Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Mötet som fick Aldrin att ta sig ur svackan

29 oktober, 2015 2 minuters läsning

Foto: Aldrin Doudchitzky, Mobilplaneten Foto: Julia Sjöberg

När Aldrin Doudchitzkys bransch plötsligt exploderade av konkurrenter hamnade han i en svacka. Till slut var det en kund som fick honom att vakna upp – och göra förändringar.Aldrin Doudchitzky driver företaget Mobilplaneten i Göteborg som lagar mobiltelefoner och datorer. Företaget går bra – men som med många företag har det inte alltid varit lätt.Testa dig själv: Vad är din drivkraft?

I början av 2013, ett år efter det att Aldrin startade sitt företag, dök det upp en mängd konkurrenter på marknaden. Aldrin blev som paralyserad och tappade både fokus och motivation.
– Jag blev oproduktiv och fokuserade på fel saker. När konkurrensen och prispressen kom och vi fick motstånd fastnade vi i det. Jag försökte hitta problemet och glömde vad vi själva stod för – att leverera service och kvalitet, säger han.Vändningen kom med en kund. Han kom in vid rätt tillfälle och peppade Aldrin att han behövde nå ut och synas mer.
– Det han sa blev som en örfil. Utan att jag berättade att vi var i en svacka sa han det jag behövde höra, säger Aldrin.Samtalet med kunden fick Aldrin att strunta i hur konkurrenterna gjorde och fokuserade istället på sin egen service och erbjudandet till kunderna.
– Det ledde till fler och återkommande kunder och självklart mådde jag själv bättre.Med fler kunder och fler rekommendationer ökade också omsättningen. Företaget med två delägare har nu en heltidsanställd och en timanställd som förhoppningsvis också jobbar heltid inom kort.

Aldrin tror i efterhand att det även var viktigt att få bekräftelse. Någon hade sett det som de ville stå för. Och han vet att det gäller att ta hand om gamla kunder i stället för att bara jaga nya.

Även i dag får han den största kicken via kunderna.
– Alla företagare vill ju ha nöjda kunder, se blicken hos en kund som är villig att komma tillbaka. Hur kan jag få det? Jo, genom att leverera. Det är drivkraften – och det mår man alltid bra av!

Tre råd från Aldrin

  • Omge dig med drivna människor. Det behöver inte vara personer i samma bransch. Det viktiga är att umgås med sådana som är aktiva så att du själv känner drivet från annat håll.
  • Bolla med andra. Hitta en utomstående som du kan bolla utmaningar med, till exempel en mentor. Det hjälper oerhört mycket.
  • Fyll på med inspiration. Som egenföretagare måste du hålla dig motiverad själv. I början var jag ganska aktiv, tittade på videor och läste böcker om motivation, men slutade helt med det när jag kom in i min svacka. Då blev den ännu värre. Så håll dig motiverad genom böcker, tidningar och filmer – jämt.Testa dig själv: Vad är din drivkraft? Artikeln är tagen från Driva Eget nummer 5 2015. Prenumerera här


Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.