Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Uppstickaren som blev trendsättare

25 oktober, 2017 4 minuters läsning
Welloteket

Foto: Teamet bakom Welloteket. Foto: Lisa Höök

När Welloteket startade sin webbshop med hälsokost var det få som tog dem på allvar. Men med nytänkande marknadsföring och fokus på unga tjejer som målgrupp har de lyckats slå jättarna på fingrarna.

De började med ett lager hemma i vardagsrummet. Med tiden tog det allt mer plats och lådor och hyllor ockuperade även hallen. Nu har Welloteket flyttat till en liten lokal på Östermalm med ett lagerutrymme och en kontorsdel.

LÄS OCKSÅ: Rösta på David mot Goliat-priset härMen historien upprepar sig och skrivborden har fått flytta allt närmare dörren för att ge utrymme åt lagerhyllorna.

Det relativt nystartade e-handelsföretaget Welloteket har på bara ett år vuxit med rekordfart och lyckats etablera sig som en betydande spelare inom e-handel med hälsokost.

– Det var många som inte tog oss på allvar när vi startade, men nu är det fler och fler som fått upp ögonen för oss. Det är till och med så att många varumärken hör av sig till oss för att de vill vara med i vårt utbud, men vi är väldigt noga med vilka varor vi säljer. Det måste vara bra grejer som vi kan stå för, säger Lars Ädel, en av grundarna.

Han startade verksamheten tillsammans med sin sambo Sheila Singh och bloggaren och influencern Ida Warg. Idag är det ett sammansvetsat team där alla har sina bestämda uppgifter.

Sheila står för mycket av paketering, beställningar, ekonomi och kundservice. Lars och Ida sköter marknadsföring. Ida har en stark position som influencer med sin mode- och träningsblogg som hon skriver för Metro.

Hon har också 175 000 följare på Instagram samt nästan lika många på Youtube. som har blivit en naturliga kanaler för att skapa medvetenhet om Wellotekets produkter. Ida är också ansvarig för inköp och vilka produkter som de tar in i sitt sortiment.

– Det är väldigt viktigt för mig att jag kan stå för varorna vi säljer. Om något inte är bra slår det genast tillbaka på mig. Eftersom jag har min blogg går det inte att komma undan. Det gör att vi bara kan ha de bästa produkterna i vår webbshop, säger hon.

När Ida kontaktades av Lars och Sheila kände de inte varandra sedan tidigare men de delade samma värderingar och samarbetet tog fart redan från dag ett.

– Vi kände att vi klickade med varandra och sedan har det bara rullat på. Med Idas hjälp fick vi en kanal rakt in i målgruppen och en stor rotation i verksamheten. Många av våra kunder är tjejer mellan 20 och 35 år, säger Lars.

När de fick idén till att starta en webbshop var en av målsättningarna att utmana de stora etablerade spelarna på marknaden. De konkurrerar idag med jättar som Apotea, Bodystore, Svenskt kosttillskott och Gymgrossisten.

Även om de har vuxit snabbt har vägen till framgång inte kommit av sig självt. Det har blivit många sena kvällar med paketering och mejlande med kunder. I inledningsskedet funderade de på att lägga ut lager, paketering och frakt på en tredje part men de beslutade ganska snabbt att de skulle sköta allting själva.

– Det ger oss en unik möjlighet att ha kontakt med våra kunder. Om en vara är försenad kan vi ringa upp och förklara varför den inte kommer fram på avtalad tid. En del blir arga men när man får prata med dem brukar det vända och de blir positiva. Jag tycker om den personliga kontakten och ofta får vi tips och uppslag från våra kunder. Kommunikationen är livsviktigt för oss, säger Lars.

I början lastade Lars in alla paketen i bilen och körde iväg och postade när han kom hem från sitt ordinarie arbete. Var det någon produkt som tagit slut i lagret åkte han runt till andra butiker och köpte den till fullpris bara för att försäkra sig om att kunden fick sin beställning. Idag kommer posten och hämtar leveranserna som ska skickas iväg från lokalen på Östermalm.

Tekniken har varit en av utmaningarna när kundstocken och efterfrågan vuxit. För att de ska hinna med att utveckla sin webbsida har de nyligen engagerat Jonathan Borteij, som jobbar med fullt fokus på webbshop och innehåll.

– Vi har flera funktioner och nyheter på gång men det är för tidigt att avslöja dem redan nu. Men det var helt nödvändigt för oss att få in någon som kan hantera sidan och se till så det inte blir några flaskhalsar. Snabbheten är den stora utmaningen när antalet kunder ökar, säger Lars.

Sedan webbshopen sparkade igång på allvar i januari förra året har omsättningen fyrdubblats och målet för i år ligger på tio miljoner. Welloteket har lyckats etablera sig på marknaden i den stenhårda konkurrensen med jättarna på marknaden.

Målsättningen är att fortsätta växa och inom fem år nå en omsättning på 100 miljoner.

– Nu har vi lyckats få en position på marknaden och många som var tveksamma till oss i inledningsskedet har fått tänka om. Vi har blivit trendsättare för hela branschen med vårt fokus på ekologiska produkter med hög kvalitet, säger Sheila Singh.

Fakta om: Welloteket
  • Startår: 2015. Säte: Stockholm. Omsättning: Cirka 10 miljoner kronor.
  • Antal anställda: 4. Goliat att kämpa mot: Traditionella hälsokostbutiker.
  • Läs mer: welloteket.se.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.