Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Under 18 och egna företagare

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 6 september, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
I projektet Sommarlovsentreprenör Åtvidaberg 2011 har 21 ungdomar startat och drivit egna företag som sommarjobb. "Mest har jag nog lärt mig av misstagen", säger Johanna Tuvskog, en av entreprenörerna bakom företaget Semesterservice.

När andra ungdomar hade sommarlov eller slet på sommarjobbet startade 21 ungdomar mellan 15-18 år egna företag i projektet Sommarlovsentreprenör Åtvidaberg i Östergötland. Projektet är en del av ett nationellt initiativ som finns i olika städer och orter runtom i landet.

Johanna Tuvskog, en av entreprenörerna bakom företaget Semesterservice (först på bilden här ovan) som har tagit hand om husdjur, vattnat blommor, dammat och tagit in posten hos bortresta lokalbor, är nöjd över sommaren som varit:

– Mest har jag nog lärt mig av de misstag vi har gjort. Till exempel hur vi skulle ha gjort med marknadsföringen för att få så många kunder som möjligt.

Sammanlagt har ungdomarna drivit sju företag. Åtvidabergsborna har kunnat få hjälp med att klippa gräset i sina trädgårdar, fått huset ompysslat när de varit på semester, blivit fotograferade i en riktig fotostudio, fått naglar omskötta, ansikten och händer masserade, kunnat köpa bullar på torget, fått hunden omhändertagen både dag och natt och kunnat gå på sommarcafé på landet.

Entreprenörerna själva har fått utbildning i att driva företag och därefter stöd och coachning från handledarna Lotta Lindström och Johan Dahlberg.

Sara Hermansson är en av entreprenörerna bakom hunddagiset Tassen. Hon tycker att det har varit lärorikt att driva eget under sommaren och fick lära sig just hur svårt det är att få kunder:

– Det var mycket mera slitsam än jag någonsin trott, men det var roligt att se hur kunderna började komma, säger hon och tillägger:

– Bland det bästa var ändå att få betalt, för det var ju det ultimata beviset på att vi faktiskt gjort något, och förtjänade lön!

Lina Nässén har drivit eget som fotograf i projektet och menar att hon har utvecklats mycket som person:

– I framtiden hoppas jag på att jag kommer driva ett företag och vara en entreprenör bara för att det är så himla lärorikt och kul!

Här kan du läsa mer om det nationella projektet Sommarlovsentreprenör.


Entreprenörerna bakom Semesterservice. Från vänster: Johanna Tuvskog, Anna Hanström och Isabell Gustavsson.
Entreprenörerna bakom hunddagiset Tassen. Övre raden från vänster: Jasmine Johansson, Emy Johansson och Sanna Krafft. Underst från vänster: Sara Hermansson och Simon Hellman.
Lina Nässén har drivit egen fotostudio.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.