång. Många av grundarna äger därför numera bara några få procent av företaget – men det är värdefulla procent.

Läs också: 10 stöd till ditt företagSkillnaden på de två företagen, och här har allt kapital hjälpt till, är att Facebook har kunnat växa mycket snabbare. Om du bestämt dig för att ta in riskkapital är en bra tumregel att hålla ut och ta in det så sent som möjligt. Väx så mycket du kan på egen hand – det ger dig ett bättre förhandlingsläge när det väl är dags att ta in pengar.

2. Vem ska jag ta in som delägare?
Att få nya delägare är som vilket kompanjonskap som helst – du kommer att få nya partner att driva företaget med. Många gör misstaget att bara tänka på pengarna de ska få in, men kompetensen och kontaktnätet som kommer med dina investerare är minst lika viktigt. Dessutom ska ni i flera år framöver fungera ihop som personer.

3. Var hittar jag investerare?
Potentiella investerare kan finnas överallt, inte minst i ditt eget kontaktnät. Men det finns också många andra forum där du kan hitta investerare. Ett sådant är nätverket Connect. Där kan du få hjälp att paketera och kommersialisera din idé och sedan få kontakt med rätt investerare.

Läs också: Här finns statliga lånÖver 47 procent av de bolag som Connect i Sverige har sammanfört med investerare får in kapital inom sex månader – de vanligaste investeringarna ligger på 500 000–700 000 kronor. Almi har också program för att föra ihop företagare med investerare och på Svenska Riskkapitalföreningens webbplats (svca.se) hittar du mer information. Även inkubatorer kan vara ett sätt att komma i kontakt med investerare, se rutan på nästa uppslag.

4. Hur får jag dem att säga ja?
Investerarna köper in sig i ditt företag, men minst lika mycket i dig som person. Så det gäller att övertyga dem om att du är rätt person att förvalta deras pengar. Det innefattar bland annat att:
  • Du måste kunna visa att du är bra på att sälja.
  • De ska tro på att du vill att företaget ska lyckas – och inte bara vill bli rik.
  • De ska känna att du är en ledare som kan ta hand om anställda och samarbeta med dina nya delägare.
5. Hur ska jag förhandla?
För det första är det bra om du har en erfaren investerare på din sida som kan hjälpa dig med värderingen av företaget och förhandlingen. De som sitter på andra sidan bordet har gjort det här många gånger och är erfarna förhandlare.

För det andra – när du väl tar in pengar, gör det ordentligt. Många vill ta in en mindre summa pengar för att bygga företaget större och sedan ta in mer pengar ”billigare”. Men det tar tid och energi varje gång du ska ta in kapital och om du tar in mycket pengar på en gång så kan du i stället fokusera på att göra ditt företag framgångsrikt. Det kommer att göra både dig och dina investerare glada.

Läs också: Så funkar crowdfundingFör det tredje – övervärdera inte dig själv och ditt företag. Många har svårt för tanken att ge upp en stor del av sitt företag, men det är ofta fel. Facebookgrundarna äger bara några procent av Facebook i dag, men de procenten är troligen mycket mer värda än vad hela bolaget skulle ha varit om man inte tagit in kapital.

Hur du beter dig under förhandlingen kommer att vara avgörande för många investerare. När ni diskuterar hur många procent av företaget de ska få är det ofta ett sätt att testa dig. Så i stället för att surt stå fast vid att du bara vill ge bort 10 procent, möt investerarna i deras förslag – men kräv något annat i gengäld. Till exempel att du ska få tillgång till deras säljstyrka eller ett kontor som de förfogar över. Då visar du att du tänker steget längre.

Liten ordlista
  • Riskkapital = pengar som riskeras genom att investeras i till exempel ett företag.
  • Riskkapitalist = en person som investerar riskkapital i olika företag eller investeringar.
  • Riskkapitalbolag lever just på att investera pengar i andra bolag.
  • Affärsänglar = En form av riskkapitalister. Ofta privatpersoner som investerar i mindreföretag.
Läs mer om hur rätt nätverk leder dig till investerarna!Webb Allmi

 


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.