När man förr i tiden var riktigt upprörd och ville uttrycka en ilska över någons oförmåga att komma fram till något som ens liknade vettiga beslut, användes flitigt skällsbenämningen Polsk Riksdag.
Samtidigt var det populärt att skrika Skyddad Verkstad varje gång någon upplevdes fatta vettlösa beslut grundade inifrån något slags bubbla som helt skyddade beslutsfattarna från verkligheten.
Idag pratar alltfler medarbetare öppet om varje styrelsemöte som en modern Polsk Riksdag, och vad ännu värre är, om sin egen företagsledning som den Skyddade Verkstaden.
Jag åt lunch med en nära vän häromdagen och han visste inte om han skulle skratta eller gråta när han berättade hur den "Skyddade Verkstaden" i Stockholm, efter ett ansenligt antal snordyra strategimöten på flotta herrgårdar i Sörmland arbetat fram ett fantastisk ny linje för banken han arbetar på.
Nu skulle kunden stå i centrum
De lokala företagssäljarna var nyckelpersoner som skulle tränas i relationsförsäljning
Mervärden för varje kund skulle tas fram och individanpassas
Företagssäljarna ska göra bra behovsanalyser och agera rådgivare, men behålla kundkontakten
När jag sa att det låter ju både sunt och riktigt, så svarade han, så där lite lagom roat, att han kunde lägga karbonpapper på den nya strategin och den strategin som banken hade redan 1987!
Det var med hjälp av den strategin som vi en gång;
byggde bankens starka förtroende på marknaden
tog företagskunder från våra konkurrenter
fick de vassaste och mest respekterade relationsbyggarna som medarbetare.
Vi som jobbar för banken lokalt ute i landet har alltid vetat vilken strategi som ger framgång både i tillit och i pengar.
Vårt problem är den Skyddade Verkstaden i Stockholm som ägnat de senaste 23 åren åt att centralisera, effektivisera,demoralisera och allt annat som går att "-isera" utan att på allvar sätta sig in i och förstå vad som egentligen skapat bankens framgångar.
Med facit i hand har de gjort precis vad de kunnat för att verkligen köra bankens relationer och förtroende i botten utan någon som helst självkritik, ödmjukhet eller lyhördhet på den kunskap och erfarenhet som hela tiden funnits inom den egna organisationen.
När jag lämnat min vän efter lunchen funderade jag på hur oerhört stark den upplevda sanningen är och hur fatalt ödesdigert det kan vara för ett företag att ignorera medarbetarnas och kundernas version av den.
Varje dag läser, eller hör vi om skandaler som personer i höga befattningar ställt till med
lyxrenoveringar av smygköpta våningar i bästa läge
idiothöga arvoden i välgörenhetsorganisationer
bonussystem till några få i toppen av bolag som nyligen sagt upp massor av personal
politiker som inte kan skilja på egna och skattebetalarnas pengar
mmm
Jag skulle redan ha kunnat presentera en topp 100 lista över 2010 års värsta skandaler utan problem och då är ändå mer än halva året kvar!
ALLA fattar att det är fel
ALLA förfasas och blir förbannade
INGEN fattar hur de ansvariga undgår att begripa att de gjort bort sig
Hur kommer det sig att det är så?
Kanske är det så att:
man är för dålig på att göra konsekvensanalyser av sanningens olika upplevda versioner?
man har väldigt bråttom till sin egen ekonomiska exit?
man är så hårt pressad av kvartalskapitalismen att man inte tänker klart?
etik och moral är utrotat på en viss nivå eftersom det är mer lönsamt att strunta i omvärlden?
man inte vet var gränsen går, när är nog?
Ponera att du är VD och kan tjäna 10 miljoner på att pressa ut maximalt vad som är möjligt ur verksamheten eller kan tjäna 5 miljoner och ha en verksamhet med god balans mellan arbete och fritid.Vilket väljer du?Mitt tips:Den nya generationen medarbetare inte använder etiken som ett verktyg för att vinna billiga poäng, de menar allvar med jämställdhet, rättvisa och sunda värderingar.Det är bara för de skyddade verkstäderna i näringslivet att anpassa sig eller placera huvudet i giljotinen!
Bedrägeriexperten: “Här är bästa sätten att skydda ditt företag 2025”
Bedrägerierna mot företag ökar – och blir alltmer sofistikerade. Amalia Krantz är bedrägeriexpert på Nordea och tidigare elitidrottare med en kompromisslös vinnarskalle, och hon vet hur du skyddar ditt företag. Här är hennes fyra bästa tips (bland annat hur du undviker smishing)!
Det började som en helt vanlig arbetsdag på ett företag. Ekonomichefen fick ett mejl från vd:n, och det var brådskande. En viktig affär med en utländsk leverantör behövde slutföras med omedelbar betalning. Mejlet var formellt, men tonen kändes igen, och vd:n hänvisade till en tidigare konversation de haft. Ekonomichefen följde därför instruktionerna och godkände transaktionen.
Men allt var en bluff. Företagets vd hade aldrig skickat mejlet.
I själva verket var det bedragare som hade hackat sig in i företagets mejlsystem och använt sig av vd:ns namn. När misstanken väl väcktes var det för sent – ett stort belopp hade redan försvunnit till ett okänt konto utomlands.
– Det här är ett vanligt exempel på hur ett bedrägeri kan se ut i dag. Metoderna har blivit mer sofistikerade och personliga , både mot företag, föreningar och privatpersoner, berättar Amalia Krantz, bedrägeriexpert på Nordea.
Det är en tidig måndagsförmiddag, och vi befinner oss på Amalias hemmaplan, Nordeas huvudkontor i Stockholm. Men hon är bara här för att mellanlanda. I morgon åker Amalia vidare för att fortsätta möta företag, privatpersoner samt kommuner och regioner inom offentlig sektor för att stärka medvetenheten kring bedrägerier och hur man kan skydda sig mot dem.
– Man kan säga att jag åker runt i Sverige och sprider dålig stämning, säger hon och ler. Men det är ett stort och växande samhällsproblem – att motverka det genom att öka medvetenheten är min absolut största drivkraft.
Tips! Här kan du gå ett kostnadsfritt webinarie där Amalia Krantz, Nordeas bedrägeriexpert, berättar hur du som företagare och privatperson kan tänka och göra för att överlista bedragarna.
Vi har nog alla sett de osannolika, ibland rent komiska mejlen om att man ärvt en förmögenhet från en okänd släkting på andra sidan jordklotet. Men att tro att alla bedrägerier ser ut så – det är att göra sig själv en otjänst, menar Amalia.
Genom AI och så kallade ”deepfakes” kan bedragarna numera använda röster, bilder eller utge sig för att vara såväl din kollega som välkända företag.
Karl Nordlund
– Vid vd-bedrägerier kan vi se hur man blir inkastad i en konversation, ser namn man känner igen och kan scrolla bakåt i konversationshistoriken. För ett tag sedan blev till och med en person på ekonomiavdelningen på ett multinationellt företag kallad till ett videomöte för att diskutera en stor transaktion. Han kände igen alla sina kolleger på skärmen, men det var bara han som var mänsklig – de andra hade fått sin röst och sitt ansikte kapade.
Men det sistnämnda hör ännu till ovanligheten. Vanligast bland privatpersoner och mindre företag är ”smishing”, då bedragarna skickar samma sms till en mängd människor, som ser ut att komma från ett företag, en bank eller polisen och påstå att någonting skett.
Det kan exempelvis se ut att komma från ett känt låneinstitut som påstår att ett lån har beviljats eller från ett telekombolag som meddelar ”Hej, vi bekräftar köp av ny telefon, finns redo att hämta i eftermiddag. Vid frågor, ring oss här!”
– Eftersom man inte beställt någon telefon ringer man numret till telekombolaget, tror man, men hamnar i själva verket hos bedragaren. När man säger att man inte beställt telefonen erbjuder sig bedragaren att makulera det, men eftersom ”beställningen” är gjord med BankID säger den att den kan koppla vidare till din banks säkerhetsavdelning. I själva verket är det då bedragarna som kopplar mellan sig. Nu säger ”säkerhetsavdelningen” att dina konton är utsatta och att du behöver föra över dina pengar till ett säkerhetskonto, du behöver bara logga in med BankID. Plötsligt har de dig och dina pengar på kroken.
Hur misstänksam ska man vara?
Amalia korsar armarna över sin laptop och berättar att de är runt 3 400 personer på Nordea arbetar för att stoppa ekobrott.
– Vi jobbar väldigt offensivt för att skydda våra kunder från detta. Vi har exempelvis infört att du som företagskund måste scanna in ditt pass eller nationella id om du behöver ett nytt BankID och vi har satt en lägre beloppsgräns för när våra kunder måste ringa banken för att få genomföra transaktionen. Bankerna förbättrar sina system, men du som privatperson eller företagare kan också ta hjälp av tekniken och se till att du inte har snabb åtkomst till mer än du behöver som en extra försäkring.
Detta är ett samhällsproblem vi endast kan möta om vi alla krokar arm.
Amalia Krantz
Vad kan man själv tänka på för att inte råka ut för ett bedrägeri?
- Ta hjälp av tekniken. Se till att du inte har snabb och direkt tillgång till mer pengar än du behöver. Om du inte gör återkommande utlandsbetalningar, stäng den möjligheten i nätbanken tills du åker utomlands.
- Använd tekniken säkert. Logga exempelvis inte in på BankID på uppmaning av någon annan och läs alltid igenom texten du får se innan du signerar och lägg den där extra sekunden på att faktiskt kontrollera vilket namn du swishar till.
- Som företagare, var alltid två vid signering. Det är i de små obevakade ögonblicken som många råkar illa ut.
Slutligen, understryker Amalia, är det viktigt att vara sunt misstänksam. Att ta det berömda andetaget och tänka: Är det verkligen rimligt? Ska det gå till så här?
– I den digitala världen har vi tappat en dimension: Vem har vi egentligen på andra sidan? Låt dig inte bara följa med, utan gå bakvägen – ta reda på numret till avsändaren som påstås stå bakom meddelandet, i stället för att direkt klicka på numret eller länken i sms:et.
Amalia talar lika vant som engagerat.
– Det känns fel att säga att det är ett spännande jobb, för att det är så mörkt och hemskt, men jag hittar inget bättre ord. Det är ett ämne som angår oss alla, mer än någonsin.
Den mänskliga faktorn ofta gund till bedrägerierna
En ny studie från Nordea visar att 4 av 10 småbolag (43%) säger sig ha blivit utsatta för bedrägerier. Tre fjärdedelar av företagarna säger sig dock inte vara speciellt oroliga och en stor andel (63 procent) anser sig ha hög kunskap om hur man skyddar sig mot bedrägerier.
- Men studien visar också att oron har ökat i de företag som utsatts för bedrägeri. Kanske för att de ser hur sofistikerat det kan vara, säger Amalia och poängterar:
– Man kan ha jättebra säkerhetssystem och investera otroligt mycket i detta som företag, men många bedrägerier sker genom auktoriserade betalningar där någon överför pengar till bedragarna. Det har alltså inte varit något fel i systemet, utan i stället är det den mänskliga faktorn som bedragarna använder sig av. Så lika mycket som vi investerar i tekniska försvar, måste vi investera i medarbetarna, för vi är alla människor i grunden.
Karl Nordlund
Företag behöver ha ämnet ”top of mind”, menar Amalia, och inte bara något som snabbt avhandlas på en konferens en gång om året.
– Man behöver återkommande göra tester, se över beredskapsplanen och uppdatera rutinerna.
På Nordeas hemsida finns det mycket information om hur du som företagskund ska tänka och vart du ska vända sig. Men framför allt handlar det om att inte missa varningslamporna.
– Människor kommer ofta och ber mig avgöra om ett sms de fått är en bluff eller inte, men det är jättesvårt för mig att veta. Man måste se till kontexten och framför allt reagera om något känns oväntat, lite ovanligt och brådskande. Om du exempelvis plötsligt får ett mejl som ser ut att vara från ett företag eller en kollega, men med meddelandet att du ska betala in till ett nytt kontonummer – kolla upp det först!
Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om företagets säkerhet? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.
När Amalia själv nyligen skulle resa ville resebolaget att hon skulle lägga upp sitt pass via en länk. Hon blev genast misstänksam.
– Då ringde jag företaget och rutinerna visade sig stämma. Men man tjänar alltid på att ta omvägen, vara lite krånglig och dubbelkolla, säger Amalia och plockar upp laptopen.
Det går mot lunch och Amalia ska vidare till nästa möte, men innan vi skiljs åt kastar hon en blick mot receptionen och säger:
– Det händer då och då att kunder ringer hit och berättar stolt hur de inte gick på ett bedrägeriförsök genom att dubbelkolla avsändaren. När jag får höra det blir jag så varm i hjärtat, för det är precis varför jag gör det här.
Om Amalia Krantz Ålder: 36 år. Yrke: Bedrägeriexpert på Nordea. Familj: Katt, föräldrar, bröder och brorsbarn. Bor: Västra Stockholm. Lektyr på nattduksbordet: Nexus: en kort historik över informationsnätverk från stenåldern till AI av Yuval Noah Harari. Guilty pleasure: Att plöja true crime-dokumentärer som jag har sett en miljon gånger samtidigt som jag spelar ett mobilspel. Dold talang: Stå på händer. Bakgrund: B la elitkarriär i basket
Om Nordea Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.
Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!
Ibland stöter vi på böcker som förändrar hela vårt sätt att tänka. Tim Ferriss bok 4 timmars arbetsvecka är just en sådan bok. Jag har läst den tre gånger, och varje gång slås jag av insikten att livet är en konstruktion.
Vi har lärt oss att jobba 8-17. Vi har lärt oss att ha semester i fem veckor. Vi har lärt oss att söndagarna ska vara vilodag. Men måste det vara så? Såklart inte.
Tänk om standarden var att vi skulle jobba fyra timmar i veckan,...
Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.
Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.