Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Tjänstebil eller privatbil – vi hjälper dig välja rätt

Yasemin Bayramoglu 12 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Tjänstebil

Foto: Äga privat, leasa eller köpa tjänstebil på firman? Det finns inga enkla svar när det kommer till bilar. FOTO GETTY IMAGES

Funderar du på tjänstebil? Äga privat, leasa eller köpa på firman? Det finns inga enkla svar när det kommer till bilar. För att komma dit måste du börja med att ställa några frågor till dig själv.

Hur stora behov har du egentligen av en bil? Hur mycket kör du privat? Och hur mycket i tjänsten? Hur ser din ekonomi ut – privat respektive i företaget?

Börja med att bena ut de frågorna så har du kommit en bra bit på vägen. Om du kommer fram till att du faktiskt inte kör särskilt många mil i tjänsten är det sannolikt smartare att äga bilen privat och ta ut milersättning för de resor som du gör i jobbet. Men för den som kör mycket i tjänsten är det en annan femma. Då är det bättre med tjänstebil.

Ps. Du har väl inte missat Business Hacks – årets kanske viktigaste evenemang för oss företagare. Läs mer här.Den tuffa biten med att köra privat med en tjänstebil är förstås förmånsbeskattningen. Kan du visa att du bara kör bilen privat i ”ringa omfattning” kan du slippa förmånsbeskattningen helt. Med ringa omfattning menar Skatteverket högst tio körtillfällen om sammanlagt max 100 mil under ett år. Om du kör mer än så blir det alltså fråga om förmånsbeskattning
i stället.
– Som jag ser det lönar det sig nästan alltid med tjänstebil – om man har en någorlunda ny bil. Det finns ingen anledning att betala så hög förmånsskatt för en bil som kanske är tio år gammal, säger Tobias Persson på redovisningsbyrån Miredo i Stockholm.

Hur högt förmånsvärdet blir hänger ihop med bilens värde. Ju dyrare bil desto högre förmån. Här räknas även extra tillval in. Ju fler tillval, desto högre förmånsvärde – och så kan det bli även om du köpt bilen till kampanjpris och fått extrautrustning ”på köpet”. (Skatteverket har en kalkyl på sin hemsida för bilförmånsberäkning.)

Det gäller bara att inte välja en allt för exklusiv bil. Har du en dyr bil men kör förhållandevis få mil privat blir det dyrt per mil räknat. Särskilt med tanke på att företaget alltid ska betala egenavgifter på förmånsvärdet.
– Gränsen går vid 7,5 prisbasbelopp – cirka 330 000 kronor – upp till den gränsen är förmånsvärdet helt okej, efter det stegras det rejält, säger Tobias.

Den som har aktiebolag har möjlighet att göra en löneväxling, eller nettolöneavdrag, som det också kallas. Det innebär i praktiken att du byter lön mot förmån.
– Höj bruttolönen med motsvarande förmånsvärdet för tjänstebilen, sedan betalar du arbetsgivaravgifter och källskatt som vanligt. På kontrolluppgiften visar du att du har en tjänstebil men att förmånsvärdet är noll. Skillnaden blir att du höjer löneuttaget och kan alltså sedan ta en högre aktieutdelning till bara 20 procent skatt, säger Tobias.

De positiva effekterna i det fallet spiller över även på den den sjukpenninggrundande inkomsten som höjs, vilken i sin tur ligger till grund för pensionen.

Är tjänstebil bästa valet

Har du kommit fram till att tjänstebil är bästa valet? Då kommer nästa fråga: köpa eller leasa? Och här kan man snabbt konstatera att leasingen växer i popularitet – både bland privatpersoner och företagare. För många är det lockande att veta hur mycket bilen kommer att kosta per månad.

Reparationer får du betala själv oavsett om du leasar eller köper, men du om du leasar betalar du med oskattade pengar i stället för skattade.
– Poängen med att köpa bilen på firman är att du slipper finansieringskostnaden när du leasar, men den vinsten äts samtidigt upp av att du inte får någon rätt till momsavdrag som du får göra om du leasar. Dessutom blir det en kostnad som påverkar bolagets kassaflöde. Det finns alltid en risk med att binda upp kapital, säger Tobias.

Men det finns såklart en del att fundera över även när det gäller leasing. Leasing-
kontrakt löper i regel på 24 eller 36 månader och det kan vara dyrt att krångla sig ur i förtid. Det gäller alltså att du är någorlunda säker på att företaget kommer att ha råd med bilen över tid. Eller att du tar upp den frågan när du skriver kontrakt, så att det går att lösa om det skulle behövas.

Det finns två typer av leasingavtal: operationell leasing och finansiell leasing. Operationell leasing liknar mer en traditionell hyra. Du anger från början ungefär hur mycket du kommer att köra bilen och när hyrperioden löpt ut gör man en avstämning och kollar såväl milen som slitaget på bilen. Har du överskridit ”normalt slitage” kan du få betala extra.
– Men jag har inte en enda kund som har operationell leasing. Finansiell leasing dominerar helt, säger Tobias.

Den här leasingtypen innebär att man som leasingtagare tar ett lån med bilen som säkerhet. Det som kan bli tufft är om bilens andrahandsvärde vid kontraktets slut är lägre än restvärdet i avtalet. Då är det du själv som får stå för den mellanskillnaden.

Å andra sidan – skulle värdet på just din leasingbil överstiga restvärdet, då blir det en vinst för dig i bokföringen. Tänk bara på att andrahandsvärdet är lågt i dag jämfört med hur det var på 90-talet. Kolla gärna utvecklingen för andrahandsvärdet för den bilmodell du tänkt dig.

Köpa på företaget

Plus
  • Större flexibilitet. Har företaget inte råd att ha kvar bilen kan du sälja snabbt.
  • Vill du ändra något i bilen så är det upp till dig.
  • Du kan själv välja om du vill ha bilen hel- eller halvförsäkrad.
Minus
  • Belastar företagets kapital.
  • Vid stora reparationer hamnar allt ansvar på dig.
  • Du går miste om momsavdraget.
  • Du har själv ansvar för service.

Använda privat bil

Plus
  • Mest lönsamt om du kör väldigt lite i tjänsten.
  • Du slipper förmånsbeskattning.
 Minus
  • Du måste stå för all service och alla reparationer privat.
  • Milersättningen täcker inte slitage på bilen.
  • Du får inte göra avdrag för bilens värdeminskning.

Leasa på företaget

Plus 
  • Företaget slipper ta lån (binder inte kapital).
  • Halva momsen på leasinghyran är avdragsgill.
  • Momsen på driftskostnaderna är avdragsgill i sin helhet.
  • Inga stora överraskningar – du vet vad bilen kommer att kosta.
 Minus 
  • När avtalet löper ut kan restvärdet på bilen vara högre än marknadsvärdet och du kan då få betala mellanskillnaden.
  • Är det skador på bilen vid återlämnandet kan du få bekosta dem också.
  • Svårt att avsluta ett avtal i förväg.
  • Kan hamna mellan stolarna om det blir något fel på bilen och billeverantören och leasinggivaren hänvisar till varandra.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.