Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nominering till Årets tidskrift – digitala medier (2014)

8 september, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Vi har nominerat driva-eget.se till Årets tidskrift – digitala medier (2014). Här har vi även lagt ut nomineringen digitalt för att det ska bli lättare för juryn att klicka på länkar och surfa runt.

2014 år har varit historiskt för Driva Eget då vi gjort en stor investering i en helt ny sajt och också en nedskalad version för mobil. Vår tidigare sajt har vi drivit framgångsrikt i flera år (vi var en av tre i finalen till detta pris redan 2010), men vi har nu byggt om den från grunden i Wordpress. På ett halvår ser vi därför dessa förändringar:
  • Ökat besöksantalet till i snitt nästan 90 000 per månad (tidigare 75 000).
  • Ökat besökslängden, det vill säga surftiden hos besökarna.
  • Fått ett enklare, renare och mer modernt utseende.
  • Utvecklat annonsaffären, som dock varit stark redan från start (Under 2014 har de totala annonsintäkterna för nätet passerat de totala printintäkterna).

Här går vi igenom vad som har skett på sajten under det senaste året:

Ny layout
Layouten har moderniserats totalt och gjorts om efter nya rön om hur besökarna surfar. Den har lyft fram alla våra guider, artiklar, nyheter och annat ni kan läsa om här nedan. Vi har även gjort om utseendet på vårt nyhetsbrev.

Mer relaterat innehåll
Det nya utseendet lyfter på ett mycket bättre sätt fram relaterade artiklar, guider, webb-tv-klipp, blogginlägg och annat, så att sajten känns mer levande. Detta uppmanar också läsaren att hela tiden klicka sig vidare till ny information som finns på underavdelningar i de 11 olika ämnen som visas i menyn. Sajten förändras många gånger varje dag.

Nya interaktiva kalkyler
De i särklass mest populära verktygen på sajten är våra kalkyler, där man med några knapptryck kan räkna ut moms, hur mycket man ska fakturera för att få en viss lön och vilken utdelning man kan ta ut. I år har vi tagit fram flera nya:
– En startbudget.
– En interaktiv guide för vad man ska ta betalt.
– En kalkyl för vad ett inköp kostar om man köper det privat eller om man tar det på firman.

Roliga och nyttiga tester
Ett sätt att skapa interaktivitet och även öka besökslängden på sajten är våra tester, där vi under året tagit fram nya sådana. Ett exempel är detta test som visar vilken färg du är (gör gärna testet!). Ett annat är detta där du kan se om du passar som entreprenör.

Bloggar som skapar debatt
Vi har en rad bloggare, som mer är som krönikörer, på driva-eget.se/bloggar. De mest aktiva är Anders Andersson, Camilla Björkman och Janne Näsström som gärna går till attack mot politikernas utspel. Vissa bloggar har nischar in sig på smala ämnen för att vi ska hitta nya läsargrupper, som sedan också blir prenumeranter.

Kampanjjournalistik
I viktiga ämnen bedriver vi kampanjjournalistik genom att kombinera tidning, sajt och Facebook. Ett exempel är vår framgångsrika kampanj mot fakturaskojarna (blufföretag som lurar småföretagare). Strategin är att ha ett ständigt flöde av material mellan tidningen, undersajten och facebookgruppen Stoppa Fakturaskojarna. Att på det här sättet slåss för ett ämne har skapar ett ökat engagemang, ger PR för tidskriften och fler prenumeranter.

Mer läsarkommunikation
För att öka interaktiviteten med besökarna har vi läsarkommentarer, diskussionsforum och även ”polls” där vi lägger ut frågor som besökarna får svara på.

Kalenderpåminnelse
För att hjälpa våra besökar att hålla reda på viktiga datum för småföretagare kan de nu abonnera på påminnelsemejl. Dagen före datum för exempelvis momsredovisning kommer då ett påminnelsemejl.

FöretagspresentationerVår tjänst där besökarna kan presentera sitt företag och lägga in länk till sin hemsida har blivit mycket populär. Genom att företagen får en länk från driva-eget.se, som har hög pageranking, ökar företagen sina chanser att komma högt upp i Google. Genom att ha den öppen endast för prenumeranten vill vi ge mervärde till prenumeranterna och få fler prenumeranter.

Webbkurser
Vi har under året börjat skapa nya sajtintäkter genom webbkurser. Webbkurserna har också lett fram till nya idéer om hur vi kan hålla kurser och ta betalt på nätet.

Webb-tv
Att blanda text och bild med rörlig bild är för oss självklart och ger oss partnerintäkter. Vi har dels gjort egna webb-tv-serier och klipp, dels gjort dem tillsammans med partners. Trots ett proffsigt produktionsbolag i form av företaget Mindpool gör vi en bra vinst på dessa i form av sponsorintäkter.

Nytt i mobilen
Den som skriver in www.driva-eget.se i mobilen får automatiskt får nya mobilanpassade sajt. För Iphone och Android har vi också två appar – Kalkyl och Mobila kontoret. Mobila kontoret har lanserats under det senaste året och innehåller tre unika tjänster som underlättar för våra småföretagare och som utnyttjar de möjligheter som finns i en smartphone:
• Körjournal. Beräknar körsträckan med hjälp av telefonens GPS och producerar smidigt körjournaler som lätt skickas vidare.
• Tidrapport. Beräknar en rapport som skickas vidare till exempelvis en kund.
• Kvittohantering. Ett kvitto plåtas av, noteringar kan göras och ocvkså där slutar det med en rapport.

Annons- och partnerintäkter
Största delen av sajtintäkterna kommer från bannerförsäljning och partnerförsäljning för exempelvis webb-tv-serier och självständiga advertorialavdelningar där exempelvis Telia och Swedbank producerar annonsmarkerade texter. För oss är den journalistiska integriteten oerhört viktig och vi gör inga annonssamarbeten där den kan sättas i fråga. Medan printerannonseringen ligger oförändrad under senare år har nätannonseringen ökat och årsintäkterna är nu högre på nätet än i print.

Samkörning med tidskriften
Ungefär hälften av besökarna på driva-eget.se är ännu inte prenumeranter på Driva Eget. Vår strategi är att med hjälp av olika kampanjer få dem som prenumeranter. Vi lägger inte ut hela artiklar, men däremot korta aptitretare som ska få fler att köpa tidningen (vi har också mycket en egen webbrapportering på sajten). För våra tidsskriftsläsare driver vi trafik åt andra hållet – till sajten. Varje nummer är full av hänvisningar till sajten där man kan få hjälp med sådant som en tidskrift inte klarar, exempelvis beräkningar med våra kalkyler.

Stockholm den 4 september 2014 Camilla Björkman (chefredaktör) och Anders Andersson (grundare) camilla@driva-eget.se och anders@driva-eget.se

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.