Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Uppstickaren som blev trendsättare

25 oktober, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Welloteket

Foto: Teamet bakom Welloteket. Foto: Lisa Höök

När Welloteket startade sin webbshop med hälsokost var det få som tog dem på allvar. Men med nytänkande marknadsföring och fokus på unga tjejer som målgrupp har de lyckats slå jättarna på fingrarna.

De började med ett lager hemma i vardagsrummet. Med tiden tog det allt mer plats och lådor och hyllor ockuperade även hallen. Nu har Welloteket flyttat till en liten lokal på Östermalm med ett lagerutrymme och en kontorsdel.

LÄS OCKSÅ: Rösta på David mot Goliat-priset härMen historien upprepar sig och skrivborden har fått flytta allt närmare dörren för att ge utrymme åt lagerhyllorna.

Det relativt nystartade e-handelsföretaget Welloteket har på bara ett år vuxit med rekordfart och lyckats etablera sig som en betydande spelare inom e-handel med hälsokost.

– Det var många som inte tog oss på allvar när vi startade, men nu är det fler och fler som fått upp ögonen för oss. Det är till och med så att många varumärken hör av sig till oss för att de vill vara med i vårt utbud, men vi är väldigt noga med vilka varor vi säljer. Det måste vara bra grejer som vi kan stå för, säger Lars Ädel, en av grundarna.

Han startade verksamheten tillsammans med sin sambo Sheila Singh och bloggaren och influencern Ida Warg. Idag är det ett sammansvetsat team där alla har sina bestämda uppgifter.

Sheila står för mycket av paketering, beställningar, ekonomi och kundservice. Lars och Ida sköter marknadsföring. Ida har en stark position som influencer med sin mode- och träningsblogg som hon skriver för Metro.

Hon har också 175 000 följare på Instagram samt nästan lika många på Youtube. som har blivit en naturliga kanaler för att skapa medvetenhet om Wellotekets produkter. Ida är också ansvarig för inköp och vilka produkter som de tar in i sitt sortiment.

– Det är väldigt viktigt för mig att jag kan stå för varorna vi säljer. Om något inte är bra slår det genast tillbaka på mig. Eftersom jag har min blogg går det inte att komma undan. Det gör att vi bara kan ha de bästa produkterna i vår webbshop, säger hon.

När Ida kontaktades av Lars och Sheila kände de inte varandra sedan tidigare men de delade samma värderingar och samarbetet tog fart redan från dag ett.

– Vi kände att vi klickade med varandra och sedan har det bara rullat på. Med Idas hjälp fick vi en kanal rakt in i målgruppen och en stor rotation i verksamheten. Många av våra kunder är tjejer mellan 20 och 35 år, säger Lars.

När de fick idén till att starta en webbshop var en av målsättningarna att utmana de stora etablerade spelarna på marknaden. De konkurrerar idag med jättar som Apotea, Bodystore, Svenskt kosttillskott och Gymgrossisten.

Även om de har vuxit snabbt har vägen till framgång inte kommit av sig självt. Det har blivit många sena kvällar med paketering och mejlande med kunder. I inledningsskedet funderade de på att lägga ut lager, paketering och frakt på en tredje part men de beslutade ganska snabbt att de skulle sköta allting själva.

– Det ger oss en unik möjlighet att ha kontakt med våra kunder. Om en vara är försenad kan vi ringa upp och förklara varför den inte kommer fram på avtalad tid. En del blir arga men när man får prata med dem brukar det vända och de blir positiva. Jag tycker om den personliga kontakten och ofta får vi tips och uppslag från våra kunder. Kommunikationen är livsviktigt för oss, säger Lars.

I början lastade Lars in alla paketen i bilen och körde iväg och postade när han kom hem från sitt ordinarie arbete. Var det någon produkt som tagit slut i lagret åkte han runt till andra butiker och köpte den till fullpris bara för att försäkra sig om att kunden fick sin beställning. Idag kommer posten och hämtar leveranserna som ska skickas iväg från lokalen på Östermalm.

Tekniken har varit en av utmaningarna när kundstocken och efterfrågan vuxit. För att de ska hinna med att utveckla sin webbsida har de nyligen engagerat Jonathan Borteij, som jobbar med fullt fokus på webbshop och innehåll.

– Vi har flera funktioner och nyheter på gång men det är för tidigt att avslöja dem redan nu. Men det var helt nödvändigt för oss att få in någon som kan hantera sidan och se till så det inte blir några flaskhalsar. Snabbheten är den stora utmaningen när antalet kunder ökar, säger Lars.

Sedan webbshopen sparkade igång på allvar i januari förra året har omsättningen fyrdubblats och målet för i år ligger på tio miljoner. Welloteket har lyckats etablera sig på marknaden i den stenhårda konkurrensen med jättarna på marknaden.

Målsättningen är att fortsätta växa och inom fem år nå en omsättning på 100 miljoner.

– Nu har vi lyckats få en position på marknaden och många som var tveksamma till oss i inledningsskedet har fått tänka om. Vi har blivit trendsättare för hela branschen med vårt fokus på ekologiska produkter med hög kvalitet, säger Sheila Singh.

Fakta om: Welloteket
  • Startår: 2015. Säte: Stockholm. Omsättning: Cirka 10 miljoner kronor.
  • Antal anställda: 4. Goliat att kämpa mot: Traditionella hälsokostbutiker.
  • Läs mer: welloteket.se.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.