Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Nya kvittolagen är snart här – detta måste du veta (när får man slänga kvittot?)

Med nya kvittolagen behöver du inte spara företagets kvitton fysiskt i sju år. Men vad säger de nya reglerna och hur gör du rätt från början? Och hur arbetar man smidigast för att hantera kvitton (det finns supersmarta lösningar)? Det ska vi reda ut nu (samtidigt som vi firar!).

Visma Spcs 6 mars, 2024 Uppdaterades 16 april, 2025 7 minuters läsning
Nya kvittolagen

Du har säkert redan sett den underbara nyheten att du (snart, enligt regeringens proposition) slipper att spara företagets kvitton (och fakturor) i originalformat. Tänk, vad härligt att kunna slänga alla papperskvitton direkt och bara spara dem digitalt. Awesome! 

Men vad innebär den nya kvittolagen egentligen? När börjar den gälla? Vad ska vi göra istället för att spara kvitton på hög? Det ska du få koll på nu. Och du, innan vi startar – stark rekommendation om att att läsa guiden om 7 största fördelarna med digitala kvitton.

Okej, i den här guiden får du veta:

  1. Vad den nya lagen innebär, och när den börjar gälla
  2. Hur du kan spara pengar på de nya reglerna
  3. Hur du skapar full kontroll och gör rätt från början
  4. Och hur du bygger en riktigt skarp process för de nya reglerna

Taggad för att lära dig? Vi också. Och glöm inte att ett smart bokföringsprogram är grunden till stenkoll på kvitton, ekonomi och administration. Från inköp till bokfört och klart på några sekunder. Bra va? 

Just nu får du halva priset när du byter till Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Nice va? Se erbjudandet här!

1. Vad innebär den nya kvittolagen, och när börjar den gälla?

Oj, vad många som har kämpat för att reglerna för kvitton ska ändras – bland annat flera leverantörer av bokföringsprogram, som Visma Spcs. Fram tills nu har reglerna fungerat så här:

Gamla lagen
Med det gamla regelverket ska kvitton generellt arkiveras i sju år. Får du ett kvitto i både pappersform och elektronisk form, i nära anslutning till varandra, kan företaget välja att spara kvitton i elektronisk form. Då behöver inte papperskvittot sparas. Det elektroniska kvittot ska dock sparas i sju år.

Om kvittot först var i pappersform och detta sedan fotograferas eller skannas för digital registrering, måste originalkvittot sparas i tre år. Papperskvittot får förstöras först från och med det fjärde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. Den digitala versionen av kvittot ska arkiveras i ytterligare fyra år.

Krångel, krångel… Admin, admin… Men det blir gladare toner, så här blir det med nya lagen:

Nya lagen
Räkenskapsinformation (yes, gammalt ord, men vi snackar primärt kvitton och liknande underlag, som fakturor) ska bara behöva bevaras tills informationen har överförts i digital form. Där­efter kan originalkvittot kastas. Reglerna ska börja gälla från 1 juli 2024, enligt regeringens proposition.

Vi gissar att det finns en och annan företagare där ute som är rätt glad för den nya lagen? Eller som kanske inte gjort helt rätt från början, men som definitivt kan göra rätt nu?

Psst! Är du nystartad? För att du ska få stenkoll på kvitton och bästa starten på ditt företag, får du halva priset när du väljer Visma Spcs mest köpta program för bokföring och fakturering – Visma eEkonomi. Se erbjudandet här!

2. Finns det ekonomiska fördelar med att slippa papperskvitton?

You bet, men kanske framförallt mentala. Så många företagare som har garaget, vinden eller lådan under sängen full med gamla kvitton. No more!

Och visst kommer den nya lagen att spara dig cash också. Lagringsutrymme är ju en sak, men tänk på all tid du och din (eventuella) redovisningsfirma lagt på att hantera papperskvitton. Scannat och donat. Regeringen tror att regelkostnaderna totalt kan sänkas med upp till 4 miljarder. Det är pengar det också…

3. Hur skapar jag kontroll med nya kvittoreglerna??

Det bästa är så klart om du kan få ett digitalt kvitto när du köper något till företaget. Eller en e-faktura som vips hamnar direkt i bokföringsprogrammet. Och får du ett papperskvitto eller en pappersfaktura ska det vara busenkelt att göra dem digitala.

Hur kan det fungera då? Visma Spcs har exempelvis två olika lösningar som hjälper dig hantera kvitton.

Smart lösning 1: Visma Utlägg har allt du behöver för kvittohantering. Även en app. Har du personal är det här extra smart. Du och dina anställda rapporterar kvitton, kortköp och traktamenten direkt i mobilen där du sedan attesterar. Och allt (efter godkänd rapport) bokförs i ekonomisystemet & lönesystemet. Smart och enkelt!

Och kanske bäst av allt, personalens utlägg betalas tillbaka på studs utan att de behöver vänta i månader. De lägger bara in sina belopp och kan sen få dem tillbaka via Swish när du godkänt. Det säger swoosh så finns pengarna på kontot.

Smart lösning 2: Har ditt företag inte behov av en komplett lösning finns Visma Scanner. Genom att fotografera kvitton och leverantörsfakturor med mobilen kan du få in dem direkt i exempelvis Visma eEkonomi. Där tolkas bilderna och läggs in som digitala kopior av dina bokföringsunderlag. Easy, peasy!

Om jag är nystartad, hur gör jag rätt från början?

Helt rätt fråga! Nu blir det enklare än någonsin att bygga en process som nästan-går-av-sig-självt. Hur får du ordning direkt? Spana in checklistan nedan. Fördelar? Många!

Steg 1. Investera i ett program för kvitto- och utläggshantering

Då minimerar du risken att kvitton slarvas bort eller inte går att läsa. Du får kvittounderlagen direkt in i bokföringen – så smidigt!

När all data finns i samma system går rapportering och attestering blixtsnabbt. Inga kvitton samlas hög. Godkänn och få sedan en notis om att en rapport producerats. Bra kvittosystem har integrationer mot bokföringsprogrammet, vilket innebär att bokföringen uppdateras per automatik när ett kvitto registreras. 

Steg 2. Spara pengar – upp till 85 %

En digital tjänst kan spara upp till 85 procent av administrationstiden och tid är alltid pengar. Med en integration mot banken så importeras alla köp direkt. Den anställde kopplar transaktionen med rätt kvitto.

Steg 3. Spårningen blir busenkel

Ingen gillar att leta efter skrynkliga kvitton. Vid digital hantering ökar spårbarheten och risken för fel minskar. Alla kvitton finns på ett ställe och samtliga uppgifter som behövs är lätt tillgängliga.

Steg 4: Koll på garantier

En annan stor fördel med digitala kvitton är att du får bättre överblick över garantier på produkter du köpt. Handen på hjärtat – hur många gånger har du köpt nya prylar istället för att hävda garanti? Bara för att du inte hittade kvittot eller fakturan?

Steg 5: Superenkelt att samarbeta med redovisningsbyrån

Företagare och redovisningskonsulter ska samarbeta i samma plattform. Det är då alla fördelar skapas. Allra bäst för samarbete och mest flexibelt är Visma eEkonomi. Har du ingen redovisningsbyrå idag och vill hitta en riktigt slipad, kan du använda den här tjänsten för att hitta en redovisningsbyå.

Och du, när alla underlag finns på plats direkt (och du slipper den fysiska kvittohanteringen) blir både bokslut och deklaration busenkelt. Allt finns ju redan i systemet!

Hämta. Klicka. Godkänn. Skicka! Exakt så enkelt är det att göra ditt företags deklaration. Och nu får du halva priset – läs mer här!

Är ditt företag nystartat?

Om du är på väg att starta eget är vi officiellt din största fanclub och du får stående ovationer! Oavsett om du jobbar som glasstillverkare, bygghantverkare eller mindfulness-expert.

Vi vill såklart hjälpa dig igång, och rekommenderar Vismas kostnadsfria Starta Eget-kurs, som 10 000-tals företagare redan har gått igenom. Du hittar den här.

Och visste du att det finns en riktigt bra starta eget-checklista? Kostnadsfri förstås!

Extra bonus! För att kicka igång ditt företag så får du som nystartad halva priset första året när du väljer vårt mest köpta program för bokföring och fakturering, Visma eEkonomi Smart.



ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Är lön eller utdelning bäst 2025 och 2026? Så här får du lägst skatt…

När du driver aktiebolag finns två huvudsakliga sätt att ta ut pengar från företaget: lön och utdelning. Men vad är mest fördelaktigt 2025 och 2026? Vad ger lägst skatt och flest förmåner? Och vad bör jag göra innan årsskiftet? Det ska vi reda ut nu – häng på!

Spiris_SoMe_IG avatar 180x180px
Spiris 14 november, 2025 Uppdaterades 8 december, 2025 7 minuters läsning
Lön eller utdelning

Foto: Spiris

Smart tips innan vi kör igång: Undrar du vad utdelning egentligen är och hur det funkar i förhållande till lön för dig som företagare? Se det inspelade webbinariet där du lär dig om utdelning och lön och hur dina val påverkar dig i olika situationer. 

  • Vad är skillnaden mellan lön och utdelning?
  • När ska man välja lön eller utdelning?
  • Hur påverkar dina val olika situationer?
  • De nya förslagen kring 3:12-reglerna. Vad kan de innebära?

Se webbinariet gratis här. Rekommenderas varmt!

Så till saken – är lön eller utdelning bäst? Som (nästan) alltid beror det på flera faktorer, som dina inkomstbehov, företagets resultat och hur du bäst planerar din ekonomi på lång sikt.

Här reder vi ut skillnaderna, fördelarna och vad du bör tänka på för att göra det smartaste valet mellan lön och utdelning.

Psst! Vill du prova Spiris (och att bokföra) - gratis? Spiris är ekonomiplattformen för dig som vill driva eget utan att fastna i krånglig administration. Och självklart finns flera funktioner att testa. Välj mellan bokföring,  fakturering och lönehantering. Eller prova hela rubbet! Läs mer här.

Lön – tryggt och viktigt för framtiden

Månadslön för “vanliga anställda” är självklart, men det är inte lika solklart för alla företagare. Men visst, att ta ut lön från ditt aktiebolag är ofta det enklaste och mest direkta sättet att betala ut pengar till dig själv. 

Fördelar med att ta ut lön:

  • Ger pensionsgrundande inkomst: Din lön påverkar din allmänna pension och eventuella sjukpenninggrundande inkomst (SGI*).
  • Rätt till ersättning från socialförsäkringen: Sjukpenning, föräldrapenning och a-kassa baseras på den lön du tar ut.
  • Underlag för framtida lån: Många banker ser en regelbunden lön som tryggare än utdelning när de bedömer din kreditvärdighet.
  • Lön är dessutom en viktig faktor för både din personliga ekonomi och sociala trygghet.

Att tänka på:

  • Lön belastas med inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (vilket ofta gör det till ett “dyrare” alternativ för både mottagaren och företaget jämfört med utdelning.)

Maxbelopp för SGI och pensionsgrundande inkomst
För att få den högsta sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) och pensionsgrundande inkomsten (PGI) behöver din årsinkomst uppgå till maximalt 7,5 gånger inkomstbasbeloppet. För 2025 är detta tak 588 000 kronor före skatt och för 2026 blir det 592 000 kronor. Inkomster över dessa belopp påverkar varken din SGI eller din allmänna pension, så det är viktigt att planera löneuttaget därefter.

*SGI står för sjukpenninggrundande inkomst och är det belopp som ligger till grund för beräkningen av din ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Din SGI baseras på din årliga arbetsinkomst upp till ett visst tak. Om du inte har någon arbetsinkomst eller om du har en mycket låg inkomst, kan din SGI bli noll, vilket innebär att du inte har rätt till ersättning vid sjukdom eller föräldraledighet. Därför är det sällan smart att bara ta utdelning.

Utdelning – skattefördelaktigt, men med krav

Utdelning* från ditt aktiebolag beskattas (till en viss nivå) med en lägre skattesats (20 procent) jämfört med lön. Utdelning är därför ett bra komplement till löneuttaget om du vill optimera din ekonomi.

*Utdelning är ett alternativ till lön, när företaget gör vinst och du vill få ut kapital från ditt företag.

Fördelar med utdelning:

  • Lägre beskattning: Skatten på utdelning är generellt sett lägre än inkomstskatten på lön.
  • Kostnadseffektivt för företaget: Utdelning belastas inte av arbetsgivaravgifter (men tänk på att bolaget måste betala bolagsskatt på vinsten, innan du kan ta ut utdelning).
  • Bygger på företagets vinst: Utdelning baseras på företagets överskott, vilket ger en möjlighet att ta ut pengar när det går bra för företaget.

Att tänka på:

  • För att kunna ta utdelning måste bolaget gå med vinst.
  • Din sjukpenning, pension och andra förmåner ökar inte av utdelning. Därför är det viktigt att kombinera utdelning med viss lön.

Det finns särskilda regler för hur stor del av vinsten som kan tas ut som utdelning till en lägre skattesats (läs mer om schablonregeln och huvudregeln här).

Schablonregeln, även kallad förenklingsregeln, är ett enkelt sätt att räkna ut gränsbeloppet för utdelning i ett aktiebolag. Varje år får du som delägare ta ut utdelning till en lägre skattesats (20 procent) upp till ett schablonbelopp som är baserat på 2,75 gånger inkomstbasbeloppet för året.

För 2025 är detta belopp 209 550 kronor. Regeln gäller oavsett bolagets löner eller vinst, vilket gör den särskilt fördelaktig för mindre bolag och företagare som inte har så höga löneuttag. (Låter det krångligt? Vi håller med, men vi ska göra vårt bästa för att sammanfatta i några enkla ord nu…)

Hur ska du tänka – lön eller utdelning?

Det bästa alternativet för dig är ofta en kombination av lön och utdelning. En vanlig strategi är att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt (643 100 kr/år för 2025 och 660 000 kr/år för 2026). Det ger dig fulla pensionsrätter, sjukpenning och föräldrapenning, vilket är viktigt för din långsiktiga trygghet.

När du tagit ut tillräcklig lön kan du ta resten som utdelning, som beskattas lägre än lön – ofta bara runt 20 procent. Det gör att du kan ta ut mer pengar från bolaget till en lägre total skatt. Låt oss sammanfatta:

  • Lön ger social trygghet (pension, sjukpenning, föräldrapenning).
  • Utdelning ger lägre skatt på vinsten i bolaget.
  • Kombinationen gör att du både maxar tryggheten och minimerar skatten.

Därför är det smart att starta aktiebolag innan årsskiftet (skattefördelar!)

Det finns flera anledningar att starta aktiebolag innan årsskiftet. Här är de viktigaste:

  1. Bättre skatteplanering: Som ägare av ett aktiebolag har du möjlighet att ta ut utdelning till en lägre skattesats, men för att kunna tillgodoräkna dig utdelningsutrymme (dvs. beloppet som en företagare får ta ut som lågbeskattad utdelning från sitt aktiebolag), måste du äga bolaget redan den 1 januari. 

    Den som är registrerad som ägare av aktierna vid årets början, den 1 januari, får rätten att använda detta schablonbelopp för lågbeskattad utdelning. Om du däremot väntar till efter årsskiftet går du miste om möjligheten att utnyttja beloppet för 2025. Läs mer om hur det fungerar här.
  2. Slipp rusningen i januari: Många vill starta företag i början av året, och då kan det vara långa handläggningstider hos myndigheterna. Genom att starta nu slipper du vänta. Såklart är det allra enklast att välja ett lagerbolag (ett lagerbolag är ett färdigregistrerat aktiebolag som du kan köpa för att snabbt komma igång med ditt företag.)

Tips! Vill du också starta aktiebolag innan årsskiftet? Då ska du skaffa ett startklart aktiebolag, ett så kallat Lagerbolag. Det är ett snabbt och enkelt sätt att komma igång med sitt företag på. Och som ny kund hos Spiris får du ett lagerbolag på köpet – läs mer här.

Låt smarta verktyg hjälpa dig att ta beslut

Oavsett om du är nystartad eller har drivit ditt företag ett tag är det viktigt att ha koll på företagets ekonomi – rätt koll gör beslutet om utdelning eller lön väldigt enkelt. Så se till att ha en riktigt bra lösning där bokföringen och faktureringen skapas nästan av sig själv - till exempel Spiris. Prova kostnadsfritt här.

Så låt oss ta denna trevliga stund tillsammans i mål. Genom att förstå skillnaden mellan lön och utdelning kan du både minska skatten och få maximala förmåner. 

Och det absolut smartaste sättet att förstå strategierna – är att se det kostnadsfria webbinaret om lön och utdelning.

Lycka till!

Om Spiris
Att driva företag med Spiris är enkelt. Spiris är den flexibla ekonomiplattformen. Allt finns samlat och automatiserat med smarta funktioner – från bokföring till fakturering och lön. Det ger dig tid till att fokusera på rätt saker. Det vill säga att starta, driva och utveckla din företagsdröm utan krånglig administration. Läs mer på Spiris.se.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.